NASCAR 2017

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Kauden 2017 kalenterit on julkaistu. Sprint Cupin kalenteri sisältää kaiken kaikkiaan 36 kilpailua sekä Daytonan ja Charlotten näytöskilpailut. Kausi käynnistyy Daytonasta 18. helmikuuta ja ensimmäinen varsinainen kilpailulähtö Daytona 500 ajetaan reilu viikko myöhemmin sunnuntaina 26. helmikuuta. Kauden päätös ajetaan marraskuun 19. Homestead Miami Speedwaylla.

Sprint Cup 2017

Xfinityn ja Camping Truckin kalenterit

Xfinity ajaa yhteensä 33 kilpailua.

Xfinity 2017

Camping World Truck Series ajaa 23 kilpailua, joista yksi tuttuun tapaan Yhdysvaltojen ulkopuolella Canadian Tire Motorsports Parkissa (Mosport).

Camping World Truck 2017
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Dale jr:kin pääsee sitten taas ajelemaan, on saanut lääkäreiltä luvan.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Dale Earnhardt Jr. heittikin hyvät testit Darlingtonissa ja hänen itsensä sanomana on parhaimmassa kunnossa urallaan tähän mennessä. Tuollainen pitempi lepo voi kaikkiaan tehdä hyvääkin, kun kuninkuusluokassa on todella pitkä ja vaativa kalenteri joka erityisesti mentaalisesti ottaa kuljettajasta ja koko tiimistä mittaa ihan kunnolla. Viimeksi samanlainen skenaario oli Kyle Buschilla toissa kaudella ja vaikka lepo ei näin pitkä ollutkaan, niin KyBu meni ja voitti mestaruuden kauden päätteeksi, kun tankissa oli yrittäjäistä menovettä tarjolla yllin kyllin ja näyttöhalut olivat korkealla.

Itse ensi kauden tiimeihin ja talleihin otetaan enemmän informatiivistä mietintää kauden lähystyessä, mutta merkittäviä pointteja on jo nyt tapahtunut kuski- että tallitilanteissa.

Stewart-Haas Racing toivotti virallisesti Clint Bowyerin rivistöihinsä #14 auton kuljettajaksi ensi kaudeksi ja on myös Kevin Harvickin vanha tallikaveri jo Richard Childress Racingin ajoilta. Talli aloittaa isot sentimentaaliset muutokset ihan pohjapiirrustuksista lähtien, kun Chevrolet vaihtuu Fordiin ja Roush Yatesin moottoreihin. Myöskin yhteistyö Hendrick Motorsportin kanssa päättyi ja tilalle luultavasti tulee yhteistyötä Team Penske Racingin kanssa mikä olisi aika odotettavaakin. Toisaalta varmasti tietojen vaihtoa tulee olemaan myös Roush Fenway Racingin teknisenä partnerina. Muutostyön pitäisi olla kuitenkin aika sulavaa, kun ottaen huomioon tuon ammattitaidon ja osaamisen tason, niin kyllä asetusten pitäisi alkaa napsua uomiinsa jo hyvissä ajoin. Fordin tehokkaat moottorit myös tarjoavat lisäperspektiiviä sen suhteen, että minkälaista kehityssuuntaa lähdetään hakemaan.

Richard Petty Motorsport teki kovan päätöksen ja ajattaa vain yhtä autoa ensi kaudella - Aric Almirolan #43 on siis heidän ainoa projektinsa varikolla. Vakanssi joka aukesi #44 tiimin suhteen ei toteutunutkaan, vaan he lainaavat tuon osan tallistaan Go Fas Racingin #32 tiimille, jota ensi kaudella kuskaa Matt DiBenedetto. Ensi kauden jälkeen he voivat mahdollisesti uusia tuon toisen ohjelmansa, jos kilpailukyky näyttää piristymisen merkkejä.

