Miten aloittaa mikroautoilu harrastus

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mulla on ikää kertynyt jo 28 ja ajattelin harkita uutta mukavaa harrastusta kaverin kanssa ja periaatteessa päädyimme mikroautoiluun,periaateessa siksi ettemme tiedä lajista/kalustosta mitään muuta kuin sisäradoilla ajelun ohella on tullut kuulluksi/nähdyksi.

Mikä olisi sopiva kalusto/luokka jota kannattaisi harkita?

M8inkälaisiin kustannuksiin kannattaa varautua? Runko+moottori noin 5k€? Mitä ajaminen maksaa jne.

Fossiili :) sarjasta olen jotain kuullut.

Infoa kaikessa muodossa + linkkejä kiitos wink
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Norman onko sulla ihan kaikki kotona? Jos jotain on niin taitaa olla valot pimeänä.... Sit sulla on kaks leegoa leluina toinen on naulattu lattiaan kiinni ja toinen on jumissa patterin takana ja lisäksi sulla on ikkunat metsään päin ja piha asfaltista ja liian kireä pipo päässä..
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Jatkakaa vain kaverinne kanssa sitä nykyistä harrastustanne ja varokaa, että ei jää pallit patterin väliin paahtumaan.
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Raket 120 taitaa olla sopivin luokka aikuiselle kartigin aloittajalle. Samalla se on halvimpia luokkia, kun koneet ovat kestäviä ja niissä on pitkät huoltovälit.

Ensin mekin kaveriporukalla kävimme sisäradoilla ajelemassa (LeManse & Suzukart). Sitten kaverin serkku osti Raket 120 auton ja kerran Kaanaassa kävimme sitä testaamassa. Siitä sitten iski hirvee karting-kuume päälle ja semmoiset myöhemmin itsekkin hommasimme. Pari vuotta sitten kun ostimme autot niin käytetty runko oli noin 6000mk, uusi kone 4700mk ja halvimpiin mahdollisiin kypärään, ajohaalariin ja hanskoihin meni noin 1000mk. Ja kylkiliivit kannattaa ehdottomasti ostaa! Eli yhteensä noin 12000mk / 2000€. Yksi auto sopii hyvin myös 2-3 kaverin kimppa-autoksi.

Eihän meilläkään aluksi ollut kartingista eikä niistä koneista mitään kokemusta, mutta pikkuhiljaa oppii ja radalla saa aina muilta hyviä vinkkejä. Auton hommaamisen lisäksi pitää olla paku tai peräkärry millä kaluston saa radalle. Meillä on käytössä kaverin paku johon olemme tehneet telineen mihin saa kaksi autoa kätevästi päällekkäin. Sama teline toimii purettuna huoltopukkina. Ja auton säilytystä ja huoltoa varten on hyvä olla oma talli. Me aina ajon jälkeen puunaamme joka paikan puhtaaksi pölystä ja hiekasta niin osat kestävät pidempään.

Kesän ajokulut riippuvat pitkälti siitä kuinka siististi ajaa. Eli pysyykö radalla vai ajeleeko kanttareiden päältä ulos hajottaen ketjut ja rattaat. Kesän mittaan voi mennä parit kejut riippuen paljonko ajaa. Hinnat vaihtelevat 30-40€ välillä per ketju. Niitäkin on hyvä olla eri pituisia eri kokoisia rattaita varten. Rattaitakin voi mennä muutama kesässä, tosin yhdelläkin voi pärjätä hyvällä säkää. Niitäkin pitäisi olla eri kokoisia eri radoille, mikäli käy useammalla eri radalla ajamassa. Rattaiden hinnat on noin 13-15€ kappale. 10 litralla kaksitahtibensaa ajelee hyvin yhden päivän. Tai hyvä sitä on olla muutama litra ylimääräistä mukana ettei lopu kesken jos useampi kuski ajaa jatkuvasti samalla autolla. Sitten tietysti aina välillä voi tulla ylimääräisiä kuluja, kun pitää laakereita ja muita ostella. Jos on kaveriporukan kimppa-auto niin kulut tasaantuvat useammalle kuskille jaettavaksi.

Kun itse tekee mahdollisimman paljon niin siinä säästää paljon. Minulla halkesi pohjalevy kulmasta tärinästä. Uusi olisi maksanut noin 70€, mutta hain peltiliikkeestä vastaavan kokoisen alumiinilevyn hintaan 5€ ja leikkasin kuviosahalla sen oikeaan muotoon. Näin säästin 65€. Hitsausvehkeet on syytä olla jollain tutulla. Sivukatteiden irrotettavat tukiputket menevät meillä aika usein tärinästä ja kanttarinkolhuista poikki. Niitä saa muutaman kerran kesässä vähän hitsailla.

