Markus Niemelä

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Markus Niemelä testaa torstaina Indy Lights autoa Kentuckyssä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Markus Niemelä testaa torstaina Indy Lights autoa Kentuckyssä.
Markus Niemelä telling like it is.

MTV3:n haastattelu
Indy Lights oli Niemelän mukaan moottoriradalla erittäin huono ajettava. - Se auto on niin ärsyttävä auto ajaa, kertoi raumalainen Atlantic-sarjan mestari MTV3:lle. Niemelän mukaan auto tuntui, että se painaa kolme tonnia ja joustaa joka suuntaan. Sen jälkeen Niemelä kehuu Atlantic-kauttaan ja autoa, joka hänen mukaansa oli hyvin eurooppalainen ja hauska auto ajaa.

Indy Lights on hirveä ajettava, koska autoa ei koskaan oltu tarkoitettukaan monimutkaradoille. Niemelä siis vahvisti kokemalla sen, minkä Champ Car - fanit ovat tienneet jo vuosikymmenen ajan: Kaikki mitä Tony George tekee on kamalaa ja ärsyttävää. Pisteet Markukselle avoimesta ja rehellisestä vastauksesta! Upeaa nähdä, että edesmenneen Champ Car - sarjan henki on tarttunut vuoden aikana ja hallitseva Atlantic-mestari kertoo asiat miten ne ovat. :thumbup:

Jos viestini näin keskustelupalstan kautta tavoittaa Markuksen, niin yksi neuvo tulevaisuutta ajatellen: Jos haluat edetä ja selvitä hengissä moottoriurheilun parissa, pysy kaukana Tony Georgen katastrofi-liigasta ja sen tietöiden katkaisemasta tiestä Indyyn.

Ben Johnsonilla on pari kymmentä Champ Caria, joihin tarvittaisiin kuljettajia. Kisoja ei ole montaa, mutta uudella Atlantic-sarjan omistajalla voisi hyvinkin olla käyttöä sarjan tämän vuoden mestarille, kun Champ Carit jälleen näkevät vihreän valon syttyvän ensi vuoden maaliskuussa. :D
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ben Johnsonilla on pari kymmentä Champ Caria, joihin tarvittaisiin kuljettajia. Kisoja ei ole montaa, mutta uudella Atlantic-sarjan omistajalla voisi hyvinkin olla käyttöä sarjan tämän vuoden mestarille, kun Champ Carit jälleen näkevät vihreän valon syttyvän ensi vuoden maaliskuussa. :D
Olisiko tästä lisää infoa?
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Sehän voisi alkaa pyörittämään Suomen Champ Car -sarjaa! :idea:

(No okei, ehkä se voisi olla pohjoismainenkin..)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mahtaisko mahtua ohittamaan edes varikolla? :D Too risky, too risky.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Markus Niemelän todellinen näyttö osaamisestaan on on vaarassa, koska amerikkalaiseen tapaan ajaa formulasarjoja, ei kuulu pitää mistään sopimuksesta kiinni. Asiasta uutisoi Urheiluviikko juuri tänään.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Markus Niemelän todellinen näyttö osaamisestaan on on vaarassa, koska amerikkalaiseen tapaan ajaa formulasarjoja, ei kuulu pitää mistään sopimuksesta kiinni. Asiasta uutisoi Urheiluviikko juuri tänään.
Kurjaksi asian se, että Niemelällä olisi ollut omien sanojensa mukaan mahdollisuus päästä ajamaan Raging Engineeringillä GP2 sarjassa 2008, mutta ei ottanut tarjousta vastaan sopimususkollisuutensa vuoksi. Toivottavasti paikka GP2:ssa järjestyy täksi kaudeksi.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Jos tuossa on kyseessä selvä..toistan SELVÄ sopimusrike niin eikun käräjöimään asian tiimoitla niin varmasti saa Markus rahansa, korkoineen. Jos taas sopimus ollut tuon rahan suhteen epämääräinen niin...voi voi Markus Niemelä....ei pidä allekirjoittaa mitä papereita tahansa.

Kävinpä tuon lukaisemassa ja ensireaktio oli, että mitä helvettiä!

