Leijonakuninkaan Kiihdytys Mestaruuden Tähtiin= Nigel Mansellin Maailmanmestaruudesta 1992 30 Vuotta

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Tänä päivänä toden totta käynnistyikin Nigel Mansellin mestaruusurakka vuoden 1992 osalta.

Vuosi oli hyvin mielenkiintoinen moneltakin eri kantilta ajallaan kuten jälkikäteenkin puhuen.

Mansell sai mestaruuden, Saksan Michael Schumacherille kuten myös Suomen Mika Häkkiselle tämä vuosi oli enemmän tai vähemmän hieno läpimurtokausi etenkin ajan mittaan ja kun se ei sitä ihan heti ollut Häkkiselle.

Ukyo Katayamalle tämä oli debyyttikausi ja hänen otteistaan tulenkin kertomaan ajan kuluessa enemmän kuten myös kisakohtaisesti yksityiskohtaisempia tietoja muistoineen.

Ukyo-sanille kausi kun ei ollut helpoimmasta päästä, mutta vielä paljon huonomminkin kausi olisi voinut mennä ja teknistä epäonneakin riitti.

Tiedä sitten vielä, että tuleeko tehtyä pidempikin kausikooste tästä kaudesta vai pidänkö tämän toikin enemmän lyhyempänä, muisteluluontoisena sellaisena keskittyen eri kauden kisojen tilanteisiin sellaisenaan.

Ikävä kyllä ilmoitusluontoisena asiana on myös todettava se, että ainakin vielä tänään en isommin sellaisenaan kirjoita Kyalamin kisasta muistoja tai suurempaa viikonlopun yhteenvetoa kun se ikävä kyllä osuu juuri tänään.

Se on tulossa kuitenkin huomenna tai lähipäiville ilman ihmeitä.

Mikäli kilpailukertomukset viivästyvät niin eräänlaisena takarajana alustavasti pidän Mexico Cityä ja muutoin Interlagosille tai Barcelonalle voi jäädä kunnia olla viimeinen isommin kerrottava kilpailu.

Mikäli siihen mennessä jutut eivät ota tuulta alle niin jätän estradin sitten muille tai mikäli jo alkujaan joku muu haluaisi tähän kauteen luoda jonkun muun toikin niin olen valmis edelleen auttamaan sitten toisen nimimerkin kausimuistelun täydennyksessä tietoineni ja muistoineni!

Kun nykyään ja pidemmänkin aikaa viime vuosina ei ole ollut oikein yksinkertaisesti aikaa käsitellä monia hienoja vanhemman ajan F1-kausia samaan tapaan kuin mitä vielä vaikka Keken mestaruuden 30-vuotisjuhlien aikaan oli.

Lisäksi yksi halua kirjoittaa syövä syy on siinä, että tällä hetkellä ihan viime päivinä on ollut hirvittävä Ukrainan Sotakin mitä on ollut pakko seurata.

Olisi sekin sota saanut jäädä syttymättä ja etenkin kun hurjimmillaan ydinaseillakin on uhkailtu itänaapurissa niin pitipä sekin sitten vielä elää kuullakseen.

Neuvostoliiton aikoina sitä pullistelua kuuli tai oli kuulematta tarpeeksi.

Toivon mukaan vuodesta 1992 viriää myös antoisaa keskustelua.

Mikäli ei nyt niin ajan myötä kun tuolloin moni suomalainen jo seurasi lajia, aloitti juuri seurannan tai tavallaan palasi jatkamaan lajin seurantaa Keken ajoilta vuosiin 1987-1991 nähden entistäkin selvemmin.

Etenkin kun Mika Häkkinen ja JJ Lehto jäivät jatkamaan lajissa jolloin edelleen kahdesta suomalaisesta riitti puhetta vertailuineen kun koko kausi jälleen televisioituna näytettiin kolmenkin eri kanavan voimin.

Sana on vapaa!

