Kaikki vaan Hesaan

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Luvassa tuntuvia kiristyksiä: Omalla autolla ajoa aiotaan vähentää rajusti - hintoja korotetaan, tyytyväisyyttä alennetaan

Hinnoittelumuutoksilla on potentiaalia vähentää henkilöautoilua jopa viidenneksellä, kertoo valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko.
Eduskunnalle toimitettu, vuoteen 2022 ulottuva liikennepoliittinen selonteko (2012) ennustaa lähivuosille rajuja, erityisesti henkilöautoiluun liittyviä hinnankorotuksia.


”Linjauksissa esitettyjen liikenteen maksu- ja verokäytäntöjen muutosten keskeisenä tavoitteena on vähentää liikenteen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen määrää. Hinnoittelumuutoksilla on potentiaalia vähentää henkilöautoilua jopa viidenneksellä. Todellinen vaikutus riippuu luonnollisesti toteutettavien muutosten luonteesta sekä liikenteen verojen ja tukien kokonaisuudesta”, selonteko summaa.

Autoliikenteen tarpeisiin aiotaan vastata halvemman tai edes nykytasoisen hinnan sijaan ”liikenteen ohjausta ja informaatiopalveluja kehittämällä”.

Selonteko pitää sisällään lukuisia ehdotuksia autoliikenteen rajoittamisesta ja ohjaamisesta. Henkilöautoista aiotaan ylipäätään siirtyä ”kestävämpiin kulkumuotoihin” ja esimerkiksi ”pyöräily ja kävely on tehtävä liikenteen ja maankäytön suunnittelulla nopeammaksi kuin autoilu”.

Lisää autoväyliä ei haluta rakentaa, sillä ne lisäävät selonteon mukaan henkilöautoliikennettä, joka aiheuttaa ruuhkia ja päästöjä.

Selonteko kuitenkin myöntää, että ”erityisesti kaupunkien reunavyöhykkeellä on haasteellista saavuttaa henkilöautoon nähden kilpailukykyinen joukkoliikenteen palvelutaso”.

Avuksi tulevat rajoitusten ja maksujen ohella ”erilaiset tietoverkoissa toimivat henkilöautojen yhteisomistuksen ja yhteiskäytön muodot, jotka muuttavat yksityisautoilun perinteistä mallia”.

Rajut muutokset ovat tarpeen, sillä esimerkiksi ”henkilöliikenteessä säännöllisesti autoilevat ovat tällä hetkellä tyytyväisiä liikenneolosuhteisiin sekä omalla asuinseudulla että pitkillä matkoilla”.

Kääntäen ilmaisten kansalaisten tyytyväisyys nykyolosuhteisiin ei ole omiaan toteuttamaan hallituksen tavoitetta henkilöautosuoritteen vähentämisestä.

Jutun sitaatit ovat poimintoja nykyhallituksen työtä osaltaan ohjaavasta selonteosta. Koko liikennepoliittisen selonteon voit lukea osoitteesta http://www.hare.vn.fi/mJulKaisujenSelailu.asp?h_iId=17748&ju_iId=4745
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1418203201150.html?pos=ok-nln

Aikovat sitten tuhota lopunkin toimeliaisuuden suurten kaupunkien ulkopuolella.

Huutonaurua varsinkin lihavoidulle tekstille. Varmaan joku ajokortiton vihervasuri tämänkin sävellyksen takana.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jokainen syy olla pyöräilemättä on tekosyy. Paitsi todelliset terveyssyyt tietysti.
Voinee sitäkin käyttää tekosyynä, että vuorokauden tunnit eivät riitä työmatka-ajoon mikäli munamankelilla suorittelisi.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1418203201150.html?pos=ok-nln

Aikovat sitten tuhota lopunkin toimeliaisuuden suurten kaupunkien ulkopuolella.

Huutonaurua varsinkin lihavoidulle tekstille. Varmaan joku ajokortiton vihervasuri tämänkin sävellyksen takana.
Tuossa oli juuri lööppiä miten pääkaupunkiseutu maksaa muun suomen olemisen veronsiirroillaan. Epäilen, ettei siinä otettu huomioon kaikkea verotusta, kuten vaikkapa polttoaineveroa. Tai mihin suuntaan yritysten / laitosten sisällä siirtyy varoja ja mikä katsotaan tuottavaksi toiminnaksi. Tai miten markkina- ja tukimekanismit kohtelevat todellista ja kuplatuottavuutta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuossa oli juuri lööppiä miten pääkaupunkiseutu maksaa muun suomen olemisen veronsiirroillaan. Epäilen, ettei siinä otettu huomioon kaikkea verotusta, kuten vaikkapa polttoaineveroa. Tai mihin suuntaan yritysten / laitosten sisällä siirtyy varoja ja mikä katsotaan tuottavaksi toiminnaksi. Tai miten markkina- ja tukimekanismit kohtelevat todellista ja kuplatuottavuutta.
Vai että oikein maksaa.