Ja samana pysyy. CARTer tai joku, nyt vähän puolustamaan Amerikan mahtavaa formulakulttuuria? Ei vaan, yksittäistapaus silti, turha yleistää - silti paska juttu Niemelälle. Lojaalisuus ei koskaan ole pikkuformuloissa kannattanut (tai heittäkää esimerkillä niin vaikenen) joten nytkin olisi kannattanut sanoa Brooksille, että ottakaa tuo Pizzonia tuosta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ja samana pysyy. CARTer tai joku, nyt vähän puolustamaan Amerikan mahtavaa formulakulttuuria? Ei vaan, yksittäistapaus silti, turha yleistää - silti paska juttu Niemelälle.
Sekoitat minut varmasti johonkin toiseen. Minä en ole puolustusasianajaja, ja vaikka olisinkin, niin en tiedä Niemelän tai Brooksin välisistä sopimuksista yhtään mitään.

Voin tehdä oletuksen - kuten tein kuukausi ennen kuin Annalan "Indy-paikka" osoittautui huijaukseksi - että tässä on kyse siitä, että Niemelä teki sopimuksen Champ Car Atlantic - sarjaan, jossa oli sopimuksentekohetkellä kahden miljoonan dollarin apuraha mestaruuden voittaneelle kuljettajalle. Koska Champ Car helmikuussa lakkasi olemasta ja sarja kesällä siirtyi IMSA:n hallintaan, eikä kyseistä palkintorahaa enää ollut, niin sopimuksen ehdot oletettavasti muuttuivat. Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin sarjan lopulliset palkintorahat maksoivat Cooper Tires ja Mazda, ja sekin puhuisi sen puolesta, että sarjan tulevaisuuden kannalta oli järkevää maksaa palkintorahat tallille, eikä kuljettajalle.

Niemelä sai Atlantic-gaalassa ison shekin, jossa oli hänen nimensä ja summa 250 000 dollaria, mutta kuten James Hinchcliffen HinchCastia seuranneet tietävät, on se pelkkä iso pahvinpala, jolla ei saa ostettua edes pitsaa Hinchin kotikaupungissa...

Se, että Brooks nyt väitetysti huijasi Niemelältä palkintoradat saattaa lopulta osoittautua jälleen kerran, että liikkeellä ollut manageripuoli ei täysin ymmärtänyt Pohjois-Amerikan formulasarjojen monimutkaisuutta ja sitä kuinka suureen solmuun viime helmikuun "yhdistyminen" sen oikein laittoi. Samoin kävi Annalalle ja hänen managerilleen, joka ei suostunut kuuntelemaan ja ymmärtämään silloista tilannetta, vaikka sitä kuinka täällä yritettiin selvittää.

En ole asianajaja, mutta ounastelen, että mikäli Niemelä vie tämän asian pitemmälle, niin saamme ainakin tyhjentävän selvityksen siihen, onko Atlantic Championship ja Champ Car Atlantic juridisesti edes sama vai eri sarja.
Suomalaiselle medialle se on ainakin koko kauden ollut täysin sama asia.

Itse lopetin tuon termin käytön helmikuussa, vaikka siihen sisältyikin paljon tunne- ja tunnettavuusarvoa. Se kuitenkin oli oikea teko, koska uskon, että juuri se on syy, miksi Niemelä ei ole saanut rahojaan ja miksi häntä näin höynäytettiin.

