Kysely F1-toikkien sulkemisesta

  • Viestiketjun aloittaja Zoe
  • Aloituspäivämäärä

Harjoitus- ja aika-ajotoikkien sulkeminen on...

  • Tarpeellista

    Äänet: 5 15,2%
  • Turhaa

    Äänet: 22 66,7%
  • Ihan sama mulle

    Äänet: 6 18,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    33

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Minnuu vähän kiinnostaisi tietää, mitä mieltä porukka noin yleisesti ottaen on harjoitus- ja aika-ajotoikkien rivakasta sulkemisesta. Joten pollia seuraa!
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Itsehän olen sitä mieltä, että kyseisten toikkien ripeä sulkeminen mahdollisesti rajoittaa ja tyrehdyttää keskustelua jonkin verran, ja se on vähän kurja juttu. Aika-ajotapahtumista keskusteleminen kisaotsakkeen alla ei ainakaan minusta tunnu kovin luontevalta.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Turhaa muiden paitsi kisan osalta, koska sille aukeaa jälkitoikki. Miten se häiritsee modeaattoreita, että joku harjoitustoikki on auki? Vaikea kuvitella, että häiritsisi ainakaan rivikäyttäjiä, päinvastoin. Ehkä ne voisi sulkea vaikka viikon päästä kilpailuista, ettei joku nosta jotain kuukauden vanhaa toikkia?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Loogisinta olisi jättää jälkipuinti ja aika-ajo/harjoitus toikki auki seuraavaan kisaviikonloppuun asti.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mun mielestä voisi olla kisaviikonlopun asiatoikki missä olisi mahdollisuus postata koko vkl aikana asiaa. Erikseen sitten Liveseuranta missä voi laittaa hymiöt, chat-tyyliset heitot ja Kimi eläkkeelle / Valtteri on Cheekin näköinen lippis päässä - roskan.

Näin niinkuin omiin kokemuksiin nojaten putsattua noita viestejä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mun mielestä voisi olla kisaviikonlopun asiatoikki missä olisi mahdollisuus postata koko vkl aikana asiaa. Erikseen sitten Liveseuranta missä voi laittaa hymiöt, chat-tyyliset heitot ja Kimi eläkkeelle / Valtteri on Cheekin näköinen lippis päässä - roskan.

Näin niinkuin omiin kokemuksiin nojaten putsattua noita viestejä.
Tää on hyvä. :ahem:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Tää on hyvä. :ahem:
Komppaan. Eli ei hullumpi idea.

Muutenhan koko livetoikki on hiukan sellainen kaksipiippuinen juttu. Että onko se oikeastaan mitään keskustelua loppujen lopuksi ja jos jotain keskustelun tapaista syntyy, niin se sitten hukkuu internetin syövereihin kun ketju livetilanteen päätyttyä pistetään lukkoon. Plus onko siinä joku erityinen gebardeeri, että pitää päästä postittamaan "spontaani reaktio" kun joku kuski ajaa pihalle tai kotimaan miehillä menee päin honkia tai muuta vastaavaa. Ainakin mun mielestä jonkun "VITTU!" tai "Kuski X :eek!: :eek: :nope: :wall:" -sisältöisen viestin suurimmat spontaaniudet katoaa viestin kirjoittamisen ja "lähetä viesti" -napin painamisen aikana.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Komppaan. Eli ei hullumpi idea.

