Kit Car ralliautot

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mistä löytäisi teknistä tietoa kit car ralliautoista?
Käsittääkseni tuo kit car hommeli oli jonkin sorttinen A+ ryhmä, jossa alustaa sai modifioida aika vapaasti ja moottorin iskutilavuuttakin suurentaa luokitus rajaan saakka?

Kuvia ja videoita löytyy kiinnostuneille muun muassa täältä:
http://the-kitcar-site.webs.com/
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Viimeinen oikea ralli Escort? Escort Maxi kit car:


Kit careissa oli kaikkea mitä ralli tarvitsee, menevän näköisiä autoja ja pahaa ääntä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kaksvetoisia vapareitahan noi oli.

Muistaakseni raideleveys sai olla isompi ja painorajat oli alempana? Siitä etulyöntiasema asvaltilla.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
998
Minimipaino taisi olla jotain 960 kg ja tehot pyörivät siellä 250-300 hv:n alueella. Varsin hätäsiä autoja olivat, asvaltilla ajetiin kovempaa kuin sen aikaisilla WRC:llä. Juurikin painon ja raideleveyden takia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Minimipaino taisi olla jotain 960 kg ja tehot pyörivät siellä 250-300 hv:n alueella. Varsin hätäsiä autoja olivat, asvaltilla ajetiin kovempaa kuin sen aikaisilla WRC:llä. Juurikin painon ja raideleveyden takia.
Kunnes Bugalskin voitettua WRC-tiimien nenän edestä Korsikalla, FIA otti ns. lusikan kauniisti käteensä ja korotti reilusti F2 Kittien minimipainoja, jotta WRC tiimien ei tarvinnut enää pelätä nöyryytystä. Allegoria F1:n regaspeliin, jossa mm. Mersu ja RedBull ovat saamassa tahtonsa läpi ja Pirelli palamaan takaisin viimevuotisiin seoksiin -> good bye Lotuksen rengasetu.

Tasaväkinen kilpailu on jees, mutta vain niin kauan kuin väärät tiimit/kuljettajat eivät pääse juhlimaan keskikorokkeelle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ryhmä näissä kaikissa on A, ei A+ tai F2 tai mikään muukaan. Variant Kitit (josta termit KitCar) ovat lisäluokituksia A-ryhmän luokituksiin. Ja kuten A-ryhmässä, kaksivetoisten luokkia oli A5 (alle 1300cc, sittemmin alle 1400cc), A6 (alle 1600cc) ja A7 (alle 2000cc).

Vapaa modifiointi on kanssa hivenen väärä ilmaus, puhtaasti tehtaan luokittelemia (ja valmistamia) osakittejä silloin käytettiin. Toki yhteys tuotantoautoon oli vähän hatarampi kuin N-ryhmäläisessä. Mm. Meganessa iskunpituus on lyhyempi ja poraus isompi kuin F7R-mottoorin tuotantoversiossa.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ryhmä näissä kaikissa on A, ei A+ tai F2 tai mikään muukaan. Variant Kitit (josta termit KitCar) ovat lisäluokituksia A-ryhmän luokituksiin. Ja kuten A-ryhmässä, kaksivetoisten luokkia oli A5 (alle 1300cc, sittemmin alle 1400cc), A6 (alle 1600cc) ja A7 (alle 2000cc).

Vapaa modifiointi on kanssa hivenen väärä ilmaus, puhtaasti tehtaan luokittelemia (ja valmistamia) osakittejä silloin käytettiin. Toki yhteys tuotantoautoon oli vähän hatarampi kuin N-ryhmäläisessä. Mm. Meganessa iskunpituus on lyhyempi ja poraus isompi kuin F7R-mottoorin tuotantoversiossa.
Myös alustoissa oli aika paljon eroa siviilimallisiin. VM:ssa oli joskus vertailussa Haapalaisen S2000 rata-golffi ja Pirttisen/LMS:n 3-korinen F2 kitti. Yhtäläisyydet jäi lähinnä korikehikkoon. Kaikki muu oli muutettu.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ryhmä näissä kaikissa on A, ei A+ tai F2 tai mikään muukaan. Variant Kitit (josta termit KitCar) ovat lisäluokituksia A-ryhmän luokituksiin. Ja kuten A-ryhmässä, kaksivetoisten luokkia oli A5 (alle 1300cc, sittemmin alle 1400cc), A6 (alle 1600cc) ja A7 (alle 2000cc).