Tämä(kään) ei ole hyvää mainosta Atlantic Championship -sarjalle, mutta kuten joku viisas sanoi joskus, että riitaan tarvitaan aina kaksi ja että hölmöä on helppo höynäyttää. Yhtenä tarinan opetuksena voitaneen pitää vaikka tätä: Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, niin ei synny väärinkäsityksiä.
berra67 sanoi:
Jos tuossa on kyseessä selvä..toistan SELVÄ sopimusrike niin eikun käräjöimään asian tiimoitla niin varmasti saa Markus rahansa, korkoineen. Jos taas sopimus ollut tuon rahan suhteen epämääräinen niin...voi voi Markus Niemelä....ei pidä allekirjoittaa mitä papereita tahansa.
Jos lopulta osoittautuu, että tämä olikin Niemelän ja hänen taustajoukkojensa lapsus, niin ainahan he voivat ottaa yhteyttä Ben Johnsoniin ja pyytää hyvässä hengessä, että Markus pääsisi ajamaan Green Prix - kisoissa ilmaiseksi. Tai vaikka Mazdaan ja LMP2:lla pari pitempää kilpailua Dysonin toisen autokunnan kolmantena kuljettajana :idea:
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Jos tuossa on kyseessä selvä..toistan SELVÄ sopimusrike niin eikun käräjöimään asian tiimoitla niin varmasti saa Markus rahansa, korkoineen. Jos taas sopimus ollut tuon rahan suhteen epämääräinen niin...voi voi Markus Niemelä....ei pidä allekirjoittaa mitä papereita tahansa.
Sen verran voisi autourheilujärjestöt vaatia jäseniltään, että palkintorahat luovutetaan pelkkinä seteleinä ja vielä tarkistettuna väärennöksen varalta.
Niemelän tapauksessa on kysymys väärennetystä shekistä. Näin tulkitsisin jos lakimies olisin. Sikäli kun shekeistä vielä muistan siinä on etupuolella rahan määrä ja maininta maksakaa tästä shekistä "nimi selle" henkilölle. Takapuolelle nimmari poikittain ja rahat käteen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3193
Sijainti
Lahti
Aika Darwinistiselta tapaukselta kuulostaa. Kauaksi on menty niistä ajoista ja pohojanmaalta kun pelkkä kädenpuristus riitti sopimuksen ja herrasmieshengen vahvistamiseksi.

Sääliksi käy Niemelää, oli vika syyssä tai sepissä. Välittömästi tuli mieleeni taannoinen JJ:n ja Hogan Racingin välirikko. En muista riittävän tarkasti yksityiskohtia niistä tähän kirjoittaakseni, mutta yhtämoisesta eloonjäämiskamppailusta siinäkin oli kyse. Eipä silti, kohta JJ kurvailikin jo ALMS-sarjassa, ja hyvin ajoikin. Toivottavasti Markukselle käy yhtä hyvä munkki.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Aika Darwinistiselta tapaukselta kuulostaa. Kauaksi on menty niistä ajoista ja pohojanmaalta kun pelkkä kädenpuristus riitti sopimuksen ja herrasmieshengen vahvistamiseksi.

Sääliksi käy Niemelää, oli vika syyssä tai sepissä. Välittömästi tuli mieleeni taannoinen JJ:n ja Hogan Racingin välirikko. En muista riittävän tarkasti yksityiskohtia niistä tähän kirjoittaakseni, mutta yhtämoisesta eloonjäämiskamppailusta siinäkin oli kyse. Eipä silti, kohta JJ kurvailikin jo ALMS-sarjassa, ja hyvin ajoikin. Toivottavasti Markukselle käy yhtä hyvä munkki.
Asiaa on eilen illalla esitelty Markuksen kotisivuilla
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Tässä Markus Niemelän tarkennusta tilanteesta:

As a result of Brooks Accosiates Racing (BAR) false announcement about prize money situation of 2008, Markus Niemelä and his backers want to announce it’s own statement.

Controversy to the announcement of BAR, Markus Niemela is not trying to force changes to an existing contract but only wants Brooks to fulfil their part of it too. As an answer to BAR’s statement that Markus had agreed all end-of-the-season monies to be paid to the Team and since BAR already brought this issue on their website we want to quote a paragraph of the agreement between BAR and Markus Niemelä that defines the prize money split between the team and the driver:

“Prize money/Trophies. Prize money will be divided 100% to team for first $ 100 000, which is in addition to the arrangements noted above. After $ 100 000, the next $ 50 000 to Driver. Remaining amount to be divided 50% to team, 50% to driver. All Trophies remain the property of the Driver. In the event Driver wins the Championship, the ChampCar bonus of $ 2 million towards a future ride will be fully vested to driver.”

Markus Niemelä: “Naturally I’m not happy of the way things have gone and more than anything I’m disappointed of the way Brooks announces clear lies in public like it was not enough to keep most of my prize money that I have won and legally agreed to get. I brought in big part of BAR’s budget last season and my sponsors always respected our agreement although there were less race weekends than we had originally agreed and there was no more Champ Car Bonus of 2 million and therefore actual value of the agreement was less. Still my sponsors paid the amount of the original agreement. Of course I’m not blaming Brooks of those changes but what I mean is that both me and my sponsors kept loyal to Brooks no matter what and we won the championship together. Anyway, here is the result -a huge mess that is no good to anyone. I have absolutely nothing to hide in this case and everyone that knows details of it knows who is right and who is wrong.

