Mustakarin Dream team

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kävinpä lukaisemassa kirjastossa uusimman Urheilulehden. Se on ilmestynyt ennen juhannusta. Helmenä oli Mustakarin kirjoittama juttu, missä olisi koottu f1:n dream team, eli sellainen tiimi jossa olisi kaikkien osa-alueiden parhaat tältä kaudelta.

Kuskeiksi Erkki oli valinnut kahdeksan kisaa voittaneen ja MM-sarjaa johtavan Michael Schumacherin ja kymmenentenä MM-sarjassa olevan Kimi Räikkösen jonka paras sijoitus tällä kaudella on kuudes sija. No Schumin valinta kai on selkeä, kakkoseksi Räikkönen valittiin viime kauden näyttöjen perusteella.

Paras auto oli Erkin mielestä Ferrari f2004, mikä nyt on aivan oikea valinta. Onhan se voittanut kauden aikana kahdeksan kisaa yhdeksästä mahdollisesta.

Mutta sitten:paras moottori oli Mustakarin mielestä Honda. Ja millähän perusteella? Eikös Ferrari ole kuitenkin ollut paljon luotettavampi eikä tehoissa ole jäänyt juurikaan jälkeen, jos ollenkaa? Mitä Honda on muka tehnyt sellaista mitä Ferrari ei?

Entäpä sitten renkaat: Erkin mielestä molemmat valmistajat tekevät hyviä renkaita, mutta hän valitsisi Michelinin. No mikäs valmistaja on voittanut tänä vuonna eniten kisoja? Bridgestonen voitot ovat kuulemma tulleet parhaan auton takia!?!

Parhaan tallipäälikön tittelin joku olisi varmasti jakanut Jean Todtille, mutta Erkin mielestä parhaiten pestinsä on hoitanut Flavio Briatore. Joten Flavio on dream teamin tallipäälikkö.

Auton suunnittelijaksi Mustakari valitsisi jostain aivan käsittämättömästä syystä Adrian Neweyn, jolla on kyky nousta syvyyksistä pinnalle uuden innovaation kanssa. Itse ajattelisin, että paras suunnittelija voisi olla Rory Byrne, jonka tuotoksia on tämä kahdeksan kisaa yhdeksästä voittanut Ferrari f2004

Lähinnä farssiksi Erkki lyö siinä vaiheessa kun Ross Brawn ei ole paras mies missään kategoriassa. Mustakarin mielestä paras kilpailuinsinööri on Sam Michael, jonka saldo kahden kisan perusteella on kolme hylkäystä johtuen tallin virheistä sekä yhden kuskin parin kuukauden sairasloma. Samaan aikaan Brawnin orkesteroima tiimi on kuitannut 36 pistettä 36:sta mahdollisesta. Tietysti nämä tittelit menee vähän sekaisin kun eri tiimeillä tyypit ovat eri vakansseilla.

Parhaaksi moottorinsuunnittelijaksi valittiin urheilulehdessä Ferrarin suunnittelija, joka ei kuitenkaan ole Paolo Martinelli.

Tässä on nyt vähän epäloogisuuksia. Jos kerran Bridgestone voittaa vain parhaan auton takia, niin miksi sitten parhaan auton suunnittelija ei ole dream teamissa? Entä miksi Honda on paras moottori jos paras suunnittelija on Ferrarilla? Miksi parhaan suunnittelijan sunnittelema auto, jota ajaa paras kuljettaja ja vieläpä parhailla renkailla on merkki-mm:ssä viidentenä?

Vähän jäi ihmetyttämään tuon jutun tarkoitus? Itse olisin tämän kauden dream teamiksi lämäyttänyt Ferrarin, koska näytöt ovat suvereenit.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Eikös se Newey ole muuten tekninen johtaja, niinkuin Ross Brawn Ferrarilla??

Pääsuunnittelija on sitten kuka, Mike C., (MC) Nick(e) T.???
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Hiukan nauratti :thumbup: Eiköhän parhaan tunnusmerkkit tosiaan ole kuitenkin siinä, että saa parasta tulosta aikaan. Erkillä lipsuu noi ajatukset nykysin aika pahasti. :tongue:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
HAHA!! :D
Hiukan repeilin :D

Oma dream teamini olisi:
M Schumacher ja Button (tai Trulli)
Ferrari - Ferrari
Bridgestone (Ferrarin versiot)

Anyway, mitäs luulette jos mun tiimi ja Erkin tiimi lähtis viivalta niin kumpikohan voittais? ;)
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
pmv sanoi:
Entäpä sitten renkaat: Erkin mielestä molemmat valmistajat tekevät hyviä renkaita, mutta hän valitsisi Michelinin. No mikäs valmistaja on voittanut tänä vuonna eniten kisoja? Bridgestonen voitot ovat kuulemma tulleet parhaan auton takia!?!
Tämä on edelleen sitä F1-sarjan parasta propagandaa. :D

Se, että suurin osa kärkitalleista käyttää Micheliniä, ei tarkoita että se olisi parempi rengas. Sattuneesta eli em. syystä kympin sakissa on enemmän Michelin-miehiä. Jos pari peräpään tallia ajaa Bridgestoneilla, ei heidän menestymättömyytensä johdu renkaista. Sen luulisi Erkinkin tietävän. Eikä ole mitään sellaisia olosuhteita, jossa Michelin olisi tällä kaudella parempi. Yhdellä kierroksella voi ollakin, ja vain tietyillä radoilla. Kisoissa ajetaan kuitenkin n. 60-70 kierrosta, ja pisteet jaetaan sieltä. Erkki jatkaa JJ:n alullepanemaa Michelin-mainostusta varsin mallikkaasti ilman mitään pohjaa. Voisivat kyllä lopettaa kokonaan renkaista puhumisen lähetyksissä, koska mainoksethan on lain mukaan eroteltava selvästi ohjelmasta. :tongue:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
En halua puolustella Erkkiä, mutta muutama näkökulma kuitenkin. Asioita puntaroitaessa pitää muistaa mistä lähtökohdista kauteen ponnistetaan. Jos Ferrarin tiimille olisi kauden alussa annettu Minardi käsiin, ei se ehkä vaikuttaisikaan niin hyvältä kuin nyt. Ja sama tietenkin päin vastoin.

Ferrarin menestys on monen vuoden työn tulos. Nyt arvioitiin käsittääkseni suorituksia tämän kauden aikana. Toisaalta, jos käytetään käsitettä "paras moottori", ei se anna paljon tulkinnanvaraa. Honda on varmasti kehittynyt eniten, siksi on kuitenkin perusteltua nostaa sille hattua.

Pääosin Erkin jutut ovat kuitenkin täyttä huuhaata. Vaikuttaa vähän siltä että mies kehuu sellaisia henkilöitä jotka hän jotenkin tuntee, tai joiden kanssa hän on päässyt kumoamaan muutaman tuopillisen bisseä :D
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mustakari ei analyyttisyydellään ole tehnyt ennenkään vaikutusta. :D

Olen melkein kaikesta esitetystä samaa mieltä, mutta rengasasia ei ole mielestäni ihan selvä Taipuisin uskomaan, että Bridge on ollut kokonaisuutta katsoen paras rengas tällä kaudella (nimenomaan kisamitta tuo plussaa). Paljon tässä onkin kyse uskon asioista: meillä ei ole juuri mitään täysin selvää kiintopistettä, joka kertoisi meille rengasrintaman voimasuhteiden kehityksestä. Mielipiteet määräytyvät tallien voimasuhteita koskevien presuppositioiden perusteella.

Seuraavassa kuitenkin joitain viitteellisiä tekijöitä:

A) Bar vaihtoi Micheliniin ja ei todennäköisesti menettänyt Ferrariin nähden asemiaan, vaikka Barin lähestyminen Ferraria selittyykin paljolti Hondan kehityksellä ja onnistuneella auton suunnittelulla. Jos Micheliniin vaihto huononsi Barin asemaa, joudumme olettamaan suunnattoman kehityshappauksen autonkehityksessä. Toki Bridgejen valmistus Ferraria silmälläpitäen on saattanut tehdä renkaista Barille vähemmän edullisia kuin Ferrarille, mikä varmaan selittää Barin noususta jotakin, mutta ei rajattomasti.

B) Sauber ei pääse mihinkään viimevuotisella Ferrarilla, mikä edellyttää sitä, että Michelin-tallien kärkiautojen vauhti on mennyt viime kaudesta 1.5-2.0 sekuntia eteenpäin (ja tähän ei lasketa tietenkään rengaskehitystä). Esim. Bar jäi viime kauden lopussa Ferrarille n. sekunnin kierroksella, mutta nyt viimevuotinen Ferrari (Sauber) jää Barille 1.0-1.5 sekuntia; jos rengaspuolelle oletetaan tasainen kehitys molemmilta valmistajilta, niin silloin Barin on täytynyt saada autoaan vuoden aikana n. 2-2.5 sekuntia nopeammaksi, mikä on jo melkoinen askel (kuitenkin mahdollisuuksien rajoissa). Tiivistetysti: Sauberin pitäisi mielestäni olla vähän nopeampi, jos Bridgestone on tehnyt viimevuoteen nähden paljon eroa Michelineihin.

