Kalamiehet HUOM! Apua virvelin ostamiseen tarvitaan.

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Niin.

Itse en juurikaan perusta kalastamisesta, mutta maalaistytön naaranneena joudun sitä kuitenkin parisuhteellisista syistä harjoittamaan silloin tällöin.

Tyttöystävän syntymäpäivä lähestyy, ja olisin ostamassa lahjaksi jonkinlaista avokela+vapa-yhdistelmää. Itse olen virvelöinyt vain ns. valmiiksi katetussa pöydässä (toisten vehkeillä, valmiiksi koottuina jne.) joten ymmärrän noista kelojen ja vapojen yhdistelemisestä yhtä paljon kuin sika satelliitista.

Jos jonkinlaista heittouistelua harrastaisi Vantaanjoella ja satunnaisesti muuallakin (toki kaiken kaikkiaankin satunnaisesti), mitä pitäisi neitokaiselle ostaa? Osaako tällainen perustaavetti lykätä kelan kiinni vapaan ja siiman kelaan?

APUVA!
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Sama juttu, en juurikaan kalastele. Ideaparkin Tokmannilla bongasin kuitenkin umpikelamallisen virvelipaketin.
Oli kuvakin (vieheeksikö sitä sanotaan) valmiiksi mukana.
Muistaakseni 14,90 euroa

Umpikela on käsitykseni mukaan sellanen helppokäyttöinen ja perusvarma härveli. Ei pääse suoraan soheltamaan siimojen kanssa, joten on joku varmuus siitä, että langoilla on edes pieni mahdollisuus pysyä hetken sotkeutumatta käyttökelvottomaksi mytyksi.
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Sama juttu, en juurikaan kalastele. Ideaparkin Tokmannilla bongasin kuitenkin umpikelamallisen virvelipaketin.
Oli kuvakin (vieheeksikö sitä sanotaan) valmiiksi mukana.
14,90 euroa

Umpikela on muistaakseni sellanen helppokäyttöinen ja perusvarma juttu. Ei pääse suoraan soheltamaan siimojen kanssa, joten on joku varmuus siitä, että niillä on edes pieni mahdollisuus pysyä hetken sotkeutumatta.
Itse haluaisin nimenomaan tuon avokelan, sitä kun on tyttelin perheessä suosittu ja lahjansaaja sitä osaapi käyttäää.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Intersportista kysymään, kyllä ne sulle sieltä myy vaikka mitä! :D
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Itse haluaisin nimenomaan tuon avokelan, sitä kun on tyttelin perheessä suosittu ja lahjansaaja sitä osaapi käyttäää.
Itsekään en noista kalastusvehkeistä kauheasti tiedä, mut avokelan kerran ostin vapoineen ja vieheitä ja siiman ja tuota.... kyl se ... siinä laitteessa oli siima valmiina ja ... peruke pitää olla... ja silleen.

Kyl se lutviutuu!
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Shimanon joku pienin kela (tonnisarja?) jossa säädettävä jarru kelan takana, Ultralight vapa (Shimano, Abu tms), 0,10mm Fireline -siimaa ja joku sopiva kuva siiman päähän. Kalastaminen on kivaa, mutta kalastaminen UL -vehkeillä on upeaa. Pienetkin kalat tuntuvat kertaluokkaa isommilta.

Itse olen tykännyt Honkkarin valikoimista. Muualtakin varmasti löytyy. Ja varmasti muutkin merkit kelpaavat, itse oon tykästynyt tuohon Shimanoon keloissa ja vavoissakin.

Kelassa on ainakin itselle tärkeää se, että siellä on se säädettävä jarru ja että se on siellä takana. Takana sen takia, että sitä voi helposti säätää siinä vaiheessa, kun siiman päässä on joku kala (tai tulee pohjakosketus uistinta vedettäessä). Pieni sen takia, että se on mukava käsitellä ohuen siiman kera. Isompaa tarvitsee vain isomman siimakapasiteetin takia (tai jos aikoo oikeasti kalastaa jotain kymppikiloisia haukia tms.)

