Kotimaan rallikausi 2023

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5074
Sijainti
Parc Fermé
En tiedä mikä rallimaailman anoturtiainen nuokin reportaasit on kirjoittanut, mutta suosittelisin pientä oikolukua raporttiin ennen postaamista. Hienoa muutenkin verrata Luksushuviloitten, Tahko-rallin yms eri sarjojen ulosajojen/keskinopeuksien määrää, sellainen pieni "mutta" vaan jää et toisen sarjan kisoissa on enemmän erikoiskokeita, niin määrällisesti kuin kilometrillisesti.

Synkkä ei R-Rallicupille!
Eikö tän pitäisi olla se lähtötaso? Ja itsestään selvyys. Saman järjestäjän kisassa Multialla ihmetteli kun risteyksissä oli pelkät siimat eikä aina edes järkkäriä siinä vaan esim. viereisessä pistossa. Jos ei oo autoa niin sit pitää löytyä puomeja mutta pelkkään siimaan luottaminen on erittäin iso riski joka nyt realisoitui...
Petäjävedellä järkkäriä ei meinannut innostaa kuskin katkaiseman siiman kiinnilaitto, sensijaan tärkeämpää oli mainita siitä kun olin istumassa täyskasvuisen kuusen alla ja tuuli sattumalta oli riepoitellut yleisösiiman retkijakkaran selkänojan ulkopuolelle. "Meneppäs oikeelle puolelle, sen takia se siima siinä on". Tässä kohtaa oltiin aikalailla kolminumeroisten autokuntien kohdalla.

Todella hyödyllistä nauhoittaa puoli metsää muutenkin kun omassa paikassa oli itseni lisäksi huimat yksi katsoja. Tuossa sarjassa todennäköisesti tehdään jonkinasteinen ennätys siitä, paljonko yhtä katsojaa kohden levitetään yleisösiimaa.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1989
Laihanpuoleiseksi jäi SM-Kokkolan osallistujalista, 77 riviä tällä hetkellä. SM-kärkeä toki paikalla, kun mestaruudetkin vielä ratkomatta, mutta kyllä järjestäjille olisi suonut edes muutaman tusinan lisää tulijoita. Oliskohan tälle juurisyiden lisäksi joitain muitakin perustelevia asioita, kuten etäisyys, ajankohta, kilpailun pituus, lauantain kilpailupäivän kesto, ilmoittautumisen kiinnimeneminen jo sunnuntaina ja muiden lajiliittojen kilpailujen tarjonta leveysasteilla.
 

evg

Active member
Liittynyt
28.1.2016
Viestit
42
Laihanpuoleiseksi jäi SM-Kokkolan osallistujalista, 77 riviä tällä hetkellä. SM-kärkeä toki paikalla, kun mestaruudetkin vielä ratkomatta, mutta kyllä järjestäjille olisi suonut edes muutaman tusinan lisää tulijoita. Oliskohan tälle juurisyiden lisäksi joitain muitakin perustelevia asioita, kuten etäisyys, ajankohta, kilpailun pituus, lauantain kilpailupäivän kesto, ilmoittautumisen kiinnimeneminen jo sunnuntaina ja muiden lajiliittojen kilpailujen tarjonta leveysasteilla.
Itse vaikkaan että harrastaja tasolla yksi suuri syy on ihan vain rahoituksen puute. Meille olis tullut matkojen kanssa niin kallis reissu ja kun ei ollut enää saumaa mitaleille, jätettiin suosiolla väliin ja keskitytään ensi kauteen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1262
Itse päätin ex temporena lähteä seuraamaan Kokkolan kisaa, Siikajoesta viisastuneena tällä kertaa jopa ihan hotellimajoituksella. On siellä Jarkko Nikara ajamassa Mitsulla kuitenkin!
Itsellä sama juttu, vaikka ilmo on kieltämättä kapea. Kaukokisa on aina mahdollisuus. (y)
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1989
Rallin sivuilta löytyi aikataulu ja reitti:

https://kokkolaralli.fi/katsojat/#reitti

PERJANTAI 29.9.
Alla oleva EK:n aika on auto nro 1. aika, joten ole ajoissa paikalla!