Muutenhan koko livetoikki on hiukan sellainen kaksipiippuinen juttu. Että onko se oikeastaan mitään keskustelua loppujen lopuksi ja jos jotain keskustelun tapaista syntyy, niin se sitten hukkuu internetin syövereihin kun ketju livetilanteen päätyttyä pistetään lukkoon. Plus onko siinä joku erityinen gebardeeri, että pitää päästä postittamaan "spontaani reaktio" kun joku kuski ajaa pihalle tai kotimaan miehillä menee päin honkia tai muuta vastaavaa. Ainakin mun mielestä jonkun "VITTU!" tai "Kuski X :eek!: :eek: :nope: :wall:" -sisältöisen viestin suurimmat spontaaniudet katoaa viestin kirjoittamisen ja "lähetä viesti" -napin painamisen aikana.
Suusta saattaa livetä se "vittu", mutta se on täyttä kukkupuhetta että sormet sponttaaniuttaan kirjoittaisi ko. värkin. Ja mulla on varsin nopea kymmensormijärjestelmän kirjoitusnopeus.
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
Mulle periaatteessa se ja sama, mutta mielestäni kisatopikki voitaisiin avata ''vasta'' pari tuntia ennen kisan alkua ja jos aika-ajosta haluaa puhua niin siihen olisi mahdollisuus hieman pidempään.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mulle periaatteessa se ja sama, mutta mielestäni kisatopikki voitaisiin avata ''vasta'' pari tuntia ennen kisan alkua ja jos aika-ajosta haluaa puhua niin siihen olisi mahdollisuus hieman pidempään.
Tuo minun malli toimisi tämänkin suhteen. Mutta tämän hetken linjauksen mukaan aika-ajoista voi jatkaa kisatoikissa.

Tämähän voisi pollata, halutaanko Asiatoikki koko kisavkl:n ajaksi ?
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Mummiälest tulisi tähdätä siihen, että keskusteluun nimenomaan kannustetaan eikä sitä yritetä keinotekoisesti rajoittaa hajauttamalla/tyrehdyttämällä/arvottamalla kommentteja liikaa. Kyllä maailmaan tekstiä mahtuu! Räikeimmät rimanalitukset ja törkeydet saa ja pitää tietenkin siivota pois, mutta se puoli täällä on aina toiminut varsin hyvin.

En tiedä, onko sekään nyt niin mielekästä, että asiapuolelle kirjoittaessa pitää hikikarpalo otsalla pohtia, onko kommentti nyt varmasti riittävän asiapitoinen ja varmasti menossa oikeaan osastoon. Tuli mieleen tämä Antsan silmätikukseen ottama Cheek-kommentti, joka olisi ollut aivan ok vapaalla ja ilmeisesti liveseurannassakin, mutta nyt sai paheksuntaa osakseen. Ei kyseinen viesti ainakaan minua häirinnyt yhtään.

Olen muuten joskus käynyt kurkkaamassa potkis- ja lätkäpalstojen ottelukeskusteluja, ja niihin tuntuvat mahtuvan niin primitiiviset parahdukset kuin vähän enemmän mietityt asiakommentitkin.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2703
Sijainti
Penkalla
En tiedä, onko sekään nyt niin mielekästä, että asiapuolelle kirjoittaessa pitää hikikarpalo otsalla pohtia, onko kommentti nyt varmasti riittävän asiapitoinen ja varmasti menossa oikeaan osastoon.
Sama kävi itselläkin mielessä. Missä menee sitten se raja asiallisen kommentin ja "spontaanin heiton" välillä, ja miten se määritellään?
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sama kävi itselläkin mielessä. Missä menee sitten se raja asiallisen kommentin ja "spontaanin heiton" välillä, ja miten se määritellään?
No sitähän tämä on. Privaan ja Report postina tulee vinkumista miksi tuo saa haukkua Alonsoa Kulmakarvaksi, mutta minä en saa sanoa Kvjatia ryssäksi / Hamiltonia hiekkaneekeriksi? Jos kaikki pystyisi asialliseen viestintään ilman sitä suurtakaan tietoplajäystä, niin mitään ongelmaa ei olisi. Mutta kun osa on liikkeellä pelkästään provoamassa tai "spontaanisti" kirjoittamassa vittu, kusi, paska jossakin muodossa, niin on tässä hommaa. Moderoin 20-30 viestiä vkl aikana, jotka ihan kotikasvatuksella hävettäisi äitiä.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Mielestäni tuon livekeskustelun voisi hoitaa esimerkiksi Discordilla.
Tällöin ei tarvitsisi lukita ketjuja, eikä välttämättä edes moderoida keskustelua, vaan live voisi Discordissa olla vaikka aiempaa vapaampaa aivopieruilua.

