McLaren MP4-12C

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
McLarenin tytäryhtiö McLaren Automotive on julkaissut uuden urheiluautonsa. Jos en nyt ole ihan väärin ymmärtänyt, niin autossa on McLarenin itse suunnittelema moottori.

Aikaisemmassa McLarenin katuautossa oli BMW:n mylly. Mersun kanssa syntyi yhteistyössä SRL, mutta Mersun moottorit eivät näytä löytävän tietään Mäkin katuautojen voimanlähteeksi.

Komea peli, joka tulee varmasti ravistuttamaan superautojen markkinoita.

 
Viimeksi muokattu:

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1123
Naamattoman hieno! jotain löytyy mikä muistuttaa edellisestä mallista, myös tulee mieleen Koenigsegg mutta persoonallisempi.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1123
onkohan yhtä nopea kuin edeltäjänsä. sporttiautot kun tuntuvat tulevan aina vain painavimmiksi ja siten hitaammiksi.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Oli luiskahtanut vähän väärään osioon. Siirretty pois F1-puolelta.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Uusin Tuulilasi esittelee tuon kyseisen auton.
Meikäläiseen tuo ei iske, ei oikeen millään tavalla. Viimistään ne turbot aiheuttaa lerpahduksen. En vaan tiedä, ei muodollisesti eikä muutenkaan herätä mussa oikein mitään tunteita.:thumbfh:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vaikka muutoin kannatankin Mersua, ei SLR ikinä ole saanut ihailuani.
Jotenkin koen sen kaikinpuolin yliampuvana, ylikallis, ylieksoottinen ja yliruma Mersuksi. Tämä taasen vaikuttaa minusta erittäinkin mielenkiintoiselta ottaen huomioon Macin 1. oman moottorin. Sokerina pohjalla tämähän on kaiketi tarkoitettu yleissuperautoksi, MacLaren F1:n saadessa arvoisensa seuraajan joskus tulevaisuudessa. Melkein kaikki urheiluautovalmistajathan ovat kai joskus koettaneet onneaan F1:ssä vaihtelevalla menestyksellä (Lotus, Porsche, Lamborghini...),Ferrarin ollessa kuitenkin ainoa, joka on pysynyt heikoista vuosikymmenistään (80- & 90-luku) huolimatta pysynyt mukana kuvioissa alusta lähtien. :)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
McLaren F1:stä puheen ollen....
Kaikki alkoi siitä kun alkoi tulla ilmotuksia eri puolilta läheltä Wokingia, että "McLaren F1 seen on motorway, soon after that, an Orange one went past us".
No siinä sitten ihmettelivät tuola, että mitä hemmettiä tapahtuu kun noita menee kaksi lähes peräkkäin samaa tietä samaan suuntaan.
Lopputuloksena oli tämä:

Arviolta 25 tai muutama enemmän; McLaren F1:stä kokoontui McLarenin teknologia Centterin ympäristöön. Ilmeisesti
kyseessä oli jonkinlainen omistajien tapaaminen, sekä tämän McLarenin uuden katuauton jonkinlainen esittely tai jotain vastaavaa.
Mutta kuitenkin; 25 F1:stä samassa paikassa. Tuolta voi bongata mm.Nick Masonin auton, #10R, molemmat LARKIT, monta GTR:ää,
LM:n ja GT:n protyypit sekä monta muuta.
Moni tuola foorumilla kuvat nähtyään sanoi, että "HOLY SHIT." Enkä kyllä yhtään ihmettele. :O

http://i137.photobucket.com/albums/q234/mrbridger/28042010190.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q234/mrbridger/28042010187.jpg