C) Useimpien mielipide Bridgestonen paremmuudesta näyttää palautuvan "tervejärkiseen" oletukseen siitä, että Ferrari ei voi olla kovin ylivoimainen. Kun lähdetään siitä, että Ferrari ei voi olla rajattomasti muita nopeampi, on silloin eron tultava myös renkaista. Ts. käsitys Bridgejen paremmuudesta juontuu suoraan OLETUKSESTA, ettei Ferrari voi olla niin ylivoimainen kuin, mitä kello näyttää muihin verrattuna. Tämä on selvästi ongelmallinen itsestäänselvänä totuutena; se voidaan kyseenalaistaa helposti.

Nuo em. kohdat ovat hieman sekavia, koska asiat ovat monimutkaisia ja kykyni niiden esittämiseen ovat myös erittäin rajalliset. Varmaan voidaan myös väittää A ja B kohtia vastaan, että en huomioinut riittävästi uusien Bridgejen spesifiä sopivuutta Ferrariiin ja sopimattomuutta vanhaan Ferrariin (Sauber) tai Barriin. Lisäksi osa noista pohdiskeluista lähtee viimekauden ja toissakauden rengasvoimasuhteista, joten melkoinen olettamusten rakennelma on pystyssä. Ihmisten kuitenkin olisi syytä tajuta, kuinka kehämäisiä mielipiteet rengasvoimasuhteista tahtovat olla. Suuri osa foorumilaisista näyttää ottavan jonkun hämärän ennakkokäsityksen tai mututuntuman absoluuttiseksi lähtökohdaksi, josta sitten lahjakkaasti kehäpäätellään "rengastotuudet".
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valde sanoi:
Taipuisin uskomaan, että Bridge on ollut kokonaisuutta katsoen paras rengas tällä kaudella...
Melkoisen ristiriitaista tajunnan virtaa. Olet siis sitä mieltä että Bridge on kokonaisuutena paras. Kuitenkaan yksikään esittämistäsi "viitteellisistä tekijöistä" (kohdat A, B ja C) ei tue tätä näkemystä?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sehän siinä jutussa olikin ristiriitaista, että siitä ei oikein tiennyt mihin kauteen se perustui. Neweyn, Räikkösen ja Michelinin nostaminen listoille täytyy perustua viime vuoden ja sitä edelliskausien tapahtumiin. Hondan nostaminen listoille taas ei voi perustua mihinkään muuhun kuin tämän kauden tapahtumiin.

Dream teamin fysioterapeutti taisi muuten olla Mark Arnall ja datainisinööri oli Ossi Oikarinen...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8252
Sijainti
Helsinki
Jospa Hondan nostaminen listalle juontaa juurensa tuonne 80-luvun lopun tietämille!?! :D

Samalla olis voinut laittaa Schumin tallikaveriksi Sennan ja testikuskeiksi Prostin ja Keken! GoodYearin valita renkaiksi ja mitäs vielä?

Vähän nimittäin tulee tuosta Briatoren valinnastakin mieleen jokin 93-95 aikojen Schumin ja Benettonin nostaminen kärkeen!

Joten taitaa Mustakari hakea tämän kauden DreamTeaminsa kaukaa menneisyydestä, osittain!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
pmv sanoi:


Vähän jäi ihmetyttämään tuon jutun tarkoitus?
Ei sillä muuta tarkoitusta ollut kuin tienata rahaa. Jotain siihen oli keksittävä.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
"Mutta sitten:paras moottori oli Mustakarin mielestä Honda. Ja millähän perusteella? Eikös Ferrari ole kuitenkin ollut paljon luotettavampi eikä tehoissa ole jäänyt juurikaan jälkeen, jos ollenkaa?"

Ilmeisesti Mustakari tässä antaa tunnustusta siinä, että Hondan moottori on tämän hetken tehokkain. Ei mitenkään selvästi tehokkain, mutta hitusen Ferrariakin edellä. Mutta kumpikos kone onkaan poksahtanut tällä kaudella enemmän? ;)

"Erkin mielestä molemmat valmistajat tekevät hyviä renkaita, mutta hän valitsisi Michelinin. Bridgestonen voitot ovat kuulemma tulleet parhaan auton takia!?!"

Sekään ei ole ihan noin yksinkertaista. Kuten tuolla edellä jo mainittiin, Bridgen renkaat ovat kisapituuksissa niin paljon paremmat että F2004:n erinomaisuus kisa-autona korostuu entisestään. Michelinit ovat olleet vain Monacossa paremmat ja saattavat olla pienessä etulyöntiasemassa myös Ranskassa ja Unkarissa (tämä arvio viime kauden kisojen perusteella).
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ilmari sanoi:
Melkoisen ristiriitaista tajunnan virtaa. Olet siis sitä mieltä että Bridge on kokonaisuutena paras. Kuitenkaan yksikään esittämistäsi "viitteellisistä tekijöistä" (kohdat A, B ja C) ei tue tätä näkemystä?
Saatoin muuttaa hieman mielipidettäni tuota juttua raapustellessa. :doubtful: :idea: Ihan totta. En muuten alunperinkään tarkoittanut, että Bridget missään tapauksessa olisivat paljon nopeammat. En tiedä kummat renkaista ovat paremmat. Kohdat A ja B tekevät mielestäni vaikeaksi olettaa, että Bridget olisivat paljoa Misukoita paremmat. Painotin tätä puolta foorumin yleisen mielipiteen tähden. Kohta C ehkä tukee sitä, että renkaat ovat tasoissa tai Bridget jopa parempia, tosin se ei jälleen todista mitään.

