Manor F1 2015

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kauden 2014 Marussian rungolla ja 2014 Ferrarin moottorilla aloittavat kauden. Jossain vaiheessa pitäisi tulla uusi auto. Kauden avauksessa Will Stevens ja Roberto Merhi toimivat kuskeina.

Melkoisen adapterin ovat rakentaneet kauden 2015 nokkaa varten. Autoa ei voi olettaa muuta kuin todella hitaaksi.




Ei voi tietää vaikka Stevens istuu viimeistä kertaa F1-autossa tai sen puolikkaassa, ottaa ilon irti :rolleyes:
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Manorilla varmasti iso haaste päästä edes kisaan mukaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
En jaksa tarkistaa - onko 107 tai 110 prosentin sääntö tänä vuonna mukana?
Onkait? Eikait tuo silti mahdotonta ole? Erittäin vaikeaa toki. Viime vuoden paras Q1 aika oli 1:31.699 jolloin 107% aika oli 1:38.117. Marussia ajo 1:34.293. Hyvin silloin vielä mahtui. Mahdollisen 108-110% ajan kohdalla varmaan tuomaristolta sais vielä armoa......

edit: äh, eihän se Hamiltonin aika ollutkaan nopein. Ricciardon 1:30.775 oli nopein. Oikea 107% aika oli 1:37.129 ja luki vieläpä listan lopussa :D http://www.formula1.com/results/season/2014/914/7315/

Jos ja kun autot on 2-3 sekuntia nopeutuneet, nii Manor olisi melko rajoilla. Ellei se nyt jollain ilveellä olisi edes hieman nopeampi tänävuonna.
 
Viimeksi muokattu:

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Eiköhän Manor kuitenkin päästetä kilpailuun mukaan, vaikkei mahtuisikaan tuon 107% sisään. Hirveä kohu ja häppeningit olleet tallin kuvioiden ympärillä ja sitten jäisi hommat jo heti siihen. Ei nykypäivänä enää ja onhan tuosta säännöstä jo aiemminkin livetty.
Vähän kaksinainen juttu. Toisaalta ihan kiva kun on enemmän autoja radalla ja saadaan tapahtumia(ulosajoja, teknisiä vikoja yms. yms.) enemmän kuviin, mutta itse kilpailullisesti tallin tehtävä tuskin on muuta kuin taistella keskenään ja päästellä toivon mukaan kunnialla kierroksella ohittajia ohitseen. Silti varovainen peukku, jotta saadaan autoja ruutuun :thumbup:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5150
On siihen kaiketi joskus vaadittu ainakin yhdessä sessiossa kelvollisia aikoja. Esimerkiksi HRT:t jätettiin parina vuonna juuri Australiassa kisasta pois, kun talli tuli testaamattoman auton kanssa Melbourneen ja kierrosajat olivat luokattomia luotettavuuden ohella.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
No, tuskinpa tallin autot nyt sentään ovat kolmea sekuntia menneet taaksepäin vuoden aikana, itse asiassahan auto jopa kehittyi viime vuoden aikana ihan kivasti. Ja surkeinkaan kuljettaja tuskin jää auton potentiaalisesta tasosta enempää kuin sen ehkä 1,5 sekuntia. Eivätköhän nyt sentään kisaan pääse mukaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
No, tuskinpa tallin autot nyt sentään ovat kolmea sekuntia menneet taaksepäin vuoden aikana, itse asiassahan auto jopa kehittyi viime vuoden aikana ihan kivasti. Ja surkeinkaan kuljettaja tuskin jää auton potentiaalisesta tasosta enempää kuin sen ehkä 1,5 sekuntia. Eivätköhän nyt sentään kisaan pääse mukaan.
Potentiaali autossa varmaan riittää kaikesta huolimatta, mutta testaamattomuus tekee asiasta vielä kysymysmerkin. Toivottavasti ei mene edes ihan kymmenyspeliksi, vaan pääsevät selvähkösti 107% sisään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5150
No, tuskinpa tallin autot nyt sentään ovat kolmea sekuntia menneet taaksepäin vuoden aikana, itse asiassahan auto jopa kehittyi viime vuoden aikana ihan kivasti. Ja surkeinkaan kuljettaja tuskin jää auton potentiaalisesta tasosta enempää kuin sen ehkä 1,5 sekuntia. Eivätköhän nyt sentään kisaan pääse mukaan.
Tuskin ovat kolmea sekuntia hitaampia suhteellisesti vielä Melbournessa, mutta esimerkiksi Espanjan GP:ssä tilanne voi olla aivan toinen, kun muut tallit tuovat ensimmäiset isot päivityksensä. Manorin tilanne uuden auton suhteen on vielä virallisesti täysin auki. Autoakin suurempi ongelma voi olla tapaus Merhi – mies on ajanut toistaiseksi vain yhdet perjantaiharkat puoli vuotta sitten. Itse voisin pienen panoksen laittaa sille, ettei Merhi selviä 107 %:n säännön perusteella kilpailuun Australiassa.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Eiköhän Manor kuitenkin päästetä kilpailuun mukaan, vaikkei mahtuisikaan tuon 107% sisään. Hirveä kohu ja häppeningit olleet tallin kuvioiden ympärillä ja sitten jäisi hommat jo heti siihen. Ei nykypäivänä enää ja onhan tuosta säännöstä jo aiemminkin livetty.
Vähän kaksinainen juttu. Toisaalta ihan kiva kun on enemmän autoja radalla ja saadaan tapahtumia(ulosajoja, teknisiä vikoja yms. yms.) enemmän kuviin, mutta itse kilpailullisesti tallin tehtävä tuskin on muuta kuin taistella keskenään ja päästellä toivon mukaan kunnialla kierroksella ohittajia ohitseen. Silti varovainen peukku, jotta saadaan autoja ruutuun :thumbup:
Itse en usko, että päästetään kisaamaan, jos puhtaasti ajamalla jäävät 107% ulkopuolelle ilman poikkeuksellisia tekijöitä. Jos kerran viime vuonna sai olla yli 6 sekuntia hitaampi q1:essä selviytyäkseen kisaan, tarkoittaa se käytännössä, että 107%:iin mahtuakseen saisi olla 8 sekuntia hitaampi kuin muut autot, kun yleensä q1:ssä puristetaan vielä se pari sekuntia pois q3:n ajasta. Yli kahdeksan sekuntia hitaammat autot alkavat olla jo tosissaan turvallisuusriski radalla etenkin tässä tapauksessa, kun testejä ei ole ajettu lainkaan ja kuskitkin ovat keltanokkia.

