Karting auton hankinta

konrad990

New member
Liittynyt
4.8.2004
Viestit
1
Sijainti
Finland
Terve!

Kertokaas kartingia enemmän "vanhoilla päivillä" harrastaneet, että minkälainen karting-auto kannattaisi hankkia aikuiselle miehelle? Tarkoitus olis ens kesänä alkaa päristelemään ulkoradoilla ja suht lujaa olis kiva päästä.

Konrad
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Onpa helppoa vastata: Rotax, Iame, Rok, tai vastaava huoltovapaampi kone sähköstartilla, uudehko runko, sijoitat rahaa 2500-3000€ ja se on siinä. Siltikin varaudu ropaamiseen ja ylimääräisiin kuluihin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Varteenotettava vaihtoehto on myö Jammu, silläkin pääsee kovaa.
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Niin ja yammu vaatii kaverin, joka työntää käyntiin.

Juu kyllä noista "heerasmieskoneista" löytyy sopiva.

Rotax, ehkäpä suosituin, mutta myös antaa hiukan tehoissa noille muille perään, kierroslukurajoittimensa takia.

Muista myös Raket 120cc. Se on tehottomampi, mutta myös erittäin paljon halvempi.
Sille on myös eniten harrastajakilpasarjoja.

se rehti kunnon vale
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Rotaxit sun muut on hiukan kallis tapa aloittaa jos huomaa myöhemmin että eipäs tämä nyt niin nastaa ollutkaan. Epäilen tosin voisiko näin käydä :) Tosin jos pätäkässä löytyy niin ilman muuta Rotax, Leopard tai Rok

Raket 120 on aikamiehelle hieman tuhnu mutta sitä sillä on pari huomattavaa etua puolellaan: se on erittäin helppohoitoinen ja se että sillä pääsee kisaamaan monessakin eri harrasteluokassa.

Yamahassa olisi jo hieman enemmän potkua eikä sitäkään tarvitse jatkuvasti olla rassaamassa. Sille vaan ei ole tätä harrastekisapuolta niin paljon kuin Raketille.

Itse kun asustelen täällä raukoilla rajoilla Joensuussa jossa ei ajeta aikamiesten harrastusarjoja ensinkään hommasin Yamahan. Minimaalisella huollolla olen selvinnyt. Nyttemmin pistin hankintaan jampun rinnalle 100cc Vortexin...olen varautunut olemaan kädet kyynärpäitä myöten rasvassa koko ajan.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Minä olen ajanut lähes kaikenlaisilla vehkeillä. Tänäpäivänä mulla on Rotax 125 ja kimppapeli Raket 120, kisojakin tulee ajettua. Olen sitä mieltä että molemmat ovat ainoita järkeviä pelejä mitä mulla on ollut.
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Itse kun asustelen täällä raukoilla rajoilla Joensuussa jossa ei ajeta aikamiesten harrastusarjoja ensinkään hommasin Yamahan. Minimaalisella huollolla olen selvinnyt. Nyttemmin pistin hankintaan jampun rinnalle 100cc Vortexin...olen varautunut olemaan kädet kyynärpäitä myöten rasvassa koko ajan. [/B][/QUOTE]

Juu aivan varmasti remppatuntimäärä kasvaa roimasti Yammuun verrattuna, mutta toisaalta myös ajonautinto kasvaa lisääntyneen "kyydin" myötä.

En tiedä ostitko Luisti-, vai Reedkoneen(FA tai ICA).
No suunnilleen samanlaisia ajotuntimääriä ne kestää.
Muistaakseni noin 2 tunnin tehollisen ajomäärän jälkeen alkoi jo huomata, ettei kiertänyt enään samoihin lukuihin, kuin männänvaihdon ja hoonauksen jälkeen heti oli.
Sanotaan arviolta, että 3-4 tunnin jälkeen joutuu ainakin männän vaihtamaan ja kerran pari kaudessa kampiakselin laakerit, sekä kiertokangen, riippuen toki ajomääristä.

