Le Mans 24h 2008

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lienee aika perustaa tälle legendaariselle kisalle oma topic.

Katselen parhaillaan aika-ajoja, enkä voi kuin ihmetellä tuota yrityksen määrää. 24 tunnin kisassa niin moni muu asia kuin lähtöpaikka on olennaista. Eilisiltaisessa aika-ajossa tehtiin jo romuakin aika huolella, luultavasti riittävästi, että kisa saattoi siltä autokunnalta jäädä siihen.

Peugeotit ovat odotetusti kolmen keula, sitten Audit. Tosin yksi Charouz-Aston Martin LMP1 on kiilaamassa kolmannen Audin edelle.

GT2-kategoriassa Salon autokunta on sijalla 49 ja Vilanderin 53. (kolmanneksi viimeinen). Toni on nyt ratissa, joten toivotaan, että vähän parannusta tulisi. Salon autokunnasta Melolla on nopein noteeraus, Vilanderilla taas oman tiimin nopein.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Mun pään sisällä olevassa, valitettavan vajavaisessa The Ultimate Driver (Raw)Speed Ranking -listassa tuo Melo on ollut reilusti Salon alapuolella mutta välillä tuntuu hänkin nopeutta löytävän. Käsittääkseni luotettavuutta vois olla hieman lisääkin.(..?)
Toivottavasti suomalaiset pärjää, olis kiva joskus nähdä suomalaisia noissa nopeimmissakin luokissa jotta mediakin kiinnostuisi enämpi.

Eilen oli töllö auki just sen eilisen pahimman kolarin aikaan (tuli punainen lippu, kolaroija taisi olla Dumas tms.) ja oli sen verran pahan näköinen että hieman jo pidättelin hengitystä mutta onneksi näissäkin autoissa on turva-asiat kunnossa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei Melo ainakaan FIA:n F3000-sarjassa ollut lähelläkään tallitoverinsa vauhtia. Junqueira voitti mestaruuden ja Melo ajeli vuoden Durangolla kadoten sen jälkeen omasta tutkastani. Olin hieman yllättynyt että hänet oli valittu "tehdas-Ferrarin" rattiin Salon pariksi. Salo ainakin vielä viime vuonna kehui aina tilaisuuden turvin brassia ja vähän sarjaa seuranneena tuntuu, että näitä typeriä virheitä on alkanut vasta tänä vuonna, mutta en varmaksi voi sanoa kun en ole kaikkia kisoja nähnyt. Viime vuonnahan Salo oli mukana Risin kolisteluissa ja silloin kontaktia tuli Engen sisarautolta.

Eurosportilla haastateltu Zytekin kaveri muuten päästi tänään yhden huonosti pidetyn salaisuuden julki: Zytek toimittaa loppukaudella ALMSiin mukaan tulevalle uudelle suurtallille kaluston. Sopimus on juuri tehty ja talli on huhujen ja kaiken järjen mukaan entisen Champ Car - sarjan osaomistajan Gerald Forsythen Forsythe Championship Racing.

Hienoa, että tämä kestävyyskilpailujen klassikko kuuluu jälleen Eurosportin moottoriurheiluperheeseen. En ole paljon ehtinyt seuraamaan harjoituksia ja aika-ajoja, mutta käsittääkseni Jeremy Shawn pitäisi olla äänessä Eurosportin englannin kielisissä lähetyksissä.

F1-miehet dominoivat jellonalla aika-ajoja. Wurzin, Lamyn ja Sarrazinin Peugeot-autokunta paalulla, Montagnyn, Zontan ja Klienin Peugeot toinen ja Genen, Villeneuven ja F3000- sekä CART-kokemusta omaavan Nicolas Minassianin kolmas Peugeot oli sopivasti aika-ajojen kolmas.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
burb sanoi:
Eilen oli töllö auki just sen eilisen pahimman kolarin aikaan (tuli punainen lippu, kolaroija taisi olla Dumas tms.) ja oli sen verran pahan näköinen että hieman jo pidättelin hengitystä mutta onneksi näissäkin autoissa on turva-asiat kunnossa.
Samoin, hieman kävi paha aavistus mielessä, kun autosta tuli kuin lastu tuulessa ja kaikki irtoava lenteli ympäriinsä. Loppujen lopuksi kuski kuitenkin käveli tilanteesta pois omin jaloin, joten hyvä niin. Tilanne tapahtui paikassa, joka voisi olla millä tahansa modernilla moottoriradalla, mutta jos jotain tuollaista tapahtuisi metsän keskellä, jälki voisi olla toisenlaista.