Ja miksi pitää olla monta ketjua yhtä osakilpailua varten?

Voisihan ne olla jaettu vaikka näin?

Ennakot, Harjoitukset, Aika-ajot [KETJU 1]
Discordissa liveläpät [EI KETJUA]
Jälkianalyysi kilpailusta [KETJU 2]

Discordia käytän toisessa yhteydessä ja siellä keskustelu on aktiivista, eikä "pieniiin" kauneusvirheisiin puututa, joten eipä niitä siellä juuri esiinnykkään.
Ja ei, mitään erillistä appia ei tarvitse ladata, toimii ihan selaimessakin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Mummiälest tulisi tähdätä siihen, että keskusteluun nimenomaan kannustetaan eikä sitä yritetä keinotekoisesti rajoittaa hajauttamalla/tyrehdyttämällä/arvottamalla kommentteja liikaa. Kyllä maailmaan tekstiä mahtuu! Räikeimmät rimanalitukset ja törkeydet saa ja pitää tietenkin siivota pois, mutta se puoli täällä on aina toiminut varsin hyvin.

En tiedä, onko sekään nyt niin mielekästä, että asiapuolelle kirjoittaessa pitää hikikarpalo otsalla pohtia, onko kommentti nyt varmasti riittävän asiapitoinen ja varmasti menossa oikeaan osastoon. Tuli mieleen tämä Antsan silmätikukseen ottama Cheek-kommentti, joka olisi ollut aivan ok vapaalla ja ilmeisesti liveseurannassakin, mutta nyt sai paheksuntaa osakseen. Ei kyseinen viesti ainakaan minua häirinnyt yhtään.

Olen muuten joskus käynyt kurkkaamassa potkis- ja lätkäpalstojen ottelukeskusteluja, ja niihin tuntuvat mahtuvan niin primitiiviset parahdukset kuin vähän enemmän mietityt asiakommentitkin.
Zoe presidentiksi!
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Suusta saattaa livetä se "vittu", mutta se on täyttä kukkupuhetta että sormet sponttaaniuttaan kirjoittaisi ko. värkin. Ja mulla on varsin nopea kymmensormijärjestelmän kirjoitusnopeus.
Kaikki varmasti ymmärtävät sen, etteivät kirjoitetut reaktiot ole "spontaaneja" sanan varsinaisessa merkityksessä.

Eiköhän näiden heittojen tarkoitus ole kuvastaa sen hetkisiä tuntemuksia - oli ne sitten positiivisia ilonhuudahduksen omaisia tai harmituksesta johtuvia ärräpäitä tai muita vastaavia. Jossain määrin sama kuin katselisit kisaa kavereidesi kanssa sohvalla, ja ne spontaanit heitot - joskus jopa voimasanat - kuvaavat niitä tunteita mitä päässäsi liikkuu kun radalla sattuu ja tapahtuu.

Suurimmat asiattomuudet varmasti kannattaa siivota eikä ketään pidä haukkua. Nämä kirjoitetut spontaaniudet kuuluvat live-topiciin kuin nenä päähän, ja näin ollen tuota Roguen ehdottamaa discordin käyttöä kannattaisi ehkä jopa harkita ennen ajatuksen todennäköistä tyrmäämistä :)

Discord näet eittämättä helpottaisi sitä live-topicien moderointiakin - ehkä jopa eliminoisi tämän kokonaan - ei tarvitse siis haukkana vahtia topicia, vaan moderaattorikin voisi hieman vapaammin keskittyä kisankin seuraamiseen.

Lähestykää asiaa vaikkapa testin kautta: discord käyttöön Venäjän kisaan ja sitten polli pystyyn kumpi tapa on parempi. A/B testi kertoo käyttäjien mielipiteen. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta discord on varmasti vähintään testin arvoinen ehdotus. Mainio ajatus Roguelta IMHO!
 
