Kurottaja, pyöräkuormaaja vai autonosturi

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Kisoissa käytetään kovin kirjavaa kalustoa. Välillä näkee etukuormaajatraktoreita, välillä kurottajia ja nyt japanissa pyöräkuormaaja.

Luultavasti nyt mennään lopultakin nosturiautoihin ja erikoistapauksissa kurottajiin tämän onnettomuuden myötä. Nosturiautolla voi vetää tuollaista kevyttä autoa hieman vinostikin ja nostaa sitten ylös kun on sopivalla etäisyydellä. Kurottajalla voi poimia hankalimmat tapaukset. Kurottaja on matala ja toimiva näihin erityishakuihin.

Termistöstä olen hämmentynyt, että toimittajat käyttävät nimitystä traktori niin traktoreista, kurottajista kuin pyöräkuomaajistakin.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Autot vaan koukkujen nokkaan ja nosturilla pois (Nosturin on tietenkin oltava kaiteiden ulkopuolella), niin vältytään näiltä törmäyksiltä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Täytyy siellä kuitenkin olla henkilökuntaa liinoja laittamassa, sammuttelemassa, autoa siirtämässä, keräämässä palasia, korjaamassa rengasvallia yms.
Eli turva-autoa vaan heti kehiin kun auto jää radan varteen.
Sitten se onkin melko sama, millä laitteella siirretään.
Jep
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5105
Täytyy siellä kuitenkin olla henkilökuntaa liinoja laittamassa, sammuttelemassa, autoa siirtämässä, keräämässä palasia, korjaamassa rengasvallia yms.
Eli turva-autoa vaan heti kehiin kun auto jää radan varteen.
Sitten se onkin melko sama, millä laitteella siirretään.
Ihmiset voivat periaatteessa käyttää järkeään ja havainnointikykyään ja olla kävelemättä autojen eteen. Senkin pitäisi tulla selkäytimestä, ettei käännetä selkää sinne suuntaan, mistä niitä autoja aina tulee. Sen sijaan tollainen monta tonnia painava työkone on ja pysyy about siinä, missä se kulloinkin seisoo. Erittäin kriittinen tekijä on sekin, ettei työkone ole pehmeä este. Seinät pyritään vuoraamaan renkailla, mutta kun siihen vallin eteen tuodaan kasa metallia, niin ollaan taas lähtöpisteessä.

Kiitos kommentistasi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Mitä jos vaan jätettäisiin ne autot sinne radan varteen, niin kuin ennen vanhaan?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mitä jos vaan jätettäisiin ne autot sinne radan varteen, niin kuin ennen vanhaan?
Sama pohdin kyllä eilen. Mikäli ei ole nokka sinne radalle päin, niin eikö tuollaisella vehkeellä minkä tarkoitus on imeä kaikki törmäysenergia olisi parasta törmätä toiseen samanmoiseen (esim. mielummin kuin johinkin kiinteään). Mahdollisen lentoonlähdön aiheuttavat autopaikat tietenkin ehdottoman no-no.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Varmaan niistä radan varteen jätetyistä autoista voi törmätessä epämukavasti irrota vaikka jousituksen osia kypärän läpi tunkeutuakseen. Toiseksi F1-auton runko on enemmänkin törmäyksiä kestävä, kuin törmäysenergiaa sitova.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmaan niistä radan varteen jätetyistä autoista voi törmätessä epämukavasti irrota vaikka jousituksen osia kypärän läpi tunkeutuakseen.
Tai katsomoon ja turvamiesten päälle.

Ennen vanhaan ei ollut nosturiautoja eikä edes autojen suojaanvetoaukkoja. Nyt niitä suunnitellaan jo valmiiksi suht lyhyin välimatkoin. En usko, että turvallisuus tässä tapauksessa lisääntyisi palaamalla vanhaan. Onhan nuo enimmäkseen toimineet varsin mallikkaasti, mutta joskus harvoin sattuu nyt tapahtuneen kaltaisia onnettomuuksia, jossa mikä tahansa muu järjestely olisi ollut kenties parempi.

Koska kaikkeen on mahdotonta varautua, on järkevämpää varautua ensisijaisesti useammin toteutuviin uhkiin kuin harvinaisempiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Jaa no kyllä niitä nostureita on ollut ennenkin käytössä joskin paljon vähemmän kuin nykyään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täytyy siellä kuitenkin olla henkilökuntaa liinoja laittamassa, sammuttelemassa, autoa siirtämässä, keräämässä palasia, korjaamassa rengasvallia yms.
Eli turva-autoa vaan heti kehiin kun auto jää radan varteen.
Sitten se onkin melko sama, millä laitteella siirretään.
Kyllä, paikasta riippuen. Ainakin nopean mutkan ulkopuolelta korjatessa turva-auton luulisi olevan itsestäänselvyys. Varsinkin sateella. Eri asia suoralla jos leveyttä riittää, siinä luulis ettei kukaan kuski niin tunari ole että päin ajaa keltaisten lippujen aikaan. Tai jos ajaa niin se riski on vain hyväksyttävä ja kuljettajalle elinikäinen kilpailukieltö.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Autojen jättämisestä radan varteen tulin katsoneeksi tuon, vuodelta 1993 peräisin olevassa videon. Taitaa näkyä neljä autoa selvästi radan varressa:

