Miksi ralli ei kuolisi?

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3858
Sijainti
Salo
Kyllä se vauhti siellä on pääasiassa aika vaatimatonta. Muutaman kerran on katsojana oikein käynyt osallistujia sääliksi, kun ei edes suoralla uskalleta painaa kaasua.
Kun on silmä harjaantunut, sen kyllä näkee ja kuulee onko ammattimies vai herrasmies ratissa. Esim. kun kierrokset viedään rajoittimelle, sen näkee onko se hallittua ja nuotin kautta ennalta mietittyä vaiko pelkkä vaihtovirhe H-kaavion kanssa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4463
Sijainti
Parc Fermé
Hyvää settiä hei, voi jumalauta. "Etuvetokuskeilta lisenssit pois"...

Kansallisissa kisoissa ei oo vissiin käyty viimeiseen 25 vuoteen kun osaa teilata heti kerralla kaikki "nuhapumput 1600cc" vehkeet roskiin. Itsellä on ainakin vähän eriäviä mielipiteitä tästä.
Muutenkin tuo klo 20 jälkeen kotiinlähtö on paskapuhetta suurimmaksi osaksi (ellei sitten viihdy penkalla sen 3-4h ylimääräistä pussikaljoittelemassa / asu jossain Taivalkosken suunnilla jolloin perus kisankatsomismatka on vähän korkeampi).

Ei se ole poeka vielä mithään! Olin kerran Suomen MM-rallissa ja Killerin raviradalla siellä kauniiden ja rohkeiden osastolla l. VIP-teltassa. Siellä oli ihan kabbanaalit käynnissä. Sapuskaa sai vetää minkä lystäsi, kaljahanat oli auki ja kälätys infernaalista. Teltan ohi lähtöpaikalle ajoi milloin mikäkin Loebbi ja Grönholm, mutta porukat vaan istui siellä sisällä teltassa, ikään kuin itse tapahtuma olisi ollut juurikin siellä sisätiloissa lihapatojen ääressä. Olin ihan äimän käkenä. Lopulta mua alkoi hermostuttamaan se soranroiskuttamisen negligeeraaminen siinä määrin, että jätin mokoman teltan taakseni ja liityin pienessä vesisateessa nököttävien mutta innokkaiden vähemmän VIP-paikoilla olevien rallifanien joukkoon. Tunsin oloni kotoisaksi ja sydämessä läikähti. Liittyy sikäli tähän "rallin kuolema" aiheeseen, että niin kauan kuin Suomessakin ymmärretään rallin syvin olemus pätkän varrella rymyämisen ja lähes lapsenomaisen innostuksen muodossa: no hätä!
Parhaita on ne, ketkä ei lähde vaikkapa Secto Automotive Rally Finlandiin kun autoja on kisassa mukana niin vähän. Sillon kun niitä autoja oli 150 tai 170 niin porukka hävis pätkän varresta pääosin 20 kärkiauton jälkeen, 50 auton jälkeen ei ollu enää juuri ketään paikalla.
Killeristä ja kärkiautojen jälkeen poistumisesta on jäänyt mieleen tarina siitä kun yksi kaunis vuosi kun tekivät sen erheen että kärkiautot ajatettiin ekana Killerillä.

Kuuluttaja joutui sanomaan aikalailla junnuluokan tullessa viivalle et "älkää nyt vielä lähtekö, sieltä tulee vielä kisakalustoa"
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2367
Sijainti
JKL
).



Killeristä ja kärkiautojen jälkeen poistumisesta on jäänyt mieleen tarina siitä kun yksi kaunis vuosi kun tekivät sen erheen että kärkiautot ajatettiin ekana Killerillä.

