MM-rallikausi 2024

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
291
En missään nimessä arvostele Kallen päätöstä. Näin maallikkona, mutta silti jotain työhyvinvoinnista ja -motivaatiosta ymmärtävänä, en silti voi olla ihmettelemättä argumenttia ajaa muutamia kilpailuja akkuja ladatakseen ja vuoden kuluttua 100 % palatakseen.
Jos moti on hukassa ja boosteri tyhjä, on vaikea nähdä niiden palaavan jättämällä osan kilpailuista väliin.
100 % tauko lajista esimerkiksi vuodeksi tai vaikka paluupäivämäärää nyt yhtään miettimättä saati määrittämättä olisi lienee se perinteisempi tapa ladata ja löytää.
Toki muottiratkaisu ei sovi kaikkiin tilanteisiin ja kaikille. Silti jostain annoin itseni ymmärtää, että 50 % sapatti sopi Toyotalle vain vuodeksi, jonka jälkeen sitoutumista odotetaan taas 100 %:sti ja tämä on myös sopimukseen auki kirjoitettu. Toisekseen Jouhkille nyt tehty sopimus on sadonkorjuun sopimus, kuten hän on itse useaan otteeseen todennut. En nyt vihjaile, että Kallea on kukaan painostanut, mutta astelma on mielestäni vähän sellainen, että sopimus saattaa hyvin olla kompromissi moneen suuntaan - myös Kallen omaa taloudellista tulevaisuutta ajatellen.

Mitä nyt yritän tässä kirjoittaa on, että näinköhän Kalle palaa vuoden kuluttua mestaruustaistoon paremmalla sykkeellä? Epäilen. Palaa varmaan juu, mutta voi olla jopa vastenmielisempää kuin aiemmin.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
168
En missään nimessä arvostele Kallen päätöstä. Näin maallikkona, mutta silti jotain työhyvinvoinnista ja -motivaatiosta ymmärtävänä, en silti voi olla ihmettelemättä argumenttia ajaa muutamia kilpailuja akkuja ladatakseen ja vuoden kuluttua 100 % palatakseen.
Jos moti on hukassa ja boosteri tyhjä, on vaikea nähdä niiden palaavan jättämällä osan kilpailuista väliin.
100 % tauko lajista esimerkiksi vuodeksi tai vaikka paluupäivämäärää nyt yhtään miettimättä saati määrittämättä olisi lienee se perinteisempi tapa ladata ja löytää.
Toki muottiratkaisu ei sovi kaikkiin tilanteisiin ja kaikille. Silti jostain annoin itseni ymmärtää, että 50 % sapatti sopi Toyotalle vain vuodeksi, jonka jälkeen sitoutumista odotetaan taas 100 %:sti ja tämä on myös sopimukseen auki kirjoitettu. Toisekseen Jouhkille nyt tehty sopimus on sadonkorjuun sopimus, kuten hän on itse useaan otteeseen todennut. En nyt vihjaile, että Kallea on kukaan painostanut, mutta astelma on mielestäni vähän sellainen, että sopimus saattaa hyvin olla kompromissi moneen suuntaan - myös Kallen omaa taloudellista tulevaisuutta ajatellen.

Mitä nyt yritän tässä kirjoittaa on, että näinköhän Kalle palaa vuoden kuluttua mestaruustaistoon paremmalla sykkeellä? Epäilen. Palaa varmaan juu, mutta voi olla jopa vastenmielisempää kuin aiemmin.
Se että haluaa ajaa, on hyvä merkki, että motivaatiota on. Mut onhan sillä aika iso ero, onko kotona 25 päivää vuodessa, vai 125.

Nelipäiväinen työviikko muuten on roimasti rennompaa kuin normaali 5 pöiväinen. Kun joskus siihen voisi pysyvämmin siirtyä....
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
291
Sehän tässä on huono että vain neljä kuskia ajaa täyden kauden, Tänak, Növille, Evans ja Taka... Fordia en nyt vielä mukaan laske kun niillä ei ns. oikeita kuskeja ole. Lubee/Förmöö kaksikolla ei paljoa juhlita.
Tämä on toinen, suorastaan hätkähdyttävän surullinen, mutta yksinkertainen havainto. Käytännössä seuraavan kauden henkilökohtaisetkin mitalit on jaettu vuorokauden kuluttua edellisen kauden päättymisestä. Järjestys on vähän epäselvä. Vain vähän, koska Tänak on mitä todennäköisimmin Neuvillen edellä.