http://www.youtube.com/watch?v=xaW7Iq8mXnY

Yksi Footwork ensimmäisen mutkan jälkeen radan sisäpuolella
Ilmeisesti yksi auto radan sisällä Degnerissä, erottuu ehkä paremmin kunniakierroksella
Ferrari neulansilmän ja lusikkamutkan välissä
Ferrari shikaanin ja lähtölinjan välissä
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Tahtoisin heittää ilmaan äkkilseltään mieleeni juolahtaneen vaihtoehdon: Ensin ajattelin, että auton voisi vetää radalta kaukaa esimerkiksi köydellä "etänä". Tässä ongelmat olisivat köyden kiinnitys ja siihen törmäämisen seuraukset. Sitten keksin, että entä jos auto hinattaisiin pois "esteautolla", eli rengasvallein suojatulla autolla? Hinaamiseen ei tarvita juurikaan voimaa, eli auto voi olla pieni, ja kytkeminen kilpuriin voisi varmasti tapahtua automatisoidusti. Nää oli ihan vaan heittoja. Kaikkia ehdotuksia täällä tietysti sävyttää viimeisimmän onnettomuuden tapahtumaketju, eikä ne välttämättä ota huomioon muita riskejä. Tuli muuten vielä mieleen sellainenkin, että pysähtyneet autot jätettäisiin radalle, mutta niiden eteen siirrettäisiin rengasvallia?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Tahtoisin heittää ilmaan äkkilseltään mieleeni juolahtaneen vaihtoehdon: Ensin ajattelin, että auton voisi vetää radalta kaukaa esimerkiksi köydellä "etänä". Tässä ongelmat olisivat köyden kiinnitys ja siihen törmäämisen seuraukset. Sitten keksin, että entä jos auto hinattaisiin pois "esteautolla", eli rengasvallein suojatulla autolla? Hinaamiseen ei tarvita juurikaan voimaa, eli auto voi olla pieni, ja kytkeminen kilpuriin voisi varmasti tapahtua automatisoidusti. Nää oli ihan vaan heittoja. Kaikkia ehdotuksia täällä tietysti sävyttää viimeisimmän onnettomuuden tapahtumaketju, eikä ne välttämättä ota huomioon muita riskejä. Tuli muuten vielä mieleen sellainenkin, että pysähtyneet autot jätettäisiin radalle, mutta niiden eteen siirrettäisiin rengasvallia?
Koko hinausta suojaamassa voitaisiin käyttää ajoneuvoa jonka aiemmin mainitsin. Tässä tapauksessa kuorma-auton sijaan se voisi olla traktori ja leveämmällä törmäyssuojalla kuin tuossa kuvassa. Se ajettaisiin radan ja hinaustoimenpidettä suorittavan traktorin väliin eli sama idea kuin tieliikenteessä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kun Bernie nyt muutenkin vaatii näiltä radoilta ihan älyttömiä fasiliteetteja, niin eikö noista lasipalatseista ja taiteellisista katsomorakennelmista voisi tinkiä ihan hitusen ja panostaa ne rahat kunnollisen (ja turvallisen) nosturijärjestelmän rakentamiseen. En usko että olisi mikään ongelma laitella ainakin pahimpiin paikkoihin sellaiset nosturit joilla autot saadaan poimittua sieltä aidan yli talteen. Tietenkään koko rataa ei voi miinoittaa nostureilla mutta ainakin nyt nuo potentiaalisimmat ulosajopaikat, joissa ulosajaneet autot muodostavat vaaran muille. Ei sekään nyt minusta hyvältä kuulosta että joka paikka asfaltoidaan ettei vaan kukaan koskaan jäisi radan varteen, tai joka kerta kun joku jää radan varteen otetaan turva-auto radalle, kun siellä kuitenkin olisi tarkoitus ajaa kilpaakin. Nostomenetelmiin panostamisen lisäksi voisi sitten luoda sellaisen säännön/järjestelmän että kuljettajat ihan oikeasti hidastaisivat ja noudattaisivat varovaisuutta silloin kun keltaiset liput liehuvat ja henkilöstöä on radan varressa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
En mä ainakaan usko, että siellä aletaan jotain pehmusteita asentelemaan traktoreihin, koska sinne jää silti vielä ne suojattomat ratavirkailijat vaaralle alttiiksi. Ainoa oikeasti toimiva ratkaisu on hidastaa autojen nopeuksia onnettomuuspaikan kohdalla. Le Mans -tyyppinen slow zone voisi hyvin toimia yksittäisten autojen poistamisessa turva-alueilta. Jos taas radalla on tavaraa, niin silloin turva-auto lienee joka tapauksessa ainoa ratkaisu, jotta ratavirkailijoilla on aikaa heilua siellä kun letka on toisella puolella rataa.
 
Ylös