Siima on ehkä sellainen riskiostos. Jotkut vannoo monofiilin nimeen (venyy, muttei pauku ihan heti ainakaan) ja jotkut sitten taas näiden erikoissiimojen nimeen (kuten fireline, joka ei veny sitten millään, mutta siinä ei ole muisti-ilmiötä ja vaikka se kestää tasaista vetoa uskomattoman paljon verrattuna monofiiliin, joku erittäin äkkinäinen tempaisu voi saada sen sitten napsahtamaan poikki suht herkästi). Mainittakoon, että mä en ole saanut tuollaista tapahtumaan kertaakaan, vaikka on tullut pohjakosketuksia uistinta vedettäessä moottoriveneellä meriolosuhteissa ja joskus sanka on mennyt kiinni kesken heiton aiheuttaen äkkipysähdyksen kun viehe on vielä korkealla ilmassa. Tuo Fireline saattaa aiheuttaa perheriidan, mutta siitä voi myöskin joku menettää ennakkoluulonsa kokeiltuaan. No, liian ohut siima voi johtaa saaliin menetykseen ja liian paksu siima tappaa heiton. Ohuen siiman kera saa heitettyä turkasen paljon pidemmälle lyhyellä vavalla ja pienelläkin vieheellä verrattuna isompaan vapaan ja paksumpaan siimaan ja isompaan vieheeseen.

Tuollaiseen UL-sarjaan sopii joku 6-12 grammainen viehe ihan hyvin. Riippuu vähän, missä kalastaa. Jos on ruovikkoa, niin joku heinäsuojattu 1- tai 2 -koukkuinen viehe (eli siinä on sellaiset viikset suojaamassa tahattomilta heinäkosketuksilta). Jos jotain Nils-Masterin Invincibleä ostaa, niin ne on yleensä kelluvia, mutta hyviä vähän joka puolelle. Joku 8-10 senttinen on varmaan aika hyvä UL-vavan kanssa.

Jos joku sitten nauraa, että tuollaisella ei tee mitään, niin kyllä sellaisella ottaa useampikiloisia haukiakin ylös ja se tuntuu kuin ottaisi kertaluokkaa isompia. Niissä joutuu taistelemaan ja ainakin omalla kohdalla se on se säväyttävin asia.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
En voi väittää mikään kalamies olevani yhtään, mutta sen verran sellaisten porukoissa aikaakin on viettetty, et umpikela on ilmeisesti mielipiteissä umpihomojen hommaa.

Avokela on enemmän tatsia vaativa ja manuaalinen suoritus. Nappaat siiman siihen etusormen koukkuun ja käännät sen jonkin metallisen puolikaaren, mikä lie sen nimi taakse, ja viskaat. Ja vapautat siiman.

Toista tätä, niin olet umpikela ihan itse. Ei se ole kovin vaikeaa. :tongue:
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Mitäs etuja avokelasta on umpikelaan verrattuna?
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
En voi väittää mikään kalamies olevani yhtään, mutta sen verran sellaisten porukoissa aikaakin on viettetty, et umpikela on ilmeisesti mielipiteissä umpihomojen hommaa.

Avokela on enemmän tatsia vaativa ja manuaalinen suoritus. Nappaat siiman siihen etusormen koukkuun ja käännät sen jonkin metallisen puolikaaren, mikä lie sen nimi taakse, ja viskaat. Ja vapautat siiman.

Toista tätä, niin olet umpikela ihan itse. Ei se ole kovin vaikeaa. :tongue:
Juu, tuota etusormilukitusheittelyä olen itsekin harrastanut sen mitä nyt olen heitellyt. Aika iisi omaksuttava, vaikka eipä tässä mitään kummoisia kalamiehiä olla, eikä ole tarkoituskaan.

