Kysymys: Virtual Memory/Pagefile.sys ?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Elikkä, seuraavanlainen ilmiö, jota mun järki ei enää pysty selittämään (sinänsä ei vielä välttämättä merkki selittämättömästä mysteeristä :rolleyes: ). Tuplasin tänään koneeni muistimäärän 512 MB:stä yhteen gigaan. Tämän jälkeen tuli mieleen, että ehkäpä noita virtuaalimuistiasetuksiakin vois tarkistaa, mulla kun ne on asetettu manuaalisesti eli en ole jättänyt virtuaalimuistin managerointia yksinomaan XP:n hoidettavaksi. Aikaisemmat asetukset olivat 768 ja 1535, joka mun ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että pagefile.sys on vähintään 768 MB:n kokoinen, mutta tarvittaessa se kasvaa aina 1.5 gigaan saakka. Tsekkasin explorerilla pagefile.sysin koon ja se oli juuri tuon 768 Mb:n luokkaa. Ok, säätelin siinä sitten maximi kokoa aina peräti 3 gigaan saakka, kunnes ryhdyin peräti oikein miettimään mitä oikein olinkaan tekemässä :rolleyes: Hetken arpomisen jälkeen päättelin, että mitä enemmän muistia, sitä pienempi on swappitiedoston tarve, joten tuo ikivanha nyrkkisääntö "virtuaalimuistin maximiarvo = kolme kertaa fyysisen muistin koko" tuskin enää nykylaitteilla pätee. Lueskelin hieman faktasivujakin, peräti ihan Microsoftinkin, ja päädyin siihen tulokseen, että asetan minimikooksi puolet ramin määrästä eli 512 ja maksimikooksi 1.5 gigaa. Ok, sanottu ja tehty. Boottasin ja kas... pagefile.sys oli kooltaan 1.5 GB :confused: Ei voi olla... säädin ja säädin ja lopulta huomasin, että se koko pysyy tuossa 1.5 gigassa, vaikka asettaisin sekä minimi että maksimikoot 512 megaan, jolloin pagefile.sysin koko tulisi olla fixattu eikä dynaaminen.

Eikä tää ihmetys suinkaan vielä tähän loppunut. Muuttelin piruuttani pagefile.sysin sijaintia c:ltä joko d:lle (sama fyysinen levy) tai e:lle (fyysisesti eri levy). Kaikki toimi niinkuin järkikin sanoo, pagefile.sysin koko oli boottauksen jälkeen siellä minimissä (512) ja c:ltä ei pagefile.sysiä edes löytynyt (kuten ei pitäisikään löytyä), mutta ans olla, kun muutin sen pagefile.sysin sijainnin takaisin c:lle, niin taaspa oli pagefile.sys kooltaan tuon 1.5 gigatavua ja täysin riippumatta siitä, mitä arvoja olin itse sille määritellyt :eek!:

Olenko ymmärtänyt jotain totaalisen väärin vai sekoilee XP vaiko mahdollisesti käyttäjä, mutta tilanne vaikuttaa siltä, että heti jos asetan c:n pagefile.sysin sijaintsilevyksi, on ihan sama mitä arvoja itse virtuaalimuistin kooksi asetan, XP, päättää tämän itse, jos taas asetan levyksi jonkin muun, niin mun toiveita taas yllättäen kuunnellaan :confused:

Ja tosiaankin muistutuksena, tuo sekoilu alkoi tosiaankin vasta sen jälkeen, kun ryhdyin muuttamaan niitä aikaisempia arvoja, siihen saakka kaikki toimi niinkuin munkin logiikkani sanoo :(

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Lisätään vielä, että kun kokeilumielessä asetin virtuaalimuistin koon pienemmäksi, niin välittömästi muutoksen jälkeen pagefile.sysin koko c-levyllä tosiaan oli se, minkä halusinkin, mutta boottauksen jälkeen (XP vaatii tätä, muuten nuo muutokset eivät ole vielä voimassa) oli koko se mainitsemani 1.5 GB täysin riippumatta siitä, mitä arvoja olin itse koneelle antanut. Lieneekö sitten sattumaa, että tuo 1.5 gigaa on juuri se määrä, jota XP itse suosittelee pagefilen kooksi (1.5 * muistin määrä).