18:18 EK1 Kokkolan kaupunki 1 / 0,90 km
19:29 EK2 / 7,48 km
20:55 EK3 Kokkolan kaupunki 2 / 0,90 km
n. 23:00 Yötauko Parc Fermé

LAUANTAI 30.9.
10:01 LÄHTÖ Purje Kokkolan kävelykatu, Tehtaankatu 3–6
10:34 EK4 / 4,99 km
11:00 EK5 / 7,31 km
12:55 EK6 / 9,58 km
13:33 EK7 / 4,99 km
16:06 EK8 / 22,88 km
17:20 EK9 / 14,72 km
18:05 EK10 / 9,02 km
20:06 EK11 / 22,88 km
n. 21:30 MAALI Purje Kokkolan kävelykatu, Tehtaankatu 3–6
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5074
Sijainti
Parc Fermé
Rallin sivuilta löytyi aikataulu ja reitti:

https://kokkolaralli.fi/katsojat/#reitti

PERJANTAI 29.9.
Alla oleva EK:n aika on auto nro 1. aika, joten ole ajoissa paikalla!

18:18 EK1 Kokkolan kaupunki 1 / 0,90 km
19:29 EK2 / 7,48 km
20:55 EK3 Kokkolan kaupunki 2 / 0,90 km
n. 23:00 Yötauko Parc Fermé

LAUANTAI 30.9.
10:01 LÄHTÖ Purje Kokkolan kävelykatu, Tehtaankatu 3–6
10:34 EK4 / 4,99 km
11:00 EK5 / 7,31 km
12:55 EK6 / 9,58 km
13:33 EK7 / 4,99 km
16:06 EK8 / 22,88 km
17:20 EK9 / 14,72 km
18:05 EK10 / 9,02 km
20:06 EK11 / 22,88 km
n. 21:30 MAALI Purje Kokkolan kävelykatu, Tehtaankatu 3–6
Ai niin, tää kisa päättyy näinkin myöhään... Kokkolalaisille ja muille kisaa järkänneille AU-seuroille kyllä hattu nousee pätkien määrästä.

"Kaukokisan" forum-edustukselle (y)
Kiikun kaakun vähän et tuleeko lähdettyä, kiinnostaa kyllä vahvasti mutta tässä on tullut pari muutakin muuttujaa jotka saattaa vähän hankaloittaa tuonne lähtöä.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
880
Sijainti
Pohjois-Karjala
Nopealla laskemisella noin kuusi kertaa pystyisi katsomaan kaikki autot, jos menisi perjantaina yleisöpätkälle. Sen nyt toki tietää, että jos tarjolla on metsäpätkä niin silloin sinne mennään. Reitti vaikuttaa etukäteen melko nopealta, ja pimeässä ajaminen tulee olemaan jännittävää.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Onko tuosta Tukesin puuttumista merkintälinjoihin jne. avattu jossain enempää? Viimeinen kappale R-Rallikupin vuodatuksessa.