Vellulle kiitokset monipuolisesta vastauksesta. Mitäs jos noilla ultra light -vehkeillä ihan oikeasti sattuu isompaa kalaa nykimään? Kuusamossa tyttöystävän kotikulmilla kuitenkin lienisi myös aietta käyttää ostoaikeen kohteena olevaa härveliä, ja siellä tyttöystävän velipoikien tuntemilla vesillä meikämanne huonolla heitolla ja välttävillä taidoillakin onnistui saamaan ihan kiitettävän kokoista haukea. Eli kuinka kestäviä ovat, ja kannattaako satunnaiseen narraamiseen hommata?

Entäpä vavan pituus? Jos lähinnä jotain vetouistelua silloin tällöin harrastaa kuitenkin ylivoimaisesti enimmäkseen keskittyen heittouisteluun, onko minkä kokoinen vapa aiheen ostaa?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Siitä siiman kestävyydestä se eniten on kiinni. Periaatteessa hauen heittelyssä tarttee olla peruke mutta toi fireline on kyllä sellaista, että hauenkaan hampailla sitä on hyvin vaikea saada poikki.

Mutta UL -vehkeillä vähänkään isommat täytyy ottaa haavilla ylös. Ja siinä täytyy varautua henkisesti siihen, että jotkut saattaa päästä karkuun viehe suunpielessä. Mutta kun laittaa pitävät solmut, niin olen joitakin kertoja saanut perukkeen kiinnikkeet/lukot suoristettua siten, että viehe on jäänyt pohjaan kiinni.

Toi UL on hyvä täydennys, jos noita tavallisia vehkeitä on jo muutenkin. Sillä saa tosiaan heitettyä helposti pitkälle ja siimakin kestää muistaakseni jotain luokkaa 8 kiloa tjsp. Jos monofiilillä haluaa saman vetolujuuden, niin täytyy tuplata paksuus ja siiman viemä tilavuus kelalta kertautuu.

Se on hyvä aloittelijalle, koska siinä saa hyvin tuntumaa. Voi aiheuttaa jopa kateutta, kun muut näkee, miten hyvin tuolla lentää. Nimimerkillä kokemusta on... Kaverilla oli joku 9ft (2,7 metriä) vapa ja mulla toi 5ft (1,5m) UL-vapa ja se heitteli suurinpiirtein puoleen siitä matkasta, mitä mä heittelin. No uistimen paino ja siiman paksuus ja vavan taipuisuus merkitsee paljon. Kaverilla olis saanut olla joku jakoavain siellä, että se olis saanut samanlaisia heittoja.

Uistimen vetelyyn se ei juurikaan sovi. Siihen sopii sitten suht jäykkä vapa, eikä sen tartte välttämättä olla edes pitkä. Hivenen paksumpaa siimaa ja kertaluokkaa isompi kela.

Muistaakseni Shimanon vavoissa on elinikäinen vaihtotakuu, no questions asked. Mutta kannattaa kysyä, tuo on mun muistini mukaan ;-) Oma on kestänyt ihan mukavasti ja sillä on otettu jotain 70-senttisiä haukia merestä keväällä (olisko olleet jotain 3-4 -kiloisia). Ja oon mä sillä vetänyt uistintakin, mutta se herkkyys aiheuttaa kyllä jatkuvasti mietteitä, että onkohan siellä jotain, kun se noin nykii...
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Vetouisteluun tarkoitetuissa vavoissa on lisäksi sitten noi siimanohjaimet huomattavasti pienempiä kuin heittovavoissa, eli niistä voi nähdä sitten, mitkä on tarkoitettu uisteluun ja mitkä heittelyyn.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Mitäs etuja avokelasta on umpikelaan verrattuna?
Avokela vaatii jo jonkunlaista heittotekniikkaa, muuten saa siiman helposti sykkyrälle. Kun tekniikan oppii, on avokela erinomainen ratkaisu ns. "sunnuntaikalastelijalle". Myös uisteluun avokela sopii hyvin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mä en kyllä lähtisi haukia kalastelemaan UL-vehkeillä. Luokkaa jämäkämmät varusteet hankkisin siihen hommaan.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
PekPoy sanoi:
Jos jonkinlaista heittouistelua harrastaisi Vantaanjoella ja satunnaisesti muuallakin (toki kaiken kaikkiaankin satunnaisesti),
Tämä mielessä pysyn edelleen ehdotukseni takana.