Me ollaan yleensä ajeltu käytetyillä Maxxis SLC renkailla joita menee kesässä 2-3 sarjaa jos ne ajaa loppuun. Yhden kisan ajetusta rengas sarjoista ollaan maksettu noin 20€/sarja, isommasta satsista vähän vähemmän. Loppukesästä ostettiin kaverin varastosta kaikki renkaat pois ja niillä ajamme hyvin kaksi seuraavaa kesää.
Eli kesän materiaalikulut saattavat olla halvimmillaan vajaasta parista sadasta kolmeen sataan euroon riippuen siitä paljonko tulee kilometriejä radalla (ja etenkin radan ulkopuolella) plus bensat ja ratamaksut. Ratamaksu on yleensä joissakin alle joissakin yli 10€ autolta päivä. Jotkut radat nyhtäävät saman summan joka kuskilta vaikka ajaisivat yhdellä autolla.
Mulla meni viimekesänä noin 1000€ kun tuli tehtyä ylimääräisiä ostoksia. Eli renkaita varastot täyteen, toinen vannesarja, 3kpl takalaakereita, erikokoisia rattaita ja ketjuja joilla ajelee hyvin ensikesänkin, rataskeskiö, jarrupalat jne. Ensikesänä selviääkin sitten taas huomattavasti pienemmillä menoilla kuin tänä vuonna kun ostetut osat kestävät useamman kesän.

Tuskin tämän halvempaa aikuisten autourheilu luokkaa mistään löytyy.

Raket 120 autoja on vuokra käytössä ainakin Kokemäen karting radalla. Muistaakseni jossain hesan lähisöllä olevalla radalla oli myös samat autot vuokrakäytössä kun radan sivuille joskus törmäsin. Eli jos luokka kiinnostaa niin kannattaa käydä kokeilemassa niitä vuokra-autoja ensin niin saa tuntumaa lajiin. Vaikka Raket 120 ei ole mikään tykki niin sisä karting autoihin verrattuna vauhti on huomattavasti kovempaa ja ajaminen paljon nautinnollisempaa.

Täällä on meidän tiimin sivut http://park.ruutulippu.net/. Siellä on karting osiossa pikkuisen perustietoa Raket 120 koneesta ja linkkejä sarjojen sivuille. Koitamme sivujen kautta saada kasaan vakiporukkaa jonka kesken kävisimme yhdessä ajelemassa samoilla radoilla. Näin saisi enemmän pientä kisaa aikaiseksi useamman kuskin kera. Eli kaikki kiinnostuneet tulkaa mukaan ajoporukkaan. Kuvagalleriassa on paljon kuvia parin viimekesän ajoreissuista.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kiitos viestistäsi!

Ostimme kavereiden kanssa Juho Annalan vanhan CRG runkoisen kartin Maxterin vesijäähdytteisellä koneella ja ehdimme testata sitä kahteen otteeseen ennen lumia GPkartingin ulkoradalla. Kokemus oli erittäin viihdyttävä ja tehoa tuntui olevan enemmän kuin riittävästi ainakin sateella :) Tosin toisella kerralla ajoimme kostealla radalla slikseillä niin ei siinä kovin suuriin vauhteihin kyetty.. wink

Yritämme säästää moottoria kenties vähentämällä puristuksia ja tarpeeksi pitkillä välityksillä.

Saimme myös Juholta mahtavia vinkkejä auton säätämiseen ja kaikkeen muuhunkin tekniikkaan ja myös juuri noihin renkaiden hankintaan ynnä muuhun ,joten iso kiitos hänelle!

Säädettävä sytkä olisi vaan mukava lisä tuohon vehkeeseen.. Silloin saataisiin tehtyä kierrosrajoitin ja muutenkin parannettua moottorin käytöstä pienillä kierroksilla.
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Voisitte kysellä Paloselta eli Linear Powerista http://www.linearpower.fi/ Vortex ROK moottorin sytkää siihen koneeseen.. Siinä on muuttuva ajoitus ja kierrosten rajoitus toteutettu ajoitusta muuttamalla, ei sytytystä pätkimällä. Ajettavuus todella hieno mutta kierrokset loppuu reilusti ennen (n. 14500/min) ton Maxterin huippukierroksia (n. 20000/min)

Ehdottaisin ihan harrastehommista saatujen kokemusten perusteella että paatte Maxterin myyntiin tai tarjoatte maahantuojalle http://www.jaatinen.com/ vaihdossa ja hankitte esim Rotax Maxin, Vortex ROKin tai jonkun muun oikeen HARRASTEmoottorin.

ICA koneella ajaminen ei oo oikeesti halpaa hommaa, jos se on teidän ainoo kone niin kauden aikana(n. 20h ajoa) saatte tehdä kolme-neljä männän vaihtoo(n.100€ kpl), kiertokangen vaihdon( x00€), ja laakerirempan koko koneeseen(x00€). ..tämä siis niin onnellisessa tapauksessa jos ette saa konetta leikkaamaan kiinni(onnistuu ammattilaisiltakin) wink

Kun kerran ootte niin onnellisia että teillä on vesikone niin se voi vielä mennä kaupaksikin toisin kuin esim. meikäläisen ilmajäähdytteiset koneet...

Niin no 1 vaihtoehto tietysti olis että myytte vesikoneen, syylarit, pumput ym. ja ostatte yhden ilmajäähdytteisen ICA-koneen huviajeluihin + Raket120 koneen jolla pääsee huokealla kisoihin ja voi ajaa pidempään huoltamatta..

<small>[ 25-12-2003, 20:04: Message edited by: Kenny ]</small>
 
Ylös