Kaikkien aikojen pelit

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Jaetaan mieltymykset kolmeen gategoriaan:

1. Urheiluautot
2. F1-autot
3. Rallivaunut

Mun lista:

1.


2.

3.


Perkule tuli alkuun väärä Brabhami, piti olla tää bt55 (1986) susi mutta komea (=susiruma :eek: )

<small>[ 19-12-2002, 13:49: Message edited by: Norman ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
1. tuo Porsche 917/30 CanAm-kisalaite on kyllä myös oma suosikkini. 917 on yleisesti kovin urheiluauto ja tuo versio on tavallaan 917:n huipentuma. Lisäksi tuo Sunocon väritys sopii tähän autoon todella hyvin. Muita suosikkeja voisi olla Rothmans-Porsche 956.

2. Formuloista on niin vaikea sanoa omaa suosikkiani, mutta laitetaanpa nyt tämä: Ferrari 641. Eli vuoden 1990 laite jossa oli klassinen V12 kone ja muotoilultaan auto on minun mielestäni yksi kauneimpia f1-autoja. John Barnardin käden jälki näkyy jokaisessa yksityiskohdassa. Toisaalta tässä 641:ssä oli paljon hienoja teknisiä yksityiskohtia ja se oli todella nopea ja hyvin käyttäytyvä auto.

3. Ralliautoistakin on vaikea nimetä mitään "kaikkien aikojen peliä". Oma suosikkini on ehkä Lancia 037. Siinä oli teho ja ulkonäkö kohdillaan. Myös Subaru Impreza WRC oli todella komea auto.

Lisäksi jos olisi oma kategoria "vakioautoille" niin siinä ehdoton suosikkini olisi IMSA luokan turboahdettu BMW 3.0Csl 1970-luvulta.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Minä en osaa näin kylmiltään nimetä kuin otsikon luokittelun ulkopuolisen 3.0 Csl:n. Siinäpä brutaali auto, Hans-Joachim Stuckin käsissä varsinkin.

 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juuh, tuon tyyppistä tarkoitin. Tuo lentävä CSl lienee kuitenkin EM-sarjaan tarkoitettu vapaastihengittävä 3,3 litraisella koneella. Siinä tehoja oli reili 400hv. Siinä IMSA-autossa lieni kuitenkin n. 750hv. En ole kuitenkaan varma, kävikö BMW:n väki rääkkäämässä IMSA-laitetta testimielessä Nordschleifellä...

Kovasti yritän metsästää netistä jotain clippiä tästä hienosta BMW:stä täydessä vauhdissa. Jos joku löytää, niin ei muuta kuin linkkiä tänne!
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
http://www.edmunds.com/new/2002/astonmartin/db7/vantage2drcoupe59l12cyl6m/photos.html

1. Aston Martin DB7 Vantage on urheiluautoissa tämän hetkinen suosikkini. DB7 ensi esittelystä lähtien, kun ensimmäisen kerran autosta kuvan näin, olen pitänyt autoa kaikista kauneimpana. DB7 Vantage ei yritä esittää mitään mullistavaa, sen linjat ovat puhtaita ja vauhtia hehkuvia mielestäni. Se on kauneutta puhtaimmillaan. Juuri se auto mistä kuolaan, auto jota haluaisin edes kerran nauttia. Jo nyt tämä suht uusi auto on saavuttanut paikan ajatuksissani ja sen glamouri vie voiton jopa vanhoista Porcheista, mistä myös pidän.

Ajo ominaisuuksista en kommentoi mitään, niistä kun en ole lukenut sen kummemmin enkä tiedä. Mutta ainakin toiseksi edellisessä Top Gearin jaksossa BBC:llä tämä kyseinen auto valittiin myös, ilmeisesti heidän suosikikseen. Ainakin äänet on jotain mitä siinä autossa pitää rakastaa, 12 sylinteriä ei voi olla väärässä.