PS. Näyttää hyvin tässä uudessa softassa toimivan tuo uuden toikin luominen joskin olin pitkään olla laittamatta tätäkin toikkia tulille siksi kun jostain syystä softa kysyi aihekeskustelusta eikä uuden toikin luomisesta. Hieman erikoista ellei se sitten vain ole softaan liittyvä oikku mitä ei esiintynyt vanhassa softassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
1992 on ensimmäinen kausi, josta mulla on enemmän muistoja. Kunnolla kuitenkin vasta myöhemmästä vaiheesta kautta, alkaen yleisöryntäyksestä radalle Silverstonessa Mansellin voiton jälkeen. Onnettomuuksista mieleen jääneet Patresen ilmalento Portugalissa sekä toki Mansellin ja Sennan kolari Adelaidessa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Oli kyllä sääli Manselin kannalta että lähti ovet paukkuen kauden päätteeksi pois lajista jenkkeihin kisailemaan kaudeksi 93, kun Williams Renaultin painostuksen alla palkkasi Mansellin vastustajan eli Prostin seuraavaksi kaudeksi. Nigel ei 90 kauden tapahtumien takia halunnut kisailla Prostia vastaan Williamsilla. Tämän politikoinnin takia.
92 kaudesta sen verran että oli hienoa että Nigel sai vuosien yrittämisten jälkeen vihdoin voittaa sen kauan odotetun mestaruutensa kaiken epäonnen jälkeen.
Mitä joutui käymään läpi urallaan ja vaikkakin se mestaruus tuli ylivoimaisella kalustolla avulla. Niin silti hän ansaitsi mestaruuden.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Oli kyllä sääli Manselin kannalta että lähti ovet paukkuen kauden päätteeksi pois lajista jenkkeihin kisailemaan kaudeksi 93, kun Williams Renaultin painostuksen alla palkkasi Mansellin vastustajan eli Prostin seuraavaksi kaudeksi. Nigel ei 90 kauden tapahtumien takia halunnut kisailla Prostia vastaan Williamsilla. Tämän politikoinnin takia.
92 kaudesta sen verran että oli hienoa että Nigel sai vuosien yrittämisten jälkeen vihdoin voittaa sen kauan odotetun mestaruutensa kaiken epäonnen jälkeen.
Mitä joutui käymään läpi urallaan ja vaikkakin se mestaruus tuli ylivoimaisella kalustolla avulla. Niin silti hän ansaitsi mestaruuden.
En tiedä, oliko tämä mitenkään huono ratkaisu Mansellilta lähteä IndyCariin voitettuaan ensin kaudella 1992 maailmanmestaruuden F1:ssä. Kuitenkin Mansell voitti IndyCarissa mestaruuden vuonna 1993. Ja tuohon aikaan IndyCar oli myös maailmalla todella arvostettu sarja, jopa varteenotettava kilpailija F1:lle.


Pidän muuten Nigel Mansellia ja Kimi Räikköstä hyvin samantyyppisinä kilpailijoina. Todella nopeina parhaina päivinään, mutta välillä myös epätasaisina. Kummatkin olisivat ansainneet myös useamman maailmanmestaruuden urallaan, mutta epäonnea riitti.

Sekä Räikkönen että Mansell taistelivat urallaan myös moninkertaisia mestareita vastaan; Mansell Piquetia, Sennaa ja Prostia vastaan, Räikkönen Schumacheria, Alonsoa ja Hamiltonia, sekä Vetteliä vastaan.

Tässä Mansellin IndyCar kaudesta 1993:
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4647
Ei olis varmaan enää mahtunut autoon. Muutenkin yleinen heikkokuntoisuus oli jopa vähän yllättävää. Lie aika paljon helpompaa pistää ittensä kunnon puolesta minttiin kuin oppia ajamaan kovaa. Yleensä oli kovasti voipunut palkintopallilla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Aikoinaan 90-luvulla taisi yksi kuski jopa keskeyttää kisan kesken fyysisen väsymyksen vuoksi. Jos oikein muistan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Aikoinaan 90-luvulla taisi yksi kuski jopa keskeyttää kisan kesken fyysisen väsymyksen vuoksi. Jos oikein muistan.
Useampikin on kärsinyt vaivasta tai ollut kärsiä vaivasta, mutta varmaankin mietit Paul Belmondoa Monacosta 1994.

