Kyllä kiimaa forumille mahtuu. Moneskohan vuosi on menossa Tsunodan ja Hulkin potkukiimoissa? Taitaa pupujenkin kiima jäädä kakkoseksi niiden rinnalla.
Tähän vastasin toki jo kerran aiemmin, mutta Tsunodasta puhuen kun jäi hänen osuutensa mainitsematta niin välillä hänellekin tosiaan on noita potkukiimoja riittänyt.
Ja mikäli nyt sitten eräässä vaiheessa olisikin tehty potkukiimaisten mielen mukaan ja potkittu Tsunoda pois lajista tai sitten väliaikaisesti testikuljettajaksi (Mikä sekin huonoimmillaan voi päättää uran vaikka onhan testikuljettajapuolella vieläkin välillä ainakin todella kokeneita kavereita ajamassa kuten myös sitten paljon nuorempiakin.) niin tuolloin kai Tsunodan aseman olisi perinyt sitten Hondan ja Red Bullin tai Racingin Bullin välisen sopimusmenettelyn mukaan Ayumu Iwasa.
Iwasalla oli sikäli mielenkiintoista tilannetta menossa, että toissa vuoden jälkeen hän oli viides F2:ssa ja viime vuonna samassa sarjassa neljäs niin kun tänä vuonna hänen piti alkukaavailuissa nousujohteisena kuljettajana voittaa sarja tai olla kolmen parhaan joukossa niin syystä tai toisesta hän lähti sitten ajamaan Japaniin Super Formulaa.
Toki elintärkeästi on ollut tänä aikana Red Bullin tai vaihtoehtoisesti Racing Bullin (Huolimatta siitä, että talli yrittää ikään kuin muka toimia itsenäisenä ilman Red Bull-vaikutusta.) nuorten kuljettajan ohjelmassa ja on osin siitäkin syystä saanut ajaa muun muassa tällä kaudella testiä ja jopa kilpailuviikonloppuna Suzukan aikoihin.
Toki tuolloin oli kyllä ruosteessa ja varovaisen totuttelun merkeissä meni ajot kuin mitä ehkä odotettiin muutoin tutulla radalla.
Iwasalla olisi mahdollista päästä lajiin, mutta aika äkkiä se pitäisi tehdä ja Euroopan sarjoista välivuoden pito ainakin vaikuttaa olleen virheliike. Vaihtoehtoisesti palatessa sinne olisi pakko voittaa kun toiseksi tai kolmanneksi sijoittuminenkin voisi olla aiempaan nähden liian huono suoritus.
Tämäkään ei takaisi mitään paikkaa välttämättä lajiin jos voitto ja mestaruus tulisi tarvittaessa ylivoimaisestikin.
Huolimatta toki siitä mitä Honda tai välillä Takuma Sato on tässä viime vuosina asioista puhunut. Satohan tosiaan on eräänlainen Japanin nuorempien kuljettajien oppi-isä ja manageri näinä päivinä. Vähän samaan tapaan kuin mitä Satoru Nakajima oli kerran Satollekin, mutta ei siitä sen enempää.
Ilman muuta Iwasa voi toki yrittää muuta nousupaikkaa F1:siin ilman yritystä enää alemmassa luokissa, mutta riski olisi hyvin, hyvin suuri ilman sitä ja katsomattoman kortin lumo päättyy nopeasti.
Tai tuntuu päättyvän näinä päivinä aivan, aivan liian äkkiä vailla järkevää päättelyä perusteluineen sitä varten.
Joka tapauksessa:
Iwasahan nousi juuri ennen koronan alkua lukioikäisenä juurikin noihin kuljettajaympyröihin mukaan ja kolme vuotta sitten teki ensimmäisen testiajonsa F1:ssä.
Sekin meni osin pieleen pahastikin kun oli teknisten vikojen korjausta ja kun niitäkään ei saatu kunnolla autovaurioiden takia korjattua niin menettelevän tuntuisista ja jopa suurista kierrosmääristä huolimatta testi ei sujunut hyvin silloin ainakaan suurempana ensitestinä.
Iwasa oli siitä mielenkiintoinen, että töin tuskin oli Tsunodan F1-sopimuksessa muste kuivunut kun jotkin tahot olisivat halunneet mieluummin jopa vielä vähän nuoremman Iwasan ajamassa kuin Tsunodan!
Onneksi sinänsä siihen karuselliin ei lähdetty huutelijoiden toiveista huolimatta.
Sitten on ikävä kyllä sekin tosiasia, että Iwasa on vain vuoden nuorempi kuin Tsunoda.
Ja ensi vuonna ajatuksellakin ikää on jo 24 vuotta ja etenkin sitä vanhemmaksi menee mikäli kovinkin monta vuotta joutuu odottelemaan F1-paikkaa.