Saattaahan sillä olla tietysti merkityksensä, että valtion laitokset ja suuryritysten pääkonttorit ovat kovin usein pääkaupungissa, suurituloiset samaten. Täällä landella ei ole kuin paskaa ja persaukisia.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Vai että oikein maksaa.

Saattaahan sillä olla tietysti merkityksensä, että valtion laitokset ja suuryritysten pääkonttorit ovat kovin usein pääkaupungissa, suurituloiset samaten. Täällä landella ei ole kuin paskaa ja persaukisia.
Myöskin kaupat tehdään yleensä kauppaloissa ja rahat jää sinne, ellei niitä joku tuo takaisin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1418203201150.html?pos=ok-nln

Aikovat sitten tuhota lopunkin toimeliaisuuden suurten kaupunkien ulkopuolella.

Huutonaurua varsinkin lihavoidulle tekstille. Varmaan joku ajokortiton vihervasuri tämänkin sävellyksen takana.
Eiköhän tuolla kävelyn ja pyöräilyn nopeuttamisella tarkoiteta vain suuria kaupunkiseutuja. Muutenhan tuossa ei olisi mitään järkeä. Taitaa olla iltapäivälehden auto-osion toimittaja keksinyt hyvän klikkausansan.

Siihenkin on syynsä, miksi yritysten pääkonttorit ovat suurissa kaupungeissa. Vähän mutkia oikoen taustalla on se, että jos ne sijaitsisivat "landella", ei niihin saataisi osaavaa työvoimaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Siihenkin on syynsä, miksi yritysten pääkonttorit ovat suurissa kaupungeissa. Vähän mutkia oikoen taustalla on se, että jos ne sijaitsisivat "landella", ei niihin saataisi osaavaa työvoimaa.
Mutta valtion hallinnon työpaikat vois olla muuallakin kuin suurimmassa kaupungissa. Hollannin malliin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mutta valtion hallinnon työpaikat vois olla muuallakin kuin suurimmassa kaupungissa. Hollannin malliin.
Kai moniin valtion hallinnon hommiinkin suhteellisen korkea koulutus tarvitaan? Hollanti on sen verran Suomea tiheämpään asuttu, että vertailu on mielestäni vähän kaukaa haettua.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Kai moniin valtion hallinnon hommiinkin suhteellisen korkea koulutus tarvitaan? Hollanti on sen verran Suomea tiheämpään asuttu, että vertailu on mielestäni vähän kaukaa haettua.
Kuulemma Suomessakin asuu korkeasti koulutettuja muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Suomen malli on se, että kaikki keskitetään kehä III:n sisäpuolelle ja muut saavat vain koittaa pärjäillä. Mitäs ovat syntyneet landella ja asuvat landella, oma vika.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kuulemma Suomessakin asuu korkeasti koulutettuja muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla.
Totta kai asuu, ja hyvä niin. Tuppaavat silti keskittymään suurille kaupunkiseuduille. Muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jämsästä ne valtion toiminnot vietiin. Ett silleen!1
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Suomen malli on se, että kaikki keskitetään kehä III:n sisäpuolelle ja muut saavat vain koittaa pärjäillä. Mitäs ovat syntyneet landella ja asuvat landella, oma vika.
Jos nyt kuitenkin yritettäisiin muistaa se että Suomi on about Saksan kokoinen maa, mutta pelkästään Uudenmaan väestöntiheys on pienempi kuin koko Saksan. Jokainen saa vapaasti asua missä haluaa. Sitä ei ole mitenkään estetty. On vaan aikamoista keskustalaista perse edellä puuhun ajattelua ettei kaikkea keskitettäisi sinne missä suurin osa ihmisistä on. Syystä ne ihmiset on aikanaan levittäytyneet laajalle alueelle ja syystä ne ovat taas keskittymässä. Eivätköhän sitten aikanaan taas levittäydy kun aika on kypsä.

Tässä vähän osviittaa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Population_density#mediaviewer/File:World_population_density_1994.png
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24207
Sijainti
lappeen Ranta
Ihmiset ovat siellä missä työpaikat, koska työpaikat ovat siellä missä ihmiset, koska ihmiset ovat siellä missä työpaikat, koska ... ...
 
Ylös