Kotimaan rallikausi 2022

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
823
Sijainti
Porvoo
Ens vuoden luuranko julkaistiin jo tänään. Todella hyvä kalenteri ja paljon ”uusia” kisoja kuten mm. Mikkelin SM ralli elokuussa ja Jyväskyän Suurajot Historic syyskuussa

Ralli SM
14.-15.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi (Rovaniemen UA)
4.-5.2. Riihimäki-Ralli, Riihimäki (Riihimäen UA)
4.-5.3. SM Ralli, Kuopio (Koillis-Savon UA, Kuopion UA)
13.-14.5. Länsirannikon SM-Ralli, Turku (Turun UA)
17.-18.6. Pohjanmaa SM Ralli, Seinäjoki (Pohjanmaaralli ry) *FIA ERT
26.-27.8. SM Ralli, Mikkeli (Mikkelin UA)
30.9.-1.10. SM Ralli, Kouvola (Kouvolan Seudun AU)


F-Cup
29.1. F-Cup Valkeala, Valkeala (Valkealan UA)
26.2 XX Kangasniemi Ralli, Kangasniemi (AL Kangasniemi)
28.5. Raisio Ralli, Raisio (Raision UA)
11.6. Itäralli, Joensuu (Joensuun UA)
3.9. Pohjois-Häme Ralli, Ruovesi (Pohjois-Hämeen UA)
8.10. Jari-Pekka Ralli, Heinola (Heinolan UA)


Historic Rally Trophy
22.1. Kuhmoisten Sora-ralli, Kuhmoinen (Tullan UA)
19.2. Savonlinna Ralli, Savonlinna (Savonlinnan UA)
21.5. Kaakoisralli, Kotka (Kotkan UA)
18.6. Autoglym Ralli, Pirkanmaa (PR-Racing)
12.-13.8. Lahti EM Ralli, Lahti (Lahti Historic Rally ry)
10.9. Jyväskylän Suurajot, Jyväskylä (Jyväskylän Suurajot, AL Jyväskylä)
15.10. Rantaralli, Naantali (Naanalin Seudun UA)
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
281
Sijainti
Vantaa
Uusia, tai "uusia", luokkiakin tulossa... (ei toki vielä 2022 ehdi, mutta parempaakaan ketjua löytynyt)

...eli äffäläisiin uudistuksia.

Nykysääntöjen mukaiset pysyvät pääsääntöisesti ennallaan. Uuteen Pro F -ryhmään siirretään kuitenkin autot, joissa on sekventaali-laatikko ja/tai iskutilavuus yli 2550 cm3. Pro F:ssä sallitaan vierasmoottorit, joka saa olla max. 27% suurempi kuin mallisarjan suurin bensakone, kuitenkin max. 3050 cm3.

Tuolla on jo facebookin puolella ehditty tuomita koko uudistus, vaikka tarkkaa sääntöä ei vielä ole, ja nämä on luotu kilpailijoille tehdyn kyselyn perusteella.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Tuolla puhutaan tulevaisuutta varten vetotavan muutoksesta ja pienten turbokoneiden sallimisesta. Osaako joku kertoa konkreettisia esimerkkejä, mihin autoihin nämä liittyisivät?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1115
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tuolla puhutaan tulevaisuutta varten vetotavan muutoksesta ja pienten turbokoneiden sallimisesta. Osaako joku kertoa konkreettisia esimerkkejä, mihin autoihin nämä liittyisivät?
Vetotavan muutoksella haluttaisiin uudempia koreja ralliin ja nykyautokannassa on vähenevässä määrin kardaaneja (joita taas osa harrastajista ehdottomasti haluaa). Toinen peruste on se, että esimerkiksi R-Lite / N5 autoissa vastaavia korimuutoksia tehdään nelivetotekniikalle, ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin.