BK Racing on tällä hetkellä ilman kuskeja, kun myös David Ragan lähti tallista. Hän ja Landon Cassill ovat kuskeina Front Row Motorsportilla ensi kaudella.

HScott Motorsports myi osansa Premium Motorsportille. Samanlaisesti myös kauppoja hieroivat Wood Brothers Racing, joka lainaa Go Fas Racingiltä myös osan tallitoimintaansa.

Furniture Row, joka viime kaudella toden teolla nousi suurten tallien joukkoon - lähtee ensi kauteen tosiaan ensimmäistä kertaa kahden auton voimin, kun Martin Truex Jr:n #78 auto saa haastajakseen debyytin tekevän erittäin lupaavan Erik Jonesin #77 autollaan.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Viaplay ja Nelonen Pro televisioi sarjan jatkossakin Suomessa?
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viasatilla on vuoteen 2018 ulottuva nykysopimus NASCARin televisiointioikeuksista Suomessa ja näin ollen Viaplaylta tulevat jälleen ensi sesongilla kaikki kisat sekä kun on yhteistyö NelonenPron ja Ruudun kanssa, niin kisat tulevat sieltäkin mitä ilmeisemmin uuden kauden startatessa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Rauhallisena vuoden aikana, jolloin ei vielä juurikaan missään sarjassa moottorit pärise eikä ainakaan uutisrintamalla tietoa ole päivitettynä paljoakaan uutta moneen viikkoon sarjoihin valmistautumisen johdosta, kun tiimeillä on työrauha mistä lajista sitten onkin kyse. Ainoa juuri mikä voi tapahtua, niin se liittyy kuljettajaliikenteeseen tai lopettamispäätöksiin. Carl Edwardsin päätös lopettaa ammattilaisura yllätti suurin piirtein kaikki; takana paras kausi JGR:n #19 auton kuljettajana ja ikääkin vasta 37 vuotta, joka on neljä vuotta vähemmän kuin tällä hetkellä esimerkiksi uransa huipulla (tai edelleen) olevilla Kevin Harvickilla ja Jimmie Johnsonilla - tai miettii Matt Kensethiä, joka on kaikista kärkitallien kuljettajista vanhin tai koko sarjan täysiaikaisten kuljettajien nestori Greg Biffle, jos jatkaa uraansa.

Carl Edwards tuli samaan vedenjakajaan urallaan kuin F1:ssä Nico Rosberg, mutta erotuksena on, että lähtee ei-mestaruutta voittaneena, mutta se ei enää ole päämotiivi ollutkaan hänen ajamisessaan vaan nauttiminen yleensä kilpailemisesta ja tietenkin hurraten, jos jotain menestystä on matkan varrelta tarttunut mukaan ennen kilpailemisen lopettamista. Kaikki olisi kuitenkin toisin jos puhutaan siitä päätöskisan uusintastartista 12 kierrosta ennen maalia, jossa CE oli kärjessä neljästä jahtaajasta ja selkeästi parhaimmalla autolla. Tavoite oli selkeä, mutta jäi toteutumatta. Oliko sitten tuo se syy, että hän ei enää jatka ajamista juurikin liiankin harvakseltaan hänen urallaan tulleista mestaruusmahdollisuuksista, kuitenkin, kun puhutaan tämän luokan kuljettajakalibeerista jolla pitäisi olla niitä usemminkin - vai oliko ajatus jo kauden mittaan materialisoitunut arkipäiväksi ja finaalissa sitten oli tyytyväinen vain tittelijahtaajana, kävi miten kävi.