Toinen asia tietenkin on parantaako tällaiset pujottelukepit radalla lajia vai eivät. Olen kanssasi samoilla linjoilla siinä, että vaikka enemmän autoja yleensä luo lisää viihdearvoa ja tapahtumia radalle, on reilusti hitaammat autot toisaalta turhia. Tämä korostuu erityisesti Manorin tapauksessa, sillä eikös talli ole mukana vain siksi, että päästäisiin käsiksi tv-tuloihin ja näin saataisiin maksettua velkojille? Kyllä F1:ssä tulisi kuitenkin olla mukana lähtökohtaisesti voittaakseen tai ainakin kilpaillakseen muita vastaan eikä vain päästäkseen mukaan tulonjakoihin ja saadakseen radalle liikkuvia mainostauluja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Talli siis pääsee jatkamaan Marussian tilalla? Stevens kyllä ajoi omalle tasolleen kypsän debyytin niin huonolla autolla kuin pystyi joten ei ehkä pitäisi tulla vaikeuksia. Ongelmana vain on testaamattomuus ja tosiaan mahdollinen 107 % aikaraja vaikka riittävillä muilla ajoilla kyllä varmasti kisaan otetaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tämähän vaikuttaa kyllä varsin lupaavalta projektilta. Viimevuotinen, jo silloin korkeintaan keskinkertainen auto, joka on jollakin ihme legopalikkavirityksellä modattu tämän kauden sääntöihin. Moottorina viimevuotinen Ferrari, joka oli jo silloin surkea ja alitehoinen. Kuskeina pari rookieta jotka tuskin ovat ajaneet autolla montaakaan metriä, ja koko tallin valmistautumisaika Melbourneen on jäänyt muutenkin aika lyhyeksi. Ja tuskinpa tuo rahoituskaan kovin vakaalla pohjalla on. Hyvä tästä vielä tulee!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Siltä näyttää eli nimi muutettiin ja lisenssin jatkaminen sallittiin nimenvaihdoksesta huolimatta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5150
Sama tiimi eri nimellä.
Mulle ei kyllä ole ikinä selvinnyt, millä perustein virallisesti päätetään, onko talli sama kuin aiemminkin. Nythän se jopa oli hetken eri ihmisten omistuksessa. Talvella kirjoitettiin, että Marussian jäämistöille mahdollisesti perustettava uusi talli olisi oikeutettu Marussialta ostettuun F1-paikkaan vain, jos tallin nimi säilyy Marussiana. Nyt periaatteessa omistajuus ei ole välttämättä muuttunut (vai onko, koska ainakin venäläiset taustajoukot lähtivät) mutta nimi on.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Toinen asia tietenkin on parantaako tällaiset pujottelukepit radalla lajia vai eivät.
Saa ne ainakin kärkiautot näyttämään vielä paremmilta. Tuovat sitä vertailupohjaa siitä miltä meno näyttää kun asioihin suhtautuu vähemmän ammattimaisesti.
 
Ylös