MM-sarja 2014

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3216
Sijainti
JKL
Laitetaanpas vaikka oma ketju ensivuoden talli spekulaatioille...

Ensivuonnahan tallieja on vanhat Sitikka, Ford ja VW sekä uutena Hyundai.

VW on ainoana vahvistanut kuskikaksikon jatkon eli siellä Seb2 ja JM jatkaa sekä käsittääkseni Mikkelsenin jatkokin kolmos-autossa on aika saletti.

Ford on aiemmin sanonut että Neuville jatko sekä Qatarin rahat on käsikädessä ja tallin jatko ilman ko. rahoitusta on enemmän kuin vaarassa. Tästä syystä ja myös Neuvillen hyvistä otteista Fordilla toivon että tuo yhteistyö jatkuu ensivuonnakin. Toiseen autoon on sitten enemmän vaihtoehtoja. Östberg ja Novikov ovat hieman alisuorittaneet mutta rahalla saavat varmaan auton ensivuodeksikin. Mikko lienee myös yksi vaihtoehto Neuvillen kaveriksi.

Sitikalla on hankala tilanne. Loeb ei missään nimessä tule takaisin. Mikon suoritus ei ole millään mittarilla ollut hyvä. Sordolla ehkä vielä huonompi kun kokonaisuutta katsoo. Mutta riittävän kokemuksen omaavia vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Meeke kokeili mutta oli ulkona enemmän kuin JM. Kubica on yksi mielenkiintoinen kortti mutta kokemusta hänelläkin vähän. Mikko on kuitenkin edelleen vaihtoehto ja juuri siksi kun parempaakaan ei välttämättä ole tarjolla.

Hyundai on sitten se "jännä nähdä miten käy"-kortti. Hänninen on ajanut paljon testiä ja toivottavasti se kantaa hedelmää. Mutta jos Mikko hyppää jostain syystä Hyundaille niin Juhon tilanne käy huonoksi koska tuskin ottavat kahta suomalaista.

Tähän loppuun oma ennustus kuinka tallipaikkojen suhteen käy:

VW: Ogier, Latvala, Mikkelsen
Ford: Neuville, Novikov (Evans, Pabbon ja Lappi)
Sitikka: Mikko, Kubica
Hyundai: Hänninen, Östberg, Bouffier
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
MM-sarjassa on todellakin nyt eräänlainen kuskikriisi, tallipaikkoja olisi mutta huipppukuskeja ei riitä kaikille. Aiemmin tilanne oli päinvastoin.

Itse näkisin kuskien tason suunnille näin:

A-luokka (pystyvät voittamaan mailmanmestaruuden):
Ogier
Neuville
Latvala (kaikesta huolimatta)
B-luokka (korkeintaan yksittäisiä voittoja):
Hirvonen
Sordo
Östberg
C-luokka ("katsomaton kortti"):
Hänninen
Meeke
Kubica
jne

Sitten olisi vielä D-luokka eli "no chance" tai "too early".

Citroenin kannalta A-luokan kuskit ovat varattu, jos oletetaan Neuvillen jatkavan Fordilla. Kahdella B-luokan kuskilla tulokset ovat takuuvarmasti yhtä vaatimattomia kuin nytkin, joten on ihan järkevää yrittää löytää uutta kykyä. Eli yksi varma pisteiden metsästäjä oli se sitten Hirvonen tai Östberg ja 1-3 C-luokan kuskia ajamaan toista autoa sillä toiveella että sielät löytyisi uusi A-luokan kuski.