Kuuluttaja joutui sanomaan aikalailla junnuluokan tullessa viivalle et "älkää nyt vielä lähtekö, sieltä tulee vielä kisakalustoa"
Jep... Olikohan 2008 kun startattiin killerillä perjantaina kaksi paria Loeb/Hirvonen jälkeen... Ajateltiin että kerrankin päästään ajamaan ison yleisön edessä... Ja pskat. Ehkä 30% yleisöstä paikalla kun me lähdettiin. 6min Hirvosen jälkeen...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4463
Sijainti
Parc Fermé
Jep... Olikohan 2008 kun startattiin killerillä perjantaina kaksi paria Loeb/Hirvonen jälkeen... Ajateltiin että kerrankin päästään ajamaan ison yleisön edessä... Ja pskat. Ehkä 30% yleisöstä paikalla kun me lähdettiin. 6min Hirvosen jälkeen...
Samana vuonna yleisön viihtyvyyttä ei ainakaan lisännyt se et joutuivat vartin kattomaan auringonpaisteessa sitä kun velivenäläisen ST-Fiestaa revittiin "pääsuoran" kaiteesta irti.

Nyt kun tuli näistä nuhapumpuista junnuvehkeistä puhetta, eikös 2003 jonkun "lämpimämmän maan" Puma-kuskin ralli päättynyt suht aikaiseen juuri Killerillä, eikä ees ajovirhe ollut kyseessä. Eka pätkä koko kisassa ja Fordsonin motti päästi toimintasavut pihalle Zetecistä syystä X.
 

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
Kannattaisi käydä katsomassa edes yksi historic-ralli Euroopassa ennenkuin alkaa hehkutella niiden antia. Kyllä se vauhti siellä on pääasiassa aika vaatimatonta. Muutaman kerran on katsojana oikein käynyt osallistujia sääliksi, kun ei edes suoralla uskalleta painaa kaasua. Slowly Sideways -porukan tapahtumat ovat vähän viihdyttävämpiä, mutta ne eivät olekaa ralleja, kun ei oteta aikaa.

Suomen historic-ralleissa näkee ihan oikeaa ajamista, ainakin osalla. Tietenkään siitä ei voi nauttia jos on B-ryhmä suodatin päällä, eikä mikään, ei siis mikään, muu tunnu miltään.
Juurikin nämä historic-autot ovat hienoja, ovat nyt ja olivat aikanaan, kun olivat uusia. Suomessa on rakennettu näitä hisse-autoja ihan tilaustyönä ulkomaille, eli osaamista on. Hienoa, että näillä ajetaan vieläkin kovaa, mutta nostan hattua myös niille, jotka käyvät näitä kisoissa lähinnä ulkoiluttamassa.

Parhaiten ovat jääneet mieleen 70-luvulta (osin 60-luvulta) urheiluautomaiset Renault Alpine, Lancia Stratos, Nissan 240, Triumph TR7, Mersu 450 ja Porsche 911, mutta myös Mini, Saab 96, ykköskopan ja kakkoskopan Escort, Volvo 140, Imp, Rellun Gordini, Fiat 131 ja Opel Kadett Coupe. On etuvetoa ja takavetoa, moottorit edessä, keskellä ja takana. Hyvin erilaisia autoja keskenään. Tämä aikakausi oli minusta myös ehkä rallia parhaimmillaan.

Sitten B-ryhmästä kaikki olivat omalla tavallaan hienoja. Audin quattro S1 ehkä sykähdytti eniten viisipyttyisen äänillään, paukkeellaan ja tulenlieskoineen etenkin pimeällä. Lancia Delta S4 oli oikea monsteri, ja tietysti 037 oli hieno.

A-ryhmässä Celica ja Lancia Delta Integrale olivat hienoja. Myös takavetoinen Cossu. Nostan Kit Carit myös esiin, olivat ihan kelpo laitteita A-ryhmän ja WRC:n rinnalla.