Varmuuden vuoksi kokeilin tätä samaa firman koneella, jossa on myös gigan verran muistia. Vastaavaa efektiä ei tapahdu, joten kyseessä ei näköjään ole mikään XP-feature vaan mun koneessa tosiaan tökkii joku, jota en ole vielä koennut selvittämään.

Pagefile.sysin korruptoitumisesta ei mielestäni voi olla kysymys, koska sen tiedoston jo moneen kertaan poistin deaktivoimalla koko virtuaalimuistin.

Vaikea myöskään kuvitella, että levyn fragmentoituminen jollaintapaa tähän vaikuttaisi.

:confused:

Observer

Well-known member
Et oo sieltä Microsoftin knowledge basesta tjsp. kattonu?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Observer sanoi:
Et oo sieltä Microsoftin knowledge basesta tjsp. kattonu?
Olen kyllä sieltä ja googleastakin alkaa tulla jo savua :(

Sen vähän perusteella mitä olen löytänyt, niin yksi vaihtoehto saattais olla Nortonin System Works, joka tuon ilmiön aiheuttaa. Harkitsen deinstallointia.

Toinen, tosin mun mielestä hyvin epätodennököinen vaihtoehto on defragmentoitumisesta aiheutunut häikkä. Pagefile.sysiähän eivät defragmentointiohjelmat defragmentoi, joten kokeilen ehkä seuraavaa: asetan pagefile.sysin toiselle levylle ja defragmentoin c-partition ja tarkistan chkdiskillä (tai toistepäin), minkä jälkeen siirrän tiedoston takaisin c:lle ja katson mitä tapahtuu. Siltikään en ymmärrä, miten se tähän liittyisi, koska pagefile.sys tuli c:ltä jo useampaankin kertaa tuhottua :rolleyes:

Ja vielä yksi mahdollinen vaihtoehto kokeille jotain wipe-ohjelmaa (taitaa löytyä jopa tuosta System Worksista), joka todellakin tuhoaa tiedoston tai ainakin tekee siitä käyttökelvottoman. Normaali deletointihan ei tiedostoa fyysesti tuhoa vaan ainoastaan poistaa hakemistotaulusta linkin siihen fyysiseen tiedostoon. Tuli nimittäin jo mieleen, että jospa kyse on tästä, etenkin ku pagefile.sys on jokaisella uudella ilmestymiskerralla kilotavun tarkkuudella samankokoinen täysin riippumatta siitä, mitä arvoja olen sille itse asettanut ja tämä siis tosiaankin vain c-partitiossa.

Periaatteessa ongelma ei ole kovin paha, sillä ihan performancinkin puolesta olisi optimaalista asettaa swappitiedosto jollekin muulle fyysiselle levylle kuin sille, jossa systeemitiedostot ovat, tosin vielä optimaalisempaa olisi hajauttaa se useammalle levylle, mikä tosin mun kohdalla ei ole realistinen vaihtoehto niin kauan kuin tuo 1.5 gigan swappitiedosto tuolla kummittelee.

Ihan tän takia ei huvittais ryhtyä XP:tä uudelleenkaan asentelemaan :rolleyes:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Virtuaalimuisti on perseestä.

Sen kanssa on pakko elää, joten ennen virityksiä kannattaa ajaa levyn eheytys.

Itse käytän virtuaalimuistin kokona 2* raudan määrä, en laita vaihteluväliä. Jos käyttis saa itse muutella kokoa, tästä vääjäämättä seuraa fragmentoitumista. Itse suosittelen käyttämään kiinteätä kokoa. Käyttis kyllä herjaa, jos muistiblokki on liian pieni.

Mikset kokeile poistaa koko pagesys-tiedostoa ja anna käyttiksen luoda se uudelleen.

Muistin vedokset kannattaa poistaa myös kiintolevyltä.