Vapaa modifiointi on kanssa hivenen väärä ilmaus, puhtaasti tehtaan luokittelemia (ja valmistamia) osakittejä silloin käytettiin. Toki yhteys tuotantoautoon oli vähän hatarampi kuin N-ryhmäläisessä. Mm. Meganessa iskunpituus on lyhyempi ja poraus isompi kuin F7R-mottoorin tuotantoversiossa.
No tuolla A+ tarkoitin että viritys aste (tai osien luokittelu mahdollisuus) oli ainakin varhaisempiin A-ryhmiin verraten korkeampi. Vähän niin kuin WRC:kin vissiin on/oli periaatteessa A-ryhmään lisäystä.

Tosi komeita nuo kit carit. Niinkin vastenmielinen auto, kuin Nissan Micra saatiin näyttämään urheilulliselta

 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kitit oli kyllä äänen ja ulkonäkönsä puolesta ihan huippuja. Laukkas-Megane aikaan tuli BRC seurattua ahkerasti. Olen jäänyt kaipaamaan näistä jotain McKlein tyyppista laadukasta kirjaa tai jotain uudempaa video dokkaria/koostetta. Toki vanhoja huonolaatuisia BRC kausikoosteita mulla on, mutta osaatteko suositella jotain muuta? Mitkä vuodet on mahtanut olla Kittien näkyvyyden kannalta parhaita Ranskan assusarjassa?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Kunnes Bugalskin voitettua WRC-tiimien nenän edestä Korsikalla, FIA otti ns. lusikan kauniisti käteensä ja korotti reilusti F2 Kittien minimipainoja, jotta WRC tiimien ei tarvinnut enää pelätä nöyryytystä. Allegoria F1:n regaspeliin, jossa mm. Mersu ja RedBull ovat saamassa tahtonsa läpi ja Pirelli palamaan takaisin viimevuotisiin seoksiin -> good bye Lotuksen rengasetu.

Tasaväkinen kilpailu on jees, mutta vain niin kauan kuin väärät tiimit/kuljettajat eivät pääse juhlimaan keskikorokkeelle.
Perkule, kun tuli aikoinaan vanhat TM:t heitettyä roskikseen mutta jotain mitä muistan TM:n artikkelista missä Markku Alén testasi Xsara Kit Caria.

Paino oli 960 kg ja 2-litraisesta vapaastihengittävästä koneesta lähti parhaimmillaan 295 hv, rajoitin n. 9000 rpm:ssä. Seuraavaksi kaudeksi sitten minimipaino nousi 1040 kg, imuilmaa kuristettiin ja autoihin tuli katalysaattoripakko. Mutta pohjimmiltaanhan tuo Katalonian/Korsikan ralleista syntynyt eripura johtui siitä, että WRC-tiimejä ärsytti se ettei Citroën-tiimi ajanut koko sarjaa, ei niinkään vetotapa tai puhaltimen puute, tai ainakaan niin kukaan ei myöntänyt...

Myös alustoissa oli aika paljon eroa siviilimallisiin. VM:ssa oli joskus vertailussa Haapalaisen S2000 rata-golffi ja Pirttisen/LMS:n 3-korinen F2 kitti. Yhtäläisyydet jäi lähinnä korikehikkoon. Kaikki muu oli muutettu.
Muistan itsekin ko. artikkelin. Haapalaisen Sport2000-golfissa tehot muistaakseni n. 210 paikkeilla, Pirttisen kitissä n. 270. Vaihteisto ensimmäisessa vakiokuorien sisässä ja H-kaaviolla, jälkimmäisessä sekventaali.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kittivideota:

Ragnotti ja Clio YT

Megane YT 1

Megane YT 2

Kun kittivideota katsoo, niin jostain syystä tuntuu, että tehdaspelit on aika kiertänyt kovaa ja korkealta, mutta sitten kun yksityiset ajaa niitä myöhemmin, niin samat autot kuullostaa ihan mopoilta. Liekö kiinni kuljettajien vauhdista vai kierrosrajoittimen asennosta.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
134
Vapaa modifiointi on kanssa hivenen väärä ilmaus, puhtaasti tehtaan luokittelemia (ja valmistamia) osakittejä silloin käytettiin.
Ja kohtuuhintaisia palikoita olikin. Golfiin maksoi kittipakettiin kuuluvat pakosarja, imusarja ja läppärungot imutorvineen 38000mk. Siis tollasen kohtalaisen äffäläisen Escortin verran. :eek!:
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
B-ryhmän jutustelussa oli jo vähän juttua kit careista ja löytyi tämä threadi googlatessa. Alla toinen linkki josta löytyy teknistä tietoa kit careista.

http://tech-racingcars.wikidot.com/rally-cars

Jos tiedot pitävät paikkaansa, Peugeot 306 maxi evo2 kiersi 11000 kierrosta/min. Alla olevassa videossa sanotaan että kierrokset ovat 9800 rpm. Tiedä sitten mikä on totuus.

https://www.youtube.com/watch?v=w13Eh6HJd8U
Parhaimpia kittejä oli omasta mielestä Peugeot 106 Kit car.
Tässä pari mun videota:
https://youtu.be/L9plQ75cM3w
https://youtu.be/EJQm50FNpPU
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Parhaimpia kittejä oli omasta mielestä Peugeot 106 Kit car.
Tässä pari mun videota:
https://youtu.be/L9plQ75cM3w
https://youtu.be/EJQm50FNpPU
KitCarit oli kyllä ihan kivoja laitteita seurata ja ne kulkivatkin ihan hyvin. Mutta yksityiskuskeille ylläpitokustannukset olivat kyllä aivan törkyisen korkealla. Muistan vaihtaneeni muutaman sanan jonkun Nuorten ja Naisten SM:aa Seat Ibiza Kitillä ajaneen kuskin kanssa jossain huoltoparkissa ja keskustelun tuoksinassa kävi ilmi että pelkkä vaihdelaatikon huolto maksaa (markoissa) viisinumeroisen summan, joka ei välttämättä edes ala ykkösellä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
KitCarit oli kyllä ihan kivoja laitteita seurata ja ne kulkivatkin ihan hyvin. Mutta yksityiskuskeille ylläpitokustannukset olivat kyllä aivan törkyisen korkealla. Muistan vaihtaneeni muutaman sanan jonkun Nuorten ja Naisten SM:aa Seat Ibiza Kitillä ajaneen kuskin kanssa jossain huoltoparkissa ja keskustelun tuoksinassa kävi ilmi että pelkkä vaihdelaatikon huolto maksaa (markoissa) viisinumeroisen summan, joka ei välttämättä edes ala ykkösellä.
Tai törkeän kalliit suhteessa siihen mitä saa vastineeksi. Keski-Euroopan asfalttiskenen ulkopuolella kun ison N-ryhmän puhisija toimi paremmin vaihtuvilla alustoilla.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164
Kyllä Pirttisen, Saarenpään ja Kiventeen Golffit kiersi ja kulki hienosti sm-kisoissa. Kisat oli tiukkaa sekuntipeliä ja meno näyttävää. Tuo Kiventeen Golf lienee Tukiaisella edelleen. Olikos nuo Golffit ihan tehtaanpelejä? Kulkivat ihan eri malliin, kun samassa luokassa ajaneet Astrat ja Pösöt.

Mitäs tehdastekoisia niitä yleensäkkin oli sm kisoissa? Harkki tais ainakin muutaman kisan ajella Escortilla. Ajoiko Hirvonen jollain Golffilla kans jotain kisoja? Suurajot taisi kerran ainakin ajella Renaultilla joka oli battery väreissä, mutta ei tainnut sillä sm kisoissa vierailla
 
Ylös