Hyundailla tavoitteet taitaa ensi vuoden osalta olla enemmän testaamisen puolella. Toisen tavoitteen pitää olla kuskien löytäminen vuodelle 2015, joten toivottavasti sielläkin nähdään 1-3 kuskia C-kategoriasta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
VW: Ogier, Latvala, Mikkelsen
Ford: Neuville, Östberg, Novikov, Al-Attiyah
Citroen: Hirvonen, Kubica, Meeke, Al-Kassinen
Hyundai: Sordo, Hänninen, Bouffier
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Volkkari: Ogier, Latvala, Mikkelssen
Citicca: Hirvonen, Sordo, Kupica, Meeke
Ford: Neuville, Östberg, Hänninen, Hirvonen
Hundai: Hirvonen, Sordo, Meeke, Hänninen
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
VW : Ogier,Latvala (käsketään ajamaan tietä pitkin ja soppari loppuu ensi kauteen) Mikkelsen tulos tai ulos.
Ford:Neuville , Hirvonen, Östberg
Citroen: Se ajaa jolla on rahaa kun tulee yksityistiimi.
Hyundai: Hänninen muutaman kisa ja vierailevia tähtiä muutenkin.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Volkkari: Ogier, Latvala, Mikkelssen
Citicca: Hirvonen, Sordo, Kupica, Meeke
Ford: Neuville, Östberg, Hänninen, Hirvonen
Hundai: Hirvonen, Sordo, Meeke, Hänninen
Kiire tulee Mikolle, kun pitää kolmea autoa ajaa. Ehkä ne EK:t alkaa sitten menemään paremmin ja vauhtia löytymään ainakin vikalla ajokerralla?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sinäänsä mielenkiintoinen (tai voi oikeastaan tulla hemmetin tylsä) kausi tulossa, kun oikeasti hyviä kuskeja on vain muutama. VW vastaan ajavilla talleilla on vaihtoehtoina, joko jurnuttaa noilla mikkov:n b-luokituksen omaavilla kuskeilla ja toivoa parasta, tai sitten vetää yllätyskortteja kehään.
Hyundaille ja sitikalle ei välttämättä jää yhtään a-luokan kuskia tarjolle. Sitikalle ainut hyvä vaihtoehto olisi saada Neuville ja sitten toisessa autossa vuorottelisi Hirvonen ja Sordo oman osaamisensa mukaan. Luulisin että Meeke tai joku uusi hahmo saa mahdollisuuden Sordon tilalla Walesissa. Onhan niillä tietysti kolmaskin auto, joten voihan siellä olla kaksikin uutta?
Hyundaille ei välttämättä jää hyvää vaihtoehtoa ollenkaan. Nykyisistä testikuskeista Hänninen lienee varmin vaihtoehto?

Östberg ja Novikov on jääneet pahasti Neuvillen varjoon.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kubica voittaisi jo nyt monet wrc-kuskit asvaltilla... Jos olisin Citikalla, niin investisin Kubicaan. Huikean nopea kehityskaari. Asvaltilla taistelisi podiumista jo ensi vuonna.

Latvalaa en laske Neuvillen sarjaan. Hänninen varmasti olisi ainakinLatvalan, Hirvosen ja Sordon kategoriassa, jos pääsisi vetämään pari vuotta tehdaskalustolla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7201
Kiire tulee Mikolle, kun pitää kolmea autoa ajaa. Ehkä ne EK:t alkaa sitten menemään paremmin ja vauhtia löytymään ainakin vikalla ajokerralla?
Näkyy tuossa listassa olevan Sordo, Hänninen ja Meeke kahden autonvalmistajan kohdalla, joten kiire heillekin tulee kun joutuvat kahta autoa ajamaan.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Jos tallipaikat jaetaan suurin piirtein kuten porukat ennustavat, ei meillä suomalaisilla ole mitään valittamisen aihetta tilanteestamme. Meillä on kova yliedustus suhteutettuna kansakunnan kokoon ja ennen kaikkea viimevuosien menestymiseen. Voidaan olla TODELLA tyytyväisiä.

Heittäkääpä valistuneita arvauksia:
  • Monenko vuoden kuluttua Lappi pääsee WRC-tehdastiimiin?
  • Kauanko kestää, että Lappi saavuttaa esim. Neuvillen nykytason (mm-kandi)?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Näkyy tuossa listassa olevan Sordo, Hänninen ja Meeke kahden autonvalmistajan kohdalla, joten kiire heillekin tulee kun joutuvat kahta autoa ajamaan.
Etunimiä ei ole mainittu. Ehkä sukulaisia?