WRC-aikakaudesta ehkä Ford Escort Cosworth ja Polo nousevat esiin. WRC oli ihan ok (joskin autot olivat tylsiä) siihen asti kun yksityisteamit olivat mukana. Aika monta podiumia ottivat, ja oli hienoa seurata eri kuljettajien projekteja yksittäisiin ralleihin. Vertailla suomalaiskuskien ja muiden aikoja keskenään näyttöjä antamassa.

Jotain vikaahan nykyisessä MM-sarjassa (tai jossain) on, että mukana ei ole yhtään eurooppalaista valmistajaa (Ford on tosin osittain eurooppalainen) eikä kaikilla parhailla kuljettajilla ole ollut tallipaikkaa. Ehkä tämä hybridi-vaihtoehto on kuitenkin vähiten huono, koska autotehtaat sen halusivat. Yksi tehdas lisää mukaan niin homma näyttäisi taas ihan toisenlaiselle. Tai vastaavasti yksi tehdas pois niin loppu on lähellä. Aika veitsenterällä mielestäni mennään.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3858
Sijainti
Salo
Voisi tilannetta verrata vaikka Ruisrockiin. kun on nähnyt Gary Mooren ja Thin Lizzyn esiintyvän Ruisrockissa, niin ei sitä Ellinooraa tai Olavi Uusivirtaa lähde katsomaan.
Niin se Ruisrock myös ottaa ne esiintyjät esiintymään joita kansa tulee kuulemaan. Se on tietysti oikein. Ruisrockista on tullut räppiä ja kansantanhuja, sama on käynyt rallin MM-sarjallekin, valitettavasti.
No itseasiassa kun otit tämän musavertauksen, niin tässäkin on sellainen hiuksenhieno vivahde-ero.

Näiden gatekeepereiden nirinää siitä, kenellä on "oikeus" esiintyä Ruisrockissa, ei jaksa lukea. Eivät ne vinkujat siellä kuitenkaan ole vaikka siellä vaikka esiintyjiksi olisi buukattu uudelleen kasattu CCR ja Syd Barrettin aikaisen Floydin hologrammi.

Gatekeepereiden kommenteista huokuu aina sellainen pahansuopuus ja pätemishalu miten tehdään täydellinen tapahtuma ilman että se aiheuttaa heille minkäänlaista vaivannäköä tai kustannuksia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11020
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Musavertauksessa Gary Mooresta Olavi Uusivirtaan ontuu myös se, että se on sama kuin vertaisi MM-rallia SM-ralliin. Tosin nostalgikko musapiireissäkään ei varmaan syty tämän päivän kansainvälisiin nimiin.

Itsekin olin rallin suhteen nostalgikko kun liityin tänne foorumille 2010. Halusin keskustella B-ryhmästä ja vanhoista Suurajoista sekä löytää ja jakaa vanhoja videoita. Nykyhetken WRC oli mielestäni tylsää, samat kuskit voittivat aina ja autot oli mitäänsanomattomia. 2017 tulleiden sääntöjen myötä tilanne jotenkin keikahti, yhtäkkiä oli neljä tallia joista kaikki voittivat kisoja ja paras kuski ei ollut enää (ainakaan ylivoimaisesti) parhaassa autossa. Lisäksi näyttävyys oli kohdillaan kovien nopeuksien, aggressiivisten siivekkeiden ja käsittämättömen pitkien hyppyjen ansiosta. Lisäksi R5-autot kakkosluokkana tarjosivat myös paljon enemmän nähtävää kuin entisvuosien N-ryhmäläiset tai kaksivetoiset (ainakin soralla). Edelleen väittäisin, että vuodet 2017-2019 ovat koko lajin yksi kultakausista.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3858
Sijainti
Salo
Ei taida tällä erää italiaan olla mitään asiaa kun globalistit on lietsoneet tätä hysteriaa jonkin nuhan varjolla. Pitää olla jos jonkinlaiset aplikaatiot kännyssä ja jos jonkinlaista lippusta ja lappusta että pääsee ylipäätään yhtään mihinkään.
Ja kysymys kuuluukin: missä tapahtumissa gatekeeperit kävivät ennen covidia? No joo, eivät missään, kun sitä täydellistä tapahtumaa ei heille ilmaiseksi kotiin tuotu.