Kokkola olisi kiva käydä, matkaa siirtymää olisi vaan 1000km ja sitten nuotit ja pätkien väliset ajot päälle. Samalla investoinnilla ajaisi melkein yhden suunnan Passauhun jos tankkaisi balttiassa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1521
Sijainti
Porvoo
Onko tuosta Tukesin puuttumista merkintälinjoihin jne. avattu jossain enempää? Viimeinen kappale R-Rallikupin vuodatuksessa.
Varmasti tuosta tulee lisää myöhemmin, kun kaikille lajiryhmille on tuo käyty läpi. Kokous on lähiaikoina. Sen verran voin sanoa että Tukes ei puutu merkintälinjaan. Ainoastaan yleisön sijoittumiseen. Toki jos ei ole järkkäreitä sitten näihin "yleisörysiin" niin voihan se olla että se pakottaa järjestävän seuran laittaamaan omia merkkejä jotta yleisö ei näihin tulisi.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
158
Sijainti
Piilossa
Yellow Racing Teamin sivuilla oli aiheesta alkukesästä mainio päivitys. Tukeshan julkaisi viime penkkatalven havaintojensa perusteella yleisöturvallisuusohjeen, joka on sellaisenaan luettavissa Hamun sivuilla. En muista, käsiteltiinkö aihetta silloin täällä. Kalvosulkeisten perusteella yleisöturvallisuuden kärkiongelmana pidetään sitä, että potentiaaliset kansaa keräävät katselukohdat (eli runkipaikat/vaaranpaikat) on huomioitu turvallisuusjärjestelyissä huonosti ja myös katsojille annetut ohjeet ovat olleet ylimalkaisia. Onhan meno runkipaikoilla ollut toisinaan villiä, joten ei ole ihme, että viraston sedät ja tädit ovat tarkastusreissullaan huolestuneet touhusta.

Yleisöturvallisuusohjeessa ehdotettiin esimerkiksi "suositellun tai kielletyn katselualueen merkitsemistä tai rajaamista maastossa, katsojien opastamista suositelluille katselualueille johtaville kulkureiteille, toimitsijoiden sijoittamista suosituimmille katselualueille ja turva-autojen suorittama kohdennettua valvontaa". Myös sellaiset suositut alueet, joissa on "odotettavissa ulosajoja", on tunnistettava ja kirjattava turvallisuussuunnitelmaan. Ainakin Hamun kisoissa on omien havaintojeni perusteella näkynyt tänä kesänä enemmän kieltokylttejä potentiaalisissa ulosajokohdissa (siis esimerkiksi ulkomutkan puolella) ja pyrkimystä sijoittaa näihin paikkoihin myös aikaisempaa enemmän järjestyksenvalvojia. R-rallicupin linja on ollut iskeä jokaiseen mahdolliseen ja mahdottomaan kohtaan huutomerkki, vaikka sellaiseen Tukesin ohje ei sinällään kannustakaan. Riihimäen höpinät merkintälinjasta vaikuttavat olevan ennemminkin turvallisuusohjeen vinon ja kirjaimellisen tulkinnan sivutuote. Sen perusteella ulosajoja ei saisi tapahtua enää ollenkaan – kun ei ole ulosajoja, ei ole mahdollisia yleisöturvallisuusongelmiakaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5074
Sijainti
Parc Fermé
Yellow Racing Teamin sivuilla oli aiheesta alkukesästä mainio päivitys.
Pistetääs suora linkki tähän : https://www.facebook.com/yellowracingteamry/posts/pfbid0qny16gw5oyTupDcp4dNcLBQh8ANV61o3YZ6EMwyvW2U1HQ4TMue9vA4f4q5KqHJHl

Ja siltä varalta et linkki häipyy jonnekin, tekstimuodossa:

- VIRANOMAISTEN HAVAINTOJA RALLIEN TURVALLISUUDESTA -

Viime talvena penkalla olleet varmasti näkivät rallien reiteillä eri näköisiä viranomaisten delegaatioita. Sisä-Suomen poliisi ja Keski-Suomen pelastuslaitos suorittivat valvontaa talven kilpailuissa Keski-Suomessa. Toimintaa tarkasteltiin kaikkien kolmen lajiliiton kilpailuissa. Kohteina olivat Keuruun GT-osat-ralli, Palokka-ralli ja Jyväskylän Talviralli. Viime vuonna Tukes teki laajan valvontaprojektin kolmelle eri rallisarjalle, SM-sarjalle, Harrasterallisarjalle ja R-Cupille. Kun viralliset tahot tekevät tämän mittakaavan tarkastuksia, niin se indikoi siitä, että asiat eivät välttämättä ole niin hyvällä mallilla kuin yleisesti luullaan. Tarkennetaan vielä, että viranomaiset eivät ole lajia vastaan ja sitä ei olla ajamassa päätökseen. Esim. Tukesin kanssa ralliin liittyvistä asioista on ainakin Hamun yhteyksissä puhuttu ja keskusteltu yhteisen hyvän merkeissä. Tukesin tavoitteena on ennalta ehkäistä onnettomuuksia ja tapaturmia. Ennakoivassa työssä ollaan ikään kuin samassa veneessä. Onnettomuustutkinnoissa istutaan sitten eri puolilla pöytää.

Tukesin hiljaittain julkaisema rallin kansallinen yleisöturvallisuusohje kertoo nykytilanteesta ja listaa tarkastuksien yhteydessä tehtyjä havaintoja. Kilpailullisen puolen toiminta on yleisesti hyvin suunniteltu ja toteutettu turvallisesti. Lajin säännöt on kirjailtu ja niiden mukaan toimitaan. Osa-alueina esim. toimitsijat, kilpailijat, varusteet, ajaminen, kilpailutapahtuma jne.
Isoimmaksi haasteeksi viranomaiset nostavat yleisön turvallisuuden. Puutteina listataan mm. yleisöturvallisuus asiat, jotka eivät sisälly lajisääntöihin. Näistä ei ole kansallista ohjetta. Vaarallista ”palvelua” ei saa pitää tarjolla. Rallin yleisöä käsitellään kuluttajaturvallisuuslain piirissä. Lisäksi Tukes raportoi, että yleisön turvallisuussuunnitelmat ovat usein puutteellisia toiminnan ja turvallisuuden osalta. Toiminnankuvaus puuttuu usein ajatuksella, että ”kyllä ralli tunnetaan”, turvallisuuden käsittely on kevyttä ja kokemusperusteista. Kuluttajaturvallisuuslain velvoitteet huomioidaan huonosti. Seuraavaksi suora lainaus Tukesin ohjeesta:

”Rallin järjestäjällä pitää olla selkeästi tiedossa, mihin rallireitin varrella on odotettavissa paljon katsojia ja mitkä alueet ovat yleisölle vaarallisimpia. Sellaiset suositut katselualueet, joissa on yleisölle erityistä vaaraa (odotettavissa ulosajoja, yleisö vaarallisesti sijoittunut tms.) on tunnistettava ja kirjattava ylös koko kilpailun osalta. Näiden alueiden sijainti ja turvallisuusjärjestelyt tulee kuvata rallin turvallisuussuunnitelmassa. ”

Nyt kun katsotaan avoimesti eri kilpailuja, niin niiden toteutuksissa on eroja. On kilpailuja missä on yleisöpaikkoja, mihin ei ole esim. katselualueita merkittynä maastoon ollenkaan. Näiden paikkojen toiminta, ja se miltä touhu näyttää youtube videoilla, on välillä vähintäänkin villiä. Suoraan sanoen havaitut turvallisuusriskit keskittyy juuri ”runkipaikkoihin” ja siellä olevaan yleisöön. Tarkennettuna osaan kyseisten paikkojen yleisöstä. Sitä ei varmaan moni mieti, että viranomaiset todellakin katsovat kisoista kuvattuja koosteita. Kuinka moni on katsonut koosteita sillä silmällä miltä ne viranomaisten silmään näyttävät? Onko turvallista juosta tiellä, kun auto vielä pyörii pusikossa, ja ei varmasti kuulla tuleeko vaikkapa toinen auto heti perässä. Pulkalla välitien risteykseen tuleva perhe ole ei ole havaittujen riskien listoilla. Vai oletteko eri mieltä?