Mark Martin teki hieman samankaltaisesti, mutta hän vielä kerran jatkoi tittelin pyydystämistä ikään kuin kakkosjaksollaan urallaan, kun väliaikaisten diilien kautta sai vielä HMS:llä neljän vuoden sopimuksen täysiaikaisena ja yritti vielä saavuttaa sitä puuttuvaa linkkiä urallaan - mestaruuden että Daytona 500 voiton. Kumpikaan ei toteutunut HMS:n aikana ja vaikka ura vielä kaksi kautta osa-aikaisena jatkuikin sen jälkeen, niin ei hän jäänyt niitä jahtamaan sitten enää pidemmäksi aikaa, koska oli saavuttanut urallaan kuitenkin todella paljon ja oli tyytyväinen, että sai mahdollisuuden NASCARissa ja sai ajaa hyvissä tiimeissä hienossa lajissa. Carl Edwardsin kohdalla hieman sama, mutta hän lopettaa juurikin huipputiimissä hyvä kauden jälkeen, mutta hän itsekkin sanoi, niin nyt oli vain sen aika, kun saavutukset on saavutettu eikä ole mitään mitä enää oikein tekisi mieli haluta; ottaen huomioon tuon kisakalenterin pituuden ja se, mitä pitää laittaa likoon voittaakseen ja saavuttakseen, niin kyllä se kumpuaa ihan kuskista itsestään milloin se tilanne tulee vastaan, kun lopettamispäätös alkaa olla varma. Vuoren huipulla odottaa aarre, mutta jollei mentaalisesti ole se mielessä päivästä toiseen ja psyykkaa itseään siihen, niin sitä ei voi vain lähteä yrittämään yrittämisen takia, vaan pitää tietää määrätietoisesti miten kulkea se matka kaikkine etaappeineen, jotta sen tavoittelu tulee aina vain lähemmäs ja lähemmäs, mutta koskaan ei saa karata ajatus - ei edes silloin kun se on edessä. NASCARissa tämä on tarinan avain pytyn nostattamiseen ja ihan ymmärrettävää jos ihan yllätyksellisestikkin uransa huipulta joku saattaa lopettaa.

Niinpä kuninkuusluokka vahvistuu meksikolaisella Daniel Suarezillä, joka siis viime kaudella voitti toiseksi ylimmän sarjatason tittelin. Hän siis tosiaan siirtyy tuohon JGR:n #19 autoon ja hyvästä rattimiehestä on kysymys, mutta ensimmäinen kausi menee varmasti paljon vielä tietoa kalibroidessa kovimmalla sarjatasolla. Carl Edwards vuorostaan katselee tulevaisuuden suunnitelmiaan, mutta jätti vielä pienen kysymysmerkin sen suhteen, että ajaako vielä joskus kenties NASCARissa ja JGR:llä.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Jos nyt entisestään aletaan keksimään uusia gimmickejä lajiin, jolla on kuitenkin toimiva peruskonsepti ollut, lopulta se kääntyy itseään vastaan. Ja taas saadaan pienentää ratojen katsomokapasiteettia.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Monster Energy NASCAR Cup Seriesin kausi on aivan alkamaisillaan epävirallisesti ylihuomenna ja kauden ensimmäinen pisteetön näytöskisa ajetaan vuorostaan tällä viikolla lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Tämä viikonlopun taite myös starttaa samalla Daytonan vauhtiviikot.

Kaikki täysiaikaiset tiimit/tallit kaudelle 2017: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2016/12/13/driver-tracker-2017-season-nascar-premier-series.html

Uusi pistejärjestelmä kerrattuna: http://www.nascar.com/content/nascar/en_us/news-media/articles/2016/11/28/how-nascar-series-points-are-awarded.html

Daytonan vauhtiviikkojen aikataulu: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2017/1/24/full-schedule-for-daytona-tv-times-coverage.html

Muutoksista kaudelle 2017 voitaisiin ensimmäisenä käydä läpi tulleet autoihin ja kilpailuihin vaikuttuvat anekdootit sääntökirjan muokkausten osalta:

- 28/36 kisaviikonloppuna käytettävien rengas-sarjojen määrää tiputetaan ja näin aspektia siirretään hieman myös juuri rengaskestävyyden puolelle.

- Kuninkuusluokassa kisa pitää startata renkailla joilla aika-ajot päätettiin.

- Biometriatuotteita ja -mittauslaitteita saa käyttää vapaaehtoisesti autoissa tällä kaudella.

- Viime kaudelta Kentuckysta ja Michiganista tuttu pienempi takasiipi on tällä kaudella kaikissa autoissa kuninkuusluokassa määritettynä perusasetuksena pois lukien nopeusrajoitinkilpailut; näillä radoilla Daytonassa ja Talladegassa nopeusrajoitinta on tälle kaudelle pienennetty.

- Kattoluukku on pakollinen kaikissa autoissa tällä kaudella joka luokassa varmistavana turvallisuustekijänä.

- Kuninkuusluokassa kaikissa autoissa pitää olla kattokamera-asennus valmiina joka kisaviikonlopulle - on käytössä tai ei.

- Autoihin ei saa turvallisuus-syihin vedoten tehdä kolareiden tai kontaktien tuotoksena tulleiden vahinkojen korjausvaihto-operaatioita varikolla, jossa rikkoutunut osa vaihdetaan replikoihin, joissa se aerodynaaminen muoto on samanlainen kuin alkuperäisessä osassa. Sen sijaan paikkaavia korjaustoimenpiteitä saa tehdä, mutta sillä erotuksella, että viiden minuutin kello laitetaan päälle korjaustöiden alettua. Auto saa tulla takaisin radalle jos tuossa aikaraamissa työt saadaan tehdyksi, mutta jos ei niin auto pitää parkkerata kisan osalta ja keskeyttää näin ollen.

Myöskin tähän väliin ratakohtaisten uutisten osalta on jo alkukaudesta saatu isompia uutisia, kun Phoenix ilmoitti 178 miljoonan dollarin investointihankkeesta joka käsittää uusitun varikkoalueen, suuremman sisäalueen entiselle 1-2 kaarteelle (maaliviiva siirtyy juuri ennen takasuoran dogleg-klippausta olevalle suoranpätkälle) ja entisestä 3-4 kaarteesta tulee näin ollen 1-2 ja 1-2 kaarteesta 3-4. Tämä muutos astuu toki voimaan vasta vuodeksi 2018.

Tälle vuodelle on jo ilmoitettu kahden radan uudelleenpäällystämisestä, kun Texasissa konstruktioprojekti on käynnissä ja on valmis ennen kauden ensimmäistä kisaa siellä ja vuorostaan Atlantassa päällystäminen aloitetaan heti ainoan kisan jälkeen ja on valmis ensi kaudeksi. Martinsvilleen lisättiin vuorostaan keinovalaistus varmistuksena sille, että vaikka kisat pysyvät iltapäivänä starttaavina, niin mahdolliset viivästykset eivät haittaa laisinkaan valaistuksen ollessa nyt rata-alueen kvartetissa. Doveriin vuorostaan tehdään lisäyksiä turvallisuuteen tekemällä lisää safer-seiniä tärkeisiin kohtiin rataa.

Uusi pistejärjestelmä oli aika suuri ja radikaalikin muutos, mutta toisaalta nyt runkosarjan merkitys nousee, kun jokaisessa kisassa on jaossa kolmeen osaan jaetuissa sekvensseissä paljon pisteitä, kun yhden osion ykkönen saa kymmenen pistettä ja siitä se lähtee laskemaan pisteellä top-10:iin tulleiden osalta. Voitosta tulee 40 pistettä ruutulipun heiluttua, joten noilla osiovoitoilla voi tulla todella mukaviakin pistepotteja ja ne ovat ne joilla playoffpaikat ratkaistaan pisteillä ja voitoilla suorat paikat top-16:sta joukkoon. Panokset kuitenkin pysyvät läpi kauden korkeina juuri runkosarjan voiton että lisäpisteiden ansaitsemisen kohdalta. Lisäpisteitä pudotuspeleihin ja sen aikana tulee kahden ensimmäisen osion osalta 1 piste ja kilpailun voitosta 5 pistettä.

Runkosarjan voittaja myös nyt palkitaan ja saa myös 15 playoff-pistettä plakkariin joka tarkoittaa kolmea voitettua kilpailua yhteensä lisäpistemäärältään. Playoffeihin tultaessa pisteet jälleen nollataan - lisäpisteet kuitenkin lisätään tuohon mitä runkosarjasta on ansaittu ensimmäiselle kierrokselle ja jatkuu siitä aina kolmannelle kierrokselle saakka. Tavallisten pisteiden nollaus jatkuu läpi pudotuspelejen mutta lisäpisteet aina kumuloituvat kierros kierrokselta. Sama tuttu kolmen kierroksen tiputuskierros on mukana, joissa kisapisteet ratkaisevat jatkoonpääsyn (sekä voitot) ja lisäpisteillä vuorostaan hyvät asetelmat seuraavan kierroksen alkuun. Jokainen kisa on tärkeä. Finaalikisassa mestaruusnelikon ottaessa yhteen ei tämä systeemi ole enää käytössä vaan siinä ratkaisee sama stipulaatio kuin kolmena viime kautena.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vaikken niin tarkkaan olekaan NASCARia seurannut, kovasti odotan jo Daytonaa, sääntömuutoksista huolimatta.

En vielä lähde kisan jakamista kolmeen segmenttiin tuomitsemaan; voihan se olla ihan viihdyttävää. Toki keltaiset sen jälkeen on varsin teennäistä, mutta kun niitä keltaisia tulee muutenkin, niin uusintastartit ovat ihan merkittävä osa lajia.

Bonusten säilyminen playoffeissa seuraaville kierroksille on hyvä muutos, varmemmin Homesteadissa nähdään kauden neljä parasta kuskia ajamassa mestaruudesta. Toki playoffien arvaamattomuus vähenee jonkin verran, mutta silti voitolla etenee jatkoon edelleen. En edelleenkään suuremmin pidä, että päätöskisassa korkeimmin sijoittunut mestarikanditaatti tittelin vie, vaikka 37. sijalla, mutta eipä nuo säännöt ole meikäläisen päänvaivana.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Hyvä, että edellinen kirjoittaja oli hereillä sääntömuutosten osalta mitä pistejärjestelmään tuli, kun meikäläinen pisti taas täysin omia johtopäätöksiä ilman nojaavia faktoja tukemaan niitä. Ilmeisesti se kelpaa selitykseksi, että jollei erikseen mainita niin on muuttunut tukemaan omia ajatuksia :)

Sen verran minäkin olen jo innolla uutta kautta odottanut ja kun tälläisiä suuria uutisia tulee, niin tulee äkkiä hätäisesti tehtyä kirjoitelmaa! Korjasin nuo virhekohdat tuosta "hyvin alkavan kauden aloittaneen pohjustavasta raportoinnista".
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viime yöltä sateen takia tälle päivälle siirretty Daytona Clash alkaa Suomen aikaa kello 18:30 Viaplaylta.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Daytonan Clash saikin mielenkiintoisen lopun Hamlinin ja Keselowskin ottaessa kontaktia ja Loganon noustessa voittoon.

 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Joey Logano tosiaan pyyhälsi Clashin voittoon Daytonassa - ja pakko sanoa, että ihan mukavan oloista oli kilvanajo pitkin päivää. Joey Logano voitti juurikin tuolla viímeisen kierroksen ohituksella kun Denny Hamlin ja Brad Keselowski ottivat yhteen 2-kaarteen ulostulossa. Vaikkakin alle puolet normaalista rivistöstä oli mukana, niin miltei kaikki kärkipään kuskit kuitenkin radalla olivat eli hivenen oli sellaista all-star henkeä jo kauden epävirallisessa aloituksessa. Kevin Harvickin ja SHR:n debyytti oli väkevä myöskin ja Fordissa kyllä kyytiä ja vauhtia riittää; draftissa ohittelu oli toisinaan ihan oppikirjan mukaista työskentelyä. Yhteistyö myöskin uusien teknisten tallikaverien, Team Penske Racingin kanssa, sujui hyvin. KH oli viides ja tallikaveri Danica Patrick neljäs. Kurt Buschin kisa päättyi jo hyvin alkupäässä kolariin, jossa Jimmie Johnson menetti autonsa hallinan 4-kaarteen ulostulossa josta hän poukkasi KB:n takakonttiin ja auto Kurt Buschilla meni suoraan nokka edellä ulkoseinään. JJ sai myös tilanteessa vahinkoa autonsa keulaosaan, mutta palasi takaisin radalle kunnes kisan myöhemmässä vaiheessa hän menetti uudestaan autonsa hallinan neloskaarteessa ja siitä suoraan keula edellä sisäseinään sekä kisa ohitse.

Tuo ongelma ei ole uusi HMS:lle jossa auto karkaa draftissa superspeedway-radoilla pääsuoralle tultaessa jolloin rata tasoittuu sekä Daytonassa, että Talldegassa, nopeasti. Viime kaudella lähes samalla tavalla Dale Earnhardt Junior kolaroitti kummallakin radalla juuri pääsuoralle saavuttaessa. Auto vain lähtee tasoituksessa sivuluisuun ja vaikka muillakin oli saman tapaisia ongelmia sunnuntain kisassa niin ei kuitenkaan muita pyörähtijöitä samasta syystä ollut. Siksi Daytona 500:seen pitää olla kaikki kunnossa koko tallilta, ettei nuo samaiset ongelmat toistuisi kun erittäin tärkeä ja pitkä kisa on tulossa. Syy voi myös olla täysin aerodynaamisessa liikkumisessa, jos auto ei ole balanssissa draftissa, niin pieni epätasainen liikehdintä saa auton radan tasoittuvassa kohdassa sen lipeämään hyvinkin helposti ja se voi myös olla muuten hyvin draftaavassa autossa läsnä.

Samana päivänä ajettiin myös aika-ajot, joissa eturiviin ampaisivat tallikaverit Chase Elliott ja Dale Earnhardt Junior. CE:lle paalu oli jo toinen peräkkäinen Daytona 500:seen. Ottaen huomioon vauhtiviikkojen erikoislaatuisen luonteen, niin loppupaikat lähtöjärjestykseen jaetaan vasta Duelin kahdessa erillisessä lähdössä huomenna, jossa saadaan lisämakua draftikisailusta viikonlopun isoa kisaa varten.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Chase Elliott voitti Duel 1:sen ja Denny Hamlin Duel 2:sen. Daytona 500:sen lähtöjärjestys on näin saatu lyötyä lukkoon. Chase Elliotin ja Dale Earnhardt Jr:n ei tarvitsisi teoriassa edes ajaa näitä Duel-kamppailuja kun täyttivät jo eturivin aika-ajoissa, mutta toisaalta kilpailutuntumaa tärkeätä kisaa varten on hyvä testata aina kun mahdollisuus tälläiseen vain on. Kevin Harvick lähtee hienosti viidenneltä paikalta.

Lähtöjärjestys Daytona 500:seen: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/daytona-500.html

Kisalähetys kauden suuresta ja mahtavasta kisasta Daytona 500:sta alkaa sunnuntai-iltana suorana Viaplaylta kello 20:00 ja tulee jälkilähetyksenä maanantaina Viasat Urheilu HD:ltä 13:30.

Se on myös valitettavasti varmistunut ainakin tällä hetkellä ettei Ruutu-palvelusta tule NASCARia, mutta voi toivottavasti muuttua kauden edetessä vaikka tietysti ei olisi normitiivinen sopimuskausi kyseessä jos niin tapahtuisi.
 
Ylös