Se Silly Seasonista.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Itellä käy tässä Häkkisen fibat. Itse olen sitä mieltä, että huippu-ura täydellä kaudella oli tuossa. Kalle vaikuttaa muutenkin tervehenkiseltä kaverilta, jolla on elämässä muutakin kuin Yaris Halttunen vierellään. Varmaan nettonnut elämässä tarvittavat rahat eikä ihan persaukisesta perheestä, niin palkan nettoaminen ei ole prioriteetti ykkönen.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
168
Itellä käy tässä Häkkisen fibat. Itse olen sitä mieltä, että huippu-ura täydellä kaudella oli tuossa. Kalle vaikuttaa muutenkin tervehenkiseltä kaverilta, jolla on elämässä muutakin kuin Yaris Halttunen vierellään. Varmaan nettonnut elämässä tarvittavat rahat eikä ihan persaukisesta perheestä, niin palkan nettoaminen ei ole prioriteetti ykkönen.
Korostan nyt edelleen, että kallella on jo sopimus täydestä kaudesta 2025.

Kauhea lässähdys tämä on tulevalle kaudelle, mutta mitä pidempään asiaa makustelee, sen parempi. Kun on jo ollut tiedossa, että välttämättä ei kiinnosta koko aikaa jatkossa ajella, niin hyvä, että tulee nimenomaan tämmöinen taukostoppi, eikä lopullinen lopetus. Voisi vaikka jatkossa aina ajaa pari täyttä ja yhden osa/lomakauden syklissä, niin pysyisi into ja jaksaminen.

Ps2. Tämä voi hyvin olla myös osin vastalaude tuota auraajan pakkoroolia vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5260
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Itse olen sitä mieltä, että huippu-ura täydellä kaudella oli tuossa.
Tämä ei ole mielestäni lainkaan tyhjänpäiväinen skenaario. Toki Kalle todennäköisesti ajaa täyden sarjan 2025, joka lienee Jouhkinkin kommenttien perusteella ollut työnantajan jonkinmoinen vaatimus, mutta worst case scenario on se, että siitä tulee juhlavan comebackin sijaan virkamiesmäisen harmaata suorittamista (joka Kallen tapauksessa saattaa sekin riittää mestaruuteen) eikä paluuta entiseen enää ole. Häkkinen, vaikka elämässään ihan erilaisessa vaiheessa tuolloin olikin, ei välttämättä ole huono vertaus. Se, että Mika otti - tai ajatteli alunperin ottaa - totaalisen sapattivuoden Kallen puolittaisen sijaan on mielestäni toissijaista. Molempia yhdistää kahden maailmanmestaruuden lisäksi lapsuuden unelman saavuttaminen ja taloudellinen riippumattomuus. Menemättä sinänsä mielenkiintoiseen kysymykseen siitä, onko se "oikein" vai "väärin" ja ketä kohtaan, se on työnantajan (ja fanin) näkökulmasta joka tapauksessa riskialtis yhdistelmä kun tällaisia vajaita kausia pyydetään ja otetaan. Kun taloudellisessa mielessä helpon elämän makuun pääsee, siitä on hankala enää pakittaa. Ja tässähän se urheilijan - ei ihmisen - suuruus mitataankin (ja tässä päästään siihen missä kontekstissa Kallenkin julkista uraa tulee arvioida - palataan siihen joskus myöhemmin). Miksi ihmeessä lähteä floydmayweathermäisesti aamuviideltä lenkille, vaikka tilillä on sata miljoonaa? Mikä siihen motivoi? Kyltymätön tarve olla paras? Tulevaisuus näyttää, löytyykö sitä Kallelta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14658
Sijainti
Tampereen lenkki
Alen sanoi taannoin haastattelussa että 80 luvulla korsikalla ajettiin 13h erikoiskokeita kun nykyään rallit kestää noin 2h.

Toki ralleja oli vähemmän 7-8kpl, mutta jos näillä ek kilometreillä nykykuljettajat kokevat ralliviikon uuvuttavaksi nuotituksineen niin miten tuohon aikaan nuotitettiin 5-6 kertaa pidempi ralli. Toki kuljettajat sanoivat, että on vähän raskasta ajaa B-ryhmäläistä 13h syheröä asfalttitietä, mutta laittaa myös asioita perspektiiviin.

Maailma muuttuu, mutta siitä huolimatta rallista on myös hävinnyt endurance puoli lähes kokonaan. Pätkät nuotitetaan tarkasti, katsotaan illat onboardeja hotellilla ja ajetaan lähes ulkomuistista suurin osa pätkistä, varsinkin powerit.

Pitäisikö ralliin valmistautumista jotenkin rajoittaa? Yksi konkreettinen tapa olisi lyhentää kautta jolloin talviloma olisi pidempi.

Kallen kommenteilta vie hieman pohjaa se, että hän ajaa myös driftingiä rallin ohessa, vaikka se on vain harrastus niin vie kuitenkin koko viikonlopun.
Olen koittanut muistutella sitä, että nykyrallissa endurancea on se, että ajetaan maksimissaan 80 km pätkiä ja siirtymät päälle, eikä autoon saa huoltaa kuin huoltoparkissa. Entisaikaanhan huolto odotti aina maalissa tai jopa pätkän varressa.