Nyt kun ”yleisöpaikkojen” turvallisuudesta ollaan huolissaan viranomaispuolella, niin siellä on myös mietitty asioita millä turvallisuutta voitaisiin parantaa. Osa asioista on hyviä ideoita ja toteutuskelpoisia ja osa ei. Esim. viime tammikuussa meni aikaa perustella poliisille yhtä uutta kehitysideaa, mitä se aiheuttaisi ja miten se käytännössä jopa huonontaisi turvallisuutta. Lähes joka kerta jokainen uusi toiminto ja vaatimus lisää järjestäjän työtä sekä suunnittelussa paperitöiden osalta, että käytännön tasolla kisapäivänä. Suunnitteludokumentaation määrä on moninkertaistunut viimeisen parin vuoden aikana. Mitenkäs yleisesti kustannukset on muuten kehittynyt mennyt viime aikoina? Miten osallistujamäärät per kilpailu on muuttuneet lisääntyneen kilpailutarjonnan myötä? Ei tarvitse taskulaskinta päätelmän tekemiseen.

Kisojen kanssa alkaa olla osin vaatimukset sitä tasoa, että reittejä pitää lyhentää, jotta pelit ja pensselit riittävät toteuttamaan viranomaisvaatimuksien mukaisia kilpailuja. Omien kisojen suhteen on jo todettu, että 5-6 hengen tiimin pitää ottaa jatkossa yksi päivää lisää aikaa kisaviikolle, että kaikki maastoon vaadittavat asiat ehditään toteuttamaan. Käytännössä tämä tarkoittaa usein palkatonta vapaata, eli näin syntyy tavalla tai toisella lisää hintalappua. Nyt on syytä muistaa, että Sisä-Suomessa on tiukemmat vaatimukset ja ne eivät ainakaan vielä ole käytössä muualla päin Suomea. Syyskuun lopussa viranomaisohjeita ja vaatimuksia aletaan viimeistelemään lajiliittojen kanssa. Ensi vuonna pitäisi olla yhdet paperit minkä mukaan tehdään kaikki kilpailut.

Heittäisin yhtenä hiljaisena ja nöyränä kilpailun järjestäjänä pallon myös yleisölle. Mikäli runkipaikoissa touhutaan ja perseillään ihan miten halutaan, niin tuskinpa viranomaisten huomio hellittää ja vaatimusruuvia höllennetään. Kyllä se toinen jalka tiellä katselupaikka on puhdasta tyhmyyttä. Onko tällainen ”ammattikatsoja” lajin ystävä vai vastustaja? Tietenkin asiat menee välillä ihan mallikkaasti, mutta hyvin usein, jos karsinat maastosta puuttuu, niin silloin ollaan ihan miten sattuu. Pienellä ryhtiliikkeellä loppuvuodesta julkaistavat uudet ohjeet voisivat olla jopa napsun kevyemmät. Ääripää on varmaan sitten niin, että pelipaikat otetaan tavalla tai toisella pois, jotta yleisön määrää saadaan haastavien kohteiden osalta pienemmäksi. Olisiko tässä kohtaa mahdollista jelppiä järjestäjiä ja tehdä asioista helpompia? Samalla varmistetaan, että kisoja voidaan tehdä nykyisellä mallilla myös jatkossa.

Eikä tästä sitten hernettä nenään vaan pikkuisen mietintään, miten kokonaisuus saadaan pyörimään kaikilta kanteilta katsottuna helpommin. Tukesin kansallisen rallien turvallisuusohjeen voi lukea esim. Hamun sivuilta.
https://harrastemoottoriurheilu.fi/…/Kansallinen_ralliohje…
Turvallisia ralleja kaikille tasoille!



