MotoGP uutisia

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Otetaan uusi toikki MotoGP-faneille. Tässä viime viikon MSa:sta poimittuja:

- Umberto Masetti on kuollut 80 vuoden ikäisenä. Hän oli 500cc maailmanmestari sarjan toisena ja neljäntenä vuotena 1950 ja 1952 voittaen 6 osakisaa

- Hondalla on edelleen 199 GP-voittoa kuninkuusluokasta (500/MotoGP). Ensimmäisen voiton toi Jim Redman 1966 Nürburgringilta. Kuka tuo sen 200. voiton?

- italialaiset ovat hallinneet MotoGP-luokkaa ylivoimaisesti: 71 kisasta he ovat voittaneet 55 ja vieneet puolet palkintopallisijoista, paalupaikoista ja nopeimmista kierroksista. Espanja on kakkosena, 9 voittoa ja 35 pallisijaa

- englantilaiset ovat sen sijaan pudonneet täysin kyydistä: viimeisin kuninkuusluokan voitto tuli 1981 Anderstorpista (Sheene), joka oli tällöin 300. 500cc kisa, joista engelsmannit olivat voittaneet 142! Viimeisin 125cc voitto tuli Mortimerille 1973 ja 250cc Carterille 1983. Tosin pohjoisirlantilainen McWilliamshan voitti 2001 Assenissa. Viimeiset maailmanmestarit: 500cc Sheene 1977, 250cc Read 1971 ja 125cc Simmons 1969

- hollantilaiset ovat myös (ikävä kyllä) pudonneet kärryiltä, viimeisin voitto Spaanille 1990 luokassa 125cc

- Alex Barrosilla on nopeusennätys 343 km/h V5 Hondallaan Mugellosta 2004


Tämmöistä. Kommentoikaa kannattaako tätä jatkaa eli onko kiinnostusta. Esim. tuo toikkini http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=20325 ei hirveästi näköjään herättänyt kiinnostusta. Tosin keskustelu on ollut leppoista - niin kuin MotoGP-touhu onkin F1 verrattuna! :thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Lissee, sano votjakki:

- ensi vuonnahan MotoGP:ssä siirrytään nykyisen 990cc tilalla käyttämään 800cc -moottoreita, kuten kaikki valveutuneet lukijat tietävät. Pahat kielet kertovat, että sääntö on Hondan masinoima, sillä he saavat nykyisestä V5-myllystä sopivan ottamalla yhden sylinterin pois. Uusimman tiedon mukaan Honda touhuaa kuitenkin V4:n ohessa myös V3:n kanssa. Tämä olisi lähinnä tehty piskuiselle Pedrosalle. V3-myllyinen pyörä saa olla 7,5 kg kevyempi kuin V4.

- pisimmällä 800cc -pyörän kehitystyössä on Ducati, joka on testannut pyörää jo kuukauden. Ex-F1-suunnittelija Alan Jenkins hoitelee pyörän aerodynamiikkaa

- BMW on ollut varikon pilkan kohde. Tehdas on testannut MotoGP-pyörää reilun vuoden, mutta vanhanaikaisen menopelin kierrosajat ovat olleet lamauttavan surkeita huolimatta Jeremy McWilliamsin ajotaidoista. BMW:n ei uskota tulevan lähtöviivalle ensi vuonna

- Ilmorin V4 sen sijaan tulee testiradoille ensi kuussa, testaajavaihtoehtoina pidetään Westiä ja Biaggia. Ilmorille on varattu 2 paikkaa ensi vuoden lähtölistoille. Mutta mikä on sitten merkki ja talli on epäselvää

- Max Biaggi lupaa ajaa ensi vuonna kilpaa joko MotoGP- tai Superbike-luokassa

Kaikki siis MSa:sta napattuja uutimia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8644
Sebastian Porto lopettaa uransa - välittömästi.

Todella yllättävä uutinen, vaikka Porton kausi onkin mennyt tällä kaudella todella heikosti. Kysessä on kuitenkin ajaja, joka on voittanut seitsemän kilpailua ja ollut MM-kakkonen vuonna 2004.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bleu sanoi:
Sebastian Porto lopettaa uransa - välittömästi.

Todella yllättävä uutinen, vaikka Porton kausi onkin mennyt tällä kaudella todella heikosti. Kysessä on kuitenkin ajaja, joka on voittanut seitsemän kilpailua ja ollut MM-kakkonen vuonna 2004.
Oho! Mihinköhän miehen vauhti katosi, sillä viime kauden jälkeisissä eka testeissä ajoi vielä hyvää vauhtia.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
814
jupla sanoi:
Oho! Mihinköhän miehen vauhti katosi, sillä viime kauden jälkeisissä eka testeissä ajoi vielä hyvää vauhtia.

Mieheltä katos itseluottamus. Syyt voivat olla monet.
RR on sen verran tiukkaa touhua ettei sie voi ajaa hameet korvilla.
Sääli, koska odotin enemmän. Onneks H.Aoyama on tuonot hyvan lisäpiristeen 250cc luokkaan!
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ompa outo juttu mutta niinhän moottoriurheilussa tai oikeastaan moottoriurheilijat ovat aina sanomassa että sinä hetkenä kun alkaa pelätä tai ajatella turvallisuutta kannattaa lopettaa. Porton kohdalla voi olla kyse tietysti vain turhautumisesta, saas nähdä mitä vielä keksisi? -Tai jos kyseessä on turvallisuus ja pelko sen puutteesta niin kyllähän Markko Martin ajelee nyt ikäänkuin tsekkailee vieläkö pystyy ajamaan huipulla.
jupla: tämä topicci on erittäin hyvä, ihan jees toi kisarapokin. Jatka ehdottomasti uutisointia. (niin säästyy itte ainaski RR-sivustojen selailulta ;) (tuntuu että nuihin nelipyöräisiin menee jo liikaa aikaa :D )
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8644
Moottoripyöräilyssä näkee helpommin noita vauhdin täydellisiä katoamisia kuin autourheilussa. Porto ei ole siinä suhteessa ainutlaatuinen tapaus. Mm. Poggiali ei ole saanut juuri mitään aikaiseksi vuoden 2003 kaksipuolikkaiden titteleiden jälkeen, ja Sete romahti täysin viime kauden aikana.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8644
Kolumbialainen Martin Cardenas ottaa Sebastian Porton paikan.

Aleix Espargaro on siirtymässä Cardenaksen paikalle ja Esteve Rabat Espargaron paikalle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8644
Randy Krummenacher korvaa Julian Simonin. Hän johtaa tällä hetkellä Saksan mestaruussarjaa.

Itse olisin nähnyt mielekkäämpänä kyllä nostaa jomman kumman KTM:n junioritiimin ajajan tehdastiimiin ja vaikka Krummenacher sitten hänen tilalleen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bleu sanoi:
Randy Krummenacher korvaa Julian Simonin. Hän johtaa tällä hetkellä Saksan mestaruussarjaa.

Itse olisin nähnyt mielekkäämpänä kyllä nostaa jomman kumman KTM:n junioritiimin ajajan tehdastiimiin ja vaikka Krummenacher sitten hänen tilalleen.
On aikamoinen riskiveto ottaa Krummenacher. Saattaa tulla kylmiltään liikaa paineita.

KTM lopettaa ensi kaudeksi tuon Saksan mestaruussarjan tiimin. MM-sarjan kakkostiimin Ransederiin kotarin pomot ovat pettyneitä, sillä odotettu loikka ylöspäin tällä kaudella on jäänyt toteutumatta. Bradliin pomot vielä uskovat.

