Mikä tappoi A-ryhmän?

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Miksei ratautoluokissa ajeta enää A-ryhmän autoilla?
Voi olla, että aika kultaa taas muistot, mutta jotenkin tuntui että radalla tapahtui ennen enemmin. Jotenkin oli siistiä, kun autot oli melkein kuin katuautoja.
Sekin varmaan vaikutti, että autoja oli vaikeampi ajaa.

Pakko laittaa pari vanhaa pätkää.
DTM:

http://www.youtube.com/watch?v=SrJQ1c7lwFA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM

ja BTCC:tä:

http://www.youtube.com/watch?v=bCij9mYIokA

Oi niitä aikoja...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
1990 oli A-ryhmän viimeinen vuosi BTCC:ssä. Videosi on vuodelta 1992.

Super Touring -säännöt kehitettiin BTCC-sarjaan 1990 ja 91 ajettiin pelkästään niillä. 93 FIA otti Super Touring -säännöt myös omaan sääntökirjaansa.

ST:n jälkeen britit tekivät taas omat BTC-sääntönsä ja muualla otettiin käyttöön FIA:n S2000 erinäisin kansallisin muutoksin. Nyttemmin BTCC:kin on omaksunut FIA:n säännöt.

Kun FIA:n S2000 muuttuu ensi vuonna 1.6-litraiseksi ahdetuksi, britit kulkevat taas omia polkujaan. NGTC (next generation touring car) -auton pitäisi olla paljon WTCC-autoa halvempi – kiitos erinäisten kaikille yhteisten vakio-osien ja 2-litraisen turbokoneen, jolla väitetään olevan kohtalaisen pitkät huoltovälit.

DTM luopui A-ryhmän säännöistä 93. Kun BTCC yms. siirtyivät 2-litraiseen Super Touringiin aka FIA Class 2 Touring Cariin, DTM otti käyttöön 2,5-litraiset FIA Class 1 Touring Carit.

Eli vastauksena otsikon kysymykseen mikä tappoi A-ryhmän: FIA Class 1 & 2 TC eli toisin sanoen DTM ja BTCC :)
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Just olin korjaamassa, että enmpäs olekkaan varma oliko nuo -92 BTCC autot enään A-ryhmäläisiä.
Hyviä kisoja toki heidänkin säännöillään viellä oli.

Jotenkin autojen liika samanlaisuuskaan ei ole hyväksi. Ennen oli paljon täysin erilaisia autoja. Oli Mersun 190 ja BMW:n M3, Fordin Sierrat ja Volvon 240 turbot yms...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
DTM oli kyllä "A++" jo ihan tuossa 90-luvun alussa eli käsittääkseni aika paljon annettiin erivapauksia jo 80- ja 90-lukujen vaihteessa.

Ajettiinko esim Mesen evo2:lla juurikaan muualla? Kuitenkin taisi tulla DTM:ään jo 91.

Mutta tuossa 90-94 DTM oli parasta "vakioautoilua", sen jälkeen titteli siirtyi ehkä BTCC:lle pariksi vuodeksi. DTM karkasi liian kalliiksi ja kärki ei enään ollut niin lavea.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jep, DTM:ssä parasta aikaa oli just tuo -90 luvun alku ja -80 luvun loppu. Sitten alkoi menemään liian tekniseksi ja kalliiksi.
Oli mukavaa, kun automerkit teki omia luokittelu spesiaaliversioita.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4725
Sijainti
Event horizon
DTM oli kyllä "A++" jo ihan tuossa 90-luvun alussa eli käsittääkseni aika paljon annettiin erivapauksia jo 80- ja 90-lukujen vaihteessa.

Ajettiinko esim Mesen evo2:lla juurikaan muualla? Kuitenkin taisi tulla DTM:ään jo 91.

