Kysymyksiä tönöilijöille

  • Viestiketjun aloittaja Ria
  • Aloituspäivämäärä

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Moniko olisi osallistumassa tän (tai paremminkin ensi) vuoden kisaan?

Tänä vuonna piirretään mökkejä/huviloita.

Jokainen voi piirtää oikeanlaisen tontin näitten mittojen ja kuvien perusteella, vaikka niistä tulikin "vähän" sekavia kun niitä mittoja tuli turhan monta ja samatkin moneen kertaan? Harmaa merkkaa kalliota (se on tossa vein_gray kiveä) ja nurmikko nurmikkoa. Tai sen voi ladata valmiina täältä minne Canukki sen ystävällisesti laittoi jakoon.










Se rantatöyräs on jokapaikasta 0,5 metriä, jos ja kun siitä luvusta ei saa selvää.


Onko huomautettavaa seuraavista säännöistä?

-Kasvillisuuden saa edelleen hankkia valmiina (senhän suunnittelee joka tapauksessa luonto, joten se olis mallinnusta eikä suunnittelua)

-Myös pinnotteet saa ottaa valmiina; valikosta, valokuvista mistä nyt lystää

-Kaikki muu pitää olla itsetehtyä, mutta edellisten vuosien omista tekeleistä saa lainata yksityiskohtia. (joo, auttaa lähinnä mua itseäni, joka näpersin huonekaluja ja hanoja :D)

- 10 metriä rannasta ei saa olla varsinaisia rakennuksia (ranta on siis siellä tontin matalimmassa reunassa, lisätkää vettä sinne niin paljon kun tarvii sille nollatasolle) Matka lasketaan "kartalta" ei kaltevalta pinnalta.

- Varsinaisia rajotteita tönön koolle ei ole, mutta tönön tyylin pitäs soveltua rantatontille, joka ei ihan keskustassa sijaitse.

-Kalliolle saa perustaa istutuksia ja sitä saa louhia ihan niin paljon kun lystää (niin syvää kellaria ei kuitenkaan kannata tehdä, että siitä tulis kaivo) ja muuallakin saa toki kaivella ja kasata.

- Talon sisäosat saa tehdä tai jättää tekemättä ja äänestäjät sitten äänestää niillä hämärillä perusteilla mitkä ketäkin miellyttää.

- Dead line lienee nyt päätetty olevan 31.1

- Kuvia kustakin tönöstä saa laittaa ainakin sen viisi, minkä viimevuonnakin. Selostaakin saa.

- Mitään tekijän salauksia tai yhteenlaskujuttuja ei tule, koska niistä ei tule kun sanomista. Noh, ehkä niihin ensimmäisiin äänestyspostauksiin ei nimeä tule ja useimmat äänestäjäthän täällä ei lue kun vähän alkua, jos sitäkään.

- Näkisin mielelläni vähän jotain raporttia etenemisestä.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Liian monimutkaiset säännöt meikäpojalle.

(ranta on siis siellä tontin matalimmassa reunassa, lisätkää vettä sinne niin paljon kun tarvii sille nollatasolle) Matka lasketaan "kartalta" ei kaltevalta pinnalta.
jaamitävittua?
 
Viimeksi muokattu:

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Joo, epäselvät oli ohjeet. Tossa kuvassa on nyt siis vettä, koska se ei varsinaisesti kuulu tonttiin sillä ei ole väliä kuinka suuren alueen sitä piirtää, kunhan se on tossa reunassa.





Edit: selvensikö asiaa?

Oliko muuta valitettavaa?


Edit2: JPP tosin varmaan piirtää sinne veteen jonkunlaisen tankkerin tai muun yhtä käytännöllisen kulkuvälineen.

Edit3: Jos joku ei nyt ymmärtäny mistä tässä on kyse niin täältä löytyy edellisen kisan vähän asiallisempi alustus. Ehkä tästäkin vielä sellanen tulee, mutta tää on vasta alustava kysely.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Jaa nymmä bonjasin. Hyvää settiä. Jari näyttää peukkua.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Moniko olisi osallistumassa tän (tai paremminkin ensi) vuoden kisaan?

Sopisko tänä vuonna piirtää mökkejä tai ehkä paremminkin huviloita koska melko hulppeitahan niistä pakostikin tulee?