125cc ykköstiimiin haetaan kovasti kuskia ensi kaudeksi, koska sekä Kallio että Simon nousevat ylemmäs. Lüthia toivovat, mutta Tomppa olisi halukas myös nousemaan 250cc. Joka tapauksessa eivät ota mielellään ex-Aprilia-kuskia vaan Hondalla pärjänneen. Taustalla huonot kokemukset Vincentistä ja Locatellista (Aprilialla pärjäsivät hienosti, KTM ei kulkenut). Toisaalta Stoner oli Aprilia-kuski, mutta osaa ajaa näköjään kaikkea!?

No jopas pääsi taas lipsumaan aiheesta... :cool:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jupla sanoi:
125cc ykköstiimiin haetaan kovasti kuskia ensi kaudeksi, koska sekä Kallio että Simon nousevat ylemmäs. Lüthia toivovat, mutta Tomppa olisi halukas myös nousemaan 250cc. Joka tapauksessa eivät ota mielellään ex-Aprilia-kuskia vaan Hondalla pärjänneen. Taustalla huonot kokemukset Vincentistä ja Locatellista (Aprilialla pärjäsivät hienosti, KTM ei kulkenut). Toisaalta Stoner oli Aprilia-kuski, mutta osaa ajaa näköjään kaikkea!?
Ajon tiimistähän voisivat tällä kertaa kupata Koyaman kun tuosta on jo perinteitä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bobakki sanoi:
Ajon tiimistähän voisivat tällä kertaa kupata Koyaman kun tuosta on jo perinteitä.
Varmaan on ollut jo mielessä! Hyvät Honda-miehet ovat kortilla, Lüthistä jo mainittiin, Talmacksia eivät varmaan helpolla ota takaisin, Di Meglio on ollut pettymys, Lai liian vanha.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ajolla on kumpikin pyörä keikkakuskien hallussa Doningtonissa, sillä Koyamaa tuuraava Kuzuhara jatkaa ja Masboun korvaajaksi on nimetty 17-vuotias germaani Georg Fröhlich.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8644
Toni Elias on sivussa Doningtonin MotoGP-kisasta ja häntä tuuraa Michel Fabrizio.

Huomioitavaa on se, että Doningtonissa kilpaillaan ensin kaksipuolikkaissa, sitten MotoGP:ssä ja lopuksi vasta piikkiluokassa. Iso-Britannia on eri aikavyöhykkeellä kuin Keski-Eurooppa, ja Euroopan MotoGP-kilpailut aloitetaan joka tapauksessa aina samaan aikaan TV-lähetysten takia. Sama toistunee myös Portugalissa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bleu sanoi:
Toni Elias on sivussa Doningtonin MotoGP-kisasta ja häntä tuuraa Michel Fabrizio.
Fabriziohan teloi itsensä harjoituksissa eikä päässyt kisaan. Nyt Elias on Gibernaun tavoin tervehtynyt kisakuntoon Saksan osakisaan. Myös toipilaina ajaneet Rossi, Capirossi ja Melandri saivat paranneltua vammojaan eli luulisi kisavauhdin taas paranevan.

125cc-luokassa Ajon molemmat kuskit Koyama ja Masbou ajavat taas Saksassa, KTM:n Simon palaa vasta Brnoon. Brnon testiajoissa puolestaan loukkaantuivat Hondan di Meglio ja KTM:n junioritiimin Ranseder.

