Kuljettajien tiedon vienti

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tallin vaihtojen yhteydessä puhutaan usein, että kuljettaja vie tietoa uuteen talliin. Mutta kuinka paljon kuljettaja loppujen lopuksi tietää sellaista, mitä uudessa tallissa ei tiedettäisi jo valmiiksi? Tuskin kuljettajalla on valmiuksia kertoa, miten joku tekninen yksityiskohta toteutetaan. Vai onko?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Noh Barichello saattaa tehdä poikkeuksen tässä tapauksessa ensi kaudella. :thumbup:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Eiköhän huipputallin kokenut kuljettaja osaa kertoa pyrkyritallille paljonkin uusia pikkuasioita. Tosin veikkaisin että lähinnä auton säätämisen puolelta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mika Salo taisi jutella joskus jotain semmosta, että Toyotalla kun oli alussa pakka ihan sekaisin, niin melekosen monen tallin touhuja katelleen kuskin mielipiteitä siitä miten tommoset ihan käytännön jutut kannattaa hoitaa arvostettiin paljonkin.

Arvostus tosin loppui aika nopeasti :dunno:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Otto Hokkanen sanoi:
Mika Salo taisi jutella joskus jotain semmosta, että Toyotalla kun oli alussa pakka ihan sekaisin, niin melekosen monen tallin touhuja katelleen kuskin mielipiteitä siitä miten tommoset ihan käytännön jutut kannattaa hoitaa arvostettiin paljonkin.

Arvostus tosin loppui aika nopeasti :dunno:
Niin ja Mika Salon puheet muutenkin nostivat aina häntä itseään ja hänen osaamistaan :D mutta ei siinä mitään...

Varmasti olemassa olevista asioista kuskinkin luulisi tietävän ja olevan kiinnostunut, mutta liekkö tulevista asioista kovinkaan paljon. Ainakin monessa haastattelussa kuskit saattavat sanoa että jotain uutta aerodynamiikkaa on tulossa seuraavaan testiin, mutta mitä sitä ei osata tarkemmin sanoa (tai ei haluta).
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, todella paljon varmasti riippuu siitä kuka on mihinkin talliin menossa. Kyllä mä uskon, että ajatteleva kuski voi viedä mennessään paljon näkemäänsä ja kokeemansa. Eihän ihminen voi yhtäkkiä unohtaa oppimaansa. Tietysti jos kuskia ei kiinnosta mikään muu kuin ajaminen tai muuten vaan on jotenkin vähemmän fiksu, niin se ei välttämättä hoksaa kertoa uudelle tallille tärkeitä tietoja.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Minusta tuntuu, ettei ne kuljettajat kovin paljoa tunne teknisiä yksityiskohtia. En muista kuulleeni kuljettajista, jotka olisivat osallistuneet autojen kehittämiseen ihan juuritasolla tai omaisi alaan liittyvää koulutusta. De la Rosalla ja Karthikeyanilla taisi olla jonkun alan tutkinto, mutta kummallakaan se ei muistaakseni liittynyt autourheiluun?

Heille lähinnä taitaa olla oleellista tietää kuinka autoa säädetään, ja miten uudet osat vaikuttavat auton käyttäytymiseen. Sen sijaan autojen välisistä eroista he voivat varmasti kertoa paljonkin, mikä voi auttoo suunnittelijoita parannusten löytämisessä.

Suunnittelijat sen sijaan voivat viedä hyvinkin paljon tietoa. Saas nähdä miten Red Bull kehittyy seuraavan parin vuoden aikana.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
JNF sanoi:
Minusta tuntuu, ettei ne kuljettajat kovin paljoa tunne teknisiä yksityiskohtia. En muista kuulleeni kuljettajista, jotka olisivat osallistuneet autojen kehittämiseen ihan juuritasolla tai omaisi alaan liittyvää koulutusta.
Näin minäkin asian ajattelen. Kuinka ihminen, jolla ei ole edes koulutusta alalle, voisi ymmärtää huipputekniikkaa?

Vertaan kuljettajia taas lentäjiin, jotka sentään saavat jonkinlaisen (joskaan eivät hirveän pitkää) koulutuksen ja joita koulutetaan jatkuvasti lisää. Hekään eivät ymmärrä tekniikkaa sinänsä, vaan osaavat ainoastaan lentää konetta.

Tuossapa olisi Ossi Oikariselle kysymys.

"Lentokoneen tekniikka koostuu monimutkaisista järjestelmistä. Niiden suunnittelijat ovat onneksi ymmärtäneet, että käytön on oltava yksinkertaista. Ääretön määrä nappuloita ei avaudu ulkopuoliselle, mutta kaikessa on tietyn suunnitelman mukainen yksinkertainen logiikka. Järjestelmien sisäinen toiminta on itsellenikin täyttä hepreaa, mutta loppukäyttäjänä ymmärrän vallan hyvin on- off -tyyppisen logiikan. Monivaihtoehdot eivät sovellu käytäntöön. Vaativissa tilanteissa ei ole aikaa miettiä mitä mahtaa tapahtua, kun tästä painan."