Tosiaan, mulle tämä McLaren F1 on se ainoa oikea McLaren. TÄmä uusi on mitä on, se ei ikinä tule pääsemään tähän kastiin missä tämä 93' esitelty F1 on tänään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös noita F1:ä ollut alunperin tarkoitus valmistaa n. 300 kappaletta? Tuotanto lopetettiin kuitenkin jo kun reilut 100 oli ehditty valmistaa, koska McLaren halusi keskittyä tuolloin uuteen urheiluautoprojektiin (SLR) aikoinaan täydelliseltä kumppanilta vaikuttaneen moottoritoimittajansa Mercedeksen kanssa. Tämä lisää entisestään tarunhohtoisen F1:n arvoa. :rolleyes:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Onhan tuo periaatteessa upea auto, mutta mielestäni jotenkin hengettömän näköinen, insinöörimäinen. Kaikki näyttää liian tarkoituksenmukaislta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juu 106kpl noita F1:siä valmistettiin, alle 70kpl tuli tieliikenteeseen suoraan...
Hieno auto, mutta yhtäläisyyksiä MP4-12C:n kanssa on muutama kyllä:
- Ilmajarru, tosin tällä kertaa ilman moottoria
- Ovien saranointi
- Takalasin kulma on prikulleen sama kuin F1:ssä

Muuten sitten varsin erilainen peli, mielestäni hieno jatkumo F1:lle vaikkei niitä verata voikaan toisiinsa.
Tässä muutama syy miksi itse arvostan tätä uuttakin:
- Hieno muotoilu (IMHO) joka ei liikaa poikkea F1:stä
- Uutta teknologiaa, mm. ilmajarrun ja moottorin suhteen
(+:aa siitäkin että moottori on McLarenin oma)
- Ei mitään SLR hienouksia, vaan puhtaasti keskitytty ajamiseen kuten F1:n kanssa
- Tiettyjä "McLaren" juttuja säilytetty
- Auto hinnaltaan "järkevä" kun vertaa muihin vastaavalla tavalla toteutettuihin hiilikuiturunkoisiin autoihin
(maksaa esim briteissä vain n. 50% SLR:n hinnasta)

F1:stä tuskin voitaisiin edes tehdä nykypäivänä, ja toisaalta hyvä ettei sitä olekaan liikaa lähdetty kopioimaan.
Hieno ajatus Mäciltä lähteä tekniikan puolella selkeästi omalle tielleen, muotoilu nyt on vähän pliisua mutta McLarenhan on aina vakuuttanut nimenomaan sillä mitä katteiden alta löytyy.

I am impressed :ahem:

patriot sanoi:
McLarenin tytäryhtiö McLaren Automotive on julkaissut uuden urheiluautonsa.
PS. patriot, ei kai McLaren sitä juuri esitellyt, ensiesittelyhän tälle tais olla briteissä jo Syyskuussa 2009 kuitenkin ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juu ei tämä minunkaan silmääni miellytä samalla tavalla kuin F1. Keula on jotenkin pliisu. Se näyttää enemmän siltä, kuin henkilöautovalmistaja olisi lähtenyt tekemään sporttista mallia, kuin siltä, että F1-valmistaja olisi tehnyt superauton.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Uusimman Tuulilasin mukaan noita tehtiin 107 kpl, tiedä sitä sitten, kuka oikein on oikeassa.
Wikipedia tietää kertoa seuraavaa:
F1: Tiekäyttöön 64, protoja 5kpl, yht. 69kpl
F1 LM: tiekäyttöön 5, protoja 1, yht. 6kpl
F1 GT: tiekäyttöön 2, protoja 1, yht. 3kpl
F1 GTR: kisakäyttöön yhteensä 28kpl.
Lopullinen lukumäärä on siis 106kpl...

Tosin mainitaan myös että yksi esittelyversio McLarenin myymälästä olisi myyty 2004,
joka olisi nr. 65 tiekäyttöön myydyistä, mutta en tiedä onko se jo lueteltu tuossa ylemmässä listauksessa...

