Lähteekö taju?

Meinaako taju lähteä?

  • Olen pyörtynyt useasti

    Äänet: 2 3,8%
  • Taju on lähtenyt kerran tai kaksi

    Äänet: 16 30,2%
  • Joskus huimaa

    Äänet: 15 28,3%
  • Olen aina täysin tajuissani

    Äänet: 20 37,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    53

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Huimaako? Pyörtyiletkö? Lähteekö taju vai onko aina valot päällä?

Pollia seuraa. Tietysti esim. vakavan onnettomuuden seurauksena vaipua tajuttomuuteen pitkäksikin aikaa, mutta sitä ei nyt tässä pollissa kysytä, omin sanoin saa toki kertoilla.

Tässä vielä huimauksen ja pyörtymisen täsmennykset, jos termit on epäselviä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Huimaus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyörtyminen
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
On huimannut. Taju on lähteny muistini mukaan kerran. Tapahtui reippaassa 39 asteen kuumeessa, kun otettiin verikoetta. Istuin silloin.

Huippailua tapahtuu yleensä kun näen ylipäätään verta.
 
Viimeksi muokattu:

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Ja vastaanpa itse. Geilis alkaa varmaan olla jo aika hyvä ottaan koppeja. Mulla lähtee taju tosi helposti, esim. kivusta ja joskus ilman erikoisempaa syytä. Ekan kerran oon pyörtynyt 6-vuotiaana. Kesken koulupäivän oon pari kertaa tippunu. Aikuisiällä oon jo oppinu paremmin tunnistamaan oireet, ja osaan aika hyvin heittäytyä maihin jo ennen kuin pimenee.

Lisäksi alhainen verenpaine aiheuttaa joskus pientä huimasta, jos nousee liian äkisti. Mutta se menee onneksi äkkiä ohi.

Siksi siis kyselin tätä, kun kiinnostaa onko muilla samanlaisia kokemuksia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En pyörtyile. Joskus jos pitkään joutuu seisomaan saattaa esiintyä huojumista, mutta se johtunee pikemminkin tasapainon väsymisestä kuin aikeesta pyörtyä. Stressaavassa/ahdistavassakaan tilanteessa en pyörtyile, vaan naama ja asenne menee norsunvitulle.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
nuorempana huippasi joskus, mutta terveellisen ruokavalion avulla ei juurikaan enää. rasvalla ja suolalla saa kivasti verenpainetta koholle ;)
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Joskus iloisna kedolla hypähtelyn ja niittuheinän ja kukkiaisten syönnin jälkeen mua vähän huimaa. Muuten ei koskaan, paitsi nyt pyörii ihan tosi kunnolla. Huu-uh.
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Pyörtynyt en ole kertaakaan. Kahdesti muistan tilanteen, jossa olen jo menettänyt näkökykyni ja kuulonkin katoaminen on ollut lähellä, mutta olen pysynyt tolpillani niin kauan että olen päässyt istumaan. Näistä toinen tapahtui siirtyessäni ilmeisesti liian nopeasti kuumasta saunasta viileään suihkuun, ja toinen noustessani janoisena kuumassa auringonpaisteessa hevosen selkään.

Huimaus on tutumpi ilmiö. Se iskee usein liian nopeasti ylös noustessa tai saunoessa, ja joskus paniikissa, nälkäisenä tai pitkään seistessä. Kroonisesti jumittavat niskat saattavat olla tähän osasyyllinen. Lisäksi minulla on diagnosoitu hyvänlaatuinen asentohuimaus, joten voi olla että huimauksesta tulee lähempänä keski-ikää jatkuvampi seuralainen. Toivottavasti ei.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ei edes huimaa. Kerran on huipannut kun olin viisaudenhampaan poistossa tunnin pääalaspäin ja operaation jälkeen seisoskelin niin alkoi tuntua hieman omituiselta. Lekuri sanoi, että olen kovin kalvakka ja kehoitti pötkölleen takaisin. Tuolloin olisi varmaan lähtenyt jalat alta jos olisi siinä seisoskellut.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Huimaus on tutumpi ilmiö. Se iskee usein liian nopeasti ylös noustessa tai saunoessa, ja joskus paniikissa, nälkäisenä tai pitkään seistessä. Kroonisesti jumittavat niskat saattavat olla tähän osasyyllinen. Lisäksi minulla on diagnosoitu hyvänlaatuinen asentohuimaus, joten voi olla että huimauksesta tulee lähempänä keski-ikää jatkuvampi seuralainen. Toivottavasti ei.
Mietis mitkä sävärit saat, kun saunot nälkäisenä seisten paniikissa. Jos ei heti lyö värejä päälle, niin äkkiä liian nopeasti ylös lauteille.