Mitä Mattonin kommentteja katsoo, niin Meeke töppäsi mahdollisuutensa. Neuville hykerteli tyytyväisyyttään WRC:n haastattelussa, kun on saanut useita houkuttelevia tarjouksia. Östbergkin lukisin kovaan kastiin, vaikka tämä kausi on mennyt Neuvillen varjossa. Mites Tänak?

Lapin koulutusohjelma on ollut itselleni pettymys, kovia ralleja turhan vähän. Ensi kausi vielä jossain alasarjassa, sitten ehkä WRC ja kenties neljän vuoden päästä voisi olla nykyisessä Neuvillen asemassa.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
824
Kubica voittaisi jo nyt monet wrc-kuskit asvaltilla... Jos olisin Citikalla, niin investisin Kubicaan. Huikean nopea kehityskaari. Asvaltilla taistelisi podiumista jo ensi vuonna.

Latvalaa en laske Neuvillen sarjaan. Hänninen varmasti olisi ainakinLatvalan, Hirvosen ja Sordon kategoriassa, jos pääsisi vetämään pari vuotta tehdaskalustolla.
Tallipäällikön puheista voisi ymmärtää, Kubica nähdään vielä tällä kaudella WRC-Citroenin ratissa. Walesissa sitten:thumbup:

Jos Kubica voittaa Espanjanjassa niin mestaruus on varma. Toki tiellä miehen pitää pysyä. Vauhdillisesti kukaan luokassa ei ole lähelläkään. Vaikka siellä näitä tulevaisuuden "lupauksia" ajaakin
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Radioveijarin kuulema huhu Hyundain kokoonpanosta, saa nähdä osuuko yksikään kolmesta kohdilleen:
Tällä radioveijarilla ei yleensä tunnu olevaan minkäänlaista lähdekritiikkiä ja sitä myöten nämä veikkaukset ovat yleensä ihan puutaheinää.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Kyllä nyt vähintään yksi Hyundain käyttämistä testikuskeista ajaa ensi vuonna itse sarjassakin, ei mitään syytä ottaa siihen jotain pikkuluokkien Breeniä edelle.

Jossain luki, että belgialaismedian mukaan Neuville tekee päätöksensä lokakuun puolella. Sitä ennen vaan pitäisi tietää, mitä tallit (= sheikit) meinaa tehdä:

When W in WRC stands for Waiting (worldrallyblog.com)
..
And so the waiting game continues. Citroën is waiting for Qatar M-Sport is waiting for Thierry Neuville is waiting for Qatar M-Sport and Citroën are waiting for FIA/Red Bull/WRC Promoter GmbH are waiting for…
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Kyllä nyt vähintään yksi Hyundain käyttämistä testikuskeista ajaa ensi vuonna itse sarjassakin, ei mitään syytä ottaa siihen jotain pikkuluokkien Breeniä edelle.

Jossain luki, että belgialaismedian mukaan Neuville tekee päätöksensä lokakuun puolella. Sitä ennen vaan pitäisi tietää, mitä tallit (= sheikit) meinaa tehdä:
Kyllä minäkin odottaisin ainakin yhtä testikuskeista ajamaan ensi vuodelle.

Neuville kommentoi myös, että aikoo/pystyy tehdä päätöksen pelkästään omista lähtökohdista eikä miellyttääkseen jotain muuta (Malcolmia/Nasseria, oma tulkinta) (lähde hukassa). Hyundai on ainoa joka pystyy tarjoamaan uskottavasti pidempää sopimusta joten olisi ihan looginen vaihtoehto.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Kääntäjän perusteella ei mitään sen varmempaa, haluaa tehdaskuskiksi eikä ole pakotettu odottamaan ratkaisuja joulukuulle asti. Sheikkitallien metkuja pitänee odotella taas sinne jonnekin vuodenvaihteeseen asti, Hyundailla olisi tarjolla palkkatöitä + useampivuotinen sopimus.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Tässä onkin lähde edelliseen kommenttiini. Oleellisin kohta google translatella

Clearly, I am now in a better position than a year ago. I no longer I have to wait until December. The decision will be made before the end of the month. If I'm in rallying is to become official driver. It is clear that I will make the best decision for me, without thinking about what is best for other people.
 
Ylös