:thumbup: siitä, että olit selvästi lukenut jutun. Ajattelin, että kaikki eivät ihan ajatuksella jaksaisi.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Eiköhän viime vuosien tulokset osoita, että Ferrarilla on jo dream team kokonaisena ja jakamattomana. :eek!:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kuskipuolella olis kyllä parantamista eritoten kakkoskuskin kohdalla mutta ehkäpä se onkin Ferrarille se dream team. :rolleyes:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuossa aikaisemmin mainittiin JJ ja Michelin samassa yhteydessä... Jokainen voi itse päätellä olisiko kyseessä samanlainen case kuin Keken kommentoidessa suojattiensa ajoa ollessaan näiden managerina (toki mies osasi olla paikoin erittäinkin puolueeton). Jykä on ajanut Michelinin renkailla kait vuodesta 95 lähtien kilpaa. Hän on osallistunut varsin usein Race of Champions kisaan, jonne pääsevät lähinnä Michelin-kuskit, eräitä poikkeuksia lukuunottamatta.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Re: Re: Mustakarin Dream team

Charlie sanoi:
Tämä on edelleen sitä F1-sarjan parasta propagandaa. :D

Se, että suurin osa kärkitalleista käyttää Micheliniä, ei tarkoita että se olisi parempi rengas. Sattuneesta eli em. syystä kympin sakissa on enemmän Michelin-miehiä. Jos pari peräpään tallia ajaa Bridgestoneilla, ei heidän menestymättömyytensä johdu renkaista. Sen luulisi Erkinkin tietävän. Eikä ole mitään sellaisia olosuhteita, jossa Michelin olisi tällä kaudella parempi. Yhdellä kierroksella voi ollakin, ja vain tietyillä radoilla. Kisoissa ajetaan kuitenkin n. 60-70 kierrosta, ja pisteet jaetaan sieltä. Erkki jatkaa JJ:n alullepanemaa Michelin-mainostusta varsin mallikkaasti ilman mitään pohjaa. Voisivat kyllä lopettaa kokonaan renkaista puhumisen lähetyksissä, koska mainoksethan on lain mukaan eroteltava selvästi ohjelmasta. :tongue:
Niin no muistetaan nyt myös se että Malesian sadan tuhannen asteen helteessä Montoya pysyi Williamsillaan hyvin Schumin vauhdissa, ja löi tämän nopeimpien kierrosten vertailussa 0,6 sekunnilla. Muussa säässä Williamsit ovatkin jääneet sekuntitolkulla Ferrareille. Eli kyllä tuo jo monta vuotta kestänyt Michelinin ylivoima helvetin kuumissa olosuhteissa nähdäkseni jatkuu.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Re: Re: Re: Mustakarin Dream team

Ma sanoi:
Niin no muistetaan nyt myös se että Malesian sadan tuhannen asteen helteessä Montoya pysyi Williamsillaan hyvin Schumin vauhdissa, ja löi tämän nopeimpien kierrosten vertailussa 0,6 sekunnilla. Muussa säässä Williamsit ovatkin jääneet sekuntitolkulla Ferrareille. Eli kyllä tuo jo monta vuotta kestänyt Michelinin ylivoima helvetin kuumissa olosuhteissa nähdäkseni jatkuu.
Tekstini oli tarkoituksella rankasti Bridgestonea suosivaa. ;) Onhan Michelin ihan kilpailukykyinen edelleen todella kuumissa olosuhteissa, mutta niitä on vain kauden aikana kovin vähän. Yleisrenkaana Bridgestone on kuitenkin parempi, varsinkin tällä kaudella. Toivottavasti nähtäisiin niitä sadekisojakin vielä tällä kaudella.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Re: Re: Re: Re: Mustakarin Dream team

Charlie sanoi:
Toivottavasti nähtäisiin niitä sadekisojakin vielä tällä kaudella.
Atlakselta mitä luin niiden kommentteja jotka olivat harjoituksia seuranneet tarkasti niin Michelin-tallien kannalta olisi ehkä edelleen parasta että keli pysyisi kuivana. :frown:
 
Ylös