On kyllä sanottava et Yellow Racing Teamin ulosannista ja etenkin tuosta avoimuudesta saisi moni muukin järjestävä taho ottaa koppia.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
158
Sijainti
Piilossa
Lisää turvallisuusasiaa Hamun tiedotteesta:

Viranomaisten vaatimuksesta kilpailujen järjestäjät valvovat jatkossa tarkemmin kiellettyjen katselualueiden noudattamista. Kielletyt alueet koskevat kaikkia. Edes median edustajat eivät saa olla kielletyillä alueilla esimerkiksi vastuuvapautussopimuksiin vedoten. Aivan kuten tavalliset katsojat, myöskin media-henkilöt ovat kilpailuissa järjestäjien vastuulla eikä heille voida myöntää erillisvapauksia minkäänlaisilla sopimuksilla.

Suomen laki ei tunne vastuuvapauden myöntämistä asioissa, jotka kohdistuvat ko. henkilön henkeen ja terveyteen. Erilaisten media-/kuvausliivien käyttö on karannut kilpailujärjestäjien hallinnasta, joten jatkossa viranomaiset tulkitsevat lakia tiukemmin.

Jatkossa media-/kuvausliivien käyttö ei oikeuta sijoittumaan kielletyille katselualueille ja kaiken kaikkiaan media-henkilöitä koskee samat säännöt kuin muuta yleisöä. Tästä syystä media-/kuvausliivien käyttö harrastemoottoriurheilu ry:n alaisissa kilpailuissa loppuu. Järjestäjillä on oikeus ja velvollisuus ohjata kaikki turvallisille katselualueille.

Muutenkin yleisön käyttäytymistä ja sijoittumista tullaan tarkkailemaan entistä tarkemmin. Ulosajotilanteissa yleisön ryntääminen tielle saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. Yleisö voi mennä auttamaan ulosajanutta kilpailijaa vasta kun varoitus seuraaville kuljettajille on varmuudella järjestetty.

Mikäli yleisö ei noudata ohjeita, järjestäjillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin peruuttaa erikoiskoe tai muuttaa se siirtymäksi.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1262
Sinänsä on mielenkiintoista tuo Tukesin mielenkiinto yleisön sijoittumisesta, sillä äkkiseltään tilanteita, joissa katsojia on jäänyt ralliauton alle on äärimmäisen vähän. Absoluuttisesti mietittynä, jos Tukes käyttäisi tämän kaiken vaivan mitä käyttävät nyt ralliautoilun vahtaamiseen, niin esimerkiksi siviililiikenteen ongelmiin, niin henkiä ja loukkaantumisia säästyisi moninkertaisesti. Edelleen ilmeisesti valtiolla on liikaa rahaa ja aikaa, kun tällaiseen pystytään käyttämään voimavaroja samaan aikaan, kun Suomi Finland Ab:lla on huomattavasti isompiakin ongelmia vaikka esim. kansantalouden, Sote-puolen, varhaiskasvatuksen ja vaikka ties minkä osalta.

Mutta se siitä turhasta avautumisesta. :D Tilanne on tämä ja asian kanssa pitää elää. Mielestäni esimerkiksi Youtubeen videoita laittavat kuvaajat voisivat miettiä, että jos/kun joku lajista sinänsä mitään isommin ymmärtävä ihminen (esim. Tukesin virkamies) näkee videon, niin miltä se sellaisen silmään näyttää mahdollisten epäkohtien osalta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1989
Oliskohan Tukesilla yksi virkamies, joka osan työajastaan käyttää mm. tähän. En lähde hänen luonteenpiirteitään arvioimaan, mutta tuskin tästä säästyvällä työajalla edes osaa luettelemistasi ongelmista ratkaistaisiin.

Me rallikatsojat ollaan hiukan omaa rotua. Tietynlainen kirjoittamaton ryhmäkuri ohjaa käytöstä myös. Kuolemanvaara on kuitenkin läsnä kokoajan. Ralleissa mentiin melkein kymmenen vuonna ilman kuolemia. Viime viiden vuoden aikana on tullut muutama. Kyllä se selittää tapahtumaturvallisuuden ohjeistuksia laativien viranomaisten kiinnostuksen.
 
Ylös