Le Mans 24h 2017

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199



Aikataulu:
Koodi:
Free Practice	Wed 14 Jun - 17h00	4H
Qualifying 1	Wed 14 Jun - 23h00	2H
Qualifying 2	Thu 15 Jun - 20h00	2H
Qualifying 3	Thu 15 Jun - 23h00	2H
Warm-up	       Sat 17 Jun - 10h00	45min
Race	       Sat 17 Jun - 16h00	24H

Entry list

- Kovin on tynkä tuo LMP1-luokka. Audi siis lähti litomaan koko WEC-sarjasta, taisi olla VW-konsernin päästöskandaalin jälkijäristyksiä.
- Joko nyt, Toyota? Viime vuoden karmea hyytyminen viimeisellä kierroksella tuntui lähes Hollywood-kässärin irvikuvalta
- Toni Vilander taas mukana, autokunta #82, Risi Competizionen Ferrari 488 GTE, tallikaverit Giancarlo Fisichella ja Pierre Kaffer

Spotter guide

Virallinen nettisivu


Wikipedia
(tämän vuoden kisa)

Eurosportiltahan nämä tietysti näkyy, töllöstä ja netistä, ja tuttuun tapaan kopissa Eero Simojoki ja Risto Virtanen. (Liekö Palttala paikalla...?)
http://fi.eurosportplayer.com/
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kisaseurantaa suomeksi twitterissä
https://twitter.com/hashtag/LeMansfi

Virallisen tahon twitter
https://twitter.com/24hoursoflemans

Varmaan se käytetyin hashtag:
https://twitter.com/hashtag/LEMANS24

[HR][/HR]
Virallinen sovelluskin löytyy
http://www.lemans.org/en/Page/mobile-app/99

Download this App for free and keep up-to-date with all news from www.lemans.org and more, classifications, circuit information, teams and drivers’ information, schedules, calendar, pictures, videos from inside, highlights, light live timing and social network. If you've already get the FIA-WEC app, you don't need to dowload the 24H-LEMANS® App, as it is the same app which moved into 24 Hours of Le Mans for the event.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miten pääluokka voi olla noin kuollut? Audin vetäytyminen toki osasyynä, mutta silti. :(
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Miten pääluokka voi olla noin kuollut? Audin vetäytyminen toki osasyynä, mutta silti. :(
Uusia autonvalmistajia ei ole tullut mukaan enempää kuin niitä on poistunut. Ja hybridiautoja suosiva sääntökirja on nostanut yksityistiimien rimaa liian korkealle. Ja nykyautojen ollessa yhä luotettavampia, kestävyyskisoihin kuulunut altavastaajille edullinen sattumanvaraisuus on poistunut.

Enää ei ole mahdollista se, että kuusi vuotta vanhalla avokattoiseksi leikatulla Jaggella jossa on kymmenen vuotta vanha moottori, kyykytetään tehtaan Porscheja. (Vrt. 1997)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos pääluokka on alennustilassa, niin LMP2 on ainakin Le Mansissa elinvoimainen luokka. Mitenhän mahdollista/mahdotonta LMP1 ja LMP2:n sulauttamminen olisi?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8365
Sijainti
Helsinki
Jos pääluokka on alennustilassa, niin LMP2 on ainakin Le Mansissa elinvoimainen luokka. Mitenhän mahdollista/mahdotonta LMP1 ja LMP2:n sulauttamminen olisi?
Tätä olen itsekin pohtinut, Selkeyden nimissä voitaisiin alaluokista jo luopua. Käytännössä radalla ovat LMP- ja GT-autot ja erot löytyvät sääntökirjasta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Tätä olen itsekin pohtinut, Selkeyden nimissä voitaisiin alaluokista jo luopua. Käytännössä radalla ovat LMP- ja GT-autot ja erot löytyvät sääntökirjasta.
Ehkä se päivä koittaa vielä. Hieman ovat osat kääntyneet päälaelleen, kun 2000-luvun alussa silloinen LMP675 taisteli olemassaolostaan. Mitä tulee GT-autojen tulevaisuuteen, tähän mennessä olen pitänyt selkeänä jakona, että GT3 ja GTE ovat omissa leireissään. Mutta jossain vaiheessa yhdistyminen on ajankohtaista, sekä kustannusten että ihan järjen äänen vuoksi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Suomen aikoja nuo treenit yms?

