Leivonta

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Leivotko? Oletko kenties oikea jauhopeukalo vai eikö mikään onnistu? Tai eikö sinua vain kiinnosta koko touhu?
Mitä leivot? Mitä haluaisit osata leipoa? Uskallatko tarjota leivonnaisiasi muillekin ihmisille?

Tiistaina tuli yhtäkkiä sellainen ajatus, että haluaisin leipoa pullaa. En muista, koska olisin viimeksi osallistunutkaan pullien tekoon, äitihän meillä noita leipoo. Ei tälläkään kertaa tullut pullia tehtyä, mutta sätistä sain idea tehdä pätkiskakun (kiitos Henri :)). Tulihan siitä sitten jonkinlainen, joskin kuorrutuksessa olisi vielä toivomisen varaa. Toisaalta tuon voisi tehdä ihan kuivakakkuvuokaankin ja unohtaa koko asian.
Juustokakkua voisi olla mukava joskus tehdä.
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Leivoin eilen lauantai-iltana täytekakun pohjan. Harvoin tulee leivottua. Siksi olikin hauskaa, että kysyit sitä nyt. Ruokaa kyllä laitan senkin edestä. Ostin muuten tänään poron sisäfileitä. Ehkä valmistan ne huomenna. :ahem:
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

haju sanoi:
Leivoin eilen lauantai-iltana täytekakun pohjan. Harvoin tulee leivottua. Siksi olikin hauskaa, että kysyit sitä nyt. Ruokaa kyllä laitan senkin edestä. Ostin muuten tänään poron sisäfileitä. Ehkä valmistan ne huomenna. :ahem:
Oletko koskaan maistanut seinäkuivattua poronlihaa ? Mielestäni järjettömän hyvää.
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Il Tempo Gigante sanoi:
Oletko koskaan maistanut seinäkuivattua poronlihaa ? Mielestäni järjettömän hyvää.
Ravintola Lapissa olen syönyt alkupalaksi kuivattua poron lihaa. Enpä tiedä oliko seinällä kuivattua, hyvää kuitenkin.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Leivoin tänään marjapiirakkaa. Ehkä keskimäärin kerran kuussa tulee jotain väsättyä. Pullaa olen vähän huono leipomaan, kun ei ole sellasta "tatsia" siihen taikinan kovuuteen. Äiti ja mummo leipovat niin paljon parempaa pullaa - aina :)

Mutta enämpi kyllä olen noita ruoanlaittoihmisiä. Kokkailusta pidän tosi paljon. Ja ilokseni huomasin, että kirjamessujen lipulla pääsee tänä vuonna myös ruokamessuille :thumbup:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17751
Sijainti
East of Eden
Joskus tulee tehtyä niitä ihan perinteisiä pullia, niitä lettipullia. Kakut onnistuu myös ja niitä teen synttäripäiville (mansikka-lakka -kakku yks mun parhaista, myös syöjienkin mielestä) sekä tietenkin ne perinteiset munkkirinkulat vappuna.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Olen leiponut viimeksi n. 10 vuotta sitten, eli en sen jälkeen kun muutin pois kotoa. En ole kovin innokas pullan tai kakun syöjä.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Leipominen on ihan mukavaa touhua joskus. Äippä opetti :ahem:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Leivonhan minä ja mielelläni. Mm. kaikki leipä tulee tehtyä itse eli leivän tuoksu leijuu kämpässä kolmena tai neljänä iltana viikossa. Leivän tekeminen on hyvin vaivatonta rutiinin synnyttyä. Siihen ei kauan mene. Lisäksi leivästä saa sellaista kuin haluaa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
tosi harvoin leivon.. uskon silti osaavani, jos vaan ensin haen reseptin netistä (tai saan sen jostain muualta). Ilman ohjeita evo.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
'Leivoin' äsken Puxas-tellia, eli heitin paistovalmiit texas-pullat uuniin.

Hyvältä maistui tuoreen kaffeen kera.:thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Moe Szyslak sanoi:
'Leivoin' äsken Puxas-tellia, eli heitin paistovalmiit texas-pullat uuniin.

Hyvältä maistui tuoreen kaffeen kera.:thumbup:
Tai oikeesti Belmis teki ton.

Itse tyydyin siihen 'naatintapuoleen'.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tämä on vaarallinen toikki. Tuollainen tuoreiden puksastellien yms. tuoksu saa sekopäiseksi. En aio vierailla enämpi tässä toikissa.
 

NeitiP

Well-known member
Liittynyt
19.11.2004
Viestit
698
Sijainti
Oulu-city
Pohja:
200g voita
150g sokeria
300g vehnäj.
1 muna

Pehmeään voihin sekoitetaan sokeri, vehnäj. ja muna. painele ohuesti pieniin leivosvuokiin ja paista 175 n 15 minsaa. Anna pohjien hieman jäähtyä ennen kuin otat vuoista poies.

Valmista vanilijakiisseli ja lisää jäähtyneeseen vanilijakiisseliin n. 200 grammmaa voita pieninä nokareina. Tässä kohti voi hieman hermoja koetella koska tuota kiisseliä saa vatkata aika lailla.
Saattaapi aluksi näyttää siltä, että se kiisseli on juoksettunut, mutta tarvii vaan sinnillä jatkaa vatkaamista. Jos tuntuu, että kiisselistä ei tule paksua, niin silloin pitää lisätä voita lisää (voipi käyttää myös margariinia, jos ei halua niin hirveitä kaloripommeja).
Annostellaan täyte pohjiin ja mä olen käyttänyt niitä sitten hetken laakealla astialla pakkasessa, että tomusokerivesimassa on helpompi levittää päälle..
Eli lopuksi siis tehdään vedestä ja tomusokerista paksu massa ja sillä sitten tavallaan kuorutetaan ne bebet.

Kysyttävää?
 
Ylös