Korsika on huono esimerkki, koska sen rallin juttu oli nimenomaan suuri määrä kilometrejä. Esimerkiksi yön yli siellä ei ajettu (kuin joskus 70-luvulla, kun kilometrejä oli kohtuullisemmin).

80-luvulla kisojen nuotitus kesti viikkoja, mutta kisoja ajettiin vähemmän vuodessa. Testiä sai tehdä rajattomasti, mutta talleilla oli testikuskeja tekemässä suurimman duunin.

Itse väittäisin, että nykyisin ajaminen on intensiivisempää, kun mennään koko ajan ihan täysiä. Entisaikaan ajettiin "perusvauhtia" ja tietyillä pätkillä hyökättiin. Nykyajan lyhyemmät rallit on myös mahdollista opetella tarkemmin ulkoa, joten jokainen kymmenys otetaan talteen.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2352
Mitä enemmän tätä päätöstä on pureskellut, niin kyllähän tämä tarjoaa ensi kauteenkin mielenkiintoisia asetelmia - Toyotalla on nyt entistä useampaan kisaan heittää joko Ogier tai Kalle baanalle hyvältä lähtöpaikalta. Vaikka mestaruutta ei vajaalla kaudella kumpikaan todennäköisesti voi saavuttaa, niin voittoihin on hyvin suuri todennäköisyys olemassa.

Tämä johtaa siis siihen, että itse MM ratkaistaneen ensi vuonna erityisesti tasaisuudella, ei voittojen määrällä. Mikäli Tänak joutuu ensi vuoteen taas usein aura-autoksi, saattaa ärräpäitä lennellä vähän tavallista enemmän, pipo kiristyä ja vaaka kallistua lopulta tasaisena suorittajana tunnetun Evansin suuntaan. Mielenkiinnolla odotan tulevaakin kautta mitä se tarjoaa, vaikka suomalaiset mestaruusjunasta puuttuvatkin.

Koska ensi kausi on näin erikoislaatuinen, en pitäisi lainkaan mahdottomana että tulevaisuudessa tämän myötä paria sääntöpykälää mm. lähtöpaikkojen yms. myötä vähän tarkasteltaisiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Monesta paikkaa olen lukenut, kuinka ensi vuoden mestaruus tulee jollekin helposti ja se ei ole arvossaan, koska paras kuski ei ole remmissä. Voi myös ajatella niin, että muut käyttävät energiansa tasaisemmin ja Rovanperä latasi ne kahteen viime vuoteen, jolloin joutuukin jättämään ensi kauden vajaaksi. Minusta turha aliarvioida ensi vuoden mestaruutta, kuka sen voittaakaan.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
862
Monesta paikkaa olen lukenut, kuinka ensi vuoden mestaruus tulee jollekin helposti ja se ei ole arvossaan, koska paras kuski ei ole remmissä.
Sama juttu joka kausi, jos näin haluaa ajatella. Ei ole Kallenkaan mestaruudet arvossaan, kun paras kuski on ollut osa-aikaeläkkeellä.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
524
Sijainti
pk.seutu
Monesta paikkaa olen lukenut, kuinka ensi vuoden mestaruus tulee jollekin helposti ja se ei ole arvossaan, koska paras kuski ei ole remmissä. Voi myös ajatella niin, että muut käyttävät energiansa tasaisemmin ja Rovanperä latasi ne kahteen viime vuoteen, jolloin joutuukin jättämään ensi kauden vajaaksi. Minusta turha aliarvioida ensi vuoden mestaruutta, kuka sen voittaakaan.
Samaa olen itsekin lukenut facen puolelta. Tuolla logiikalla voitaisiin kai sanoa, että 80-luvulla ajetuttujen mestaruuksien arvo pitäisi laittaa uuteen tarkasteluun, koska silloinkin osa kärkimiehistä ajoi vajaita kausia, eikä kaikilla alkuun ollut edes nelivetoa.
Mutta näinhän se ei ole. Ei tarvitse olla paras kaikista. Riittää kun on paras paikalla olevista.
Vähän ihmetyttää myös se, kun jotkut uskovat Kallella olevan puolella kaudella saumat mestaruuteen. Parin kisan poissaolon mesaruusskaba voisi vielä kestää, mutta puoli kautta. Ei mitään palaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
Järjestys on vähän epäselvä. Vain vähän, koska Tänak on mitä todennäköisimmin Neuvillen edellä.

Se Silly Seasonista.
Järjestys ei ole epäselvä. Tänak murskaa Növillen. Növille voi voittaa 2-3 rallia kun saa paremman lähtöpaikan, mut viimeistään jyskälässä Növille murskataan henkisesti. 99.7% varmudella mestari on Tänak. Ei mitään epäselvyyttä.