S.A. voisi varmaankin tietää paremmin? :)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Eikös noita F1:ä ollut alunperin tarkoitus valmistaa n. 300 kappaletta? Tuotanto lopetettiin kuitenkin jo kun reilut 100 oli ehditty valmistaa, koska McLaren halusi keskittyä tuolloin uuteen urheiluautoprojektiin (SLR) aikoinaan täydelliseltä kumppanilta vaikuttaneen moottoritoimittajansa Mercedeksen kanssa. Tämä lisää entisestään tarunhohtoisen F1:n arvoa. :rolleyes:
Joo oli tarkotus valmistaa n.300 kappaletta. Mutta tuotanto kustannukset ja- aika oli se, miksi se lopetettiin niin aikaisin.
Mutta oikeastaan; nyt kun sitä miettii. Olisko auton asema ihan sama tänään, erittäin kallis vieläkin, ja erittäin arvostettu ja haluttu ja supre harvinainen, jos niitä olisi tehty se 300kpl+?

Ja mitä F0110K tuossa kertoili, niin 106 sain minäkin kun nopeasti laskin.
TÄSSÄ on aika mielenkiintoinen yhteenveto näistä tehdyistä yksilöistä. :)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Juu ei tämä minunkaan silmääni miellytä samalla tavalla kuin F1. Keula on jotenkin pliisu. Se näyttää enemmän siltä, kuin henkilöautovalmistaja olisi lähtenyt tekemään sporttista mallia, kuin siltä, että F1-valmistaja olisi tehnyt superauton.
Jep, näimpä. Mutta kuulemma ovat pohtimassa täysin erikastin autoa, vielä yhtä superautojen kuningasta tämän nyt esitellyn lisäksi, joka taistelee lähinnä Gallardon ja uuden 458 Italia Ferrarin kanssa ostajista.
Katsotaan mitä tulevaisuus tuo; onnistuuko McLaren tekemään toistamiseen saman tempun, jossa lyödään jalat alta ympräi maailman.
 

Fitzgerald

Active member
Liittynyt
26.2.2005
Viestit
30
Ensivaikutelma on, että näyttää McLaren F1:n ja Ferrari 430:n avioliiton ulkopuoliselta lapselta. Tosin, kun Googlesta katselee enemmän kuvia kaarasta, niin ei tätä voi rumaksikaan sanoa. Ei ehkä niin "jännittävä" kuin jotkut hypersuperautot, mutta ei tämä ruma ole.

McLarenin tavoitteena on kuitenkin tämän MP4-12C projektin kanssa ymmärtääkseni tehdä ihan perinteistä kannattavaa bisnestä, eikä mitään F1/FXX/Veyron-tyylin teknologiademoa siitä, mikä on äärirajoilla mahdollista. Siihen nähden, että hinta, suunnittelu- ja tuotantokustannukset on ollut pakko pitää taloudelisesti järkevällä tasolla, lopputulos näyttää aika mielenkiintoiselta.

Eihän sitä tiedä, vaikka tästäkin vielä kehkeytyisi kilpa-auton aihio johonkin GT-luokkaan. Minun mielestäni on vain hyvä, että McLaren lisää panostustaan urheiluautojen puolella.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Eihän sitä tiedä, vaikka tästäkin vielä kehkeytyisi kilpa-auton aihio johonkin GT-luokkaan. Minun mielestäni on vain hyvä, että McLaren lisää panostustaan urheiluautojen puolella.
Tietokoneella tehtyjä kuvia on jo nähty GULF:n väreissä olevasta MP4-12C GT1 kilpurista. Saas nähdä mitä tapahtuu.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Omasta mielestä MP4-12C on mielenkiintoinen aluevaltaus McLarenilta. On kyllä F1:stä arkisempi, mutta niin taitaa olla tarkoituskin. Muotoilultaan yhtä innostava kuin mallinimensäkin. Mielenkiintoisempaa taasen on se, että nyt auto on kokonaan putiikin sisällä tehty, eikä osia ole lainattu muualta.
 
Ylös