OoPee
Nuori ikäisekseen
Elikkä, seuraavanlainen ilmiö, jota mun järki ei enää pysty selittämään (sinänsä ei vielä välttämättä merkki selittämättömästä mysteeristä ). Tuplasin tänään koneeni muistimäärän 512 MB:stä yhteen gigaan. Tämän jälkeen tuli mieleen, että ehkäpä noita virtuaalimuistiasetuksiakin vois tarkistaa, mulla kun ne on asetettu manuaalisesti eli en ole jättänyt virtuaalimuistin managerointia yksinomaan XP:n hoidettavaksi. Aikaisemmat asetukset olivat 768 ja 1535, joka mun ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että pagefile.sys on vähintään 768 MB:n kokoinen, mutta tarvittaessa se kasvaa aina 1.5 gigaan saakka. Tsekkasin explorerilla pagefile.sysin koon ja se oli juuri tuon 768 Mb:n luokkaa. Ok, säätelin siinä sitten maximi kokoa aina peräti 3 gigaan saakka, kunnes ryhdyin peräti oikein miettimään mitä oikein olinkaan tekemässä Hetken arpomisen jälkeen päättelin, että mitä enemmän muistia, sitä pienempi on swappitiedoston tarve, joten tuo ikivanha nyrkkisääntö "virtuaalimuistin maximiarvo = kolme kertaa fyysisen muistin koko" tuskin enää nykylaitteilla pätee. Lueskelin hieman faktasivujakin, peräti ihan Microsoftinkin, ja päädyin siihen tulokseen, että asetan minimikooksi puolet ramin määrästä eli 512 ja maksimikooksi 1.5 gigaa. Ok, sanottu ja tehty. Boottasin ja kas... pagefile.sys oli kooltaan 1.5 GB Ei voi olla... säädin ja säädin ja lopulta huomasin, että se koko pysyy tuossa 1.5 gigassa, vaikka asettaisin sekä minimi että maksimikoot 512 megaan, jolloin pagefile.sysin koko tulisi olla fixattu eikä dynaaminen.
Eikä tää ihmetys suinkaan vielä tähän loppunut. Muuttelin piruuttani pagefile.sysin sijaintia c:ltä joko d:lle (sama fyysinen levy) tai e:lle (fyysisesti eri levy). Kaikki toimi niinkuin järkikin sanoo, pagefile.sysin koko oli boottauksen jälkeen siellä minimissä (512) ja c:ltä ei pagefile.sysiä edes löytynyt (kuten ei pitäisikään löytyä), mutta ans olla, kun muutin sen pagefile.sysin sijainnin takaisin c:lle, niin taaspa oli pagefile.sys kooltaan tuon 1.5 gigatavua ja täysin riippumatta siitä, mitä arvoja olin itse sille määritellyt :eek!:
Olenko ymmärtänyt jotain totaalisen väärin vai sekoilee XP vaiko mahdollisesti käyttäjä, mutta tilanne vaikuttaa siltä, että heti jos asetan c:n pagefile.sysin sijaintsilevyksi, on ihan sama mitä arvoja itse virtuaalimuistin kooksi asetan, XP, päättää tämän itse, jos taas asetan levyksi jonkin muun, niin mun toiveita taas yllättäen kuunnellaan
Ja tosiaankin muistutuksena, tuo sekoilu alkoi tosiaankin vasta sen jälkeen, kun ryhdyin muuttamaan niitä aikaisempia arvoja, siihen saakka kaikki toimi niinkuin munkin logiikkani sanoo
Eikä tää ihmetys suinkaan vielä tähän loppunut. Muuttelin piruuttani pagefile.sysin sijaintia c:ltä joko d:lle (sama fyysinen levy) tai e:lle (fyysisesti eri levy). Kaikki toimi niinkuin järkikin sanoo, pagefile.sysin koko oli boottauksen jälkeen siellä minimissä (512) ja c:ltä ei pagefile.sysiä edes löytynyt (kuten ei pitäisikään löytyä), mutta ans olla, kun muutin sen pagefile.sysin sijainnin takaisin c:lle, niin taaspa oli pagefile.sys kooltaan tuon 1.5 gigatavua ja täysin riippumatta siitä, mitä arvoja olin itse sille määritellyt :eek!:
Olenko ymmärtänyt jotain totaalisen väärin vai sekoilee XP vaiko mahdollisesti käyttäjä, mutta tilanne vaikuttaa siltä, että heti jos asetan c:n pagefile.sysin sijaintsilevyksi, on ihan sama mitä arvoja itse virtuaalimuistin kooksi asetan, XP, päättää tämän itse, jos taas asetan levyksi jonkin muun, niin mun toiveita taas yllättäen kuunnellaan
Ja tosiaankin muistutuksena, tuo sekoilu alkoi tosiaankin vasta sen jälkeen, kun ryhdyin muuttamaan niitä aikaisempia arvoja, siihen saakka kaikki toimi niinkuin munkin logiikkani sanoo