Lyhyt juttu autosta kiinnostuneille: http://www.21stcentury.co.uk/cars/astonmartin_db7vantage.asp

F1-auton ja rallikopan valintaa pitää vielä miettiä. Pienestä pitäen on Impreza ollut kyllä suosikki, tosin juuri se vanhempi kori malli nykyisestä, eli onko se nyt 95-00.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
F1-autoista voisi heittää vaikka BRM vuodelta 1967. Hyvää kuvaa en ole tuosta vielä löytänyt...
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Enhän minä pmv hyvä sinun kirjoituksesi tueksi tuota kuvaa laittanutkaan, vaan omani. Että ei ole tarkoituskaan olla kuva IMSA-autosta, vaan Csl:stä yleensä. Höh.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin no... Itse ajattelin, että on hyvä kertoa että näitä 3.0CSl autoja oli aikoinaan useamman tyyppisiä.

Riippuen tietenkin missä sarjassa ajettiin, saattoi tämän "Batmobile" nimelläkin kulkeneen auton tekniikka vaihdella hyvinkin paljon. Päältäpäin 3.0CSl:ää ei aina erota. Minusta kilpa-autojen luonteeseen vaikuttaa ulkonäon ja maalauksen lisäksi TEHO. 3.0CSl oli toki kaikkine versioineen aivan teutooninen laite, mutta kuten CanAm-Porschen kanssa, IMSA-versio oli tietyllä tapaa 3.0CSl-sarjan ehdoton "kuningas" kaikkine turboineen ja ABS-jarruineen. Tokkoppa CSl olisi ollut järin vakuuttava ilmestys jos koneena olisi ollut joku 1,8l nelisylinterinen alle 200hv:n "moponmoottori"...

Siinä mielessä f1-autojakin ajatellessa mietin kyllä että pitäisi asettaa joku turbokauden auto ykkössíjalle, mutta mikään niistä ei noussut omassa mielessä korkeimmalle sijalle. Tietysti Brabham-BMW:t olivat aina tyylikkäitä ja tehokkaita, mutta menestystä tuli lopulta harvoin, JPS-Lotus-Renaultit olvat kauniita, mutta nämäkään eivät menestyneet kovin hyvin. McLarenit ja Williamsit olivat mielestäni tuohon aikaan rumia, vaikkakin nopeita ja menestyksekkäitä pelejä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Niin no, eihän F1-autoja sais tällai arvostella koska maranellolaisen automaakari Enzon mukaan auto on kaunis silloin kun se voittaa.

Ja selvennyksenä omiin valintoihin, eihän tuo RS1800 oo kaunis taiteellisesti mut kun ettelbruck lapsena näki Hannu Mikkolan tositoimissa sellaisella kotokylän kapinassa se kokemus sytytti kipinän joka yhä hehkuu.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Starletin pisti laittamaan listalle auton pienen koon tuoma sympaattisuus yhdistettynä hyvään kilailukykyyn luokassaan. Monesti olen luullut Starletin päätyvän tuhoon, mutta auton uskomaton kyky kääntyä on pelastanut tilanteen. Näitä tilanteita on koettu myös auton sisältä.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
*wruuum*:
DB7 Vantage

Ajo ominaisuuksista en kommentoi mitään, niistä kun en ole lukenut sen kummemmin enkä tiedä. Mutta ainakin toiseksi edellisessä Top Gearin jaksossa BBC:llä tämä kyseinen auto valittiin myös, ilmeisesti heidän suosikikseen. Ainakin äänet on jotain mitä siinä autossa pitää rakastaa, 12 sylinteriä ei voi olla väärässä.
Jos tarkkoja ollaan, Jeremy Clarcson valitsi auton mielestään hiemoimman näköiseksi autoksi, mitä tiettää. Tämäkin on jo aika kova titteli Clarcsonilta, joka on kuitenkin nähnyt auton jos toisenkin.

BBC:n sivuilla ajo-ominaisuuksia ei nyt suorastaan ylistetä, muttei niitä omasta mielestäni tuon ohjelman perusteella kyllä moitittukaan. Ääntä muistaakseni kehui Jeremykin, ja mielestäni muutenkin piti autoa asiallisena. Poislukien jotkin toteutuksen ratkaisut, jotka kuitenkaan eivät ajo-ominaisuuksiin vaikuttaneet.

