Kuinka pääsee ajamaan rallia?

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Moottoriurheilua on tullut harrastettua vain vähän: Kilpaveneilystä (siviilikäytössä tosin) maksullisiin kartingratoihin ja tietysti vauhdikkaaseen ajotyyliin liikenteessä (ei laittomaan silti). Kartingissa olen voittanut 100% lähdöistä (toisen duuniporukkaa vastaan ja toisen fudisjengiä vastaan) ja hyvällä marginaalilla joten tuntuu siltä, että voisi löytyä lahjoja lajiin.

Ollaan kaverin kanssa aatoksissa ostaa kesäksi joku takavetoinen rutku (esim viritetty Skoda 120 tai Volvo 240 tai Escortti), jolla aloitettaisiin rallitaival.

Mihin luokkaan voisimme mennä ajamaan? Multa löytyy vaahtosammutin, nelipistevyöt ja moottoripyöräkypärä. Eli mihin pitää suunnistaa ja ottaa yhteys kun haluaa päästä kokeilemaan rallia ihan oikeasti ja sitten vielä mahdollisimman halvalla?
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
pendellstock sanoi:
Kartingissa olen voittanut 100% lähdöistä (toisen duuniporukkaa vastaan ja toisen fudisjengiä vastaan) ja hyvällä marginaalilla joten tuntuu siltä, että voisi löytyä lahjoja lajiin.
Voi toki olla että olet kovinkin lahjakas ratinveivaaja enkä tarkoita tätä mitenkään henkilökohtaisesti teikäläistä vastaan, mutta noista duuni- yms. porukan kanssa käydyistä skaboista ei kannata vetää vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas.

Itse kysymykseesi en osaa vastata yhtään mitään. :eek:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17676
Sijainti
East of Eden
pendellstock sanoi:
Moottoriurheilua on tullut harrastettua vain vähän: Kilpaveneilystä (siviilikäytössä tosin) maksullisiin kartingratoihin ja tietysti vauhdikkaaseen ajotyyliin liikenteessä (ei laittomaan silti). Kartingissa olen voittanut 100% lähdöistä (toisen duuniporukkaa vastaan ja toisen fudisjengiä vastaan) ja hyvällä marginaalilla joten tuntuu siltä, että voisi löytyä lahjoja lajiin.

Ollaan kaverin kanssa aatoksissa ostaa kesäksi joku takavetoinen rutku (esim viritetty Skoda 120 tai Volvo 240 tai Escortti), jolla aloitettaisiin rallitaival.

Mihin luokkaan voisimme mennä ajamaan? Multa löytyy vaahtosammutin, nelipistevyöt ja moottoripyöräkypärä. Eli mihin pitää suunnistaa ja ottaa yhteys kun haluaa päästä kokeilemaan rallia ihan oikeasti ja sitten vielä mahdollisimman halvalla?
Ensiksi kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen tai lähimpään alan seuraan. Suomessa näitä ovat Urheiluautoilijat, Autoliitto ja monet moottorikerhot. Sieltä saa asiantuntevaa opastusta ja ohjeita aloittamiseenkin ja seurat järjestävät vuosittain useita koulutustilaisuuksia jäsenilleen.

Jos aikoo mennä harrastuksessaan pidemmälle, tulee eteen lisenssin hankinta ja silloin on jo kuuluttava johonkin em. seuroista. Lisenssin saamiseksi pitää suorittaa alan koulutus ja tarvittava tutkinto, jossa lajin sääntöjen ja määräysten tuntemus osoitetaan kokeella. Sen jälkeen saa lisenssin (kilpailuluvan) ja voi osallistua kilpailuun, oli se sitten ralli-, maasto-, tai joku muu nopeuskisa.

Lähes kaikissa Suomessa ajettavissa kisoissa vaaditaan kuljettajalta lisenssi ja sääntöjen tuntemus. Rallissa kilpailu alkaa juniori tasolta ja se eka lisenssi on niin ollen juniorilisenssi, jolla voi osallistua rallien junioriluokkaan.

Ota siis ensiksi yhteyttä sinua lähimpänä olevaan alan seuraan ja siitä se lähtee.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Micael sanoi:
Ensiksi kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen tai lähimpään alan seuraan. Suomessa näitä ovat Urheiluautoilijat, Autoliitto ja monet moottorikerhot. Sieltä saa asiantuntevaa opastusta ja ohjeita aloittamiseenkin ja seurat järjestävät vuosittain useita koulutustilaisuuksia jäsenilleen.

