kristian.s
Well-known member
Kun kausi alkaa kääntyä syksyä kohti voisi olla paikallaan puhua tämän kauden onnistujista ja epäonnistujista. Kyseessä ei tarvitse olla kuljettaja vaan talli tai joku muu henkilö joka on jollakin tavalla onnistunut tai epäonnistunut. Saa pistää niin pitkiä listoja kuin huvittaa.
Jospa itse aloittaisin vaikkapa top3-listoilla.
Onnistujat
1.Tasaisuus
Viime vuonna ero Ferrariin oli niin valtava, että tuskin kukaan uskoi tämän kauden olevan täysin auki vielä kolme kisaa ennen kauden päätöskisaa. Ovatko muut tiimit saavuttaneet Ferrarin vai onko Ferrari kadottanut vauhtinsa? Toki renkaat ovat todellisessa avainroolissa tässä asiassa.
2.Williams
Vielä ennen Monacoa Williams olisi kuulunut ehdottomasti kauden floppeihin, mutta täysin suvereeni meno kesällä on nostanut Williamsin ehdottomasti kauden onnistujaksi tähän mennessä. Eipä ole mikään muu tiimi pystynyt parantamaan suorituksiaan kauden aikana yhtä paljon kuin Williams.
3.Wilson
Loisti starteillaan Minardilla, vaikka starttijärjestelemä ei taida olla niitä parhaimpia. Jälleen lähti se nuori ja lahjakas lupaus Minardilta. Alonso testasi vuoden Renaultilla, Webber pääsi jo seuraavaksi kaudeksi Jaguar-kuljettajaksi ja Wilson lähti Minardilta Jaguarille jo kesken kauden. Missäköhän vaiheessa Minardin seuraava lupaus jättää tallin?
Epäonnistujat:
1.Bridgestone
Polkeeko kehitys paikallaan kun Michelin on päässyt repimään tuollaisen eron japanilaiskumeihin verrattuna? Viime vuonna vielä kehuttiin, että juuri Bridgestone oli todella tärkeä lenkki Ferrarin ylivoimaisuudessa. Michelineillä on tietenkin asiakkainaan kolme huipputiimiä, mutta siltikään ei sitä pysty ymmärtämään miten lähes sekuntien edun voi hukata yhdessä talvessa. Vai onko F2003GA se syypää doubtful ?
2.Ohitusyritykset
Tuskin niitä voidaan yrityksiksi edes kutsuakaan kun niitä ei kerran tehdä. Silverstone oli poikkeus, mutta Hockenheimissa meno taas tasaantui vaikka Trullista, joka oli kuumeessa ja ajoi kuluneilla renkailla, päästiinkin ohitse kahden auton (Schumi ja DC) voimin. Jotain pitäisi varmaan tehdä, sillä vielä vuosina 1999-2000 ohitettiin ihan kiitettävästi. Jopa niin kiitettävästi ettei niitä kaikkia voi tässä muistaa.
3.Yksityistiimit
Ovat vajonneet valmistajien MM-sarjassa viimeisille sijoille, mikä on toki ymmärrettävää. Vuonna 1999 Jordanilla taisteltiin kauden tässä vaiheessa vielä kuljettajien MM-tittelistä. Tukirahoilla taival voi tietty jatkua, mutta Sauberin kaltaista menestystä vuonna 2001 tuskin enää nähdään.
Jospa itse aloittaisin vaikkapa top3-listoilla.
Onnistujat
1.Tasaisuus
Viime vuonna ero Ferrariin oli niin valtava, että tuskin kukaan uskoi tämän kauden olevan täysin auki vielä kolme kisaa ennen kauden päätöskisaa. Ovatko muut tiimit saavuttaneet Ferrarin vai onko Ferrari kadottanut vauhtinsa? Toki renkaat ovat todellisessa avainroolissa tässä asiassa.
2.Williams
Vielä ennen Monacoa Williams olisi kuulunut ehdottomasti kauden floppeihin, mutta täysin suvereeni meno kesällä on nostanut Williamsin ehdottomasti kauden onnistujaksi tähän mennessä. Eipä ole mikään muu tiimi pystynyt parantamaan suorituksiaan kauden aikana yhtä paljon kuin Williams.
3.Wilson
Loisti starteillaan Minardilla, vaikka starttijärjestelemä ei taida olla niitä parhaimpia. Jälleen lähti se nuori ja lahjakas lupaus Minardilta. Alonso testasi vuoden Renaultilla, Webber pääsi jo seuraavaksi kaudeksi Jaguar-kuljettajaksi ja Wilson lähti Minardilta Jaguarille jo kesken kauden. Missäköhän vaiheessa Minardin seuraava lupaus jättää tallin?
Epäonnistujat:
1.Bridgestone
Polkeeko kehitys paikallaan kun Michelin on päässyt repimään tuollaisen eron japanilaiskumeihin verrattuna? Viime vuonna vielä kehuttiin, että juuri Bridgestone oli todella tärkeä lenkki Ferrarin ylivoimaisuudessa. Michelineillä on tietenkin asiakkainaan kolme huipputiimiä, mutta siltikään ei sitä pysty ymmärtämään miten lähes sekuntien edun voi hukata yhdessä talvessa. Vai onko F2003GA se syypää doubtful ?
2.Ohitusyritykset
Tuskin niitä voidaan yrityksiksi edes kutsuakaan kun niitä ei kerran tehdä. Silverstone oli poikkeus, mutta Hockenheimissa meno taas tasaantui vaikka Trullista, joka oli kuumeessa ja ajoi kuluneilla renkailla, päästiinkin ohitse kahden auton (Schumi ja DC) voimin. Jotain pitäisi varmaan tehdä, sillä vielä vuosina 1999-2000 ohitettiin ihan kiitettävästi. Jopa niin kiitettävästi ettei niitä kaikkia voi tässä muistaa.
3.Yksityistiimit
Ovat vajonneet valmistajien MM-sarjassa viimeisille sijoille, mikä on toki ymmärrettävää. Vuonna 1999 Jordanilla taisteltiin kauden tässä vaiheessa vielä kuljettajien MM-tittelistä. Tukirahoilla taival voi tietty jatkua, mutta Sauberin kaltaista menestystä vuonna 2001 tuskin enää nähdään.