Mutku, sitku ja voiku kuuluivat jo silloin sanavarastoon.
 
Viimeksi muokattu:

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
232
Jotain vikaahan nykyisessä MM-sarjassa (tai jossain) on..
Yleisesti kaikki urheilumaailmassa on muuttunut huonompaan nykyajassa.
Voisi sanoa että ns. romatiikka on kadonnut.
Ykstoikkoista suorittamista kaikki tyynni, voittajat aina yksiä ja samoja teflonhymyilijöitä.

Nurkan takaa ei enää yllätä kukaan.(rallissa mallia Hämäläinen ja Suurajot 77 tai Jean-Pierre Nicolas ja Monte Carlo 78)

Jääkiekko pelkkää mainossälää niin että silmiä ja korvia särkee.
Maastohiihdossa selostajat karjuu loppusuoran ryhmäriuhtomista.
Niin, urheiluselostajat luo tunnelmaa karjumalla. (Vert. Paavo Noposen runokuvat)

Formula 1:ssa viikatemies hukkunut turva-alueen hiekkaan. Gladiaattorit muuttuneet paksuniskaisiksi narisijoiksi.
Suurajoissa aamuyön sumu ei yllätä kuin asuntoauton nurkalle kusijan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
528
Yleisesti kaikki urheilumaailmassa on muuttunut huonompaan nykyajassa.


Formula 1:ssa viikatemies hukkunut turva-alueen hiekkaan. Gladiaattorit muuttuneet paksuniskaisiksi narisijoiksi.
...Puhumattakaan näistä säälittävistä polvistujista tai sateenkaari ideologian mokuttajista.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
405
Sijainti
pk.seutu
Yleisesti kaikki urheilumaailmassa on muuttunut huonompaan nykyajassa.
Voisi sanoa että ns. romatiikka on kadonnut.
Ykstoikkoista suorittamista kaikki tyynni, voittajat aina yksiä ja samoja teflonhymyilijöitä.
Tämä. Juuri isojen persoonien puute vaivaa urheilumaailmaa tällä hetkellä. Eikä pelkästään rallia, vaan oikeastaan kaikkia lajeja. Suurten, karismaattisten tähtien tilalle on tullut ulkoa opeteltua jargonia toistavia puhuvia päitä.
Missä nykypäivän Matti Hagmanit, Seppo Rädyt, Markku Alenit, Timo Saloset?
Estääkö nykyajan yhteiskunta, sen arvokontekstit em. kaltaisten tyyppien nousun julkisuuteen? Jos jossain junnussa (lajista riippumatta) on havaittavissa tietynlaista särmää ja luonnetta, niin se hiotaan nopeasti pois, jotta hänet saadaan samaan muottiin muiden kanssa.
Siihen, minkä nykyajan arvomaailma hyväksyy.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
512
Tämä. Juuri isojen persoonien puute vaivaa urheilumaailmaa tällä hetkellä. Eikä pelkästään rallia, vaan oikeastaan kaikkia lajeja. Suurten, karismaattisten tähtien tilalle on tullut ulkoa opeteltua jargonia toistavia puhuvia päitä.
Missä nykypäivän Matti Hagmanit, Seppo Rädyt, Markku Alenit, Timo Saloset?
Estääkö nykyajan yhteiskunta, sen arvokontekstit em. kaltaisten tyyppien nousun julkisuuteen? Jos jossain junnussa (lajista riippumatta) on havaittavissa tietynlaista särmää ja luonnetta, niin se hiotaan nopeasti pois, jotta hänet saadaan samaan muottiin muiden kanssa.
Siihen, minkä nykyajan arvomaailma hyväksyy.
Kai tuo liittyy myös kaupallisuuteen ja, että kaikkia pitää miellyttää. Asia on sinänsä koomisesti markkinoinnin itse luoma ja monet ehkä tietävät mikä teko voisi massasta erottautua, mutta harva uskaltaa kuitenkaan sitä tehdä, kun pelkää, että joku pahoittaa mielensä. Hauska paradoksin omainen tilanne jopa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2890
Sijainti
Lahti
Mä en kyllä taida olla samoilla linjoilla kun puhutaan näistä "suurista persoonista", tai heidän poissaolostaan. Koska se on kuitenkin vähän niin kuin makuasia, turha tästä kait on vääntää? Yksi tykkää äitistä, toinen tyttärestä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1222
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ykstoikkoista suorittamista kaikki tyynni, voittajat aina yksiä ja samoja teflonhymyilijöitä.
...
Gladiaattorit muuttuneet paksuniskaisiksi narisijoiksi.
Eikö tässä ole kevyt ristiriita? Kun se paksuniskainen narisija on nimenomaan niitä harvoja persoonia ja ei-teflonhymyilijöitä.
---- (jatko ei liity enää franz gallen viestiin vaan topikkiin yleisesti)
Kaiken kaikkiaan kun asiaa ajattelee, niin on se kyllä saatanan hyvä että on syntynyt b-ryhmän aikakauden jälkeen. Olis jääny rallista nauttiminen ja sen harrastaminen paljon vähemmälle, jos ois pitäny 35v länkyttää siitä, että ei oo nämä nykyset lussut mitään verrattuna niihin beeryhmän tykkeihin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2890
Sijainti
Lahti
Hah hah, mun oli pakko nauraa (hyväntahtoisesti) ihan ääneen kun luin ylläolevan. Ihan samaa mieltä, paitsi että mä olen tyytyväinen kun olen syntynyt jo vuonna miekka&kilpi ja ehtinyt nähdä silloisten uljaiden itänaapuriemme visusti ulkoisilta vaikutteilta suojellut rallimaajoukkueet Jyväskylän Suurajot-nimisessä tapahtumassa. Ei se Volga montaa kertaa startissa ruopaissut, mutta muuten meni ylväästi kuin kameli pitkin suomalaista soratietä:) Itse asiassa mä taidan olla niin joustava ja selkärangaton rallifani, että muhun uppoaa aikanaan ne sähköautotkin kuin puukko kuumaan voihin!
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2890
Sijainti
Lahti
MM-sarjasta ja sen tulevaisuudesta voi olla monta mieltä, vaikka senkin kanssa on tähän mennessä käynyt aina samalla tavoin kuin M-Fordin kanssa l. juupas eipäs vaarinhousut arvontaa aina siihen saakka kunnes kausi alkaa, mutta kun katsoo seuraavaakin kotimaista listaa, ei tarvinne äpyillä ralliautoilun nykyhengitystilaa: https://www.suomenautourheiluliitto.fi/rallicup-ilmoittautuneet2022/ Hyvin puuskuttaa!
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3858
Sijainti
Salo
Kaiken kaikkiaan kun asiaa ajattelee, niin on se kyllä saatanan hyvä että on syntynyt b-ryhmän aikakauden jälkeen. Olis jääny rallista nauttiminen ja sen harrastaminen paljon vähemmälle, jos ois pitäny 35v länkyttää siitä, että ei oo nämä nykyset lussut mitään verrattuna niihin beeryhmän tykkeihin.
Juu, tämä on se mikä jakaa ihmiset kahteen leiriin. Joillakin on tarve vain osoitella sormella vikoja (yleensä neljän seinän sisästä). Toiset sitten osaavat osaavat nauttia siitä mitä on tarjolla. Jälkimmäiset noin ylipäätään ovat enempi aikaansaavia, ne pärjäävät jotka osaavat sopeutua.
 
Ylös