Miksi ralli ei kuolisi?

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4621
Sijainti
Event horizon
B-ryhmään se piti alunperin tuoda, mutta sitten sattuneesta syystä siitä tehtiinkin Dakar-kilpuri. S-ryhmään se ei olisi kai kelvannut kun muistelen että S-ryhmän moottoreiden piti olla iskutilavuudeltaan alle 2-litraisia (1600/1400 ??). 959:ssa 2.8 litrainen 6-boxeri kahdella turbolla
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4621
Sijainti
Event horizon
Sinällään hatunnoston arvoinen teko tämän Rally Raid MM-sarjan lanseeraus (tai siis että se sai MM-arvon). Tähän asti FIA:n politiikkana on ollut että vain F1 ja WRC ovat olleet virallisen MM-statuksen arvoisia. Kilpailukalenterin suhteen on aika paljonkin toivomisen varaa eikä tuo kalustokaan ole ihan sitä, mitä se parhaimmillaan on ollut. Buggyt vois suosista heittää helkkariin ja autopuolella kaksi luokkaa: Tuotantoautot ja Protot, jossa voisi ihan hyvin olla Peugeotin ja Citroenin taannoisten Rallye Raid kilpureiden kaltaista kalustoa tai Robby Gordonin Hummerin kaltaisia silhuetteja. Tuotantoautot olis sit kokolailla kaupasta ostetun Defenderin, X5:n, Amarokin, Cayennen ja vast. SUV-kaluston kaltaisia joihin on vain lisätty tarvittavat turvavarusteet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10835
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
B-ryhmään se piti alunperin tuoda, mutta sitten sattuneesta syystä siitä tehtiinkin Dakar-kilpuri. S-ryhmään se ei olisi kai kelvannut kun muistelen että S-ryhmän moottoreiden piti olla iskutilavuudeltaan alle 2-litraisia (1600/1400 ??). 959:ssa 2.8 litrainen 6-boxeri kahdella turbolla

B-ryhmään tosiaan, mutta autiomaassa sillä ajettiin jo 1984, Dakarissa ekan kerran 1985. 200 tuotantoautoa tehtiin, mutteivät ehtineet B-ryhmän luokitteluun ennen Korsikaa 1986, ja projekti peruttiin. Tuotantoautot myytiin tappiolla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1178
Katsokaapa Dakarin classic luokkaa. Heittämällä mielenkiintoisin luokka koko kisassa.
Mielenkiintoisin luokka jota ei tavallaan voi seurata ollenkaan muuten kuin odottaen päivityksiä päivän tapahtumista minimaalein videokuvin päivien tapahtumista?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6560
Sijainti
Helsinki
Kaikki perinteiset urheilulajit ovat hätää kärsimässä, jopa kuningas jalkapallossa mietitään kusi sukassa keinoja, miten milleniaalit saataisiin ruutujen ääriin.
Vaikka olen millenniaali, arvostan eri urheilulajeihin kuuluvia perinteitä. Katson mieluiten kokonaisia urheilutapahtumia mokakoosteiden sijaan. Nykynuorisolle somettaminen, netflix ja kännykkäpelit ovat mielenkiintoisempia, kuin penkkiurheilu.

FIA:lla on itse asiaas kuusi maailmanmestaruusarvon omaavaa kilpailua.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4621
Sijainti
Event horizon

B-ryhmään tosiaan, mutta autiomaassa sillä ajettiin jo 1984, Dakarissa ekan kerran 1985. 200 tuotantoautoa tehtiin, mutteivät ehtineet B-ryhmän luokitteluun ennen Korsikaa 1986, ja projekti peruttiin. Tuotantoautot myytiin tappiolla.
Muistelen et noi siviiliautot myytiin harvoille ja valituille asiakkaille, joiden piti osoittaa olevansa auton "arvoisia". Mm. Boris Becker oli yksi sellainen, mutta Don "Miami Vice" Johnsonilta ostolupa evättiin. Epäsoveliaille ostajaehdokkaille tarjottiin näköispainosta perus 911 tekniikalla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2881
Sijainti
Lahti
Sillei vähän hassu haukkua noita isoja sarjoja, rallin MM-sarjaa ja Dakaria ja haikailla menneseen, kun ei se mennyt ole varsinaisesti minnekään kadonnut. Edelleenkin ajetaan kyläralleja joita voi mennä katsomaan ja aavikkoralleja ajetaan tosi monenkirjavilla vehkeillä. Näiden kaikkien seuraaminenkin on yhtä helppoa kuin silloin 70-luvulla.
Samoja polkuja kulki omakin ajatukseni. Kyläralleja sun muita on nykyään jopa helpompi seurata kuin joskus 70-luvulla, koska tiedonvälitys! Noin ylipäätään on tietysti pakko todeta, että mastodonttilajit jatkavat mastodontoitumistaan aina siihen saakka kunnes joko kupla puhkeaa tai koko juttu kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Porukat saattavat ryhtyä seuraamaan jotain lajia koska kriittinen massa väestöstä projektoi kyseiseen juttuun vaikka ja mitä, substanssista piittaamatta. Kun sama kriittinen massa kiinnittää huomionsa ja rahansa johonkin muuhun, kyseinen laji jää rimpuloimaan hengissä selviytymisestään. Ralliautoilu on lajina varsin kirjava ja kattaa kaikennäköiset kotterot hybridi-ihmeistä aina johonkin syrjäkylällä tapahtuvaan Ladalla rymistelyyn saakka. Ei sellainen kummajainen delaa ihan helposti!
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3815
Sijainti
Salo
FIA:lla on itse asiaas kuusi maailmanmestaruusarvon omaavaa kilpailua.
Juu, tätä meinasin itsekin kommentoida. Onhan urheiluautoillakin ollut MM-arvo taas vuodesta 2012 lähtien, sitä ennen 1953-1992 (tosin alussa vain automerkeille). Touring-autoillakin oli MM TC1-kaluston aikana.

