NASCAR/IndyCar/IMSA-matkalle?

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Moottoriurheiluvuoden 2020 kunniaksi ja Formulamatkalle -ja Rallimatkailu -tjoickien innoittamana ajattelin pistää tällaisen pystyyn. Jenkkiradoista kun löytää aika vähän tietoa suomeksi - jenkkisarjojen ollessa meillä jo marginaalinkin ulkopuolella - joten ajattelin, että kokemuksia on tällä tavoin hyvä jakaa.

Pitemmittä puheitta, alla muutamia juttuja aihealueittain. Näkemykset ovat voimakkaan subjektiivisesti värittyneitä, joten absoluuttisena totuutena mitään ei kannata ottaa.

Radat: Yhdysvalloissa ja Kanadassa on tarjolla kattava kirjo ratoja Grade 1-tasosta klubiratoihin. Kuten kaikki varmasti tietävätkin, merkittävin ero Yhdysvaltojen ja muun maailman välillä on ovaaliratojen suuri määrä. Mantereella on myös ajettu paljon katuradoilla, osa on onnistunut pysymään kalentereissa vuosikymmenestä toiseen, osa on tullut ja mennyt.

Pääsääntöisesti ovaaliradat ovat Euroopasta katsoen helpommin saavutettavissa ollen lähempänä metropoleja ja sitä myötä lentokenttiä, joihin pääsee suoraan Euroopasta. Käytännössä kuitenkin vain katuradoille pääsee mitenkään järkevästi julkisella liikenteellä, joten manterella on moottoriradoille päästäkseen oltava valmis autoilemaan. Joitakin poikkeuksia on kuten Portland, jolla on oma raitiovaunupysäkkinsä, ja toisaalta jokaiselle Euro-radallekaan ei bussi vie aivan viereen.

Auto on muutenkin Yhdysvalloissa edelleen paras väline liikkumiseen johtuen kaupunkien hajanaisuudesta, ohessa aiheesta lyhyesti

Vuokra-autot: Kuten rallipalstalla Fiesta kattavassa infopaketissaan totesi, ammattikusettajien ryhmä, joten ei aiheesta pitempiä tarinoita. Muistakaa se omavastuun pienennys $0, niin ei tarvitse stressata naarmuttaako joku autoa parkkipaikalla. Toimipisteet elävät paikan päällä myytävillä lisäpalveluilla, joten varauksessa näkyvä hinta pompsahtaa aina, enemmän tai vähemmän.

Ajokortti: Autoliitto kaupittelee sekä kansainvälisiä ajokortteja että USA-liitettä. Viisi vuokrausta Yhdysvalloissa, yksi Kanadassa eikä kertaakaan ole kysytty muuta kuin ajokorttia ja luottokorttia.

Liput: Tämä voitaisiin jakaa kolmeen kerrokseen. NASCAR-kisoissa varikolle pääsääntöisesti pääsee vain isolla rahalla tai akkredioinnin kautta, IndyCar-kisoissa varikkolippu (paddock access) yleensä tietäää $10-20 hintaista lisämaksua, urheiluautokisoissa yleensä kaikki varikolle pääsevät sisäänpääsyn hinnalla. Esim. Long Beachissa, missä vierailin viime keväänä, IMSA:n varikolle pääsi aina pyörimään, IndyCarin varikolle piti ostaa lippu. Varikkolippu on kyllä hintansa arvoinen, koska näin pääsee näkemään valmistelut ja huoltotoimenpiteet joita ei TV:ssä näytetä.

Lippujen muoto vaihtelee, NASCAR-radat ovat pääsääntöisesti ISC:n tai SMI:n omistuksessa ja heillä on omat keskitetyt/ulkoistetut lipunmyyntinsä. Toimitustapoja yleensä nouto (will call) tai e-lippu (print-at-home). Jotkin radat, kuten Indianapolis Motor Speedway myös lähettävät fyysisiä lippuja Eurooppaan, mutta yleensä toimitukset ovat vain Pohjois-Amerikan sisäpuolelle.