Vuosi 1992 oli ongelmallinen tuolloinkin Belmondolle, mutta tuolloin rajattuihin yrityksiin nähden hommat sujuivat paremmin kuin miten vuonna 1994.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Ei olis varmaan enää mahtunut autoon. Muutenkin yleinen heikkokuntoisuus oli jopa vähän yllättävää. Lie aika paljon helpompaa pistää ittensä kunnon puolesta minttiin kuin oppia ajamaan kovaa. Yleensä oli kovasti voipunut palkintopallilla.
Mansellin hyytymisistä tulee mieleen se 1984 Dallasissa tapahtuhut. Sellaisissa olosuhteissa olisi hyytynyt kuka tahansa: Kova helle, lämmin ajopuku ja kypärä sekä laatikkovikainen Lotus 95T työnnettävänä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Hehe Senna oli niin turhautunu 1992,kun Mansellin Williams oli niin hyvä..
Niin oli.

Tälle päivälle 30 vuotta sitten osui Nigel Mansellin voiton ja Riccardo Patresen toisen sijan lisäksi Michael Schumacherin uran ensimmäinen palkintosijoitus kolmannella tilalla.

Gerhard Berger oli neljäs, Andrea de Cesaris oli viides ja Mika Häkkinen niukasti Johnny Herbertin edellä oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Herbertin seiskapaikan lisäksi JJ Lehto oli kasipaikalla, mutta hän ei ollut erityisen lähellä pistettä Lotuksista jonkin verran poiketen.

Tämä olikin viimeinen 'normaalimman' Mexico Cityn kisa kun seuraavaksi vuodeksi vielä kaavailtu kisa peruttiin.

PS. Tiedä sitten, että milloin oikein suuremmin järjestyisi aikaa vuodesta 1992 puhumiseen. Etenkin kun viime ajoilta näin ulkopuolelta puhuen mieleeni on jälleen hyvin pitkien aikojen takaa muistunut vanhempien aikojen kotimaista F1-selostajien historiaa ja lisäksi myös vanhempien aikojen erinäisiä tallien budjettitilanteita henkilöstöineen ja palkkoineen.

Ne ajat olisivat 1970-luvulta ja 1980-luvulta jolloin niihinkin huomioni kenties viesteineen kiinnittyy.

Etenkin tuo kotimainen selostustilanne mikäli jälleen Monacoon liittyen pitänee paikkansa niin lienee ollut jälleen YLE:n lähetyksessä 'yllätyksenä' muutoin melko tuttu herra sittenkin esiintynyt.

Vuodesta vain pitäisi saada varmuus eikä hän jälleen myöskään ollut alkuperäinen henkilö vaan korvaava henkilö selostamossa mikäli oli.

Takaraja siirtynee tilanteen mukaan mukaan Interlagosiin tai Barcelonaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Vähän keskustelusta poiketen niin olen tässä viime aikoina katsonut Youtubessa vanhoja F1 kisoja 90-luvulta ja 2000-luvun alusta kun vertailin molempien vuosikymmenten kilpureita keskenään.
Niin minun mielestäni 2001-2004 formula kilpurit tuntuvat modernisemmilta kuin 91-93 kilpurit vuonna 2022.
Tämä on vain minun mielipide asiasta.
En tiedä mitä muut ovat mieltä väitteestäni, mutta on jokatapauksessa mielenkiintoista nähdä miten F1-autot ovat muuttuneet viimeisten 30 vuoden aikana.
B7DBD32A-0746-48C5-AFA3-8F4795EBF592.jpeg
DCD93A3C-E354-453C-AA53-62827A5B6AD0.jpeg
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Mansell oli valtavan suosittu Briteissä..onkoha Hamiltonkaan yhtä suosittu kuin Nigel 1992??
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4647
Mansell oli valtavan suosittu Briteissä..onkoha Hamiltonkaan yhtä suosittu kuin Nigel 1992??
Eri ajat.

Mamsellilla 31 voittoa, Lewiksellä enemmän. Lewis lyöty ritariksi ja 27,5 miljoonaa seuraajaa instassa. Mamselli ei mahtunut autoon ja oli varsin paskassa kunnossa. Varmasti oli suosittu, mutta vaikea sitä on mitata.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Eri ajat.