Jos aikoo mennä harrastuksessaan pidemmälle, tulee eteen lisenssin hankinta ja silloin on jo kuuluttava johonkin em. seuroista. Lisenssin saamiseksi pitää suorittaa alan koulutus ja tarvittava tutkinto, jossa lajin sääntöjen ja määräysten tuntemus osoitetaan kokeella. Sen jälkeen saa lisenssin (kilpailuluvan) ja voi osallistua kilpailuun, oli se sitten ralli-, maasto-, tai joku muu nopeuskisa.

Lähes kaikissa Suomessa ajettavissa kisoissa vaaditaan kuljettajalta lisenssi ja sääntöjen tuntemus. Rallissa kilpailu alkaa juniori tasolta ja se eka lisenssi on niin ollen juniorilisenssi, jolla voi osallistua rallien junioriluokkaan.

Ota siis ensiksi yhteyttä sinua lähimpänä olevaan alan seuraan ja siitä se lähtee.
Ok,kiitos neuvoista. Onko mitään hajua mitä lisenssin hommaaminen ja auton varustelu halvimmillaan kustantaa? No,kaipa se selviää noilta järjestöiltä tiedustelemalla.

PekPoylle: Tosiaan, ei tässä nyt sentään mitään Häkkisiä (vielä) olla, mutta eipä tuo todellinen lahjakkuus menopuolella selviä ennenkuin pääsee kunnolla rattia vääntämään kovia vastaan:thumbup: Ja siis kokeilumielellä tästä nyt aluksi koitetaan lähteä liikkeelle, kun pääsisi edes jollain pelillä pikiksiä puikkelehtimaan.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Hyvä vaihtoehto edulliseen lajin kokeiluun on kaluston vuokraus. Halutessasi saat vaikka avaimet käteen-periaatteella koko paketin huoltoporukan kera. Tietenkin jos haluat tehdä kaiken itse, sekin järjestyy, mutta monelta turhalta murheelta ja virheeltä vältyt, mitä yleensä 90% aloittelevista ralliporukoista tekee. Vuokrapaketin sisällön voi käytännössä räätälöidä täysin yksilölliseksi.

Veivaile pari kisaa vuokrakalustolla ja jos homma vaikuttaa mielekkäältä, sijoita sitten omaan kalustoon. Escoja ja Volvoja ei paljon alle kymppitontun löydy tai jos löytyy, saa varautua melkoiseen ropaamiseen(lue auton uudelleen rakentaminen). Lisäksi omalla kalustolla pelaaminen vaatii myös huoltoauton, trailerin sekä paikan/tallin auton säilytystä ja huoltoa varten. Kisoihin tarvitsee myös pari heppua huoltohommiin. Voihan sitä sitten neuvotella sponssisopimuksen näistä kaikista, jos puhelahjat ovat kohdallaan.

Ei muuta kun rohkeasti hakemaan omakohtaisia kokemuksia lajista. Adrenaliiniryöppy on valtaisa, kun lähtövalo antaa luvan syöksyä erikoiskokeelle ensimmäistä kertaa! Muista kuitenkin, että kokemus on erittäin helposti addiktion aiheuttava! :thumbup:
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Itse tuli nuorena ajeltua rallia pari vuotta ennen kuin valitsin, jarkevasti, opiskelun ja lahdin ulkomaille.

Huomioi etta ralli on valineurheilua, alusta lahtien. Jos ostat halvan rutkun niin vauhti on myos suhteutettu tuohon rutkuun. B junnuissa taso on hyvin ailahteleva, mutta aina joka kisassa on muutama kova (paikallinen)rattimies ja jollain naista on kunnon rutku alla. Samaten pelkastaan renkaat ovat suurehko kuluera, eritoten talvella. Ja siihen viela paalle kun vahan peltia ruttaat niin korin uudelleen muokkaus. Tasta johtuen sun nykyinen vapaa-aika tulee kaikki kulumaan tuon rutkun yllapitoon.

Tasta johtuen kannattaa harkita 106 ehdottamaa vuokrausta ja kokeilla sen kautta miten homma sujuu. Tietenkin B junnuna on hyvin tarkeata paasta jonnekkin omalla ajallakin testaamaan koska homma on aivan eria kun mennaan sorarannissa +160 kuin kartilla sisalla. Itse en vielakaan muista kaikkea mita ekoissa ralleissa tapahtui. Ihan tuurilla ja reflekseilla sita seilattiin, mutta henki ja rutku saastyivat.

