Marussia kaudella 2013

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jaaha, eiköhän pistetä tällekin poppoolle toikki pystyyn. Talousvaikeudet lienevät melko vakavia, koska Glock oli pakko potkia pihalle, vaikkei kumpikaan osapuoli olisi kommenteista päätellen tätä halunnut. No nyt mennään sitten kahden tulokasmaksukuskin voimin. Saa nähdä mitä tästäkin tulee, viime vuonna Charles Pic yllätti erittäin positiivisesti. Ainakin päälle päin Chilton ja Razia vaikuttavat aika perus GP2 jyriltä.

MR02 on tosiaan tälle tallille vasta ensimmäinen tuulitunnelissa syntynyt auto. Viime vuoden kärry oli alkujaan vielä pelkällä CFD:llä kehitetty raakile, jota sitten kauden aikana paranneltiin McLarenin tuulitunnelissa. Sama yhteistyö jatkuu myös tänä vuonna, minkä lisäksi autoon on tungettu myös Williamsilta hankittu KERS. Muodoiltaan Marussia eroaa aika selkeästi muista autoista. Nokka on matala, peräpää näyttää todella pitkältä (en ole nähnyt vielä vertailukuvia sivuprofiileista) ja kaikenlaiset aerodynaamiset hienoudet tuntuvat puuttuvan. Auto on kaikin puolin selkeä jatkumo viime vuoden autosta, mikä tuntuu järkevältä ajatellen ensi kaudelle tulevia muutoksia. Pienen tallin ei kannata tuhlata tolkuttomasti resursseja vain vuodeksi käyttöön tulevaan konseptiin.

Tavoitteet lienevät selkeästi Caterhamin päihittämisessä. Keskikastin vauhtiin ei ainakaan Jerezin perusteella ole mitään asiaa. Ehtivät kuitenkin vihreiden autojen vauhtiin jo viime vuonna aika hyvin, vaikka KERS puuttuikin. Toivottavasti rahat riittävät auton kehittämiseen kauden aikana. Niin ja Pat Symondskin nähtäneen varikkomuurilla tällä kaudella, kun miehen crashgate-banni päättyi.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Väritys on edelleen hienoimpia ellei hienoin, mutta kuten tuossa eri toikissa jo mainittiin niin tuo auto on aika möhkäle muihin verrattuna.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mihkäs suuntaan noi keulan korkeutta koskevat säännöt oli menossa tän kauden jälkeen? Vai oliko se muutos tulossa vasta myöhemmin?
Tuli vaan mieleen, että onko toi keula sitä varten jo tollanen...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Oskari Saari havainnoi autojen mutkakäyttäytymistä paikan päällä Jerezissä ja viserteli (1, 2, 3) Marussialta ja Caterhamilta puuttuvan downforcea muihin autoihin verrattuna. Tässä siis ei vaikuta tapahtuneen muutosta viime kaudesta, ainakaan toistaiseksi.

Perinteisesti talleille tulee isompi päivityspaketti Espanjan osakilpailuun Barcelonaan, ja erityisesti pienillä talleilla alkaa siitä eteenpäin kasvaa paine keskittää kaikki voimavarat seuraavan vuoden auton rakentamiseen.

Chilton ja Razia ovat nuoria kuskeja, joten heillä saattaa olla vielä mahdollisuuksia herättää parempien tallien kiinnostus, mutta siihen tarvitaan tallikaverin perusteellista rökittämistä. Köyhissä häntäpään talleissa tällainenkaan uroteko ei riitä jatkopaikan turvaamiseen, vaan siihen tarvitaan vuodesta toiseen muita kuskiehdokkaita isompaa sponsoritukea.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mihkäs suuntaan noi keulan korkeutta koskevat säännöt oli menossa tän kauden jälkeen? Vai oliko se muutos tulossa vasta myöhemmin?
Tuli vaan mieleen, että onko toi keula sitä varten jo tollanen...
No alunperin keulasta piti ainakin tulla paljon nykyistä matalampi. En vain tiedä että pitää tuo vielä paikkansa, kun jotain muutoksia noihin 2014 sääntöihin tuli jokin aika sitten. Marussian matala keula lienee ainakin peruja viime kauden rungosta.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Oletko joku maikkarin työntekijä, kun viljelet nuita MTV3-linkkejä tiuhaan tahtiin... Ja koukuksi jätät pikkupätkän tekstistä... Tuli vain mieleen OT:na...

Nousee kyllä kiinnostus Marussiaan melko roimasti, jos Suomussalmen kuha sinne menee ajelemaan.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Oletko joku maikkarin työntekijä, kun viljelet nuita MTV3-linkkejä tiuhaan tahtiin... Ja koukuksi jätät pikkupätkän tekstistä... Tuli vain mieleen OT:na...

