Moottori leikkaa todennäköisimmin suoran päässä siksi, että kun vedon löysää laskee paine sylinterissä ja männänrengas pääsee vuotamaan. Voi se tietysti muuallakin leikata, mutta sitten siinä on mekaaninen vika tai voiteluhäiriö. Joissain mp-kaasareissa on tosiaan powerjetti jolla saa lisärikastusta halutulle alueelle. Sitä ohjaa sytkäboksi kierrosluvun, kaasun asennon, vaihteen yms. mukaan. Lisärikastus auttaa liian laihasta seoksesta johtuvaa ylikuumenemista tai detonaatiota vastaan. Kartingkone tietysti pitäisi saada toimimaan siten että se ei tarvitse ylimääräisiä ryyppyjä, sillä ne taas saattavat vaikeuttaa lähtöä seuraavaan kiihdytykseen. Toisin sanoen, jos laite on mekaanisesti kunnossa ja kaasuttimen säädöt ovat kohdallaan, ei ylimääräistä rikastusta tarvita. Kisatilanne on eri asia, koska siinä pelataan riskin päälle. Kaikkia systeemejä voi tehdä, mutta olis parempi jos saisi vehkeet pelaamaan ilman niitä.