Osaisitteko te piirtää oikeanlaisen tontin näitten mittojen ja kuvien perusteella, vaikka niistä tulikin "vähän" sekavia kun niitä mittoja tuli turhan monta ja samatkin moneen kertaan? Harmaa merkkaa kalliota (se on tossa vein_gray kiveä) ja nurmikko nurmikkoa.
Aion osallistua. Ideana siis vissiin on, että jokainen osallistuja piirtää itse tuon tontin annettujen kuvien pohjalta?
Edit2: JPP tosin varmaan piirtää sinne veteen jonkunlaisen tankkerin tai muun yhtä käytännöllisen kulkuvälineen.
Heti pois mun pään sisältä! Jumankauta! :mad_old: :mad:
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Ideana siis vissiin on, että jokainen osallistuja piirtää itse tuon tontin annettujen kuvien pohjalta?
Jos se vaan onnistuu. Minä en nimittäin tiedä minne minä sen ladattavaksiakaan saisin laitettua.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Jos se vaan onnistuu. Minä en nimittäin tiedä minne minä sen ladattavaksiakaan saisin laitettua.
Ei mulla ainakaan liene ongelmia tuon tekemisessä, tulee samalla kerrattua ohjelman toimintaakin sitten.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mun on kai siis pakko osallistua... :rolleyes: Nooh, eiköhän tuokin tontti onnistu. Ainakin on mukavaa haastetta heti alkuun.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
\o/ Tontti kopioitu. Jos joku vähemmän tekninen haluaa, niin voin sen kyllä laittaa rapidshareen ladattavaksi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
\o/ Tontti kopioitu. Jos joku vähemmän tekninen haluaa, niin voin sen kyllä laittaa rapidshareen ladattavaksi.
Houkutteleva tarjous, mutta aloitin kanssa just tontien teon. Suurin homma ja hankaluus taitaa olla siinä kun hyppii selaimen ja SketchUpin välillä.

edit. Tontti piirretty. Hiukan oli ohjelmankäyttötaidot ruosteessa tauon jälkeen. Noi mallikuvissa olevat mittaviivat sai maaston näyttämään monimutkaisemmalta kuin mitä se todellisuudessa on. Hyvän oloinen pläntti :thumbup:, saikos tällä kertaa kaivaa/kasata maastoa?
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Windows 7:n hienous on se, että ne ikkunat saa helposti vaan heitettyä vierekkäin.
Toki joo, mutta menee noi mitat sen verran pieniksi ettei niistä näe enää mitään. Ja ei niitä sitten loppujen lopuksi niin paljoa ollutkaan, että jotenkin liikaa olisi aikaa vienyt pieni hyppiminen.

edit. Ja eihän mulla mitään seiskaikkunat -versiota ole edes. Vierekkäin, päällekkäin ja limittäin ja ties mitä saa ohjelmat kullä tässäkin. Katolleen kanssa toisinaan.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Ihan miten lystää. Minä varmasti suunnittelen sisäosatkin, koska en osaisi piirtää pelkkää kuorta. Äänestäjät saa sitten äänestää millä perusteilla lystää annettujen kuvien perusteella. Se mitä ei näy kuvissa, ei näy ja milläpä sitä tietää mitä siellä on tai ei ole (ja ois siis turha vaatia, että siellä ois kaikki viimeisteltyä.

Ja koska en näköjään ole vastannu JPP:lle aiemmin niin saa kaivaa ja kasata. Tosin ehkä sen olis tosta alustuksestakin voinu päätellä, kun siellä annettiin lupa kallionkin louhimiseen.

Onko kukaan muuten tehnyt mitään? Minä olen piirtäny yhden ulkoa hyvin tavanomasen huvilan, jonka sisätiloista pidän ja siitä, että se on melko realistisen kokonen, ei välttämättä mökiksi, mutta omakotitaloksi. En kuitenkaan oikein usko sen pärjäämiseen, jotain mielikuvituksekkaampaa pitäisi keksiä. Ideat ja inspiraatio on kuitenkin pahasti hukassa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Ja koska en näköjään ole vastannu JPP:lle aiemmin niin saa kaivaa ja kasata. Tosin ehkä sen olis tosta alustuksestakin voinu päätellä, kun siellä annettiin lupa kallionkin louhimiseen.

Onko kukaan muuten tehnyt mitään? Minä olen piirtäny yhden ulkoa hyvin tavanomasen huvilan, jonka sisätiloista pidän ja siitä, että se on melko realistisen kokonen, ei välttämättä mökiksi, mutta omakotitaloksi. En kuitenkaan oikein usko sen pärjäämiseen, jotain mielikuvituksekkaampaa pitäisi keksiä. Ideat ja inspiraatio on kuitenkin pahasti hukassa.
Arvelinkin, että saa. Ja olen ihan pikkasen (n. 3,0 x 3,0 x 0,2 metrin kokoisen köntin) kasannutkin maata terassilta tulevien rappusten alle tasoitukseksi.

Valmiina ei ole vielä kuin terassi, huvilan kivijalka ja laiturin pystypölkyt pitkittäisine tukiparruineen. Aika paljon näitä kilpailuja tulee käytettyä siihen, että yrittää keksiä jotain hiukan erikoisempaa rakennetta nimenomaan google sketchup -teknisesti. Kahden pyöreän putken kulmaliitosta yms. jotka ei ihan automaattisesti synny. Kivä yrittää kiertää ohjelman rajoituksia, tavalla tai toisella.

Tässä yleiskuva:
Näytä liitetiedosto 16392

Ja tässä läheisempää kuvaa terassin kaiteesta:
Näytä liitetiedosto 16393

Jotain jutskaa varmaan pitää laittaa vielä terassille, ettei ihan tyhjältä tanssilavalta näytä.
 
Ylös