Parasta olisi, jos dataa ei tarvitsisi ajaa ollenkaan kiintolevylle, näin koneella olisi edes jotain toivoa ajaa sovelluksia kaatumatta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Mikset kokeile poistaa koko pagesys-tiedostoa ja anna käyttiksen luoda se uudelleen.
No niinhän mä olen tehnytkin. Tein seuraavasti: deaktivoin koko virtuaalimuistin ja boottasin koneen ja pagefile.sys on veks niinkuin pitäiskin. Asetin virtualimuistin arvoksi c-levylle 1024-1024 (eli kiinteän koon) ja aivan niinkuin pitääkin, löytyi tämän jälkeen c:ltä pagefile.sys, jonka koko on 1 gigatavu. Tämän jälkeen boottasin koneen ja taas sen helvetin pagefile.sysin koko oli se sama vanha 1.5 GB vaikka asetuksissa edelleenkin lukee 1024-1024 :confused:

Poistin virtuaalimuistin jälleen, boottasin koneen, asetin virtuaalimuistin kooksi 512-1535, mutta tällä kertaa levyksi e:n, boottasin ja siellä e-levyllä on pagefile kokoa 512 MB aivan niinkuin pitäiskin :rolleyes:

Periaatteessa tää sopii mulle varsin hyvin, mutta tekis mieli tietää, mikä tossa mun c-partitiossa on niin ihmeellistä, että ei suostu toimimaan oikein.

Käytin jo QuickWiper nimistä ohjelmaa, joka tuhoaa ne deletoitujen tiedostojen jämät levyltä, ei auttanut. Deinstalloin Notron System Worksin, ei auttanut sekään. Norton Antivirus olis vielä levyllä, ehkä piruuttani deinstalloin vielä jossain vaiheessa senkin, mutta tällä hetkellä on c-levyn defragmentointi vuorossa...

Pälli levii :mad:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ei auttanut defragmentointi sen paremmin kuin chkdsk c: /f komentokaan. Chkdsk ei löytänyt mitään virheitä, mutta poisti sentään 111 käyttämätöntä indexiesiintymää.

Alkaa pikkuhiljaa keinot loppua :confused:

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Joku asetuksissa vaan estää pysyvät muutokset ja palauttaa aina saman arvon. Mutta mikä?:cool:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Onko rekisterissä mitään viittausta? EN ole tutkinut itse, mutta tuli illalla mieleen vielä. Entäpä mitä kertoo tiedoston "propterties"? Koko, omistajuus, suojaus?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Selvis!

Syynä oli Norton Antivirus 2004 :eek!:

Olin säädöissä päässy taas siihen vaiheeseen, että virtuaalimuistin tallenuslevy oli jälleen c ja arvot 512 ja 1535 ja kuten aina ennenkin, oli pagefile.sys kooltaan 1.5 GB. Deinstalloin Nortonin ja tekemättä muutoksia virtuaalimuistiasetuksiin, boottasin koneen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen pagefile.sys oli kooltaan 512 Mb, aivan kuten pitäiskin :doubtful: Boottasin vielä varmuuden vuoksi uudemman kerran ja nätisti tuo nyt näyttää pysyvän oikean kokoisena :rolleyes:

ml: rekisteri oli toki ensimmäinen jonka tarkistin, siellä oli pagefile-asetusten kohdalla kaikki ok ja siksi tää olikin mulle niin käsittämätön mysteeri. Mysteeri toki on vieläkin, koska en ymmärrä mitä helvetin tekemistä Nortonilla on mun virtuaalimuistin kanssa ja vaikka oliskin, niin miksi vain c-partitiossa? Jäänee ikuiseksi arvoitukseksi :doubtful:

Aamulla muuten kertaalleen käynnistin koneen safe modessa ja koska sen jälkeen pagefile oli kooltaan oikea myös c-levyllä, varmistuin siitä että hardwaressa tai tiedostojärjestelmässä tuo vika ei voi olla, vaan se johtuu joko käynnistyksen yhteydessä ladattavista ajureista tai ohjelmista, jollainen Norton Antiviruskin on. Jälkeenpäin on helppo sanoa, että tämän olis tottakai voinnu kokeilla heti alkuunsa, jolloin vian kartoittaminenkin olisi ollut helpompaa :rolleyes:

Ja nyt sitten harkitsemaan niitä loppulisia virtuaalimuistiasennuksia. Todennäköisesti määrittelen vakiokooksi 1 GB, vaikka vähempikin riittäis sillä mitkään kaatumisen jälkeiset full memory dumpit eivät mua sillai niin kauheesti kiinnosta, ja pistän sen e-partitiolle. Toinen vaihtoehto olis jakaa tuo giga puoliksi, 512 MB c:lle ja samanverran e:lle.