Ekassakin rallisprintissa unohdin sivuikkunan pikkusen raolleen nin eiko vaan tiivisteet tippunut syliin ekassa hypyssa ja mutka iski silmille ja ohjaamo oli kasia taynna. Ainoa asia minka muistan on etta yhtaakkia olin pari mutkaa eteenpain, auto viela ojien valissa eika mitaan muistikuvaa piten tuon mutkayhdistelman lapaisin.

Mutta, rahaa hommaan uppoo. Jos meinaat pari rallia vuodessa ajella niin saastokuurillakin menee helpolla tonni per kisa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
7son7 sanoi:
Itse tuli nuorena ajeltua rallia pari vuotta ennen kuin valitsin, jarkevasti, opiskelun ja lahdin ulkomaille.

Huomioi etta ralli on valineurheilua, alusta lahtien. Jos ostat halvan rutkun niin vauhti on myos suhteutettu tuohon rutkuun. B junnuissa taso on hyvin ailahteleva, mutta aina joka kisassa on muutama kova (paikallinen)rattimies ja jollain naista on kunnon rutku alla. Samaten pelkastaan renkaat ovat suurehko kuluera, eritoten talvella. Ja siihen viela paalle kun vahan peltia ruttaat niin korin uudelleen muokkaus. Tasta johtuen sun nykyinen vapaa-aika tulee kaikki kulumaan tuon rutkun yllapitoon.

Tasta johtuen kannattaa harkita 106 ehdottamaa vuokrausta ja kokeilla sen kautta miten homma sujuu. Tietenkin B junnuna on hyvin tarkeata paasta jonnekkin omalla ajallakin testaamaan koska homma on aivan eria kun mennaan sorarannissa +160 kuin kartilla sisalla. Itse en vielakaan muista kaikkea mita ekoissa ralleissa tapahtui. Ihan tuurilla ja reflekseilla sita seilattiin, mutta henki ja rutku saastyivat.

Ekassakin rallisprintissa unohdin sivuikkunan pikkusen raolleen nin eiko vaan tiivisteet tippunut syliin ekassa hypyssa ja mutka iski silmille ja ohjaamo oli kasia taynna. Ainoa asia minka muistan on etta yhtaakkia olin pari mutkaa eteenpain, auto viela ojien valissa eika mitaan muistikuvaa piten tuon mutkayhdistelman lapaisin.

Mutta, rahaa hommaan uppoo. Jos meinaat pari rallia vuodessa ajella niin saastokuurillakin menee helpolla tonni per kisa.
No voihan rähmä, ite ajattelin enemmänkin budjettia luokkaa auto (1000-2000e) +kaaret sinne (itse hitsaamalla 40e) + renkaat/viriosat/lavetti autolle(jos ei autoa saa rekisteröityä tieliikenteeseen, niin nämä maksaisi sen 1500e käytettyinä kokonhaalimalla) ja sitten byrokratian vaatimat rahat (se lisenssi ja kai niissä kisoissa joku osallistumismaksu on että katetaan ajanottolaitteet ja henkilökunta, luokkaa lisenssi 100e ja osallistuminen kisaan toiset 100e).

Tosiaan tuloksilla ei aluksi olisi yhtään mitään väliä, kunhan pääsisi vaan ajamaan rallia (voisi sitten myöhemmin sitten alkaa metsästämään jotain m3-bmw:tä skoodan tilalle jos homma maittaa). Vapaa-aikaa ajattelin paperilla uhrata hommaan sen verran että tankkaan auton kisan jälkeen ja ajan talliin odottamaan seuraavaa kisaa (ja tietty välillä paukkuu jotain,niin vaihdetaan sitä mukaan). Kaveri ajaa F-ryhmäläisellä ja olen kauhulla kuunnellut kun kertoo kuinka kaikki maksaa hunajaa.. Luulin, että Suomessa olisi mahdollista päästä kuitenkin aloittamaan lajia edes jotenkin inhimillisellä budjetilla koska eihän siihen teoriassa tarvita kuin soratietä, sekuntikello ja toimiva auto:(

No, pitää soittaa huomenna noita alan järjestöjä läpi ja keskustella heidän kanssaan asiasta.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
pendellstock sanoi:
No voihan rähmä, ite ajattelin enemmänkin budjettia luokkaa auto (1000-2000e) +kaaret sinne (itse hitsaamalla 40e) + renkaat/viriosat/lavetti autolle(jos ei autoa saa rekisteröityä tieliikenteeseen, niin nämä maksaisi sen 1500e käytettyinä kokonhaalimalla) ja sitten byrokratian vaatimat rahat (se lisenssi ja kai niissä kisoissa joku osallistumismaksu on että katetaan ajanottolaitteet ja henkilökunta, luokkaa lisenssi 100e ja osallistuminen kisaan toiset 100e).