Edelleenkin ajetaan kyläralleja joita voi mennä katsomaan ja aavikkoralleja ajetaan tosi monenkirjavilla vehkeillä. Näiden kaikkien seuraaminenkin on yhtä helppoa kuin silloin 70-luvulla.
Musta vähän tuntuu, että joillekin on helpompaa keksiä tekosyitä lähtemättömyydelle ja seuraamattomuudelle kuin mennä katsomaan (kun joku muu ei vie ja maksa rallipakettia). Kai se on jonkunlaista itse itselleen tehtyä fanifiktiota. "Olisin mennyt, mutta kun ei ollut yhtään works-nollakolmeseiskaa viivalla!".
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
970
Sijainti
Porvoo
Musta vähän tuntuu, että joillekin on helpompaa keksiä tekosyitä lähtemättömyydelle ja seuraamattomuudelle kuin mennä katsomaan (kun joku muu ei vie ja maksa rallipakettia). Kai se on jonkunlaista itse itselleen tehtyä fanifiktiota. "Olisin mennyt, mutta kun ei ollut yhtään works-nollakolmeseiskaa viivalla!".
Niinpä! Kyllä se valitettavasti monelle on vaikeaa myöntää että maailma muuttuu. Kaikki mm-ralli on nykyään paskaa kun ei ole B-ryhmäläisiä (vaikka useampi ei ole edes syntynyt silloin kun noita oli). Myöskin kotimaan rallit ovat kuolleet kun ei ole runkipaikkoja missä autoista irtoaa akselit ja ovet. On vaan helpompaa elää menneisyydessä ja urputtaa kaikesta kuin että suuntaisi katseensa tähän hetkeen ja tulevaisuuteen.