Paikan päällä ainakin ovaalikisoissa kannattaa myös harkita radioskanneria helpottamaan kisan seuraamista. IMSA:n kisoissa ei tietääkseni tällaista ole tarjolla eikä tarvitsekaan, koska ratojen kuulutus on synkassa streamin selostuksen kanssa (John Hindhaugh äänessä :thumbup:)

Camping-liput ovat myös kovassa suosiossa, niiden suhteen kannattaa olla nopea. Monilla radoilla myös ne katsojat, jotka eivät ole ostaneet camping-lippua saavat ajaa autonsa rinteille asti, touhu on selvästi vapaampaa kuin Euroopassa. Rinnepaikkoja löytyy usein myös radan sisäpuolelta (infield), minne pääsee harrastamaan tailgatingia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että avolavasta, tila-autosta yms. on retkituoleilla ja aurinkokatoksella tehty yhdistetty katselu -ja ruokailupaikka.

Moottoriradat ovat yleensä keskieurooppalaiseen tapaan liberaaleja omien märkien juomien suhteen, ovaaleilla ja katuradoilla voi olla rajoituksia. Mitään ördäämistä ei kuitenkaan Suomi-tyyliin ole esiintynyt ainakaan niillä radoilla, missä olen käynyt.

Ilmasto: Karkea perusjako on, että itärannikolla on kosteaa, länsirannikolla kuivaa. Tämä ihan maantieteestä johtuvaa. Idässä sää on myös arvaamattomampi, ei ole täysin tavatonta että sade pilaa kisapäivän, sillä monet perinteiset NASCAR-radat sijaitsevat etelävaltioissa ja Keski-Atlantilla.

Auringolta ja nestehukalta pitää suojautua aina, vaikka keskikesällä kisataankin vain "pohjoisessa". Etelässä kisattavia iltakisoja miettiessä pitää muistaa, että esim. Charlotte on etelämpänä kuin Gibraltar ja ilmankosteus tekee tottumattomalle olon tukalaksi. Kaliforniassa ja Arizonassa korkeat lämpötilat ovat huomattavasti miellyttävämpiä, koska kosteus on olematonta tai korkeintaan maltillista.
 

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Joskus on kytenyt mielessä, että kerran pitäisi päästä kyllä näkemään Nascar-kisa jollain ovaalilla. Ehkä vielä joku päivä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Joskus on kytenyt mielessä, että kerran pitäisi päästä kyllä näkemään Nascar-kisa jollain ovaalilla. Ehkä vielä joku päivä.
Enpä olisi aloituspostausta rustatessa osannut arvata, että kisoja ajetaan seuraavana vuonna ilman yleisöä. Milloin ketjukin on vähemmän relevantti. Aika näyttää miten käy.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
371
Sijainti
Vantaa
Meikäläisellä oli tarkoituksena lähteä katsomaan IndyCaria Long Beachiin, mutta sattuneesta syystä se jäi nyt väliin. Ensi vuonna tuskin vielä, mutta jos sitä seuraavana onnistuisi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1328
Joskus iät ajat sitten luin jostakin, että NASCAR kisoihin on käytännössä mahdotonta saada lippua = ne myydään loppuun niin nopeasti. Pitääköhän tuo vielä paikkansa? Siis viime vuosina?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Joskus iät ajat sitten luin jostakin, että NASCAR kisoihin on käytännössä mahdotonta saada lippua = ne myydään loppuun niin nopeasti. Pitääköhän tuo vielä paikkansa? Siis viime vuosina?
Joskus 90-luvun lopulla ja 2000-luvun ensimmäisinä vuosina oli näin. Silloin NASCAR oli suosioltaan kaikista nopeimmin kasvava laji, kaikki yksilölajit ja palloilusarjat huomioiden. Silloin myös isot sponsorit karkasivat NASCARin puolelle, kun avopyöräsarjojen suosio kääntyi laskuun CART/IRL -kahtiajaon takia.

Nykyään ("ennen covid"-aikana) taitaa vain Bristolin iltakisaan oikeasti joutua jonottamaan. Silloin kun minä kävin New Hampshiressa 2017, silmällä arvioiden 30 tuhatta penkkiä oli tyhjänä (88 tuhatta on kapasiteetti). Tuona vuonna harkitsin myös Charlottea ja sinne olisi yhtälailla keväällä ollut reilusti lippuja tarjolla, myös hyviltä paikoilta.

E: Monet radat ovat myös pienentäneet kapasiteettiaan, koska myymätön penkki paitsi näyttää huonolta televisiossa, on lähinnä rasite huoltokulujen takia.

https://www.espn.com/jayski/cup/2019/story/_/id/25858279/international-speedway-corporation-continues-reduce-track-seating tuossa esimerkkiä ISC-omisteisista radoista
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1556
Joskohan jo vuonna 2023 voisi mennä katsomaan Indy 500:n paikan päälle...

