Monster Energy NASCAR Cup Seriesin kausi on aivan alkamaisillaan epävirallisesti ylihuomenna ja kauden ensimmäinen pisteetön näytöskisa ajetaan vuorostaan tällä viikolla lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Tämä viikonlopun taite myös starttaa samalla Daytonan vauhtiviikot.
Kaikki täysiaikaiset tiimit/tallit kaudelle 2017:
http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2016/12/13/driver-tracker-2017-season-nascar-premier-series.html
Uusi pistejärjestelmä kerrattuna:
http://www.nascar.com/content/nascar/en_us/news-media/articles/2016/11/28/how-nascar-series-points-are-awarded.html
Daytonan vauhtiviikkojen aikataulu:
http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2017/1/24/full-schedule-for-daytona-tv-times-coverage.html
Muutoksista kaudelle 2017 voitaisiin ensimmäisenä käydä läpi tulleet autoihin ja kilpailuihin vaikuttuvat anekdootit sääntökirjan muokkausten osalta:
- 28/36 kisaviikonloppuna käytettävien rengas-sarjojen määrää tiputetaan ja näin aspektia siirretään hieman myös juuri rengaskestävyyden puolelle.
- Kuninkuusluokassa kisa pitää startata renkailla joilla aika-ajot päätettiin.
- Biometriatuotteita ja -mittauslaitteita saa käyttää vapaaehtoisesti autoissa tällä kaudella.
- Viime kaudelta Kentuckysta ja Michiganista tuttu pienempi takasiipi on tällä kaudella kaikissa autoissa kuninkuusluokassa määritettynä perusasetuksena pois lukien nopeusrajoitinkilpailut; näillä radoilla Daytonassa ja Talladegassa nopeusrajoitinta on tälle kaudelle pienennetty.
- Kattoluukku on pakollinen kaikissa autoissa tällä kaudella joka luokassa varmistavana turvallisuustekijänä.
- Kuninkuusluokassa kaikissa autoissa pitää olla kattokamera-asennus valmiina joka kisaviikonlopulle - on käytössä tai ei.
- Autoihin ei saa turvallisuus-syihin vedoten tehdä kolareiden tai kontaktien tuotoksena tulleiden vahinkojen korjausvaihto-operaatioita varikolla, jossa rikkoutunut osa vaihdetaan replikoihin, joissa se aerodynaaminen muoto on samanlainen kuin alkuperäisessä osassa. Sen sijaan paikkaavia korjaustoimenpiteitä saa tehdä, mutta sillä erotuksella, että viiden minuutin kello laitetaan päälle korjaustöiden alettua. Auto saa tulla takaisin radalle jos tuossa aikaraamissa työt saadaan tehdyksi, mutta jos ei niin auto pitää parkkerata kisan osalta ja keskeyttää näin ollen.
Myöskin tähän väliin ratakohtaisten uutisten osalta on jo alkukaudesta saatu isompia uutisia, kun Phoenix ilmoitti 178 miljoonan dollarin investointihankkeesta joka käsittää uusitun varikkoalueen, suuremman sisäalueen entiselle 1-2 kaarteelle (maaliviiva siirtyy juuri ennen takasuoran dogleg-klippausta olevalle suoranpätkälle) ja entisestä 3-4 kaarteesta tulee näin ollen 1-2 ja 1-2 kaarteesta 3-4. Tämä muutos astuu toki voimaan vasta vuodeksi 2018.
Tälle vuodelle on jo ilmoitettu kahden radan uudelleenpäällystämisestä, kun Texasissa konstruktioprojekti on käynnissä ja on valmis ennen kauden ensimmäistä kisaa siellä ja vuorostaan Atlantassa päällystäminen aloitetaan heti ainoan kisan jälkeen ja on valmis ensi kaudeksi. Martinsvilleen lisättiin vuorostaan keinovalaistus varmistuksena sille, että vaikka kisat pysyvät iltapäivänä starttaavina, niin mahdolliset viivästykset eivät haittaa laisinkaan valaistuksen ollessa nyt rata-alueen kvartetissa. Doveriin vuorostaan tehdään lisäyksiä turvallisuuteen tekemällä lisää safer-seiniä tärkeisiin kohtiin rataa.
Uusi pistejärjestelmä oli aika suuri ja radikaalikin muutos, mutta toisaalta nyt runkosarjan merkitys nousee, kun jokaisessa kisassa on jaossa kolmeen osaan jaetuissa sekvensseissä paljon pisteitä, kun yhden osion ykkönen saa kymmenen pistettä ja siitä se lähtee laskemaan pisteellä top-10:iin tulleiden osalta. Voitosta tulee 40 pistettä ruutulipun heiluttua, joten noilla osiovoitoilla voi tulla todella mukaviakin pistepotteja ja ne ovat ne joilla playoffpaikat ratkaistaan pisteillä ja voitoilla suorat paikat top-16:sta joukkoon. Panokset kuitenkin pysyvät läpi kauden korkeina juuri runkosarjan voiton että lisäpisteiden ansaitsemisen kohdalta. Lisäpisteitä pudotuspeleihin ja sen aikana tulee kahden ensimmäisen osion osalta 1 piste ja kilpailun voitosta 5 pistettä.
Runkosarjan voittaja myös nyt palkitaan ja saa myös 15 playoff-pistettä plakkariin joka tarkoittaa kolmea voitettua kilpailua yhteensä lisäpistemäärältään. Playoffeihin tultaessa pisteet jälleen nollataan - lisäpisteet kuitenkin lisätään tuohon mitä runkosarjasta on ansaittu ensimmäiselle kierrokselle ja jatkuu siitä aina kolmannelle kierrokselle saakka. Tavallisten pisteiden nollaus jatkuu läpi pudotuspelejen mutta lisäpisteet aina kumuloituvat kierros kierrokselta. Sama tuttu kolmen kierroksen tiputuskierros on mukana, joissa kisapisteet ratkaisevat jatkoonpääsyn (sekä voitot) ja lisäpisteillä vuorostaan hyvät asetelmat seuraavan kierroksen alkuun. Jokainen kisa on tärkeä. Finaalikisassa mestaruusnelikon ottaessa yhteen ei tämä systeemi ole enää käytössä vaan siinä ratkaisee sama stipulaatio kuin kolmena viime kautena.