Mä en kyllä lähtisi haukia kalastelemaan UL-vehkeillä. Luokkaa jämäkämmät varusteet hankkisin siihen hommaan.
Riippuu siitä, pitääkö kalan mausta, vai tykkääkö taistelusta. En viitsi pollata.

Mä aloittaisin kuitenkin tuolla, koska siitä saa mielestäni paremmat kokemukset. Joskus ne karkuun päässeet on jopa mieluisampia kuin ne veneeseen nostetut. Jos tähtäimessä on oikeasti kalansaaliit ja pakkaseenlaittaminen ja pienin mitta on jotain 5 kiloa, mitä edes ajattelee nostavansa veneeseen, niin sitten voi ihan suosiolla ottaa järeämpää tilalle.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Mulla on muistaakseni Solstace -sarjaa 1000, 2000 ja 4000 jotkut muutaman vuoden vanhat mallit, ei siis noita, mitä tuolla on nyt, tosin tuskin ne nyt merkittävästi erilaisia ovat noihin verrattuna.

Tuolla näköjään on Solstacesta vain 2500 ja 4000 -mallit.

Noita kannattaa kokeilla, jos vaan mahdollista. Tuntuma noissa voi olla hyvinkin erilainen. Noi Solstacet on mun mielestä hyvin miellyttäviä kelata ja käyttää ja suht äänettömiä, halvemmissa saattaa olla heikompi käyttömukavuus (+ saattaa alkaa rahisemaan tai vinkumaan, mikä on pirun ärsyttävää).

Mutta kyllä perusmallillakin varmasti kalat saa kelattua rannalle tai veneen viereen.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Umpikela on aloittelijoille, ja sillä ei voi heittää yhtä pitkälle kuin avokelalla
Mutta umpikelan kyllä heittää muutaman solmun jälkeen reilusti pidemmälle, tai riippuu vitutuksen määrästä.

Itsekin suosittelisin sunnuntaikalastajalle noita Shimanon paketteja. Prismassa taisi olla juuri se 4000-kelalla oleva paketti 35 euroa. Parempi paketti oli hintaan 99. Paketissa on vapa, siima ja viehe mukana. Taisi olla Rapalan Minnow-Spoon.

Nuo Shimanon peruskelat kestää ja toimii peruskäyttäjällä yllättävän hyvin. Suosittelisin pakettia siksi, että niissä on mukana sellainen vapa, joka soveltuu parhaiten aloittelijalle. Eli sillä saa vieheen lentämään ilman ihmeempää tekniikkaa.

Siimoissa peruskalastajan ohje on, mitä kalliimpi hintalappu, sitä vähemmän sotkuja ja hampaiden kiristelyä. Ei kannata kuitenkaan ostaa liian paksua siimaa, jos aikoo heitellä. 0,30 olisi melkein maksimi. Jos heittelee kevyitä lippoja, tai vaappuja, niin 0,20-0,25 olisi sopiva. 0,20 siimalla saa kyllä monta uistinta jäämään järven pohjaan. Punotut siimat ovat heittelyssä paljon monofiilisiimoja parempia, mutta hintalappu on niissä reilusti yli 20 euroa.
Vetouistelussa siimassa saa olla paksuutta.

Jos sitten lähtee tosissaan harrastamaan ja sijoittamaan enemmän, niin kalastuskaupasta löytyy varmasti apua sopivan yhdistelmän löytämiseen. Kunnon kelan käyttöikä ylittää yli kymmenen vuotta, jolloin satasen sijoitus on aika pieni. Oma suositukseni on Daiwa laguna, joka on muistaakseni Erä-lehden testeissä aina kärkipäässä.

Vaappuja kannattaa sitten tilata multa. Tuolla kuva-albumissa on pari esimerkkiä. :eek:
 
Ylös