Mamsellilla 31 voittoa, Lewiksellä enemmän. Lewis lyöty ritariksi ja 27,5 miljoonaa seuraajaa instassa. Mamselli ei mahtunut autoon ja oli varsin paskassa kunnossa. Varmasti oli suosittu, mutta vaikea sitä on mitata.
Mansell lyötiin ritariksi 1990 ja vielä Hamiltonia korkeammalla arvolla, mutta noin montaa instaseuraajaa ei vielä niihin aikoihin ollut.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Mansellin ajotyyli oli erityisesti monien mieleen!
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Olikohan Mansell suosittu kuski suomalaisten F1-fanien keskuudessa silloin 80-90-luvun taitteessa?
Veikkaan että Manselillä oli varmasti monia ihailijoita Suomessa aikoinaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kyllä tais olla..Senna ehkä kuitenki suosituin?
Joo Mansell oli erittäinkin suosittu ellei suosituinkin hetken aikaa.

Välillä miehestä kirjoitettiin paljon jo ennen Kekenkin mestaruusaikaa kun eräästä syystä vielä silloin Nigel oli jotenkin lehtimiesten keskellä suositumpi kuin itse Keke.

Senna oli suosittu, mutta oli myös vihattu temppujensa takia jo silloin.

Eräänlainen muu suosituin kuski oli Andrea de Cesaris jolla oli jopa oma faniklubikin monissa eri maissa ja peräti Suomessakin oli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Tälle päivälle 30 vuotta sitten osui Nigel Mansellin voiton ja Riccardo Patresen toisen sijan lisäksi Michael Schumacherin uran toinen palkintosijoitus jälleen kolmannella tilalla.

Jean Alesi oli neljäs, Ivan Capelli oli viides ja Michele Alboreto niukasti Gianni Morbidellin edellä oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Morbidellin seiskapaikan lisäksi JJ Lehto oli kasipaikalla, mutta hän ei ollut erityisen lähellä pistettä jonkin verran poiketen.

Nyt välimatka pisteelle/pisteille tuntui huolestuttavasti pidemmältä kuin mitä Mexico Cityssä oli tuntunut suomalaisesta.

Ukyo Katayama ja Mika Häkkinen olivat sijoilla 9 ja 10 viimeiset maaliin tulleet kuljettajat kilpailussa.

Viimeinkin tässä kilpailussa oli kahdesta edellisestä kilpailusta puuttuneita tai hyvin vähiin jääneitä varikkokäyntejä, McLarenin uusi auto nähtiin kiirehdittynä Ayrton Sennalle ja tietenkin monia erikoisia piirteitä kansainväliseen kuvayhteyteen ja Kolmostelevisionkin lähetykseen mahtui.

PS. Tiedä sitten, että milloin oikein suuremmin järjestyisi aikaa vuodesta 1992 puhumiseen. Etenkin kun viime ajoilta näin ulkopuolelta puhuen mieleeni on jälleen hyvin pitkien aikojen takaa muistunut lisääkin vanhempien aikojen kotimaista F1-selostajien historiaa ja lisäksi myös vanhempien aikojen erinäisiä tallien budjettitilanteita henkilöstöineen ja palkkoineen.

Ne ajat olisivat tähdennetymmin nyt vihjeiden perusteella 1970-luvulta jolloin niihinkin huomioni kenties viesteineen kiinnittyy.

Etenkin tuo kotimainen selostustilanne mikäli jälleen Monacoon liittyen pitänee paikkansa niin lienee ollut jälleen YLE:n lähetyksessä 'yllätyksenä' muutoin melko tuttu herra sittenkin esiintynyt.

Vuodesta vain pitäisi saada varmuus eikä hän jälleen myöskään ollut alkuperäinen henkilö vaan korvaava henkilö selostamossa mikäli oli.

Tiedä sitten, että toteutuneeko pian tehtävän liikematkan tai jonkin verran siitä myöhemmin olevan Espanjan reissun yhteydessä tuo tilanneselvitys sitten mikäli kaikki osuu oikeaan?

Takaraja siirtynee tilanteen mukaan Barcelonaan.

Eli mikäli jatkan tämän parissa niin ottanen lähipäivinä/lähiviikkoina hieman aikaa tehdä sitten kaikki kolme kisaa ennakkoineen ja Barcelonaan tai viimeistään Imolaan mennessä ollaan aikataulussa.
 
Ylös