Kiitokset kaikille osanottajille, show alkaa lähennellä loppuaan :D

...paitti että Nortonin kyllä asennan uudestaan ja katon mitä tapahtuu ;)

Viimeksi muokattu:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Selvis!

Syynä oli Norton Antivirus 2004 :eek!:

Kiitokset kaikille osanottajille, show alkaa lähennellä loppuaan :D

...paitti että Nortonin kyllä asennan uudestaan ja katon mitä tapahtuu ;)

Älä kerjää enää vaikeuksia ;), heitä norton anti-virus veks.

Itse erehdyin muutamaan kertaan laittamaan F-Securen ja Nortonin yhtä aikaa. Seurauksena oli käyttiksen uudelleen asennus. :mad_old:

Tutkimattomat ovat PC:n tiet ja logiikka.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Asensin jo. So far so good :rolleyes:

Tosin pagefile.sys ei enää ole c:llä, ehkä joskus piruuttani kokeilen siirtää sen takaisin sinne ;) Uskon kyllä että toimii, toimihan se ennenkin. Jostain syystä Norton takertui siihen, että kertaalleen nostin virtuaalimuistin minimiarvoksi 1.5 gigaa, tosin en vieläkään ymmärrä miten Norton voi vaikuttaa pagefile.sysin kokoon boottauksen yhtedessä ja vielä vähemmän ymmärrän, miksi Windows ylipäätään antaa Nortonin vaikuttaa siihen. Rekisteriasetukset kun kuitenkin olivat niinkuin pitäiskin :confused:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Itse tarkistelin kotikoneeni muistitilannetta. Hämmästys oli suuri kun en löytänyt koko tiedostoa. Lyhyen pohdinnan jälkeen on järjestelmätojen piilotuksen pois päältä. :rolleyes:

Mäkissä oli 90-alussa mahdollista käyttää ram-doubler ohjelmaa, jolla Mäkin muistinhallinta parani huomattavasti. Miksi ei kukaan suunnittele järkevämpää muistinhallintaa PC:lle ja WIndowsille. Esim. Linux ottaa raudasta paljon enemmän tehoa kuin PuuCee Windows yhdistelmä.

Toivottavasti 64 bittinen käyttis toisi jotain uutta hyvää.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
No onhan niitä Windowsillekin kaikenlaisia aputyökaluja muistin hallintaan. Itse olen käyttänyt jo pidempään CleverCachea. Vaikea sanoa kuinka suuri etu tuosta todellisuudessa on, valmistaja lupaa tuon parhaimmillaan jopa tuplaavan performancen, mutta luvatahan toki voi vaikka mitä :rolleyes:

Oli muuten ensimmäinen softa, jonka deinstalloin, kun lähdin selvittämään tuota pagefile.sys -ongelmaani ;)

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
CleverCache vaikuttaa ihan yhtä hyvältä tuotteelta kuin MotorUp tai jotkut muut taikalitkut. Vähän motoruppia koneeseen, niin kiinnileikannutkin kone hyrrää kuin singer.

Oisko tässä ongelma Kimin huoliin?

Eipä silti, voihan softa olla hyväkin, itse vain epäilen, että Windowsin perusarkkitehtuuri on huono. Tähän pätee ns Heisenbergin periaate, tuttu fysiikan tunneilta.

Käyttis on koko hyvän näköinen tai tehokas, mutta ei kumpiakin yhtä aikaa. Heisenbergin vakio pitää huolen siitä kuinka hyviä nämä molemmat ominaisuudet voi olla käyttiksessä.

PuuCee vakio = ulkoasu * tehokkuus

;)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
On kuitenkin saanut testeissä hyviä arvosanoja, joten kaipa se kuitenkin jotain tuo. Windowsin oma muistinhallinta ei tyhjennä muistia kovinkaan tehokkaasti ylimääräisestä kököstä, mutta CleverCache tekee nimenomaan juuri tämän. Suurin performance-ero tulee varmasti siinä tilanteessa, jossa Windows ryhtyisi oman muistinhallintansa tehottomuuden vuoksi swappaamaan, mutta CleverCachen ansiosta tätä ei tapahdu.

Tuskin sitä kokeilematta kannattaa suoralta kädeltä tyrmätä, Ram-doubleria en tunne (sen paremmin kuin Applea muutenkaan ;)), mutta oletan että sen toimintaperiaate on suhtkoht samankaltainen kuin CleverCachen?