It’s waste of time and resources having to deal with all this and it’s just stupid especially in public. Anyway I understand we need to answer to false accusations made by BAR so that this does not cause any more damage to me and to bring out the facts.

Also I want to make it clear that none of the emploees in BAR during 2008 season is involved in this and I’m still greatly thankful to all of my mechanics and engineers who made it possible to win the title.”

Markus Niemela earned more than 360 000 dollars in prize money during 2008 Atlantic championship. This far BAR has paid 14 000 of it to Niemela. Atlantic Series announcement (dated for October 9th) of the prize money and awards can be found in the News section on www.atlanticchampionship.com.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Markus Niemelän tallin kommentti asiaan...ei taida Niemelä saada rahoja.


As a result of negative comments in the European press from our Championship driver, Markus Niemela, the team is providing its own statement.

"On behalf of Brooks Associates Racing - our team was proud to give an underbudgeted young driver the opportunity to combine assets to win the 2008 Atlantic Championship. As the longest running Atlantic team in the series, we have always devoted ourselves to our drivers' success. We have a legal and binding contract with Markus Niemela, both he and his sponsor signed, which addresses the question of money owed to Markus. During negotiations, it was specifically communicated and agreed that any end-of-season monies were to be paid to the team as an integral part of the Team's budget. Markus is now trying to force changes to that existing signed agreement. Brooks Associates Racing has met its contractual obligations to Markus and his sponsors.

Unfortunately for Markus, when ChampCar went bankrupt, the Championship Driver Award of a credit for a 2009 ChampCar ride was no longer available. As the bankruptcy took place prior to the season's first race, Markus was certainly aware that this award to the Season's Champion would not be available. While we can understand his evident disappointment, it certainly does not justify his current attempt to make changes to a signed agreement.

We wish Markus every success, but are disappointed that he is making these false and slanderous accusations."
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eli aavistukseni oli oikea, Champ Carin kahden miljoonan apurahastahan tässä oli kyse. Brooks on luultavasti merkinnyt kirjanpitoon 250 000 dollarin mestaruudesta tulleen rahan kaudenpäätösrahaksi, joten heillä ei ole mitään sopimusvelvoitteita Niemelää kohtaan. Tuon Niemelän sivuilta lainatun pätkän mukaan, jos se mestaruusraha olisi palkintoraha, niin Brooksin pitäisi silloinkin maksaa Niemelälle vain 70 000 dollaria, muttei missään nimessä koko 250 000 dollarin summaa.

Champ Carin kahden miljoonan bonus katosi sarjan myötä ja sitä kautta tuo sopimuskohta on täysin arvoton. Haluaisinkin pikemmin nähdä miten Brooksin kanssa oli sovittu, jos Niemelä olisi ollut sarjassa toinen tai kolmas, koska sillä kohdalla ainakin olisi merkitystä toisin kuin vetoamalla olemattomaan.
kn9230 sanoi:
Niemelän tapauksessa on kysymys väärennetystä shekistä. Näin tulkitsisin jos lakimies olisin.
Tuskin on, sillä kyseessä on mediashekki, josta esimerkiksi puuttuu kaikki tilinumerot yms. oikeaan shekkiin tarvittavat varmennukset. Epäilen suuresti, jos joku tulkitsee sen missään oikeusistuimessa oikean shekin väärennokseksi, sillä epäilen, ettei kukaan ole koskaan esittänytkään, että kyseessä olisi oikea shekki. Se on vain rekvisiittaa. Hinch kokeili sitä kaksi vuotta sitten Las Vegasin kilpailun jälkeen kotikunnassaan. Hän ei saanut ostettua sillä edes pitsaa tai olutta.

Tuokin kuuluu lokeroon "olisi pitänyt tietää". On lähes säälittävää, etteivät nuorten kuljettajiemme taustajoukot ole tehtäviensä ajantasalla, vaikka kyseessä on sentään nuoren ihmisen tulevaisuus ja elämä. Pitäisiköhän perustaa konsultointifirma ja tarjota apua niille, joiden tehtävä on auttaa kuljettajia sopimuksissa? Kun ainakaan Annalan ja Niemelän taustajoukot eivät ole tienneet asioita, joita heidän olisi tarvinnut tietää ja jotka ainakin täällä tiedettiin.
 
Ylös