Mutta tuossa 90-94 DTM oli parasta "vakioautoilua", sen jälkeen titteli siirtyi ehkä BTCC:lle pariksi vuodeksi. DTM karkasi liian kalliiksi ja kärki ei enään ollut niin lavea.
Ei varmaan ajettukaan, mutta toisaalta eipä Mersuja muutoinkaan tainnut juuri näkyä Saksan kansallisen sarjan ulkopuolella. Ja sama pätee Audi V8:iin ja Omega Evolution 500:een. Bemun M3:stakin oli hieman toisistaan poikkeavat r.A ja DTM-versiot. Sittemminhän BMW suuntautui Eurooppaan ja jätti DTM:n Audin, Mersun ja GM:n temmellyskentäksi. Tosin GM/Opelin rooliksi jäi monesti olla joukoun jatkona.

Sinällään olisi kiva jos olisi jokin Touring Car luokka, jossa moottorien viriaste olisi asianmukainen ja jossa olisi useita eri autonvalmistajia taistelemassa keskenään. WTCC on Seatin, Bemun ja Daewoon oma leikkikenttä, DTM:ssa ei ole enää kuin kaksi automerkkiä, samoin Aussien V8 Supercarsissa.
Italialaisten(?) V8 Star olisi hyvä lähtökohta
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Italialaisten(?) V8 Star olisi hyvä lähtökohta
Italialaisten joo, mutta sarjan nimi on Superstars Series. Veekasia nimessä ei mainita, vaikka ainoa sallittu moottorityyppi onkin.

V8Star puolestaan oli Saksalaisten "halpa-DTM" joskus 2000-luvun alussa. V8Starissa kaikilla oli täsmälleen samanlainen auto, jonka päälle sitten laitettiin jonkin hlöauton kopan siluetti.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olihan noita Mersun 2.3-16 ja 2.5-16 autoja paljonkin käytössä euroopan ratakisoissa. Ei tosin tehdastallina eikä evo2 mallia.

Belgian ja Hollannin GT-luokat on kyllä parasta viihdettä nykyisin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Paljonko V8 Supercarsissa oikeasti sallitaan kehitystyötä?
"Ei yhtään" lienee oikea vastaus. Autot ovat periaatteessa samoja mitä 2003, jolloin autot tutkittiin ja niistä tehtiin mahdollisimman tasaisia.

Lähinnä tallit keksivät jotain uutta säädöistä ja renkaista.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Olihan noita Mersun 2.3-16 ja 2.5-16 autoja paljonkin käytössä euroopan ratakisoissa. Ei tosin tehdastallina eikä evo2 mallia.
Tämä just oli meikäläisen pointti. Evo2 todennäköisesti ei enää sopinut normisääntöihin. Omega, Musse ja V8 todennäköisesti sama homma.

A-ryhmä kaatui kait kalliiseen luokitteluun. Tuotantolinjalla piti tehdä niin iso sarja, että tuli pikkasen kalliiksi...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sehän se ilmeisesti a-ryhmän tappoi, kun piti homologaatiomalleja tehdä.
Sinänsä Super 2000 säännöt on ihan fiksut (ainakin ne vanhemmat, uusista en tiedä).
Mustang oli muuten piristävä erikoisuus DTM:sarjassa. Kun muut käytti nelos koneita ruiskulla ja ajotietokoneilla, niin Mustangeissa oli iso kaasuttimin varustettu V8.
Jostain olen lukenut huhua, että yksi vanha DTM mustang olisi jonkun suomalaisen omistuksessa.

Tuossa on juttua vuoden -92 DTM:n yksityis talleista:

http://www.youtube.com/watch?v=lgHzF0v5IlQ

Ja tuossa koko kaudesta -92 eka osa, jolloin muun muassa Keke oli vuoden tulokas :thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=vMiHMbbqwIY
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
"Ei yhtään" lienee oikea vastaus. Autot ovat periaatteessa samoja mitä 2003, jolloin autot tutkittiin ja niistä tehtiin mahdollisimman tasaisia.

Lähinnä tallit keksivät jotain uutta säädöistä ja renkaista.
Ok. Jokseenkin oli sitten oikea mielikuva.
 
Ylös