Biela-Enge-Wernerin Audi sitten hävisi Charouz-Mücke-Engen Aston Martinille. Suomalaisten autokuntien sijoitus ei muuttunut jo kirjoittamastani.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nyt kun onnistuin laittamaan saman viestin kahteen kertaan niin tartutaan sitten tähän:
WebSlave sanoi:
Biela-Enge-Wernerin Audi sitten hävisi Charouz-Mücke-Engen Aston Martinille.
Engehän se kova jätkä on kun osallistuu kahden autokunnan toimintaan. Säännöt varmasti kieltävät moisen :D
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Hienoa, että tämä kestävyyskilpailujen klassikko kuuluu jälleen Eurosportin moottoriurheiluperheeseen.
Ja ohjelmatietojen mukaan ES seuraa livenä kaikki 24 h. Joten jos valvominen ei haittaa, niin siitä vaan mukaan tunnelmaan. Kaupasta patonkia ja punkkua. ;)
Engehän se kova jätkä on kun osallistuu kahden autokunnan toimintaan.
Hups. Wernerin autokunnassa siis ajaa takavuosien pikkusuosikkini Pirro Engen sijaan. Odotin aikoinaan, että pikkuformuloissa menestyneistä Pirrosta ja Larraurista tulee tulevia F1-tähtiä. Eipä tullut.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
GT2-kategoriassa Salon autokunta on sijalla 49 ja Vilanderin 53. (kolmanneksi viimeinen). Toni on nyt ratissa, joten toivotaan, että vähän parannusta tulisi. Salon autokunnasta Melolla on nopein noteeraus, Vilanderilla taas oman tiimin nopein.
FIA GT menestyksestä huolimatta AF Corse ei taida olla kovin vahvoilla koska kumpikin kuski on rookie tällä radalla, Biagilta taas löytyy ainakin yksi kisa aiemmin.

CARTer sanoi:
Hienoa, että tämä kestävyyskilpailujen klassikko kuuluu jälleen Eurosportin moottoriurheiluperheeseen. En ole paljon ehtinyt seuraamaan harjoituksia ja aika-ajoja, mutta käsittääkseni Jeremy Shawn pitäisi olla äänessä Eurosportin englannin kielisissä lähetyksissä.
En taida tuntea äänestä, mutta aika-ajoissa oli pääosin äänessä Carlton Kirby (joka on aika ärsyttävä/turha), MotorsTV:stä lainattu Mark Cole ja Chris Parsons (se joka kuulostaa 200-vuotiaalta joka on vetänyt pullon viskiä). Vissiin on paukkuja jätetty itse kisaan (noin muutenkin, nythän ei ollut kuin pieni osa ratakameroistakaan päällä), silloin on kommentoimassa mm. Liz Halliday, varikkoreportteritkin tulee vasta silloin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Ja ohjelmatietojen mukaan ES seuraa livenä kaikki 24 h. Joten jos valvominen ei haittaa, niin siitä vaan mukaan tunnelmaan. Kaupasta patonkia ja punkkua. ;)
Yli puolet siitä vaan tulee olemaan Eurosport 2:lla...

Mutta eipä haittaa, Eurosport tarjoaa (siis lailliset) nettistreamit. Itse katsoin sieltä kaikki aika-ajot. Streamissä on myös selostus. Linkkiä ei vaikuta nyt laittaa, koska aika-ajojen mms-linkit ei enää toimi. Streamin kpbs voisi vaan olla vähän parempi, niin kuin oli LMS-kisoissa aiemmin.

Eurosport lähettää myös "Legend" kisan suorana lauantaina sopivasti lämmittelyksi, mikä ajetaan tänä vuonna Group C -aikakauden autoilla...

Entry list

Aikataulu (+1 tunti = Suomen aika)

Live timing (tämä yleensä alkaa toimimaan vähän myöhässä) tai tässä viralliselta sivulta
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Näkeekö jostain Salon ja Vilanderin kierrosajat aika-ajoista? Taitaa olla heillä vertailukelpoiset Ferrarit alla ja olisi mielenkiintoista vertailla miesten nopeutta keskenään.

Kisasta odotellaan MSa:n mukaan jopa matkaennätystä, joka vaatisi 392 kierrosta. Ennätyshän on 1971 Markon ja van Lennepin Porsche 917:lla ajama 5335 km. Enkka vaatisi kuivaa keliä ja turva-auton pysymistä varikolla.

Peugeot on Audia nopeampi, mutta Audi on kuulemma rivakampi varikolla. Peugeotilla ei aja yhtään Le Mans -voittajaa, kun Audilla kuusi yhdeksästä on voittanut kisan.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Pösöt on kyllä nopeita jälleen kerran mutta saas nähdä miten käy kestävyyden kanssa. Viime vuonna pääsi se yksi auto maaliin saakka joka sekin veteli viimeisiään, Sebringissäkin oli ongelmia ja LMS-kapinoissa on maaliintuloprosentti tainnut olla noin 50. Kuskit ovat nopeita mutta kokemusta pitkistä kisoista on vähänlaisesti.