Mutta GT:eissä tosiaan yleinen yhdistyminen olisi suotavaa, ei ole mitään järkeä nykyisessä merkkien keinotekoisessa rajoittamisessa kun pitää olla GTE eikä GT3 kelpaa suoraan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Suomen aikoja nuo treenit yms?

Mutta GT:eissä tosiaan yleinen yhdistyminen olisi suotavaa, ei ole mitään järkeä nykyisessä merkkien keinotekoisessa rajoittamisessa kun pitää olla GTE eikä GT3 kelpaa suoraan.
ACO:lla tuskin on ollut halua merkkien rajoittamiseen, enemmänkin lienee valmistajien/valmistajan mandaatilla toimivien pajojen haluttomuutta mukautua GTE:n tekniikkasääntöjä käsittelevään lukuun.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mainittiinko yhdessäkään F1-lähetyksessä nyt Le Mansia ja Vilanderin osallistumista? Suomessa kun ihmiset ovat täysin tietämättömiä näistä niin olisi hyvä tälläisissä
väleissä muistuttaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nykyään kun molemmat ovat BoP luokkia, niin en mä näe oikein järkeä pitää tuota GTE-luokkaa hengissä. Asia voisi olla toinen, jos sillä sääntökirjalla olisi vielä jotain merkitystä GTE:ssä. Mutta GT3 ei tietty ole ACO:n keskintö, joten...

LMP2 on siinä mielessä jees, että autoilla on rajattu hintalappu ja pro-am kuskipakko antaa maksukuskeille tsäänssit menestykseen. Pysyy luokka elinvoimaisena. Yksityis-LMP1:t tarttis kyllä lisää vauhtia ihan sääntöjen puolesta. Ensi kaudeksi on vissiin tulossa uusia autoja mukaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
LMP1-P voi näyttää ensi vuonna aika erilaiselta verratuna tähän yhden (1) osallistujan kuolleisuuteen. Muutama eri projekti menossa, joista tärkein GInetta, joka tarkoittaa useampaa osallistujaa, koska se ei itse aio ajattaa mitään vaan myydä niitä (huhuttu ainakin 6 kpl). Mutta käytännössä P1-P ja P1-H tulevat olemaan eri luokkia, joten voittotaistelun osalta plusmiinusnolla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eurosportiltahan nämä tietysti näkyy, töllöstä ja netistä, ja tuttuun tapaan kopissa Eero Simojoki ja Risto Virtanen. (Liekö Palttala paikalla...?)
http://fi.eurosportplayer.com/
Jälkimmäinen ei ole vain mobiilisovellus vaan samalla tilillä saa fiawec.com streamin.

Tärkeimmät erot:

Eurosport Player:
- 6.99e / 1 kk
- ne tv-kanavat omina streameinä, en tiedä oliko nykyään englantia valittavana ja sitten on ilman selostusta ja mainoskatkoja oleva feed

Virallinen stream-palvelu:
- 9,90e pelkkä Le Mans
- ei taida näyttää 1. harkkoja ja warmupia, Eurosport Playeristä tulee nekin
- selostettu ja ilman katkoja oleva feedi
- tusina onboard-kanavia

Kumpikin 720p, silmämääräinen laatu identtinen.

Support-kisana oleva Road to Le Mans (LMP3/GT3) tulee (tai tuli ainakin vuosi sitten):

https://www.youtube.com/channel/UCDc_cN2tfvBYmym3D1CeB3g
http://www.dailymotion.com/GT3LMC
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jos pääluokka on alennustilassa, niin LMP2 on ainakin Le Mansissa elinvoimainen luokka. Mitenhän mahdollista/mahdotonta LMP1 ja LMP2:n sulauttamminen olisi?
LMP2 on tarkoitettu halvaksi Pro-Am luokaksi, jonne autonvalmistajilla ei enää ole asiaa. Toki, IMSA johti LMP2-säännöistä DPi-säännöt, jotka sallivat LMP2-autoon autonvalmistajan moottorin ja brändätyn bodykitin. Mukana valmistajista on Cadillac, Mazda ja Nissan, ja Honda ilmeisesti tulossa myös.

