Hurmurisija
Well-known member
- Liittynyt
- 3.3.2002
- Viestit
- 3307
Tämä uutinen kai osaltaan todistaa siitä, että määrä ei korvaa laatua ja että opettajalla on sittenkin merkitystä, vaikka itseoppimisen ajatus vahvana yhteiskunnassa vellookin. Läksyjä luetaan vähän, mutta toisaalta suomalaiset koululaiset ovat pärjänneet erinomaisesti osaamistutkimuksissa.
Pitäisikö tätä samaa mallia soveltaa työelämään? Tehtäisiin kohtuullisia päiviä turhia nurisematta, panostettaisiin osaavaan johtamiseen ja vähennettäisiin näennäistä työntekoa.
"WHO:n mukaan 11-, 13- ja 15-vuotiaista suomalaistytöistä kolme prosenttia luki läksyjä enemmän kuin kolme tuntia päivässä. Tutkimuksen toinen ääripää oli Kreikka, jossa lähes 80 prosenttia teki läksyjä vähintään kolme tuntia päivässä.
Suomalaispojista vain kaksi prosenttia käytti läksyihin yli kolme tuntia päivittäin. Tytöt olivat ahkerampia läksyjenlukijoita lähes jokaisessa kyselyyn osallistuneessa maassa.
Kyselyssä mitattiin myös tv:n katselun ja tietokoneen käyttöön kulutettua aikaa. Suomalaisnuoret viettivät niiden parissa vähiten aikaa. Tutkimukseen osallistui 35 Euroopan maata.
Tutkimusta Suomesta koordinoinut professori Lasse Kannas muistuttaa, että Suomessa ja muissa Pohjoismaissa osa läksyistä on mahdollista tehdä jo tuntien ja koulupäivän aikana, eikä vapaa-ajalle siten jää niin paljon tehtävää. Hänestä tutkimuksesta ei ole syytä vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Tutkimus on samassa linjassa kuin pari vuotta sitten valmistunut Pisa-tutkimus, jonka mukaan suomalaisnuoret käyttävät läksyihin 3,5 tuntia viikossa ja muut eurooppalaiset 4,6 tuntia.
STT"
Pitäisikö tätä samaa mallia soveltaa työelämään? Tehtäisiin kohtuullisia päiviä turhia nurisematta, panostettaisiin osaavaan johtamiseen ja vähennettäisiin näennäistä työntekoa.
"WHO:n mukaan 11-, 13- ja 15-vuotiaista suomalaistytöistä kolme prosenttia luki läksyjä enemmän kuin kolme tuntia päivässä. Tutkimuksen toinen ääripää oli Kreikka, jossa lähes 80 prosenttia teki läksyjä vähintään kolme tuntia päivässä.
Suomalaispojista vain kaksi prosenttia käytti läksyihin yli kolme tuntia päivittäin. Tytöt olivat ahkerampia läksyjenlukijoita lähes jokaisessa kyselyyn osallistuneessa maassa.
Kyselyssä mitattiin myös tv:n katselun ja tietokoneen käyttöön kulutettua aikaa. Suomalaisnuoret viettivät niiden parissa vähiten aikaa. Tutkimukseen osallistui 35 Euroopan maata.
Tutkimusta Suomesta koordinoinut professori Lasse Kannas muistuttaa, että Suomessa ja muissa Pohjoismaissa osa läksyistä on mahdollista tehdä jo tuntien ja koulupäivän aikana, eikä vapaa-ajalle siten jää niin paljon tehtävää. Hänestä tutkimuksesta ei ole syytä vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Tutkimus on samassa linjassa kuin pari vuotta sitten valmistunut Pisa-tutkimus, jonka mukaan suomalaisnuoret käyttävät läksyihin 3,5 tuntia viikossa ja muut eurooppalaiset 4,6 tuntia.
STT"