Suuret taistelut koko kisan voitosta lienevät toiveajattelua mutta luultavasti mielenkiintoinen kisa on luvassa.

Hienoa tosiaan että ES(2) näyttää koko kisan livenä, pääsee taas mittaamaan moottoriurheilufanaattisuuttaan. Eihän Kirby, Cole ja Parsons se paras mahdollinen selostajaporukka ole mutta pahempiakin on kuultu. Group C Legend-kisassa porukkaa muuten täydentää Neville Hay, jonka ääni on tuttu monista moottoriurheiludokumenteista.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Peugeot valtas eturivin kaikilla kolmella autollaan ja Villeneuven pariryhmä myös jopa kolmantena. Tsemppiä zäksille! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Zamppa sanoi:
Pösöt on kyllä nopeita jälleen kerran mutta saas nähdä miten käy kestävyyden kanssa. Viime vuonna pääsi se yksi auto maaliin saakka joka sekin veteli viimeisiään, Sebringissäkin oli ongelmia ja LMS-kapinoissa on maaliintuloprosentti tainnut olla noin 50. Kuskit ovat nopeita mutta kokemusta pitkistä kisoista on vähänlaisesti.
On tosin Audillakin ollut kolhuja luotettavuudessa, Sebringistä alkaen.

Suuret taistelut koko kisan voitosta lienevät toiveajattelua mutta luultavasti mielenkiintoinen kisa on luvassa.
Hieman on kyllä latistunut fiilis sen osalta, tai niin tapahtui jo kahden ekan LMS-kisan jälkeen kun oli selvää että suoraan nopeudessa Pögötti menee ja Audi vikisee.

Virallisen tarinan mukaan Audi on keskittynyt ainoastaan kisasetuppiin, mutta empä usko että siltikään kovin paljoa parantaisivat. Vaikka selkeästi Peugeot halusikin vain vetää etenkin eilen ennätysajat ja päästä otsikoihin. Joskin kuitenkin selvää että kisavauhdilla ero on pienempi.

Paras kamppailu tullaankin varmaan käymään GT1:ssä. Saleen saattaisi vielä tunkea siihen väliin mikäli Larbren kaksi muuta kuskia olisi Bouchutin tasolla. Vielä lisäjutun tuo se että todennäköisesti viimeinen Aston vs. Corvette - siis GT1:ssä. Aika näyttää mitä GT-luokille tapahtuu parin vuoden sisällä, mutta kummallakin on myös kiinnostusta P1:een...

-
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3192
Sijainti
Lahti
Onpa hämmästyttävän suuria eroja jopa samaa autoa ajavien kuskien välillä. Toki, onhan Le Mansin rata pitempi kuin suurin osa radoista, mutta silti!

Kaipa ne tuhatta ovat ajaneet kaikki?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ikävä piirre, on se, että sääntömääräyksin dieselille annetaan niin suuri etu, ettei bensakoneilla kannata ajaa tuolla enää.. Sääli.

Corvette näyttää pitävän parasta vauhtia GT1-luokassa.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Charouz Racing System taitaa olla ainoa varteenotettava haastaja diiseleille. Tiimi on pärjännyt yllättävän hyvin aikaisemmissa kilpailuissa.



Lola - Aston Martin
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eurosport ei sitten vissiin näytäkään streamejä...

Tässä ainakin tämmönen:
http://www.justin.tv/giac2007

Tuo on sen verran kökömpi laatuinen että mieluummin katson Speediä TVU:ssa. Ainakin niin kauan kuin Speed menee Nascar-tauolle...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Kahdella Pösöllä pieniä ja yhdellä (#8) isoja ongelmia. Tämä autokunta on kuusi kierrosta kärjestä.

Kohta neljä tuntia ajettu ja Audi #2 johtaa. Peugeotit #7 ja #9 seuraavina. Salon autokunta kakkosena ja Vilanderin nelosena GT2:ssa. Salo taisi juuri lopettaa ekan ajovuoronsa ja Gianmaria Bruni siirtyi rattiin.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Bleu sanoi:
Kahdella Pösöllä pieniä ja yhdellä (#8) isoja ongelmia. Tämä autokunta on kuusi kierrosta kärjestä.

Kohta neljä tuntia ajettu ja Audi #2 johtaa. Peugeotit #7 ja #9 seuraavina. Salon autokunta kakkosena ja Vilanderin nelosena GT2:ssa. Salo taisi juuri lopettaa ekan ajovuoronsa ja Gianmaria Bruni siirtyi rattiin.
Salon porukka johtaa luokkaa noin 50 sekunnilla, mutta jäljellä oleva Porsche pääsee vähän pidemmälle tankillisella. Vilander ajaa tasaisesti hyviä 4:04 kierroksia kolmannella sijalla.

Viisi diiseliä ovat vielä samalla kierroksella, #1 Audi viidentenä 2:40 johtajasta.
 
Ylös