Mitä kuullut niin 2022 Indy 500 aikalailla jo loppuunmyyty niiden toimesta jotka siirsivät lippunsa tältä vuodelta tai 2020 vuodelta vuoteen 2022.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Joskohan jo vuonna 2023 voisi mennä katsomaan Indy 500:n paikan päälle...

Mitä kuullut niin 2022 Indy 500 aikalailla jo loppuunmyyty niiden toimesta jotka siirsivät lippunsa tältä vuodelta tai 2020 vuodelta vuoteen 2022.
Onko tosiaan näin, että 2020 lippuja on voinut siirtää noin pitkälle? Varmasti jonkun verran ylimääräistä työtä on lipunmyyntitiimille aiheuttanut, kun 2020 ilman yleisöä ja 2021 rajoitetulla yleisömäärällä. Itsellähän ei remontointi ym. pottien vuoksi ole toistaiseksi budjettia mannertenvälisiin, vaikka Yhdysvaltoihin nyt saakin taas matkustaa.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1556
Onko tosiaan näin, että 2020 lippuja on voinut siirtää noin pitkälle? Varmasti jonkun verran ylimääräistä työtä on lipunmyyntitiimille aiheuttanut, kun 2020 ilman yleisöä ja 2021 rajoitetulla yleisömäärällä. Itsellähän ei remontointi ym. pottien vuoksi ole toistaiseksi budjettia mannertenvälisiin, vaikka Yhdysvaltoihin nyt saakin taas matkustaa.
Mitä lukenut ja kuullut niin 2022 aikalailla loppuunmyyty ja jotkut pystyneet siirtämään liput jopa vuoteen 2022 jos on tullut esteitä kisaan pääsemisen suhteen.

Mitä katsonut lentojen hintoja niin huvittava fakta jonka olen huomannut on että lennossa voi säästää ihan hyvin rahaa jos lento lähtee ruotsista verrattuna Helsinki vantaaseen (laivamatka ja julkinen liikenne tyyliin yksinä ainoista ylimääräisistä kuluista jos haluaa päästä ruotsin puolelle), jos kyseinen asia pysyy saman todennäköisesti järkevämpää ottaa lento ruotsista joka pysähtyy Helsinkin vantaalla ja menee sieltä jenkkeihin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Lentojen hinnoittelu on kyllä varsin kieroa jo pelkästään algoritmien vuoksi. Jo pelkkä ajoitus, milloin hakuja tekee ratkaisee. Joskus kun on tullut haaveilumielessä katsottua hintoja esim. Phoenixiin maalis-huhtikuussa, huomaa miten hinta on aikalailla sama vaihtaako konetta Lontoossa tai Chicagossa mutta jos lentää vain Chicagoon ilman vaihtolentoa Phoenixiin, hinta on kutakuinkin sama.
Tuolla mainitsemallasi logiikalla varmasti pääsee jo ns. tuntipalkoille kun lentää Ruotsista Los Angelesiin ja siirtyy maateitse Arizonaan, jos ei huomioi polttoainekuluja tietä pitkin.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1556
Lentojen hinnoittelu on kyllä varsin kieroa jo pelkästään algoritmien vuoksi. Jo pelkkä ajoitus, milloin hakuja tekee ratkaisee. Joskus kun on tullut haaveilumielessä katsottua hintoja esim. Phoenixiin maalis-huhtikuussa, huomaa miten hinta on aikalailla sama vaihtaako konetta Lontoossa tai Chicagossa mutta jos lentää vain Chicagoon ilman vaihtolentoa Phoenixiin, hinta on kutakuinkin sama.
Tuolla mainitsemallasi logiikalla varmasti pääsee jo ns. tuntipalkoille kun lentää Ruotsista Los Angelesiin ja siirtyy maateitse Arizonaan, jos ei huomioi polttoainekuluja tietä pitkin.
Chicago varmaan järkevin paikka minne lentää ja sitten Chicagosta jotenkin Indianapolisiin esim. Jollain Greyhoundilla? Mitä katsonut niin lennot Indianapolisiin maksaa huomattavasti enemmän euroopasta kuin esimerkiksi pariin isompaan Euroopan vähän niinkuin linkkikenttään. (Chicago ja New York yms.)

En ollut ajatellut olleenkaan sitä että Viron kautta lentäminen saattaisi olla järkevämpää sen sijaan että ruotsiin asti menisi että säästäisi lennoissa. Riippuen jos vielä vuonna 2023 sellainen järjestely on huomattavasti halvempi.

Budjettipuoli täytyy varmaan kuitenkin olla kunnossa. Varmaan ainakin pari tai kolme tonttua täytyy olla kun lentoihin jo menee se about tonni ellei hiukan vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Chicago varmaan järkevin paikka minne lentää ja sitten Chicagosta jotenkin Indianapolisiin esim. Jollain Greyhoundilla? Mitä katsonut niin lennot Indianapolisiin maksaa huomattavasti enemmän euroopasta kuin esimerkiksi pariin isompaan Euroopan vähän niinkuin linkkikenttään. (Chicago ja New York yms.)

En ollut ajatellut olleenkaan sitä että Viron kautta lentäminen saattaisi olla järkevämpää sen sijaan että ruotsiin asti menisi että säästäisi lennoissa. Riippuen jos vielä vuonna 2023 sellainen järjestely on huomattavasti halvempi.

Budjettipuoli täytyy varmaan kuitenkin olla kunnossa. Varmaan ainakin pari tai kolme tonttua täytyy olla kun lentoihin jo menee se about tonni ellei hiukan vähemmän.
Kyllä se Chicago on Euroopasta katsoen lähin kenttä, jonne lentää suorintaan. Väkisinhän kustannuksia tulee, koska ainakin oman kokemuksen mukaan majoittuminen on kalliimpaa kuin Euroopassa, varsinkin keskusta-alueella. Ja osavaltioiden välillä on isoja eroja, Kalifornia on ihan omassa kategoriassaan, ennen päätöstä lähteä Long Beachiin vertailin Laguna Secan kustannuksia, Salinas/Monterey alueella näytti olevan murju kuin murju $200 per yö. Ja olihan se majoitus edelleen päälle satasen yö Huntington Beachissa OC:n puolella.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1556
Harmi että Euro on sukeltanut viimeisten kuukausien aikana, Jos haluaa rapakon taakse ensi vuonna Indy 500:n tai johonkin muuhun kisaan joutuu varmaan vain toivomaan että Euro tulee hiukan nousemaan nykytilanteesta tai säästää vieläkin rajummin paalua matkaan.

Tämänhetkinen budjetti matkalle 2023 4000e-4500e (aikalailla 4000$-4500$ tällä hetkellä, Lennot Suomesta ja takaisin eivät ole osa budjettia) jonka olisi tarkoitus riittää kolmen viikon matkustamisen ajan Yhdysvaltojen halki. (Kahdella repulla ilman mitään ruumaan menevää)

Tämän hetkinen "suunnitelma" on lentää Chicagoon ja ajankohdasta riippuen joko mennä katsomaan Indy 500 tai Detroitin kisa, Kisan jälkeen pitäisi yrittää reissata Jenkkien läpi Denveriin (Indiana-Illinois-Kansas-Colorado tai Michigan-Wisconsin-Iowa-Nebraska-Colorado) jonka kautta Junalla San Fransiscoon (Täytyy katsoa onko mitään menoa NHRA:n tai Lyhytovaalikisojen suhteen osavaltiossa joiden läpi on tarkoitus taittaa matka kesäkuussa) josta Los Angelesin kautta lentäen Chicagoon ja Suomeen Juhannukseksi 2023. Mitä laskeskellut niin budjettiarvio tällä hetkellä tulee riittämään kyseiseen matkaan. (Pohjaten millä budjetilla reissasin brittien läpi kaksi viikkoa muutama kuukausi sitten)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Vaikuttaa hyvältä suunnitelmalta. Finnair näyttää edelleen säilyttäneen suorat Chicagon -lennot ohjelmistossaan kesäkaudella, joten niitä lentoja sitten vaan kyttäämään. Jos muuten lentoon haluaa vähän panostaa, Finnairin operoidessa kannattaa ottaa economy comfort -paikka, ainakin jompaan kumpaan suuntaan. Olikohan siinä 40 cm pitempi jalkatila, niillä etummaisilla riveillä saa jalat kokonaan suoraksi, Los Angelesiin lentäessä aivan selkeä ero siinä miten jaksaa lennon jälkeen liikkua.