http://www.mol.fi/haastattelut/00/Liikennelentajan_haastattelu.htm
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Saas nähä millainen auton kehittäjä se Nico Rosberg on. Mieshän on ainakin väittänyt, että miehen toinen intohimo ajamisen lisäksi on just tää insinörismi. Mieshän oli kuulemma jossain koulusssa tässä lajissa oikein koulun joku guru.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
mn97 sanoi:
Saas nähä millainen auton kehittäjä se Nico Rosberg on. Mieshän on ainakin väittänyt, että miehen toinen intohimo ajamisen lisäksi on just tää insinörismi. Mieshän oli kuulemma jossain koulusssa tässä lajissa oikein koulun joku guru.
Kyllä ne Keken pojat osaa. :thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Emmä nyt menis sanomaan, että tekniikan ymmärtämiseen tarvittaisiin tekniikan alan koulutus. Itse ainakin törmään liki päivittäin ihmisiin, joilta teknisten asioiden hoitaminen onnistuu aivan hyvin liki kansakoulupohjalla. Nämä ovat kyllä yleensä sellaisia tyyppejä, jotka kertoo että tässä on tällainen ongelma johon on miettinyt yksinkertaista ratkaisua. Sitten insinöörin tehtävä on tehdä sen idean pohjalta konkreettinen suunnitelma.

Että eihän se kuski tietenkään voi tehdä ja suunnittella insinöörien puolesta, mutta vinkkejä siitä miten joku asia toimii toisessa tiimissä voi varmasti antaa. Tietty tärkeää on se, että pitää olla valtavan kiinnostunut talliin ja auton kokonaisvaltaisesta toiminnasta. Ei auta lähteä golffaamaan heti kun silmä välttää.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Kyllä kuski hyvin pitkälle pustyy kuvailla millainen se auto oli ajaa, mitä teknisiä laitteita siinä oli ja miten ne toimi jne. Ja tietenkin tiimin toimintamallit on hyvin hanskassa. Mitään moottorin tai muidenkaan laitteiden piirrustuksia sieltä on turha odottaa :D
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Vaikka kuljettaja ei ymmärtäisi esim. teoriaa uuden aeropaketin takana, hän pystyy arvioimaan testeissä sen vaikutuksia verrattuna toiseen testattuun ratkaisuun.
Talleilla on paljon muutakin salaista informaatiota kuin auton piirustukset.
Jos olisin tallipäällikkö antaisin pääsyn tietoihin ylipäänsä kellekkään vain tarpeen mukaan.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
petrolhead sanoi:
Vaikka kuljettaja ei ymmärtäisi esim. teoriaa uuden aeropaketin takana, hän pystyy arvioimaan testeissä sen vaikutuksia verrattuna toiseen testattuun ratkaisuun.
En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta jos kuljettaja vanhassa tallissa A ajaa aeropaketilla X ja uudessa tallissa B aeropaketilla Y ja ajamisen jälkeen toteaa, että tallin A aeropaketti tuntui paremmalta/jotain muuta vastaavaa, niin mitä uusi talli siitä käytännössä hyötyy?

Tai jos kuljettaja sanoo, että meillä oli autossa sellainen ratkaisu, jossa pystyi säätämään mutkaan tullessa jarrujen tasapainoa sillä ja sillä tavoin, niin mitä uusi talli siitä hyötyy?

Luulisi, että kaikkien tallien asiantuntijuus on niin korkealla, että he tietävät jos jonkinlaisia mahdollisuuksia. Ongelma on ainoastaan siinä, miten ne mahdollisuudet toteutetaan käytännössä ja juuri silloin tarvittaisiin teknisten yksityiskohtien tietämystä, mitä kuljettajalla ei kai ole. Vai onko?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Hurmurisija sanoi:
En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta jos kuljettaja vanhassa tallissa A ajaa aeropaketilla X ja uudessa tallissa B aeropaketilla Y ja ajamisen jälkeen toteaa, että tallin A aeropaketti tuntui paremmalta/jotain muuta vastaavaa, niin mitä uusi talli siitä käytännössä hyötyy?
En tietenkään tarkoittanut tuota, vaan vaikkapa sitä miltä MP4-20 tuntuu ajaa sarvilla tai ilman, tai diffuuserimalilla X, Y tai Z. Eri aeroratkaisut ovat vapaasti nähtävissä, ja siksi toimittajien ja toisten tallien paljon kuvaamia kohteita. Aerodynamiikkamuutoksen tuoma etu ei selviä yksinomaan seisomalla sekkari kourassa testeissä, koska talli voi piilotella vauhtia ajamalla vaikka vain 1 sektorin/kierros täysillä. Edelleen kilpaileva talli ei tiedä onko parantunut suoravauhti uuden moottorin vai toimivan aeromuutoksen ansiota, ellei sitä sisäpuolelta kerrota.



Hurmurisija sanoi:
Luulisi, että kaikkien tallien asiantuntijuus on niin korkealla, että he tietävät jos jonkinlaisia mahdollisuuksia. Ongelma on ainoastaan siinä, miten ne mahdollisuudet toteutetaan käytännössä ja juuri silloin tarvittaisiin teknisten yksityiskohtien tietämystä, mitä kuljettajalla ei kai ole. Vai onko
Olet tässä ihan oikeassa..
Kuten postasin, henkilöstön mukana voi lähteä paljon muutakin arvokasta kuin
tekniset yksityiskohdat.
 
Ylös