Tosiaan tuloksilla ei aluksi olisi yhtään mitään väliä, kunhan pääsisi vaan ajamaan rallia (voisi sitten myöhemmin sitten alkaa metsästämään jotain m3-bmw:tä skoodan tilalle jos homma maittaa). Vapaa-aikaa ajattelin paperilla uhrata hommaan sen verran että tankkaan auton kisan jälkeen ja ajan talliin odottamaan seuraavaa kisaa (ja tietty välillä paukkuu jotain,niin vaihdetaan sitä mukaan). Kaveri ajaa F-ryhmäläisellä ja olen kauhulla kuunnellut kun kertoo kuinka kaikki maksaa hunajaa.. Luulin, että Suomessa olisi mahdollista päästä kuitenkin aloittamaan lajia edes jotenkin inhimillisellä budjetilla koska eihän siihen teoriassa tarvita kuin soratietä, sekuntikello ja toimiva auto:(

No, pitää soittaa huomenna noita alan järjestöjä läpi ja keskustella heidän kanssaan asiasta.
Jos oikein haluat vieda homman lapi vedella ja leivalla niin unohda rallikumit ja kayta vanhoja talvirenkaita (nastat pois nypittyina). Haviat sekuntteja per kilsa, mutta eipahan tule suuria rengaskuluja. Talvella ei ole muuta mahkua kun hommata kunnon piikit ja nepa sitten maksaa, tai maksoi silloin joskun vuosikymmen takaperin. Ehka 106 tai puhelimen takana olevat henkilot voivat valaista kuinka paljon nykyisin rallikumit maksaa. Itse muistelisin etta ainakin piikit maksoi jotain 2000mk per kumi, silloin joskus. Onkohan paani ihan laho:dunno: Tietenkin joku voi myyda kuluneet kuminsa sulle halvalla.
 

sprint

Active member
Liittynyt
28.6.2002
Viestit
38
Halvimmat mahdolliset luokat autojen suhteen ovat joko Trophy luokan autot (a/n alle 1400) tai oletkos koskaan kuullut historicin vakioautoista? Näille kaikille on tarkat säännöt - joten ihan tuosta vaan ei pysty asioita tekemään. Pitää tutkia luokitustodistuksia jnejne sekä säännöt.

Osallistumismaksut ovat n. 130 € ylöspäin ja sallitut ajovarusteet maksaa jo itsessään melkein tuon varaamasi budjetin verran (normien täyttämä kypärä ja tulelta suojaava ajopuku). Siihen päälle vielä vaaditut penkit ja vyöt....niin ainakin silloin ollaan jo varatussa budjetissasi. Sammutinkin pitää olla tietynlainen - mikä tahansa ei kelpaa. Lisenssi taitaa olla about 100 €, tutkinto jokusen kymmenen euroa samoin kuin seuran jäsenmaksukin.

Kaaria ei saa 40 € vaikka itse hitsaisiskin...sekä materiaali että kehikon määrä on sääntökirjassa säänneltyä....jospa vaikka katsoisit sääntökirjaa osoitteesta
http://www.autourheilu.fi/saannot08/default.html
sieltä sekä ralli että teknikkasäännöt.

Trophy autonkin voi muuten vuokrata ralliin, rallinetissä oli asiasta ilmoitus taannoin. Lainaa ajovarusteet joltakulta ja hoida rallitutkinto, seuramaksut ja lisenssiasiat kuntoon ja on varmasti halvin mahdollinen tapa tutustua. Tai sitten joku sprintti ja sinne auto vuokralle ja ajokamat lainaksi.