Edit: Kiinnostuneet voivat lukaista sääntöluonnokset kommentteineen, siellä on paljon perusteluja eri sääntökohtien muuttamiseen tai pitämiseen vakiona. Löytyvät: https://www.autourheilu.fi/uutiset/f-ryhman-uudistetut-saannot-valmiina-hallituksen-kasiteltavaksi/
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4433
Sijainti
Event horizon
Tuolla puhutaan tulevaisuutta varten vetotavan muutoksesta ja pienten turbokoneiden sallimisesta. Osaako joku kertoa konkreettisia esimerkkejä, mihin autoihin nämä liittyisivät?
Pienistä turpo-koneista tulee ensimmäisenä mieleen Daihatsu Charade GTTi sekä Nissan Micra (March) Super Turbo. F-ryhmään sopivia nelikoita voisi olla vaikka Audi 80 Quattro ja johdannaiset ja/tai joku Subaru Justy tms. Cossy Sierra ja ST165 Celica kävis muuten mutta 2-litrainen ahdettu kone taitaapi olla out of bounds.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
195
Sijainti
Tallissa
Tuolla puhutaan tulevaisuutta varten vetotavan muutoksesta ja pienten turbokoneiden sallimisesta. Osaako joku kertoa konkreettisia esimerkkejä, mihin autoihin nämä liittyisivät?
Tuolla pienillä turbokoneilla tarkoitetaan käytännössä nykyaikaisten 3-pyttyisten turbokoneiden sallimista, sillä rajoituksella että korin tulee olla vuodelta 2010 tai uudempi. Käytännössä siis likipitäien siinä korissa missä niitä sitten myös esiintyykin, toki vierasmoottori säännön puitteessa saa siirrellä muuhunkin yhtä uuteen koriin. Tuo vetotavan muutoskin rajattu saman ikäisiin koreihin.
Eli käytännössä voisi vaikka ensimmäisen sukupolven R2T Fiestan muuttaa takavetoiseksi ja vaihtaa pikkuisen isomman turbokoneen nokalle.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3496
Sijainti
Salo
Tuolla on jo facebookin puolella ehditty tuomita koko uudistus, vaikka tarkkaa sääntöä ei vielä ole, ja nämä on luotu kilpailijoille tehdyn kyselyn perusteella.
En ole Fb:ssä, niin voiko tätä vähän avata? Kustannukset ilmiesesti syynä?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
281
Sijainti
Vantaa
En ole Fb:ssä, niin voiko tätä vähän avata? Kustannukset ilmiesesti syynä?
Kustannukset juu oli yksi. Toinen oli, että "luokkia kisoissa on liikaa, kun on F alle 1600, alle 2000 ja yli 2000, samat tässä pro-F:ssä ja molemmissa vielä nuotit ja pimeet erikseen. Kohta varmaan vielä punaisille autoille oma luokka". Noin kärjistettynä.

Toki siinä oli vain muutama tyyppi valittamassa, ja saman verran sitten kumoamassa näitä valituksia. Eli tuomita on ehkä hieman liian voimakas sana tässä vaiheessa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City

Kaudella 2022 sarjassa on siis viisi SM-luokkaa, joissa kilpaillaan seuraavilla autoilla:

  • FIA Rally2/R5
  • Ryhmä N/FIN-N, N5, Rally2Kit, N-Lite
  • FIA Rally3
  • FIA Rally4/R2
  • V1600
Luokkien lopullinen järjestys ja numerointi päätetään myöhemmin AKK:n Rallin Lajiryhmän sekä Ralli SM-sarjatyöryhmän toimesta. Näiden SM-luokkien lisäksi Ralli SM-sarjan yhteydessä kilpaillaan Suomi Cup-mestaruuksista, joista tiedotetaan myöhemmin lisää.
Jännä homma oti että Rally3:lle oma luokkansa...onkohan tiedossa että autoja on useampi mukana?
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
577
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä



Jännä homma oti että Rally3:lle oma luokkansa...onkohan tiedossa että autoja on useampi mukana?
Suomessa noita autoja tällä hetkellä on 3-4 kappaletta. Vähän nilkoille ampumistahan tuo on tälleen syyskuun lopussa ilmoittaa että ajetaan myös tuon luokan autoilla. Luultavasti ensi vuosi menee hyvin vähäisellä osallistujamäärällä. Ilolla kyllä seuraan tuon SM2-luokan laajenemista, on hienoa että siihen luokkaan saadaan elvytettyä muitakin autoja kuin vanhoja Mitsuja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2060
Sijainti
JKL
Varmaan vertailleet noita autoja keskenään ja todenneet että Rally3 on sen verran hitaampi ettei kannata niillä mitsuja vastaan kilpailla joten niille siksi oma luokka. Ja koska MM-ralleissa niille on myös luokka ja tulevaisuudessa myös käsittääkseni Junnu-mm ajetaan niillä, niin kannattaa ottaa SM-luokaksi vaikka autoja olisikin vielä vähän. Toyotahan ainakin suunnittelee autoa tuohon luokkaan. Eri asia toteutuuko mutta ainakin suunnittelee...
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
577
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Varmaan vertailleet noita autoja keskenään ja todenneet että Rally3 on sen verran hitaampi ettei kannata niillä mitsuja vastaan kilpailla joten niille siksi oma luokka. Ja koska MM-ralleissa niille on myös luokka ja tulevaisuudessa myös käsittääkseni Junnu-mm ajetaan niillä, niin kannattaa ottaa SM-luokaksi vaikka autoja olisikin vielä vähän. Toyotahan ainakin suunnittelee autoa tuohon luokkaan. Eri asia toteutuuko mutta ainakin suunnittelee...
Joo ehdottomasti omana luokkanaan nämä autot, lähinnä juuri itse tarkoitin ensi kautta että se ei kilpailijamäärien kannalta tule olemaan mikään väkirikkain luokka mutta noh, toivottavasti muitakin autovalmistajia lähtee tuohon luokkaan mukaan! Kovin hiljaista on sillä saralla kyllä ollut.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Rally3-autoilla on ajanut niin sekalainen seurakunta, että tuloksista on vaikea päätellä mitään. Välillä on oltu hitaampia kuin SM3-kärjen etuvetoiset, välillä taas ajettu kovempaa kuin harrastajien Skoda Fabia R5:t (esim Lauri Joona Oili Jalosessa). OK Auto Rallissa Ken Torn ajoi ihan Mitsujen SM2-kärjen tahtiin, vaikka se oli koko auton eka kisa ja varmaan jotain säätöjä tai parannuksia on saatu sen jälkeen tehtyä. Mutta toivottavasti tuo nyt on oikea päätös ja autoja alkaa tulla lisää.

Noi N5, N-Lite ja Rally2Kit on myös aika sekalainen seurakunta, eikä niilläkään ole kovin usein ajanut kärkikuski. Kun Lappi ajoi N5:llä, niin R5:t oli vajaan sekunnin kilsalla edellä ja Mitsut saman verran takana.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Pajari ajoi Rally3:lla Kokkolassa ekat 6 pätkää kovaa mutta tänään ei auto enää startannut. 6 pätkän jälkeen siis oli nopeinta SM2-kuskia 16,6 sekuntia edellä ja esim Riku Tahkon Hyundai R5 oli myös takana. Ajettiin vielä tosi kovavauhtisia isoja teitä joiden luulisi suosivan Mitsuja (joissa huippunopeutta riittää kun vaan on aikaa kiihdyttää). Näiden tulosten perusteella olisin sitä mieltä että Rally3 ja N-ryhmäläiset sopisi samaan ryhmään.
 

Pynski

Member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
10
Toki tässä on oma haasteensa analysointiin, kuten Lapin N5-kisassa Lahdessa, kun kyseiset kuskit ovat omassa tasossaan verrattuna SM2-kärkeen (anteeksi arvon kolleegani)

Kyllä kovaa saisi mennä kansallisen tason kuski, että mitsuja vastaan olisi taistelemassa voitosta.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
888
Harrasterallisarja: Tiedote:
Osakilpailut:
1. Piippola 8.1.
2. Tornio 5.2.
3. Kontiolahti 19.2.
4. Kankaanpää 21.5.
5. Nivala 9.7.
6. Keski-Suomi 8/9. ?
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
577
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Suomen Autourheiluliiton alla ajettavan R-Rallicupin alustava kalenteri on julkaistu!

R-Rallicup 2022
15.1
Juankoski
5.2 Keuruu
19.2 Lievestuore
16.7 Keski-Suomi (tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin)
20.8 Jyväskylä
10.9 Nilsiä

1634322312281.png


Suomen Autourheiluliitto ilmoitti myös facebookissaan, että kalenteripäivitys julkaistaan verkkosivuilla ensi viikolla, ja kuulemma lisää kansallisia kisoja on myös kalenteriin tulossa.

Itselle näin Itä-Suomessa asuvana tämä uutinen sopi tähän perjantaihin enemmän kuin hyvin. Käytännössä sarjan kaikki kisat ovat hyvin mahdollisia "penkkakisoja" itselle.

Tuo 19.2 ajettava Lievestuoreen kisa osuu kyllä ikävästi jo ennestään kahden itselle ison kisan päälle, samana päivänä alustavien suunnitelmien mukaan pitäisi ajaa Savonlinnassa Historic Rally Trophya ja Kontiolahdella Harrasterallisarjaa.
 

Liitetiedostot

Ylös