Viimeksi muokattu:

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Mummiälest tulisi tähdätä siihen, että keskusteluun nimenomaan kannustetaan eikä sitä yritetä keinotekoisesti rajoittaa hajauttamalla/tyrehdyttämällä/arvottamalla kommentteja liikaa. Kyllä maailmaan tekstiä mahtuu! Räikeimmät rimanalitukset ja törkeydet saa ja pitää tietenkin siivota pois, mutta se puoli täällä on aina toiminut varsin hyvin.

En tiedä, onko sekään nyt niin mielekästä, että asiapuolelle kirjoittaessa pitää hikikarpalo otsalla pohtia, onko kommentti nyt varmasti riittävän asiapitoinen ja varmasti menossa oikeaan osastoon. Tuli mieleen tämä Antsan silmätikukseen ottama Cheek-kommentti, joka olisi ollut aivan ok vapaalla ja ilmeisesti liveseurannassakin, mutta nyt sai paheksuntaa osakseen. Ei kyseinen viesti ainakaan minua häirinnyt yhtään.

Olen muuten joskus käynyt kurkkaamassa potkis- ja lätkäpalstojen ottelukeskusteluja, ja niihin tuntuvat mahtuvan niin primitiiviset parahdukset kuin vähän enemmän mietityt asiakommentitkin.
Olen tästä aivan samaa mieltä! Hyvin sanottu siellä jossain!
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mielestäni tuon livekeskustelun voisi hoitaa esimerkiksi Discordilla.
Tällöin ei tarvitsisi lukita ketjuja, eikä välttämättä edes moderoida keskustelua, vaan live voisi Discordissa olla vaikka aiempaa vapaampaa aivopieruilua.
Ja kuitenkin on ollut mahdollisuus Vapaan liveseurannassa vapaampaan aivopieruiluun, mutta kun osa haluaa välttämättä provoilla Asiapuolella. Näin se vaan on. Toikkia ei Vapaalla suljeta koskaan, mutta tehdään jatko-osa kun 5000 viestiä on täynnä. Ei vaan tunnu kelpaavan.

Mulle sopii livevinkuminen ihan millä alustalla tahansa. Itseä kiinnostaa myös se asiapohdinta ajamisesta ja autoista. Siksi tuo Asiapuoli on olemassa ja F1-vapaa ja Vapaa mouhuamiselle.
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Kaikki varmasti ymmärtävät sen, etteivät kirjoitetut reaktiot ole "spontaaneja" sanan varsinaisessa merkityksessä.

Eiköhän näiden heittojen tarkoitus ole kuvastaa sen hetkisiä tuntemuksia - oli ne sitten positiivisia ilonhuudahduksen omaisia tai harmituksesta johtuvia ärräpäitä tai muita vastaavia. Jossain määrin sama kuin katselisit kisaa kavereidesi kanssa sohvalla, ja ne spontaanit heitot - joskus jopa voimasanat - kuvaavat niitä tunteita mitä päässäsi liikkuu kun radalla sattuu ja tapahtuu.
Näinhän se on.

Minua vähän ihmetyttää moderaattorien tässäkin keskustelussa osoittama nuiva asenne livekommentointia (ja sen luonnetta ja tarpeellisuutta) kohtaan.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Minua vähän ihmetyttää moderaattorien tässäkin keskustelussa osoittama nuiva asenne livekommentointia (ja sen luonnetta ja tarpeellisuutta) kohtaan.
Tämä on kyllä totta sikälikin kun kyseiset toikit kerää useamman sata kommenttia per kisa. Eikö sitä helpoimmalla pääsisi jos vain soveltaisi tohon liveseurantaan löyhempää seulaa kuin muuhun asiakeskusteluun? Esim. vastaavaa kuin vapaan liveseurantaan? Se kun on semmoinen toikki, että ei sitä kukaan kisan päättymisen jälkeen edes lue.
 
Ylös