En kuitenkaan näkisi DPi:tä korvaamassa LMP1:tä. BoP-luokka Le Mansin kärkiluokkana olisi vain niin väärin. Jotenkin kuitenkin pitäisi tehdasautoja saada LMP1:een lisää, kun yksityis-LMP1:stä ei kuitenkaan ole niitä haastamaan.

Nykyään kun molemmat ovat BoP luokkia, niin en mä näe oikein järkeä pitää tuota GTE-luokkaa hengissä. Asia voisi olla toinen, jos sillä sääntökirjalla olisi vielä jotain merkitystä GTE:ssä. Mutta GT3 ei tietty ole ACO:n keskintö, joten...
Juurikin näin, ei mitään järkeä pitää GTE ja GT3 erillään, kun molemmat ovat BoP-luokkia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Juurikin näin, ei mitään järkeä pitää GTE ja GT3 erillään, kun molemmat ovat BoP-luokkia.
Autourheilun maailmassa on ennenkin ollut keinotekoisia kahtiajakoja kuten ALMS/Rolex Sports Car Series, CART/IRL yms. joten eiköhän tässäkin tapauksessa yhdistyminen tapahdu. Itse BoPista ei päästä eroon, koska autonvalmistajat haluavat sarjalta uskottavuutta (lue tasaista kilpailua). Ja siihen BoP on ainoa keino millä aluepäällikkötason coupé voi kilpailla mitenkään samalla viivalla painavan luxusauton ja hiilikuiturunkoisen kvasiprototyypin kanssa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Vartin verran ekaan kunnon sessioon.

Noin muuten:
Who are this year’s Rookies?
There are three ‘Rookies’ in LMP1 including Toyota’s Jose Maria Lopez, 32 in LMP2 including Jean-Eric Vergne and young Thomas Laurent – a staggering 42% of the class, 3 in LMGTE Pro (Miguel Molina in the No.71 Ferrari 488, Dirk Werner in the No.92 Porsche 911 RSR and the recently announced Tony Kanaan substituting for the injured Sebastien Bourdais in the No.68 Ford GT ) and 16 of the 48 drivers from the LMGTE Am.
LMP2 voi olla kiva tänä vuonna.
Ketäs me otettais sieltä suurennuslasin alle? Rookie-Barrichellon autokunta #29? Rubensin kuskikaverina on muuan 61-vuotias Jan Lammers, joka on jo kertaalleen voittanut Le Mansin 1988, että onhan siinä tallissa kokemusta. Sveitsiläinen #31 kera Prostin ja Sennan? Kertaalleen jo WEC-osakilpailun tänä vuonna voittaneet #38 (Jackie Chan DC Racing... kyllä, juuri se Jackie Chan) tai venäläistalli #26? Onhan siellä tietysti "suomalaisväriäkin", erään Rotenbergin SMP Racing #27 ja täysvenäläinen kuskitrio.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Injury rules Lucas di Grassi out of Ferrari GTE line-up for Le Mans

Lucas di Grassi has been ruled out of his first Le Mans 24 Hours in the GTE Pro class after suffering an ankle injury while playing football recently.

The Brazilian was drafted in to the AF Corse team to share the #51 Ferrari 488 with James Calado and Alessandro Pier Guidi, but he will now be replaced by Michel Rugolo.

Despite the injury, the former Audi LMP1 driver was able to take part and finish on the podium in one of last weekend's Berlin Formula E races but he has been withdrawn from Le Mans after he failed the cockpit vacation test, which requires drivers to exit their driving seat within seven seconds.
Po. Michele Rugolo
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
LMP2 voi olla kiva tänä vuonna.
Ketäs me otettais sieltä suurennuslasin alle?
Itte tykkään seurata Suomen radoilta tuttujen kuskien menoa. Tänä vuonna näitä näyttää olevan LMP2-luokassa kolme ja kaikki eri autoissa:
Vuoden 2003 F3-suomenmestari Andrea Belicchi (#47 Villorba Dallara), saman luokan hopeamies vuodelta 2008 Viktor Šaitar (#27 SMP Dallara) ja Latvian nopein Legends-kuski Konstantins Calko (#49 ARC Bratislava Ligier).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös