Näytätkö pyöräillessäsi suuntamerkin?

Näytätkö pyörällä liikkuessasi suuntamerkin?

  • Kyllä.

    Äänet: 9 17,3%
  • Pyörätiellä kyllä, autotiellä en.

    Äänet: 0 0,0%
  • Autotiellä kyllä, pyörätiellä en.

    Äänet: 4 7,7%
  • En.

    Äänet: 22 42,3%
  • Vaihtelevasti / merkin näyttäminen ei sidottu kulkuväylän tyyppiin / muu, mikä?

    Äänet: 17 32,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    52

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kyllä aina! Ihan siis riippumatta siitä tuleeko takana tai edessä ketään.
Maantiepyöräilyn porukkalenkeillä tämä tapa on vahvistunut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24207
Sijainti
lappeen Ranta
En oikein osaa sanoa. Yleensä taida aika tarkkaan katsella taakse ja sivuille ennen kääntymisiä. Kolari siitä kuitenkin tulee jos ei itse hoida ajamisiaan siten ettei osu kenenkään alle/päälle.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kyllä aina! Ihan siis riippumatta siitä tuleeko takana tai edessä ketään.
Maantiepyöräilyn porukkalenkeillä tämä tapa on vahvistunut.
Tuli tällainen polliaihe mieleen tuossa duunista kotiin polkiessa. Itsehän näytän suuntamerkin aina autotiellä pyöräillessäni, pyörätiellä en oikeastaan koskaan.
Itseasiassa nyt kun tarkemmin pohdin, niin taisin valehdella. En nyt ihan aina kuitenkaan näytä suuntamerkkiä. Käytän siis kuitenkin jonkinlaista harkintaa siitä milloin käsi heiluu.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24207
Sijainti
lappeen Ranta
Itseasiassa nyt kun tarkemmin pohdin, niin taisin valehdella. En nyt ihan aina kuitenkaan näytä suuntamerkkiä. Käytän siis kuitenkin jonkinlaista harkintaa siitä milloin käsi heiluu.
Tuosta tuli mieleen, että autolla ajaessa tulee aina laitettua vilkku päälle kun käännyn risteyksessä tai muussa paikassa, jossa vilkkua kuuluu näyttää. Olen liian laiska katselemaan ratin takaa erikseen, että onko jossain toinen auto vai ei ja sitä kautta onko kukaan näkemässä vilkkuani. Helpompaa kun laittaa sen vilkun päälle joka tapauksessa.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Tuosta tuli mieleen, että autolla ajaessa tulee aina laitettua vilkku päälle kun käännyn risteyksessä tai muussa paikassa, jossa vilkkua kuuluu näyttää. Olen liian laiska katselemaan ratin takaa erikseen, että onko jossain toinen auto vai ei ja sitä kautta onko kukaan näkemässä vilkkuani. Helpompaa kun laittaa sen vilkun päälle joka tapauksessa.
Sama täällä. En myöskään usko olevani erehtymätön sikäli, että havaintoni likenteettömyydestä osuisi oikeaan. Varmempi tapa on näyttää vilkkua ja antaa vastapuolen hoitaa loput.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Täytyy myöntää, että en näytä. Olen vissiin aika ilkeä ihminen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vaihtelevasti. Näytän silloin kun siitä on hyötyä, eli joko minä itse tai joku muu välttää turhan pysähdyksen tai hidastuksen. Ongelma turhassa näyttämisessä pyörätiellä on se että silloin joutuu ottamaan käden pois jarrulta. Eli juuri kun on jarruttamassa kurvatakseen tai kun joutuu varmuuden vuoksi jarruttamaan kun ei tiedä mitä toinen tekee.

Selustani tarkastan joka tapauksessa autotiellä ajolinjaa vaihtaessa. En luota että väistävät 100% viittoiluani, mutta kun sitä näyttää ja huomaa tilaa saavansa niin sitten sen tilan voi käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Näytän silloin kun on muita ihmisiä lähellä ja haluan viestittää aikeitani. Yksin korvessa ajaessa en paljoa huido.

Vihellettyä tulee aika paljon varoitukseksi tai sitten soitan kelloa.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Kyllä, jos takanani on vaikkapa auto. Siis silloin jos pyörätietä ei ole saatavilla ja on pakko ajaa pientareella.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Vaihtelevasti. Näytän silloin kun siitä on hyötyä, eli joko minä itse tai joku muu välttää turhan pysähdyksen tai hidastuksen. Ongelma turhassa näyttämisessä pyörätiellä on se että silloin joutuu ottamaan käden pois jarrulta. Eli juuri kun on jarruttamassa kurvatakseen tai kun joutuu varmuuden vuoksi jarruttamaan kun ei tiedä mitä toinen tekee.

Selustani tarkastan joka tapauksessa autotiellä ajolinjaa vaihtaessa. En luota että väistävät 100% viittoiluani, mutta kun sitä näyttää ja huomaa tilaa saavansa niin sitten sen tilan voi käyttää.
Jos on joskus tilanne että vauhti on kova ja pitää kääntyessä jarruttaa samalla, niin ne on tietysti hankalia.. näytän usein käsimerkkiä ennen jarrutuksen aloittamista, mutta välillä käy niin, että mua odottava kulkuneuvo näkee mut vasta silloin kun jarrutan.. Silloin yritän lähinnä katseellani viestiä kääntymisaikeeni jos en pysty heiluttamaan kättä uudestaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Vastasin että en, mutta jos joku autoilija odottaa että menen suojatien yli vaikka olen kääntymässä tien vierelle pyörätielle enkä lopulta mene suojatielle, näytän silloin ettei autoilijan tarvitse odottaa.

Kypäräpollinkin voisi tehdä, varmaan on tehtykin.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Useimmiten näytän. Jos en näytä, niin harmittaa jälkikäteen, vaikka kukaan ei olisi nähnytkään.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24207
Sijainti
lappeen Ranta
Vihellettyä tulee aika paljon varoitukseksi tai sitten soitan kelloa.
Minä yleensä yskin (sellaisen toimistopierun peittoyskähdyksen) jos esim. joku koira on ulkoiluttamassa ihmistään ja olen menossa heistä ohi. Vauhtia hiljennän yleensä myös.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Pidän turvallisempana vaihtoehtona pitää kummatkin kädet ohjaustangossa ja liikennettä muuten aktiivisesti tarkkailemalla katsoa hetki kaistanvaihtoon tai kääntymiseen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Minä yleensä yskin (sellaisen toimistopierun peittoyskähdyksen) jos esim. joku koira on ulkoiluttamassa ihmistään ja olen menossa heistä ohi. Vauhtia hiljennän yleensä myös.
Itsellä kun yhteen aikaan etujarrupalat vinkuivat pienestäkin jarrutuksesta, niin sitä käytin aina merkkinä tulostani.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Pidän turvallisempana vaihtoehtona pitää kummatkin kädet ohjaustangossa ja liikennettä muuten aktiivisesti tarkkailemalla katsoa hetki kaistanvaihtoon tai kääntymiseen.
Suuntamerkkiä näytetään ennen kääntymistä, joten kääntymisen aikana tietty noin...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Polkupyöriinkin saisi laki säätää pakolliseksi peilit. Huomasin tossa skootteroinnin jälkeen pitkästä aikaa taas lauantaina fillaroidessa, että peilejä kaipaili. Kovin oli orpo olo, kun ei taakse nähnyt lain.
 
Ylös