Ja miten Növille voisi ens vuonna päästä edes lähelle Tänakkia, kun Tänak pääsi umpisurkealla Fordilla 15 pisteen päähän Növillestä
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3194
Sijainti
JKL
Kallen loppuunpalamisesta kun ollut puhetta niin luulen että kyse ei ole fyysisestä jaksamisesta. Nuorena jaksaa kyllä tehdä kaikkea hauskaa joten tekemistä saa olla vaikka jokaiselle viikonlopulle. Mutta se jatkuva paine ajaa mestaruudesta on sipulille raskasta. Kun vaaditaan täydellisyyttä ja onnistumista kokoajan ilman taukoa. Siksi tuollainen vajaa kausi, vaikkakin voi pitää sisällään jopa enemmän ajamista, on henkisesti helpompaa, kun voi vaan ajaa rennosti ilman painetta mestaruudesta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
En usko, että Toyota olisi pystynyt pakottamaan Kallea ajamaan 2025 täyttä kautta. Kysessä on kaksinkertainen mestari, jolloin Jouhki on sanellut kaikki ehdot. Kaikki. Enkä löisi vetoa, että hän 2025 ajaa täyttä kautta, vaikka sopparis niin lukisi. Olihan Tänakillakin vedenpitävä soppari Huyndaille täksivuodeksi

Ainut pettynyt voi olla Jouhki, jolta jää mega massit nyt osittain saamatta.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Järjestys ei ole epäselvä. Tänak murskaa Növillen. Növille voi voittaa 2-3 rallia kun saa paremman lähtöpaikan, mut viimeistään jyskälässä Növille murskataan henkisesti. 99.7% varmudella mestari on Tänak. Ei mitään epäselvyyttä.
Olen yllättynyt, jos ei Tänakin suurin haastaja ole Evans. Neuville roikkuu jonkin aikaa mestaruudessa mukana, mutta sitten Hyundai vedetään peräkkäisissä ralleissa ojaan ja puuhun.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
En usko, että Toyota olisi pystynyt pakottamaan Kallea ajamaan 2025 täyttä kautta. Kysessä on kaksinkertainen mestari, jolloin Jouhki on sanellut kaikki ehdot. Kaikki. Enkä löisi vetoa, että hän 2025 ajaa täyttä kautta, vaikka sopparis niin lukisi. Olihan Tänakillakin vedenpitävä soppari Huyndaille täksivuodeksi
Näin on. Sekä Hyundai että Toyota olisivat varmasti ottamassa Rovanperää ajamaan puolikkaita kausia vaikka 2024-2026.

Olen myös samaa mieltä tuon sopimuksen vedenpitävyydestä. Eihän Toyotallakaan ole mitään järkeä ajattaa Rovanperää, jos ei Rovanperää kiinnosta edes vähää alusta. Jos mieli muuttuu, niin sopimus on varmasti purettavissa. Toyotalla onneksi sen verran hyvä auto ja organisaatio, että sinne saa kyllä melkein kenet tahansa kuljettajan tulemaan, kun vähän lyö rahaa tiskiin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
99.7% varmudella mestari on Tänak. Ei mitään epäselvyyttä.
En nyt sentään ihan 99,7% todennäköisyyttä antaisi Tänakin mestaruudelle. Tänak ja Neuville ovat kuitenkin jo ajaneet kolme kautta keskenään tallikavereina ja tässä tilastot (poistin 2021 Monzan näistä laskelmista kun Tänak ei ollut siellä mukana):

Voitot:
Neuville 5
Tänak 5

Pisteet:
Neuville 439
Tänak 438

Pohjat:
Neuville 102
Tänak 102

Tänak on ehkä lievä ennakkosuosikki kun aletaan ajamaan mestaruudesta, mutta pysyykö Tänakin Hyundai yhtä hyvällä prosentilla kasassa kuin Neuvillen Hyundai tai Evansin Yaris? Tasaisessa mestaruustaistossa pari ylimääräistä teknistä vikaa voi äkkiä ratkaista mestaruuden.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Tasaisessa mestaruustaistossa pari ylimääräistä teknistä vikaa voi äkkiä ratkaista mestaruuden.
Teknisten vikojen lisäksi toinen pakkaa sekoittava tekijä on Rovanperä ja Ogier. Kuka korjaa hedelmät silloin, kun lähtöpaikasta hyötyvät ja muutoinkin nopeat Toyotan mestarit tekevät ajovirheen tai heille tulee teknisiä haasteita.

Ogier ja Rovanperä voivat myös pelata tallimääräyksillä Evansin pussiin. Toki näin voivat tehdä myös Lappi, Sordo ja Suninen, mutta heillä suorituskyky ei todennäköisesti ole Ogierin ja Rovanperän tasolla.
 
Ylös