Kummeli-sketsisarjan ja elokuvien vaikutus puhekieleen

Kummeli-sketsisarjan ja elokuvien vaikutus puhekieleen


  • Äänestäjiä yhteensä
    33

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kuinka suureksi koet aikoinaan Kummeli-komediaohjelman vaikutuksen suomalaisessa puhekielessä verrattuna muihin TV-ohjelmiin ja elokuviin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Suuri, ainakin ottaen huomioon kyseessä olleen "vain" TV-ohjelman.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Suuri, ainakin ottaen huomioon kyseessä olleen "vain" TV-ohjelman.
Itse olen ajottain puhekielessä huomannut lausuntoja kummelista, se mitä en tiedä miten se elää nykynuorisossa...onko isien kautta jatkanut eloaan vai kuoleeko pois.

Kummelijutut tuntuis ainakin vähän eritavalla "eläviltä" kuin esim. aikoinaan Aki&Turo Aus-Teks-Teks-Teks-jutut. Apuvaa sen sijaan kuulee tänäkin päivänä.

Ja varmasti on Speden tuotannosta paljon sanontoja ja juttuja jäänyt kansankieleen.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Vastasin että pieni koska nykyään noita kummeli sloganeita kuulee yhä vähemmän.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Itse olen ajottain puhekielessä huomannut lausuntoja kummelista, se mitä en tiedä miten se elää nykynuorisossa...onko isien kautta jatkanut eloaan vai kuoleeko pois.

Kummelijutut tuntuis ainakin vähän eritavalla "eläviltä" kuin esim. aikoinaan Aki&Turo Aus-Teks-Teks-Teks-jutut. Apuvaa sen sijaan kuulee tänäkin päivänä.

Ja varmasti on Speden tuotannosta paljon sanontoja ja juttuja jäänyt kansankieleen.
Kuka pelle käyttää vielä "apuva" sanontaa? Ai niin sä olit turusta:eek:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Lähinnä niitä "me ollaan jo hävitty tää peli" tyyppisiä fraaseja.
Just näitä tässä hainkin! Sellaisia, ettei kyseessä ole varsinaisesti edes vitsi vaan sellainen tilannetta keventävä kommentti esimerkiksi. Noita sanontoja on useita, kun niitä alkaa oikein kelata ja miettiä ja ne tulevat hyvän huomaamattomasti keskustelussa.

PS. Ja se menee Kummelin-hengen mukaan virallisesti, "Me on hävitty tää peli"
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tämä oli siinä mielessä hyvä kommentti, että näin tulee varmasti käymään myös kummelisanontojen. "Kuka pelle..."
Olet oikeassa.Vähemmän ja vähemmän Kummeli läppää kuulee vuosi vuodelta.Itse käytän tuota "Me on hävitty tää pevi"
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kyllä ainakin joku kummelista tuttu sanonta, sketsi tai slogan tulee edelleen nykyäänkin lähes viikottain.

Esim:
- me on hävitty tää peli
- mitä sul on huomenna? ei mitään, normipäivä
- Hei mr. referee it wasn't my fault it was the other guy
- panomies-sketsi
- Asiaa ja dodih -tyyppiset lyhyet sloganit, joita ei aina edes huomaa, että ne on kummelista peräisin

Ja jos vertaa muihin sketsisarjoihin, niin oikeastaan Pulkkinen on ainoa, jossa on lähes tulkoon yhtä paljon vastaavan tyyppisiä sloganeja. Tietysti myös studio julmahuvissa on paljon niitä, mutta ne ei oikeastaan pyöri puhekielesessä..
Vintiöt sarjan sloganit pyöri puhekielessä silloin aikoinaan (moilanen tosta naapurista yms.), mutta nykyään niistä on mukana oikeastaan vain "mitään en oo ottanu" termi siitä sketsistä, jossa pilkattiin Ilkka Nummistoa ja Markku Suonenvirtaa.

Pirkka-Pekka Peteliuksen ja kumppanien sarjoista tuli mielestäni vain kausikohtaisia sloganeja. Ne pyöri ihmisten puheessa päivittäin 2-3kk, minkä jälkeen ne unohtui.. Enpä tuota apuuvaakaan ole esim. juuri kuullut ainakaan kymmeneen vuoteen.

Edit: Pasila-sarja unohtui.. Aika näyttää jääkö hyvin jännät sloganit ihmisen puhekieleen pitkäksikin aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös