Minne menet kotimainen ralli?

Panis-Takagi

Sumin kanssa ignoressa...
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
103
Mitä tälläkin oikein haetaan. Moottoriurheilu ei nykyisin kilpailumielessä kiinnosta enää kuin rikkaita tai niitä kummallisimpia lajifriikkejä. Esimerkiksi joukkuelajeihin verrattuna moottoriurheilu on Suomessa kuin kärpäsen surinaa härän korvassa - ärsyttää hetken mutta ei häiritse kauaa. Nykyään Suomessa m-urheiluun sijoittaminen on käytännössä riskipeliä kun kotoisia formulaluokkia tahkovat vuodesta toiseen samat janarit samoissa autoissa ja heti kun tänne tulee vähän paskaa parempi ulkomaalainen niin kotoiset sarjajyrät ovat heti vaikeuksissa.

Rallin SM-sarjakin on lähinnä vain maalaisten ja siellä asuvan kaljakansan juttu. Suurta yleisöä ei (ymmärrettävästi) kiinnosta katsella vuodesta toiseen Basti Lindholmin ja kumppanien köröttelyä tyhjällä tiellä vuodesta toiseen. Okei, vaikka Suomesta aina joku löytää tiensä Jouhkin Timon hoiviin niin eipä tämä mikään ralliautoilijoiden Sampo ole mitä tulee lahjakkaiden kuskien etsimiseen. Eivätkä nuoret kaupunkien kasvukeskuksissa pääse kosketuksiin lähinnä maaseudun teillä ajettavissa ralleissa. Vertailukohtana voisi ammentaa jalkapalloa ja rallia: Jalkapallon voi aloittaa kuka vain vaikka lehmännahasta punotulla nahkapallolla täysin ilmaiseksi kun taas ralliauto maksaa useita tuhansia - mukaanlukien huollot, osallistumismaksut, matkakulut ja usein myös co-kuljettajan puute aiheuttaa ongelmia; mitä teet jos lähipiiristäsi et löydä kartturia? Jo siihen tyssää unelmat.

Ehdottaisin että järjestetään enemmän

1) asvalttikisoja suurissa kaupungeissa (Tampere (Pirelli-ralli kansalliseksi), Oulu, Turku, Kuopio jne)
2) "Pääkaupunkiseutu"-tour - Pääkaupunkiseudun kiertue kolmena viikonloppuna kattaen Vantaan soran, Espoon asvaltin ja Helsingin kaupunkirallin (päätösvloppu)
3) Enemmän ralleja asutuskeskusten kupeeseen - E-Suomesta esim. Hyvinkää, Inkoo jne, Pohjoisesta Rollo ja Tornio, Idästä Mikkeli, Lännestä Parainen ja muu Turun saaristo ja keski-Suomeen Jyskälään.
4) Enemmän isojen sponssien kisoja kuten Neste Oil Rally Jyväskylä MM-tasolla, Tunturirallin (nyk Arctic Lapland Rally mikälie) panostettava helvetisti enemmän, tuleva Kansallisen SM-sarjan lippulaiva kuten Monaco MM-sarjassa ja vormuloissa.
5) Nuorten nälkäisten kuskien esillenostoa, fossiilit managerointi yms. hommiin (Lindholm ja muut neljääkymppää käyvät).
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Panis-Takagi sanoi:
Vertailukohtana voisi ammentaa jalkapalloa ja rallia: Jalkapallon voi aloittaa kuka vain vaikka lehmännahasta punotulla nahkapallolla täysin ilmaiseksi kun taas ralliauto maksaa useita tuhansia - mukaanlukien huollot, osallistumismaksut, matkakulut ja usein myös co-kuljettajan puute aiheuttaa ongelmia; mitä teet jos lähipiiristäsi et löydä kartturia? Jo siihen tyssää unelmat.
Kuinka monta niitä jalkapallon maailmanmestaria Suomesta löytyykään?

Kaikki on suhtellista...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11123
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Pari kaunista ajatusta, joutavaa riidanhaastoa sekä muutama utopia...:rolleyes:

Valitus seis ja järjestelyhommiin, Suomessa on turhan monta kisaa jouduttu perumaan puuttuvien järkkärien takia!
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
ettelbruck sanoi:
joutavaa riidanhaastoa
Mielestäni tuo tekstistä eniten paistoi läpi, oli se tarkoituksellista tai ei. "Maalaisten ja siellä asuvan kaljakansan juttu" -vaiheessa stoori alkoi tökkimään, sori vaan. Johtuu varmaan osaksi maalaisuudestani ja kaljakansataustastani.:doubtful:
 

Panis-Takagi

Sumin kanssa ignoressa...
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
103
Anteeksi vain jos vain jos kirjoitukseni loukkasi jotakuta. Tarkoituksena vain oli katsoa rallin kiinnostavuutta näin isoista Suomen kaupungeista nähtynä. Nykyään nämä isot kasvukeskittymät Etelässä sisältävät niin paljon erilaista urheilu- ja kulttuuriviihdettä että runsauden pulahan tässä on. Ralli ei ole näillä main kuitenkaan saavuttanut sellaista suosiota kuin esim. joukkuelajit.

Ja koska raha liikkuu lähinnä täällä etelässä niin savossa ajettavat rallit eivät pian - valitettavasti - enää kiinnosta katsojia/sponsoreita => rahaa ei tule => tapahtuma lopetetaan.

Olen myös kuullut eräiltä rallia tiivisti seuraavilta tahoilta että rallikansan käytös Suomessa on lähennellyt jo suoranaista porsastelua, esimerkiksi tuossa pari vuotta sitten Jyskälän MM-kaasutteluissa örvellettiin umpikännissä tienomistajien ja mökkeilijöiden tonteilla kuin elukat. Tällöin tielupia ei enää vastaisuudessa tipu ja ralli ajetaan yhä enemmän pienelle alueelle. Helvetti mitä sikakansaa me suomalaiset olemme:nope:
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
184
Kuningasidea: Tehdään pääluokaksi nämä uudet S2000-autot (SYY: hinta). Hommataan sarjaan pari vanhaa jyrää. Ajatetaan Tommi Mäkistä ja Harri Rovanperää muitten seassa. Siinä jos missä on ponnahduslautaa, kun vie 6-0 vanhoja mestareita. Kiinnostavuutta tuo varmasti lisää, lisää katsojia penkalle, näkyvyyttä ja myös rahaa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Se täytyy kyllä sanoo et viime vuoden Lahti EM-Historicin mikkihiiriyleisöpätkä yllätti positiivisesti. Nimittäin väkimäärä oli melkolailla suuri siinä sataman seudulla.

Et periaatteessa ainut pointti tuossa kirjotuksessa joka toimii.

Toki yleisöpätkän ajaminen stadissa vaatis sellasen reippaahkon siirtymärallin ennenkun ollaan sit varsinaisilla pätkillä. Vrt. viime vuoden Hankikseen.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Kyllä samoilla linjoilla joo että moni ralli jää varmaan paikalliselta kadun mieheltä huomaamatta kun kilpailukeskus on jossain syrjässä ja ek:tkin jossain maaseudun harvaan asutulla alueella. Toreille ja turuille autot näkyviin jotta ihmiset pääsee niitä pällistelemään. Varmasti monelle tulis kipinää lähteä myös sinne maaseudun ojan penkalle katselemaan.

Viime kesänä Lahden satamassa oli väkeä kuin vanhoina hyvinä aikoina harjun ek:lla. Ja siellä oli just niitä kadun miehiä jotka ei metsään vaivautuis lähtemään. Toivottavasti tuli jäädäkseen sataman revittely.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4053
Sijainti
Event horizon
Tunturi ralli EM-osakilpailu 2021?