For Jeremy, however, the prize goes to the Aston Martin DB7. Not just the best-looking car of all time, but the best-looking anything, ever.

Jeremy's vote is for the Aston Martin DB7. Not the greatest car in the world to drive, but definitely the best to look at.

Lisää
Tuon DB7:n suunnittelija DB7 Ian Callum on lisäksi Ford Puman Escort RS Cosworthin suunnittelija.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Asko S.:
F1-autoista voisi heittää vaikka BRM vuodelta 1967. Hyvää kuvaa en ole tuosta vielä löytänyt...
Tämä oli minusta hauska ja vauhdikas otos:
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Aston Martinista vielä, eli jukkiskin tuossa jo kommentoi, itse olin hieman sekoitellut lainauksiani. Tässä taas nähdään lähteen siteerauksen tärkeys, ettei mene ihan läpiä puhumaan. Eli Jeremy, siis henk koht, meni sanomaan että Astonin luukki on paras, johon mielipiteeseen itsekkin yhdyin.

Katsoin itseasiassa juuri muutama minuutti sitten uusimman Top Gearin, joku muukin on juuri saattanut sen katsoa. Olin Iloinen kun mukana oli mm Damon Hill. Ja tässä jaksossa nyt sitten vertailtiin Ferrari 575 (eikö?) ja Aston DB7 Vantagea. Vantagesta Jeremy sitten juuri totesikin että paras ulkonäkö, mutta kummatkin miehet oli sitä mieltä että Ferrari oli paras. Sen ajoominaisuudet ja kiihtyvyys olivat kuulema uskomattomat, samaa mieltä :rolleyes: . Täytyy sanoa että sydän pamppaili jo pelkästään katsomisesta kun jakson lopussa Aston lähtee liukkaalla käsistä 120 -130 mailin vaudista, noin about. Onnellinen loppu kuitenkin.

Ian Callum onkin ollut hieman tuttu nimi jossain takaraivossa, johtuen lähinnä Astonin DB7 suunnittelusta, mutta Cossusta ja Pumasta en tiennytkään. Arvostus nousee, kummatkin autot ovat aina olleet tietyllä tavalla lähellä sydäntä, jostain syystä. Ehkäpä seuraan kyseisen miehen edesottamuksia jatkossa entistäkin tarkemmin.

Näillä linjoilla pysyessäni voisin sanoa että Cossu Escort on ehkäpä sittenkin se suosikkini, hieman yllättäen jopa itsellenikin... Kumma juttu, mutta sun täytyy tykätä siitä. :)
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Hitto teittii..

Kaikenmaailman otsikoita täältä löytyy.

Laitan nyt tähän kaikenlaisia joita ei vielä tainnut olla, eivät välttämättä ole ykkösvalintojani mutta erejä kuin edellä mainitut.

1.


2.


3.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu


1. Jostain syystä minusta tässä autossa on aina ollut sitä jotain.

<small>[ 29-12-2002, 00:03: Message edited by: skf ]</small>
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Norman:
Starletin pisti laittamaan listalle auton pienen koon tuoma sympaattisuus yhdistettynä hyvään kilailukykyyn luokassaan. Monesti olen luullut Starletin päätyvän tuhoon, mutta auton uskomaton kyky kääntyä on pelastanut tilanteen. Näitä tilanteita on koettu myös auton sisältä.
Jep. Ja kun hurri Arne Allansson tuli Hankiralliin "82 (kai?, muisti pätkii) näyttämään Starletilla ajamisen mallia ja me nööseinä kaverin kanssa ehdittiin kehua auton potentiaalia (varsinkin jos konetta sais isompana) niin eräs vieressä seissyt keskiuusimaalainen autourheilija tuomitsi laitteen tyystin.

Ei ollut mielipiteineen silloin yksin mutta niin se maailma on muuttunut.
 
Ylös