Olen toki lentänyt myös kapearunkoisella koneella Reykjavikista Bostoniin normaalipaikoilla, siinä oli vähän sellaista Onnibussi-henkeä.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1556
Finnairin operoidessa kannattaa ottaa economy comfort -paikka, ainakin jompaan kumpaan suuntaan. Olikohan siinä 40 cm pitempi jalkatila, niillä etummaisilla riveillä saa jalat kokonaan suoraksi, Los Angelesiin lentäessä aivan selkeä ero siinä miten jaksaa lennon jälkeen liikkua.
Itse huomasin selvän eron Ryanairin, British Airwaysin ja Finnairin jalkatilojen välillä viime reissulla. (Suomi-Puola-Britannia-Kroatia-Suomi) Finnairissa ihan normipaikoilla oli ihan hyväksyttävästi jalkatilaa muutaman tunnin lennolle 195 ja Puoli senttimetriä pitkälle kun taas British Airwaysin koneessa jalkatila oli täysin olematon ja joutui moneen kertaan venyttää jalkaa suoraksi käytävän puolella. Ryanairin jalkatila ja lento oli kyllä yllättävän hyvä mitä tulee jalkatilaan ja muuhun mukavuuteen hintaan verrattuna, Neljälläkympillä Puolan Wroclawista Leedsiin (Loppuhinnaksi tuli about varmaan 80 euroa kun laskee Junalipun Auschwitzin lähestyviltä Wroclawiin jossa kenttä oli), Ja mikä parasta ei tarvinnut kuunnella Suomalaisturisteja matkan aikana toisin kuin Lennoilla Helsingistä Krakowiin ja Dubrovnikista Helsinkiin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Ja mikä parasta ei tarvinnut kuunnella Suomalaisturisteja matkan aikana toisin kuin Lennoilla Helsingistä Krakowiin ja Dubrovnikista Helsinkiin.
Tämä on sellainen ominaisuus, mistä voi vähän maksaakin. Jos putkea pitkin pääsee koneeseen ja pois, hyvä niin mutta lyhyt bussimatka koneeseen on jo tuskaa. Ei vain jaksa sitä ventovieraan loma-cv:n kertausta.

"Ei ollut siellä Singaporessa näin kovalla bussin ilmastointi. Eikö Pirkko ollutkin näin? Ja Azoreilla ei ollut ollenkaan."
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1556
Tämä on sellainen ominaisuus, mistä voi vähän maksaakin. Jos putkea pitkin pääsee koneeseen ja pois, hyvä niin mutta lyhyt bussimatka koneeseen on jo tuskaa. Ei vain jaksa sitä ventovieraan loma-cv:n kertausta.
Sentään Dubrovnikissa oli se hyvä puoli että Suomalaiset eivät halua/uskaltaudu majoittua kovinkaan kaukana ns. Keskustasta ja kyseinen kohde ei ole onneksi vielä niin täynnä Suomalaisia kuin joku Malaga, Joten ei tarvinnut parin päivän aikana kuunnella ja sietää Suomituristeja muualla kuin vanhan kaupungin sisäpuolella ja koneessa takaisin Suomeen, Majoituksessakin (6 punkan tuvassa jossa tuli ihan inttiajat mieleen ilman velimäistä simputusta ja puoli kuudelta heräämistä) joutui ainoastaan kuunnella yhtä Californialaista, Pohjois Carolainalaista ja Hondurasilaista.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1556
Puolentoista viikon suunnittelun ja reittianalysoinnin jälkeen Iowa nousi ylös kolmantena potentiaalisena kohteena minne mennä katsomaan IndyCar kisa/kisat. Ainoa kysymysmerkki on lippujen saatavuus.

About saman verran matkaa Chicagosta Newton Iowaan kuin Chicagosta Detroitiin. kyseinen ovaalikisa ja lokaatio varmaan kokemuksenakin parempi kuin mitä esimerkiksi Detroit väenpaljoudellaan ja isoimmalla määrällä kisaturisteja Euroopasta. Mitä katsoin niin julkiset myös pelittää ihan hyväksyttävästi esim. Newtonin ja muiden Iowan pikkukylien välillä, Hintataso majoitukselle on ihan hyväksyttävä Des Moinesin ulkopuolella lähempänä Newtonia.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Tuossa on jo ajatusta. Iowassa ei olisikaan ihan jokainen eurooppalainen fani käynytkään. Oletko katsonut, onko matka-ajan puolesta miten paljon pitempi/lyhyempi jos Iowaan matkustaa Minneapolisista? Sinne muistaakseni Icelandair lentää.

Tosin Minneapolis/St. Paul ei ehkä välipysäkkinä olisi niin kiehtova kuin Chicago.
 
Ylös