Näille jotka ei aio katsoa enää näitä nyky Hyppridejä, niin tuosta Artsi ja Örtsin uusinta painosta fiilistelemään :
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3815
Sijainti
Salo
Niinpä! Kyllä se valitettavasti monelle on vaikeaa myöntää että maailma muuttuu. Kaikki mm-ralli on nykyään paskaa kun ei ole B-ryhmäläisiä (vaikka useampi ei ole edes syntynyt silloin kun noita oli). Myöskin kotimaan rallit ovat kuolleet kun ei ole runkipaikkoja missä autoista irtoaa akselit ja ovet. On vaan helpompaa elää menneisyydessä ja urputtaa kaikesta kuin että suuntaisi katseensa tähän hetkeen ja tulevaisuuteen
Eikä ole sitä viittäkymmentäkahta erikoiskoetta.. mikä on vähän outo näkökulma. Joskus tuli ajeltua Riksuun katsomaan raviradalle pelkkä yleisöpyöritys ja sitten kotiin, eikä mitenkään jäänyt maku että paska päivä. Kun kerran kolminumeroisten aikaan jäljelle jääneet makkaratkin jaettiin ilmaiseksi.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1215
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eikä ole sitä viittäkymmentäkahta erikoiskoetta.. mikä on vähän outo näkökulma. Joskus tuli ajeltua Riksuun katsomaan raviradalle pelkkä yleisöpyöritys ja sitten kotiin, eikä mitenkään jäänyt maku että paska päivä. Kun kerran kolminumeroisten aikaan jäljelle jääneet makkaratkin jaettiin ilmaiseksi.
Parhaita on ne, ketkä ei lähde vaikkapa Secto Automotive Rally Finlandiin kun autoja on kisassa mukana niin vähän. Sillon kun niitä autoja oli 150 tai 170 niin porukka hävis pätkän varresta pääosin 20 kärkiauton jälkeen, 50 auton jälkeen ei ollu enää juuri ketään paikalla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2881
Sijainti
Lahti
Ei se ole poeka vielä mithään! Olin kerran Suomen MM-rallissa ja Killerin raviradalla siellä kauniiden ja rohkeiden osastolla l. VIP-teltassa. Siellä oli ihan kabbanaalit käynnissä. Sapuskaa sai vetää minkä lystäsi, kaljahanat oli auki ja kälätys infernaalista. Teltan ohi lähtöpaikalle ajoi milloin mikäkin Loebbi ja Grönholm, mutta porukat vaan istui siellä sisällä teltassa, ikään kuin itse tapahtuma olisi ollut juurikin siellä sisätiloissa lihapatojen ääressä. Olin ihan äimän käkenä. Lopulta mua alkoi hermostuttamaan se soranroiskuttamisen negligeeraaminen siinä määrin, että jätin mokoman teltan taakseni ja liityin pienessä vesisateessa nököttävien mutta innokkaiden vähemmän VIP-paikoilla olevien rallifanien joukkoon. Tunsin oloni kotoisaksi ja sydämessä läikähti. Liittyy sikäli tähän "rallin kuolema" aiheeseen, että niin kauan kuin Suomessakin ymmärretään rallin syvin olemus pätkän varrella rymyämisen ja lähes lapsenomaisen innostuksen muodossa: no hätä!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
porukka hävis pätkän varresta pääosin 20 kärkiauton jälkeen, 50 auton jälkeen ei ollu enää juuri ketään paikalla.
Jos ne autot 20 jälkeen olis kaikki takavetoisia, porukka ei lähtis pois, mutta koska ne on junnu wrc etuveto v1600 nuhapumppuja, ei semmosta vaan pysty kattoon. Ennenkaikkea noi etuvedot oksettaa eniten. Ite just olen tätä ko koulukuntaa, 20 jälk himaan jyskälästä, ei mitään katottavaa paitsi vetomiehet. Voidaan siis sanoa, että F-cupissa on tasokkaampi lähtöluettelo ja enemmän nähtävää verrattuna Jyskälään, kun mun ei tarvi lähtee 20 jälkeen himaan, vaan vetomiehiä tulee loppuun asti. Ton Jyväskylärallinkin vois nykymuodossaan vaikka lopettaa ja tehdä sääntö, että vain takavetoisilla autoilla voi osallistua, etuvetokuskeilta lisenssit pysyvästi pois ja ikuinen porttikielto kaikkiin moottoriurheilutapahtumiin.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1215
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jos ne autot 20 jälkeen olis kaikki takavetoisia, porukka ei lähtis pois, mutta koska ne on junnu wrc etuveto v1600 nuhapumppuja, ei semmosta vaan pysty kattoon. Ennenkaikkea noi etuvedot oksettaa eniten. Ite just olen tätä ko koulukuntaa, 20 jälk himaan jyskälästä, ei mitään katottavaa paitsi vetomiehet. Voidaan siis sanoa, että F-cupissa on tasokkaampi lähtöluettelo ja enemmän nähtävää verrattuna Jyskälään, kun mun ei tarvi lähtee 20 jälkeen himaan, vaan vetomiehiä tulee loppuun asti. Ton Jyväskylärallinkin vois nykymuodossaan vaikka lopettaa ja tehdä sääntö, että vain takavetoisilla autoilla voi osallistua, etuvetokuskeilta lisenssit pysyvästi pois ja ikuinen porttikielto kaikkiin moottoriurheilutapahtumiin.
Puhuin muuten semmosista ajoista kun tuonne viidenkympin tienoille riitti hyvinkin nelivetosia, ja takavetosiakin oli vielä seassa. Ei vaikuttanu asiaan. Ja F-Cup oli vielä F-ryhmän rahasarja. Mee muualle provoamaan, ku ei tuo nyt oikein suju. Kokeile vaikka Autourheilun ystäviä @fb jos sieltä irtois paremmin kipinää.
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
114
Sijainti
Naantali
Laskin juuri, että "Tunturiin" on ilmoittautunut 58 neliveto autoa ja 22 takavetoista, eli eiköhän noissakin ole katsomista, vaikka väliin tulisikin etuvetoisia, joista osa menee kyllä niin kovaa, että varmasti riittää katsottavaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Laskin juuri, että "Tunturiin" on ilmoittautunut 58 neliveto autoa ja 22 takavetoista, eli eiköhän noissakin ole katsomista, vaikka väliin tulisikin etuvetoisia, joista osa menee kyllä niin kovaa, että varmasti riittää katsottavaa.
Oleellinen kysymys myös on montako n-ryhmän mitsua ja subbea on mukana, koska niidenkin katsominen ainakin kesäkisoissa on aika tuskallista, kun ei ne kulje mihinkään, eikä niissä oo ääntä. S2000 ja R5 ynnä protot on ihan kiinnostavaa katottavaa ja onneksi noi subbet ja mitsut alkaa olla poistuvaa autokantaa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2028
Ihan sama mikä pyörä vetää tai miten moottorit pärisee jos sitä autoa pyörittää rattimies. Aina on näyttävän näköistä ja jaksaa katsella vaikka hamaan loppuun asti! Sähköautoihin on toki vielä vähän tottumista paatuneimmallakin rallifanilla.
 
Ylös