Hyvänlaatuista asentohuimausta oon kokenu joitain kertoja. Niitä villejä öitä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Pari kertaa olen pyörtynyt. Helsinki City Gp:ssä (vai mikäseoli, kuitenkin se kun Trulii ajeli F1:tä Helsingissä) siinä ihmisjoukossa lähti taju vähäksi aikaa. Sitten myös kun on tuota polvea punkteerattu (väärä termi varmaan) niin on taju lähtenyt. Välillä myöskin huimaa, jos nousee seisomaan nopeesti. Arkielämässä ei kuitenkaan taju ole lähtenyt.
 
Viimeksi muokattu:

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Joskus kun ottaa kovat löylyndaalenit saunassa, niin voi vähän huimata. Muuten ei juuri.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Pyörtynyt en ole ikinä. Huimausta olen saanut kokea pari kertaa sisätiloissa, mutta äkkiäkös siitä taas virkoaa kun saa raikasta ilmaa.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Huimaa hieman joskus - tosin harvoin toki- jostain "kurkotuskyykkyasennosta" nopeasti noustessa, jotain koneremppaa tehdessä taisi olla. Ja pari kertaa saunassa.
Normaalitilanteissa ei ole taju tainut lähteä. Leikkausnukutuksissa n 6-7 kertaa. Yleensä siinä seitsämän kohdalla, kun laskee kymmenestä alaspain,,,:eek:
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Joskus nopeasti noustessa on vähän huipannut, mutta kun en muista edes minä vuonna viimeksi näin on tapahtunut, niin valitsin alimman vaihtoehdon.
 

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Joskus on toissa huipannut kun on niskat jumissa. Tai ainakin uskon, etta se johtuu siita. Eli silloin kun niska tai hartiat tuntuu vaivaavan muutenkin on huimannut.
Kerran lahti taju kun juoksin lipputankoon ja kerran kun tipuin hevosen selasta esteen paalle. Silloin lahti myos muisti. :D

Siinapa ne. Ei oo koskaan ilmennyt niin, etta siita haittaa olisi. Pari sekuntia kestanee kerrallaan.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Pyörryin kerran pienenä etelänmatkalla ilmeisesti auringonpistoksen seurauksena hotellihuoneessa. Jännä kokemus, ensin "meni valot pimeäksi" ja sitten tasapaino. Kaaduin lattialle, mutta ei onneksi käynyt pahemmin.

Huimausta ilmenee jos on ollut ensin liian pitkään saunassa ja nousee esim. istumasta seisomaan sen jälkeen.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
En muista pyörtyneeni koskaan. Huimausta lienee ollut.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Huimannut on monen monta kertaa, yleensa nopeasti pystyyn noustessa.
Myos korkean verenpaineen aikana tuota oli aika usein, seka ajaessani saksasta suomeen 4 viikkoa karsittyani salmonellasta ja painon pudotessa 15kg.

Taju on lahtenyt vissiin 2 kertaa, molemmat kaatuessani.
Kerran skidina minnareilla ja vanhempana Grindelwaldissa offaria laskiessani ja iskiessani paani kiveen. Seuraavana paivana ostin kyparan ja olen aina kayttanyt.
 
Ylös