Nettiautossa muuten löytyy esim. trophy Skoda hintaluokaltaa n. 4000....tai sitten kasipätkä Fiat historiciin n. 3000 ja se ne rupeaa olemaan aikalailla halvimpia kilpurin hintoja jos rallista puhutaan.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5750
Sijainti
Ypäjä
Ihan huvikseni tänään kokeilin ajaa yleisellä hiekkatiellä muutaman mutkan vähän nopeampaa vauhtia. Kyllä se etuvetoisella on vaikeaa saada vastaheitto mätsäämään mutkan kanssa. Viimeksi takavetoisella kun kokeilin saman mutkan, onnistui hyvin. Takavetoisella siis paljon helpompi tehdä vastaheitto. Eli mulla ainakin siihen tekniikka unohtaa rew matching (heel & toe) ja vaihtaa pienemmälle samalla kun jarruttaa ilman että painaa välikaasua. Kytkimen ylösnosto jarrutuksen aikana aloittaa vastaheiton. Siten siis ajoittaminen on paljon helpompaa, kuin etuvetoisella. Foorumin ralliekspertieillä varmasti on kritisoitavaa tekniikkaani kohtaan, aivan oikeutetusti siis. En todellakaan koe, että olen riittävän fiksu harrastamaan rallia, tai rallisprintiä :D

Ajattelin ostaa seuraavaksi kesäksi motocross-pyörän, ihan omaksi ilokseni. Viimeksi ajoin YZ-kasikymppisellä varhaisteininä. Kaksipyöräisellä kilpailu kuulostaa mielestäni vielä utopistisemmalta, kuin nelipyöräisillä. Kilpailuhaaveet mielestäni kannattaa jättää oikeasti lahjakkaille ja/tai rahakkaille.

Edit: Jätin Quoten pois, koska kirjoitukseni viittaa koko toikkiin.
 
Viimeksi muokattu:

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Trophy-luokat tai pikkuluokan Historic taitaa olla autoina halvimmasta päästä kuten jo edellä on mainittu. Escosta joutuu jo maksamaan maltaita.. Meillä on nyt RS2000 välikoppa ja siihen maksaa pelkästään renkaatkin jo 250e/kpl (kesäpyörät).. Kisamaksut tosiaan pikkuralleihin tuon 130e ja isompiin (F-Cup, NuSM) 260e (vai olikos 250e..no aivan sama)... Sääntöjen mukainen kypärä, ajopuku jne. ajovarusteet maksaa melko kasan euroja nykyään.

Kannattaa ostaa siis valmiina joku trophylainen, Suzuki Swift tjsp... Kyllä sellasellakin saa vauhtia ja vaarallisia tilanteita aikaiseksi.

Kannattaa muuten panostaa sit kypäräpuhelimissa laatuun :) meillä on tällähetkellä halpaversio puhelinsetti kiinni ja eihän sieltä kunnolla kuule kun Ekkeri möyryää korkeilla kierroksilla :)
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Vauhdin Maailman NORF08 katsojaoppaassa on erittäin asiallinen juttu alkaen sivulta 114. Konkreettinen esimerkki unelmien toteutuksesta.

Rahan käytön lisäksi kannattaa huomioida työtuntien määrä. Jos ajaa kisan tai kaksi vuodessa, on kaluston vuokraaminen todellakin ajattelemisen arvoinen vaihtoehto.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5750
Sijainti
Ypäjä
Kilpailuhaaveet mielestäni kannattaa jättää oikeasti lahjakkaille ja/tai rahakkaille.
En muuten tuossa aiemmassa postauksessani tarkoittanut sitä, etteikö hahmo Pendellstock voisikin olla oikeasti lahjakas. Itsestäni vain puhuin
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
413
Sijainti
Lievestuore
Moottoriurheilua on tullut harrastettua vain vähän: Kilpaveneilystä (siviilikäytössä tosin) maksullisiin kartingratoihin ja tietysti vauhdikkaaseen ajotyyliin liikenteessä (ei laittomaan silti). Kartingissa olen voittanut 100% lähdöistä (toisen duuniporukkaa vastaan ja toisen fudisjengiä vastaan) ja hyvällä marginaalilla joten tuntuu siltä, että voisi löytyä lahjoja lajiin.

Ollaan kaverin kanssa aatoksissa ostaa kesäksi joku takavetoinen rutku (esim viritetty Skoda 120 tai Volvo 240 tai Escortti), jolla aloitettaisiin rallitaival.

Mihin luokkaan voisimme mennä ajamaan? Multa löytyy vaahtosammutin, nelipistevyöt ja moottoripyöräkypärä. Eli mihin pitää suunnistaa ja ottaa yhteys kun haluaa päästä kokeilemaan rallia ihan oikeasti ja sitten vielä mahdollisimman halvalla?
Ootteko ajatellut kokeilla ensin jokkista,eihän se sekään nyt halpaa nykyjään ole,mutta jos ei tuloksella ole alkuun oo niin merkitystä,noissa hommissa ainakin pääsee alkuun paljon pienemmällä rahalla,tossa lajissa varmasti oppii ajamaan oikeanlaisia ajolinjoja,ja saa jonkinnäköstä tuntumaa myöskin ralliajoon.
 