Toisaalta tuo remppaaminen kuuluu myös lajiin ja on ihan mukavaa omalta osaltaan.

se kunnon vale
 

ervi

Active member
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
36
Tämä on ICA kone Vortex merkiltään. Hommasin pienemmällä 22.2 mm kaasarilla ( normaalisti vissiin 24 mm) että saa hiukan tunteja lisää. Noin 20% laskee maksimikierroksista ja saman verrran tehoja. Samoten kun ajelee crossipyörän ilmanputsarilla niin kestääpi hiukan pidempään. 7 tuntia pitäisi männällään pärjätä....kuulemma. 30 tunnin välein sitten kiertokangen ja männänvaihto.

Onpahan tuo jampun kone tilalle kun toinen motti on pajalla ja päin vastoin.
 

MOTION LINE

Active member
Liittynyt
22.12.2002
Viestit
32
Sijainti
ESPOO
Hommaa autosi rIINILTÄ, vähitennvaivaa edullisin vaihtoehto
ja oikea valinta!
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Raket 120 on suositeltavin vaihtoehto ensimmäiseksi koneeksi. Jos aiemmin ei ole ulko kartingista pahemmin kokemusta niin aluksi noikin kulkevat ihan tarpeeksi lujaa. Vaikka noilla hieman suorilla jääkin tehokkaammista koneista niin mutkat sitten vaan pitää ajaa lujempaa niin ne saa taas kiinni :)

Raket 120 on kyllä varmatoiminen ja tosi huoleton kone. Ei tarvitse aikaa tuhlata koneen rassailuun vaan senkin ajan voi nauttia itse ajamisesta. No taas toisethan tykkää juuri siitä koneen kanssa puuhailusta, mutta minä käytän mielummin sen ajan ratin takana. Ja kaikkein halvimmallahan taitaa juuri tällä kalustolla päästä kun koneen huoltovälit ovat satoja ajotunteja noiden muutaman ajotunnin sijasta.

Kun kavereiden kanssa ostettiin autot kaksi vuotta sitten keväällä niin käytetty runko, uusi kone ja ajovarusteet maksoivat yhteensä noin 2000€, eli selvästi halvempi kuin aikaisempi esimerkki. No varaosiin menee aina rahaa esim. ketjut, rattaat, laakerit jne.

Niin ja karting auton voi aivan hyvin hommata kahden tai kolmen kaverin kimppa autoksi, kun kumminkaan yksi ei jaksa koko aikaa ajaa putkeen niin toiset ajavat omalla huilivuorolla. Näin kustannukset tulee jaettua useammalle henkilölle. Kyllä ajaminen imee kumman tehokkaasti mehut kun 30 asteen helteessä ajat vähän pidempään.

Meillä on kolmen noin 35v kuskin porukka ja ajelemme Tampereen lähiradoilla kahden auton voimin raket 120:llä. Meidän tiimin kotisivut löytyvät tuosta alhaalta linkistä ja laitamme sinne karting osioon aina mihin radalle olemme menossa ajamaan seuraavaksi niin samalla kalustolla ajavat voivat tulla samaan aikaan ajeleen niin saa pientä kisaa aikaiseksi. Ja saa sinne auton ostoaikeissa olevatkin tulla pällistelemään paikanpäälle niin näkee kummoista touhua se on.
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Taitaa olla tuo kaasarisi se Tillotsonin 22 millinen, mitä käytettiin ainakin aikoinaan "pikkuseniilisarjassa" kaasarina.

Se on yllättävän hyvä kaasari, vaikka näyttää hiukan roisilta se työn jälki ja läppä on muistaakseni ihan vaan ruuvilla kiinni akselissaan, eli ei niin kauhiasti ole niitä virtauksia ajateltu.

Eikä sillä jää 24mm:lle kuin jonkun kymmenesosan, riippuen toki radasta.

Tuo ilmanputsari on hyvä idea, ei mene kaikki jänistä pienemmät koneeseen tuhojaan tekemään, varmaankin lisää käyttötunteja kummasti.

se kunnon vale
 
Ylös