Nousee kyllä kiinnostus Marussiaan melko roimasti, jos Suomussalmen kuha sinne menee ajelemaan.
En ole. Kuka viljelee tällä palstalla mitäkin, kuvia tahi kisakertomuksia menneiltä vuosilta sivukaupalla. Fakta kuitenkin on, että Kovalainen neuvottelee sopimuksesta.

ps. en ehkä maikkarin työntekijänä laittaisi linkkiä sky:n streemiin talvitesti-ketjussa..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olis kyllä mahtavaa jos Heguli pääsis ajamaan kasikkoa Picin ja 'mikävittusetoinennytolikaan' ympärillä.:D
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllä toi Marussia vaikuttaa paremmalta kuin Caterham.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Itselläni on epäilykseni, että tuo Kovalaisen Marussia-sopimuksen neuvotteleminen McLaren kytköksineen on kenties osa isompaa diiliä, johon kuuluisi kaudella 2014 mahdollisesti Mercedeksen moottorit. Macillä kun on myös pitkäaikainen kokemus ja data Mersun moottoreilla kilpailemisesta. Heikki ei myöskään ole McLaren aikaisiin pomoihin (Whitmarsh, Haug) milloinkaan siltojaan polttanut. Sinänsä jo hyvän ystävän merkki jos Martin Whitmarsh on Marussialle Heikkiä suositellut.
 
Viimeksi muokattu:

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Itselläni on epäilykseni, että tuo Kovalaisen Marussia-sopimuksen neuvotteleminen McLaren kytköksineen on kenties osa isompaa diiliä, johon kuuluisi kaudella 2014 mahdollisesti Mercedeksen moottorit. Macillä kun on myös pitkäaikainen kokemus ja data Mersun moottoreilla kilpailemisesta. Heikki ei myöskään ole McLaren aikaisiin pomoihin (Whitmarsh, Haug) milloinkaan siltojaan polttanut. Sinänsä jo hyvän ystävän merkki jos Martin Whitmarsh on Marussialle Heikkiä suositellut.
En nyt ymmärtänyt. Miten Norbert Haug esimerkiksi tähän kuvioon liittyy.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
En nyt ymmärtänyt. Miten Norbert Haug esimerkiksi tähän kuvioon liittyy.
Eipä varsinaisesti välttämättä mitenkään, Haug kun ei enää ole Mercedeksellä. Mutta tälläisten vuosikausia sirkuksessa pyörineiden taustahenkilöiden sana yleensä F1:ssä painaa jos heiltä mennään jotain asian suhteen kysymään. Heikin valtti on aina ollut suuri nöyryys ja lojaalius kulloistakin talliaan kohtaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eipä varsinaisesti välttämättä mitenkään, Haug kun ei enää ole Mercedeksellä. Mutta tälläisten vuosikausia sirkuksessa pyörineiden taustahenkilöiden sana yleensä F1:ssä painaa jos heiltä mennään jotain asian suhteen kysymään. Heikin valtti on aina ollut suuri nöyryys ja lojaalius kulloistakin talliaan kohtaan.
Eikös Caterhamilta tullut noottia ettei Heikki ole tarpeeksi nöyrä. :rolleyes:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Eikös Caterhamilta tullut noottia ettei Heikki ole tarpeeksi nöyrä. :rolleyes:
No sanotaanko näin, että yllättävän kauan (n.2,5 kautta) Heikki jaksoi olla arvostelematta Lotus/Caterham talliaan, vaikka ajaminen oli käytännössä kisaamista jämäsijoista kehnolla autolla. Taisi olla Britannian GP 2012, jossa Heikki ensimmäisen kerran kritisoi avoimesti tallia ja ilmoitti kyllästyneensä jämäsijoista ajamiseen. Heikin yhteistyö malesialaisten kanssa ja jatko tallissa taisi tosin olla siinä vaiheessa viimeistään taputeltu kun Tony Fernandes lähti Caterhamilta. Toisaalta tämäntyyppinen keskustelu Marussia topicin alla menee jo pahasti OT:n puolelle, eivätköhän Marussia & Kovalainen ilmoita mahdollisesta sopimuksestaan julkisuuteen jos jotain kerrottavaa ilmenee.
 

formulaunas

Active member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
31
Alkaa tosiaan Heikin palikat loksahtelemaan kohdalleen. Vaikka nimetäänkin huhuksi niin aika oudolta kuullostaa jos SKY lähetyksissään kertoo penkin sovitteluista tehtaalla ja sitä ennen jutut radiokilkkeiden tilaamisesta. Nämä ovat paljon yksityiskohtaisempia infoja kuin 4kk ennen kautta spekulaaratut kuka ajaa missäkin tallissa ensi kaudella. Alan uskomaan vahvasti että Heikin soppari julkastaan tänään tai viimeistään huomenna aamulla. Jos Heikki vielä flunssassa niin toki saattaa ajaa vain sunnuntainkin.

Optimistina haluan nähdä että Marussialla kaikkine McLaren kontakteineen on valoisampi tulevaisuus kuin mitä Caterhamilla oli 3v sitten ja nyt. Eikös Marussia jo nyt saa ainakin tuulitunneli apua Mäkiltä, mahdollisesti muutakin. Niin kuin toisessa ketjussa mainitsin niin ei saa sivuttaa Pat Symondsin panosta Marussialla ja nyt tälle kaudelle pääsee vielä täydellä panoksella kehiin. Uskon että tämä F1-guru pystyy nostamaan tallin suoritustasoa merkittävästi kun pääsee tehcnical directorina vaikuttamaan laajalti asioihin.

Marussia voi hyvinkin nopeasti hätyytellä keskikastia ja Heikki on siihen parempi palanen kuin kaksi untuvikkoa. Tarvitaan kokenut kilpakuski joka tuo auton maaliin.

_
 
Viimeksi muokattu:
Ylös