Aikaisemmin kilpailu oli aina vuoteen 2004 asti osa EM - rallisarjaa. Arctic Lapland Rally
EM sarjan voisi jakaa kahtia: Pohjois-Euroopan ja Etelä-Euroopan mestaruussarjoihin jotta kustannuksia saataisiin vähän pienemmiksi. Ja kuskeille/tiimeille sitten osallistumispakko sarjan kaikkiin osakilpailuihin (joita voisi olla 6-7 kisaa per kausi). Muutoin Tunturia (tai Arctic Rallya) on turha tunkea sinne EM-kalenteriin, kun ei sinne kuitenkaan vaivaudu kuin jotain elämysmatkailijoita jostain Ranskasta, Italiasta tai Espanjasta. Hyvä jos edes Puolasta ja Saksasta tosissaan EM-tittelistä ajavia saapuisi paikalle.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3104
Sijainti
Lohja
Silloin kun Tunturi oli ”EM”-osakilpailu, se oli vanhan pistekerroinsysteemin aikaan. Ja kun kerroin oli muistaakseni 5, ei sillä ollut mitään merkitystä EM-sarjan kannalta kun käytännössä vain 20-kertoimisista sai riittävästi pojoja.

Eikös nykyisessä EM:ssä ole joku minimimäärä kisoja, mitä pitää ajaa? Tosin, kun niin suuri osa kisoista on Välimeren seudulla tai kaukana Atlantilla (Azorit, Kanaria, Kypros, Italia) niin sehän on selvä että Tunturi olisi eteläeurooppalaisille se skipattava.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2700
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Silloin kun Tunturi oli ”EM”-osakilpailu, se oli vanhan pistekerroinsysteemin aikaan. Ja kun kerroin oli muistaakseni 5, ei sillä ollut mitään merkitystä EM-sarjan kannalta kun käytännössä vain 20-kertoimisista sai riittävästi pojoja.
Joo, eikös Tunturin kerroin (ainakin 90-luvulla) ollut juuri 5? Hankis taisi joutua tyytymään viimeisinä vuosinaan jämäkertoimeen 2. Ja EM-ralleja taisi parhaimmillaan (tai pahimmillaan) olla yhteensä jotain 50-55 kpl.

Vähemmän yllättäen tämä teki sen, että EM saattoi mennä jollekin Enrico Bertonelle joka kävi Celicalla kiertämässä jotain ö-luokan bulgaarialaisia tms. kisoja, joissa nyt sattui olemaan kerroin 15 tai 20.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3104
Sijainti
Lohja
Joo, eikös Tunturin kerroin (ainakin 90-luvulla) ollut juuri 5? Hankis taisi joutua tyytymään viimeisinä vuosinaan jämäkertoimeen 2. Ja EM-ralleja taisi parhaimmillaan (tai pahimmillaan) olla yhteensä jotain 50-55 kpl.

Vähemmän yllättäen tämä teki sen, että EM saattoi mennä jollekin Enrico Bertonelle joka kävi Celicalla kiertämässä jotain ö-luokan bulgaarialaisia tms. kisoja, joissa nyt sattui olemaan kerroin 15 tai 20.
Tämä oli omituinen systeemi aikanaan. Kauhea määrä kilpailuja, vaikka oikeasti ne 2 -ja 5 kertomiset rallit olivat yhtä paljon EM-osakilpailuja kuin nyrkkeilyssä pikkuliittojen tittelit ”maailmanmestaruuksia”. Eli käytännössä sanktiomaksu on maksettu jonkun tilille ja se siitä.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3104
Sijainti
Lohja
Osuva vertaus :thumbup:
Juu, eikä ole mutua tai Esson baaria. Esim. mainitun Bertonen mestaruuskautta 1999 kun katselee: viitisenkymmentä rallia mutta 2 -ja 5 rallit ja osa 10-kertoimisistakin paikallisten suuruuksien temmellyskenttää. Eli ei todellakaan voi sanoa, että siellä olisi ollut Euroopan parhaat ralliautoilijat samanaikaisesti paikalla, ehkä vähän mukavuusalueensa ulkopuolellakin (ranskalaiset soralla ja lumella, skandit asfaltilla :ahem: )

https://www.ewrc-results.com/season/1999/6-erc/
 
Ylös