Siisii

New member
Liittynyt
3.10.2010
Viestit
1
Oon tätä jo pitkään miettinyt.. siitä lähtien kun olen kihlattuni tavannut olen huomannut hänen olevan erityisen taitava ajamaan "rallia" ja myös hyvin kiinnostunut.. Hän on aloittanut peltoautolla ajamisen 12vuotiaana. Nyt hän on 19 vuotias ja ajelee vieläkin todella paljon, varsinkin talvella radalla. Harmittaa kun noin paljon lahjoja menee hukkaan.. Olen varma että hän menestyisi jos vaan olisi rahaa ym.. Jäällä meitä on yleensä 8 ihmistä omilla autoillansa ja tämä kihlattuni voittaa aina rutkasti :). Mitä tehdä?
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Oon tätä jo pitkään miettinyt.. siitä lähtien kun olen kihlattuni tavannut olen huomannut hänen olevan erityisen taitava ajamaan "rallia" ja myös hyvin kiinnostunut.. Hän on aloittanut peltoautolla ajamisen 12vuotiaana. Nyt hän on 19 vuotias ja ajelee vieläkin todella paljon, varsinkin talvella radalla. Harmittaa kun noin paljon lahjoja menee hukkaan.. Olen varma että hän menestyisi jos vaan olisi rahaa ym.. Jäällä meitä on yleensä 8 ihmistä omilla autoillansa ja tämä kihlattuni voittaa aina rutkasti :). Mitä tehdä?
Liittyy paikalliseen autourheiluseuraan, käy rallitutkinnon, ostaa lisenssin (www.autourheilu.fi), ostaa/lainaa/vuokraa tarvittavat varusteet ja tämän jälkeen soittaa jollekkin kilpa-autoa vuokraavalle henkilölle joka auttaa tästä eteenpäin.

Hintaa tuolle kertyy kaikkineen kisasta riippuen noin 2500€ ja siitä ylöspäin riippuen varusteista ja kilpakamppeesta

EDIT: Tai metsästää jonku kilpaa-ajavan kaverin jonka autoa ja kyytiä voi kokeilla halvemmalla paikallisella treenipaikalla
 

eepy

Well-known member
Liittynyt
10.6.2008
Viestit
384
Oon tätä jo pitkään miettinyt.. siitä lähtien kun olen kihlattuni tavannut olen huomannut hänen olevan erityisen taitava ajamaan "rallia" ja myös hyvin kiinnostunut.. Hän on aloittanut peltoautolla ajamisen 12vuotiaana. Nyt hän on 19 vuotias ja ajelee vieläkin todella paljon, varsinkin talvella radalla. Harmittaa kun noin paljon lahjoja menee hukkaan.. Olen varma että hän menestyisi jos vaan olisi rahaa ym.. Jäällä meitä on yleensä 8 ihmistä omilla autoillansa ja tämä kihlattuni voittaa aina rutkasti :). Mitä tehdä?
Citroenilla avautuu kimin lähdön jälkeen junnutiimistä paikka.

tiedustele tolta Benoil Nogierilta että miten ois? :D
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Ihan huvikseni tänään kokeilin ajaa yleisellä hiekkatiellä muutaman mutkan vähän nopeampaa vauhtia. Kyllä se etuvetoisella on vaikeaa saada vastaheitto mätsäämään mutkan kanssa. Viimeksi takavetoisella kun kokeilin saman mutkan, onnistui hyvin. Takavetoisella siis paljon helpompi tehdä vastaheitto. Eli mulla ainakin siihen tekniikka unohtaa rew matching (heel & toe) ja vaihtaa pienemmälle samalla kun jarruttaa ilman että painaa välikaasua. Kytkimen ylösnosto jarrutuksen aikana aloittaa vastaheiton. Siten siis ajoittaminen on paljon helpompaa, kuin etuvetoisella.
Onnistunut vastaheitto on kyllä näyttävän näköinen tyyli ajaa mutka, mutta ei sitä rallissa juurikaan tarvita. Kun vauhti on kohdallaan, jarrut ja alusta balanssissa, auto kääntyy ihan mihin kuski haluaa ilman vastaheittoakin. Tätä ei pidä kokeilla yleisellä tiellä, eikä siviiliautolla.
 
Ylös