Aika paljon tapahtuu loukkaantumisia! Moottoripyöräilyssä ei tosiaankaan voi esim. julistautua maailmanmestariksi ennenaikojaan.
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Mika Kallion siirtyminen ensi kaudeksi 250cc luokkaan ei olekkaan niin päivänselvä juttu kuin on yleisesti luultu. ;)
KTM tahtoo mestaruuden 125 luokasta ja jos se ei tänä vuonna onnistu, niin Mika on tällä hetkellä paras vaihtoehto sen mestaruuden tuomaan oranssille rintamalle.
Mestaruuden voittamiseen tänä vuonna tarvitaan jo Bautistan/Aprilian epäonnistumisia, sillä Aprilia on nyt sellaisessa iskussa, että Mika on ainoa joka pystyy edes hieman laittamaan kampoihin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jape sanoi:
Mika Kallion siirtyminen ensi kaudeksi 250cc luokkaan ei olekkaan niin päivänselvä juttu kuin on yleisesti luultu. ;)
KTM tahtoo mestaruuden 125 luokasta ja jos se ei tänä vuonna onnistu, niin Mika on tällä hetkellä paras vaihtoehto sen mestaruuden tuomaan oranssille rintamalle.
Mestaruuden voittamiseen tänä vuonna tarvitaan jo Bautistan/Aprilian epäonnistumisia, sillä Aprilia on nyt sellaisessa iskussa, että Mika on ainoa joka pystyy edes hieman laittamaan kampoihin.
Mikahan vois ajaa molemmat luokat.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bobakki sanoi:
Mikahan vois ajaa molemmat luokat.
Miksiköhän kahdessa luokassa ajoa ei harrasteta nykyisin? 1970-luvulla saatettiin ajaa kolmessakin luokassa viikonlopun aikana. 1985 Freddie Spencer kallisteli 250 ja 500cc -luokissa - ja aika hyvin! Kunnosta ei luulisi olevan kiinni, ehkä aika ei riitä kunnon säätötyöhön. Saahan niitä tietoja kyllä tallikamuilta ja edellisvuosilta.

Lähetä Bartolille tuo vinkki! :thumbup:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8644
Kyllä taitaisi hieman liian kiireistä olla.

Jos kuljettaja on ajaa sekä 125- että 250-kuutioiset, niin näin pitäisi mennä:

125-kuutioisten kisa alkaa yleensä paikallista aikaa klo 11. Siinä kisassa palkintopallille ja podium-juhlat alkanevat ehkä noin 11.50. Sitten pitäisi mennä vielä lehdistötilaisuuteen, ja 250-kuutioiset aloittavat kisansa kello 12.15.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
125cc ykköstiimiin haetaan kovasti kuskia ensi kaudeksi, koska sekä Kallio että Simon nousevat ylemmäs. Lüthia toivovat, mutta Tomppa olisi halukas myös nousemaan 250cc. Joka tapauksessa eivät ota mielellään ex-Aprilia-kuskia vaan Hondalla pärjänneen. Taustalla huonot kokemukset Vincentistä ja Locatellista (Aprilialla pärjäsivät hienosti, KTM ei kulkenut). Toisaalta Stoner oli Aprilia-kuski, mutta osaa ajaa näköjään kaikkea!?
Uudessa MSa:ssa oli taas spekulaatiota KTM:n ensi kaudesta (lehti on yleensä aika hyvin perillä merkin asioista). Vähän aikaa sitten oli "varmaa", että 250cc nähdään ykköstiimissä nykyiset kuskit H. Aoyama ja Poggiali ja rinnakkaistiimissä Kallio ja Simon. Nyt kävikin ilmi, ettei Red Bull sponssaa luokassa tämänvuotista enempää eli luokkaan tulisikin vain 2-3 KTM-kuskia. Bartol pistäisi Poggialin pihalle ensikauden sopimuksesta huolimatta, mutta pomojen pomo Pierer päättää asiasta. Simon olisi kuulemma Repsol-Hondalle tervetullut, sinne KTM saattaa kuskin päästää. Pesekiäkin on väläytelty 250cc kotarikuskiksi.

125cc pitäisi siis saada kaksi uutta kuskia, neuvotteluja on käyty MM-taulukon viiden parhaimman kanssa. Nyt siis Aprilia-kuskit kelpaavatkin, toisin kuin tuossa aiemmin kirjoittelin.

Junioritiimissä ajaa ensi kaudella kaksi nuorukaista kolmikosta Bradl, Krummenacher ja Ranseder.

Kallio olisi siis tämän jutun perusteella menossa ensi vuodeksi 250cc-luokkaan, mutta tilanne voi muuttua nopeasti.
 
Ylös