Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistral-suoraa ei nykyään ajeta yhtenä pötkönä, koska se on liian pitkä ja siksi se on katkaistu shikaanilla.
Kyllä ajetaan. Muistaakseni ainakin F3 Euroseries ja GT1 ovat viime vuosina käyttäneet shikaanitonta suoraa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8902
Nuo pätkät mitkä rataa pyöräillään mennään väärään suuntaan.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mitä saadaan, kun yhdistetään Hungaroring ja Abu Dhabi? Paul Richard... Sisältää molempien huonot puolet. Toivottavasti tuolla ei F1:llä kilpaa ajeta :-/
Pitkä suora ja haastavia mutkia?!
Suora on pitkä, jos ajetaan ilman shikaania. Mutkat voi olla haastavia, mutta melkoista lilliputtikamaa vauhdin puolesta. Toki pitkän suoran jälkeinen mutka lienee ihan kiva paikka, jos shikaanitta mennään. Ei se nyt kuitenkaan koko rataa pelasta.

F1:lle ehkä kaavaillusta reitistä on tietty paha sanoa mitään. Vaihtoehtoja on "muutama" ja lisää pystyvät värkkäämään varmaan puolessa tunnissa, kun asvalttia on hehtaaritolkulla.

Mitenkäs näin muka?
Niin, hassusti maalattua asvalttia on hehtaaritolkulla radan ulkopuolella, kuten Adu Dhabissa. Hungaroringiltä on kopsittu lilliputtimutkat.

Testiratana varmaan ihan ok, mutta ei kyllä tuo mitään lisäarvoa nykyiseen kalenteriin. Jopa Tilke tekee parempia.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Nuo pätkät mitkä rataa pyöräillään mennään väärään suuntaan.
Paitsi lähtösuora :wink:

Paul Ricardissahan on montakin hienoa mutkaa, esim. T1-2 (tiukempi versio, alkuperäistä linjaa vedettäessä on kaasu pohjassa) ja lähes kaikki mutkat viimeisellä osiolla. Beausset on lähes 1:1 kopio Intian pitkästä vinkuramutkasta. Ainut huono puolihan Le Castelletissä on (radan puolesta) a) korkeuserottomuus b) pituus [no, 5,8km on melko lähellä nykyisiä FIAn suosituksia oikeastaan]. 80-luvun lopussa käytetty lyhyempi versio taas voisi olla mielenkiintoinen poikkeus näihin nykyisiin ratoihin, kun oltaisiin alle neljän kilometrin mitassa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Niin, hassusti maalattua asvalttia on hehtaaritolkulla radan ulkopuolella, kuten Adu Dhabissa. Hungaroringiltä on kopsittu lilliputtimutkat.
"Hassusti maalattua" todellakin... :rolleyes: Siellä on nimittäin sekotettu volframia sinne asfaltin sekaan, että se kyllä tuhoaa renkaat jos sinne ajaa. AD:ssähän on ihan puhdasta asfalttia.



Testiratana varmaan ihan ok, mutta ei kyllä tuo mitään lisäarvoa nykyiseen kalenteriin. Jopa Tilke tekee parempia.
Tilke on uudistanut Paul Ricardin vaikkei rataprofiilia siellä uudistanutkaan... ;)
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Naurettavan näköisiä tosiaan nuo Paul Ricardit ja muut hehtaariradat, jotka käytännössä näyttävät siltä kuin isolle asfalttikentälle on vain reunaviivoilla maalattu ratalinja.

Kyllä radan pitää polveilla maisemassa ilman hervottomia turva-alueita ja hiekkakin siinä ajoradan ympärillä näyttää paljon paremmalta kuin 500m asfalttia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Naurettavan näköisiä tosiaan nuo Paul Ricardit ja muut hehtaariradat, jotka käytännössä näyttävät siltä kuin isolle asfalttikentälle on vain reunaviivoilla maalattu ratalinja.

Kyllä radan pitää polveilla maisemassa ilman hervottomia turva-alueita ja hiekkakin siinä ajoradan ympärillä näyttää paljon paremmalta kuin 500m asfalttia.
Mikäpä siinä, mutta ei siellä sitten ykkösiä nähdä. F1-radoille kun on varsin tiukat turvallisuuskriteerit.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
662
Oli miten oli, Paul Ricard on yksi siisteimmistä moderneista moottoriradoista. Ei teräviä mutkia, jouhevia ja kovavauhtisia mutkia puolestaan löytyy erittäin paljon.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
No ei kyllä munkaan tietääkseni, vaan ne tarkoittavat helvatan isoja turva-alueita, jotka nyt jostain syystä nyky radoilla saattuu olemaan hehtaarin kokosia parkkipaikkoja... :frank:
Minusta ne on kyllä viime aikoina pienentyneet, jos nyt se Abu Dhabi jätetään pois (tai no on sielläkin jossain kohdissa melko pienet alueet). Ja nurmikkoakin alkaa taas näkyä (esim. Intiassa)
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615


No ohan se aika hassun näkönen. Kisaa katsoessa epilepsiakohtauksen riski on kyllä aika korkea vaikkei sairastasikaan.

Radassa on kyllä aika paljon on valinnan varaa mistä ajaa ja jos formulakisan tuonne haluaa niin kaipais uuden varikon ja katsomoita. Pelkät rinteet reunoilla kun ei nyky standardeilla vaan riitä.

Voisin kuvitella että ajokokemuksena olis tosi hyvä rata mutta ohitusmahdollisuuksita en olis niin varma.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18191
Voisin kuvitella että ajokokemuksena olis tosi hyvä rata mutta ohitusmahdollisuuksita en olis niin varma.
Takasuora ilman shikaaneita ja koko matkalta DRS-alueeksi niin siellä on kolmannella kierroksella Kovalainen Caterhamilla kärjessä. :alppu:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Takasuora ilman shikaaneita ja koko matkalta DRS-alueeksi niin siellä on kolmannella kierroksella Kovalainen Caterhamilla kärjessä. :alppu:
Niin mut kun ne Heikin edessä ajavatkin saa avata siiven. Lähinnä ykkönen ois vikana tossa tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
440
Takasuora ilman shikaaneita ja koko matkalta DRS-alueeksi niin siellä on kolmannella kierroksella Kovalainen Caterhamilla kärjessä. :alppu:
Mistral-suora ilman shikaania on 1,2 km

Vähän vertailukohtia tuolle suoralle ja DRS:n mahdolliselle vaikutukselle pystyy ottamaan Tilken uusilta radoilta. Pisin suora Shanghaissa on 1,175 km, Korean Yeongamissa 1,2 km ja Abu Dhabissa epämääräisesti about 1,3 km. (Jännästi kaikkia noita suoria nimitetään jossain lähteessä kiertueen pisimmäksi.) Viime kaudella kaikilla noilla suorilla oli muistaakseni DRS-alue. DRS-alueiden pituudet ja DRS-ohitusten määrät saa postata joku jaksavampi.
 
Ylös