Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Takagummi

Active member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
42
Harmi, että williams ei oikein toipunut tuosta 90 luvun lopun menetyksistä mitenkään. Pieni valon pilkahdus oli BMW diili 2000 luvun alussa, mutta sen jälkeen aika synkkää muutamaa yksittäistä onnistumista lukuun ottamatta.

Kaikki kunnioitus Frankille ja Patrickille, mutta väitän vastoin yleistä mielipidettä, että aika ajoi heidän ohi 2000 luvun alussa. Silloin formulat alko todella tulemaan satojen miljoonien bisnekseksi isoine tukijoineen ja toimijoineen. Oli selvää jo silloin, että pieni yksityistiimi ei voi pärjätä pitkässä juoksussa. Olisi pitänyt BMW:n kanssa fuusioita syvemmin niin ehkäpä historia olisi toisen näköinen. Muutenkin Williamsia vaivasi tietynlainen jumiutuminen vanhoihin perinteisiin pitkään 2000 luvun alussa. Esim aerodynamiikaltaan muut alko etenemään ja alkoi tulemaan kaikennököistä innovaatiota, niin williams oli vain että kunhan on moottori kunnossa.

Lisään vielä, että itse näen asian niin että kun Williamsin olis pitänyt alkaa fuusioita isojen toimijoiden kanssa, niin junnattiin tietynlaisessa ysärin alun kultavuosien ajattelussa, että kyllä pikkutiimit voi vielä pärjätä jne...
Samaa ja eri mieltä. Williams oli koko 90-luvun alkupuolen tekninen edelläkävijä. Mielestäni ongelma kulminoitui Renaultin ja Neweyn menettämiseen samaan aikaan. Siinä olet täysin oikeassa, että konsarvatiivisuus esti antamasta Neweylle osuutta tallista, mikä sitten johti lopulliseen taantumaan ja Mclarenin nousuun.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1089
Varmasti olisivat pärjänneet. Sennahan kävi testaamassa IndyCar-autoa. Ja taisi olla myös neuvotteluja sarjaan siirtymisestä myös.

oli kuulemma aikalailla vaan julkisuus-stuntti Marlboron puolelta kun Marlboro oli myös tekemisissä Pensken kanssa silloin.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1089
Magny Coursissa Hill paalulla, Mansell toisessa ruudussa. Lähdössä Schumacher ohitti molemmat, kisan aikana myös molemmat Ferrarit pääsivät Mansellin ohi. Varikkokäyntien aikana Mansell oli kolmantena, mutta keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Hill tuli maaliin toisena.

Jerezissä Hill toisessa ruudussa, Mansell kolmannessa. Hill meni lähdössä kärkeen, Mansell putosi kolme sijaa. Mansell osui kisan puolivälin jälkeen Barrichellon kanssa ja joutui käymään varikolla. Irvineä jahdatessaan Mansell spinnasi ja keskeytti. Hill tuli maaliin toisena.

Suzukassa Hill toisessa ruudussa, Mansell neljännessä. Hill säilytti toisen sijan lähdössä, Mansell putosi kolme sijaa. Hill voitti, Mansell oli neljäs.

Adelaidessa Mansell paalulla, Hill kolmannessa ruudussa. Lähdössä Hill nousi toiseksi, Mansell tippui viidenneksi. Kisan aikana Mansell pääsi Irvinen ja Häkkisen ohi kolmanneksi, mutta ajoi noin sekunnin hitaampia kierrosaikoja kuin Schumacher ja Hill kärjessä. Kärkimiesten kolaroitua Mansell voitti kisan.

-> Hill oli aavistuksen nopeampi. Ei Mansell toivottoman hidas ollut, paremmin hän ajoi kuin Coulthard, vaikka hänellä ei taatusti ollut FW16B:stä niin paljon kokemusta kuin nuorella Coulthardilla.
täytyy muistuttaa että Mansell loukkasi selkänsä aika pahasti IndyCar uransa aikana ekassa ovaaliharjoitus-sessiossaan Phoenixissä ja aikalailla koko kausi meni sen jälkeen vetäen kipulääkkeitä (ei kuulemma tuntenut jalkojaan kunnolla kun ajoi joissain kisoissa ja ajoi kuulemma kisaa kun kärsi sisäisestä verenvuodosta, Mutta saattaa olla Nigelimäistä liioittelua) ja selän pumppaamisessa takaisin kuntoon kun nestettä oli kerääntynyt selkään.

Mansell ei oikeastaan ikinä ollut enään 1992-1993 vedossa ensimmäisen CART kautensa jälkeen, Voisi jopa väittää että pienoinen alamäki suoritusten suhteen alkoi jo CART mestaruuskaudellaan mitä tulee Mutkaratoihin, Sillä Nigel onnistui koko kaksi kautta kestäneellä CART urallaan ainoastaan voittamaan yhden Mutkaratakilpailun kahdessakymmenessä startissa mutkaradoilla.

Kyseisestä dokumentista näkee kuinka fyysisesti raskas jopa ensimmäinen kausi oli Nigelille Phoenixin kisasta eteenpäin:
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4777
Samaa ja eri mieltä. Williams oli koko 90-luvun alkupuolen tekninen edelläkävijä. Mielestäni ongelma kulminoitui Renaultin ja Neweyn menettämiseen samaan aikaan. Siinä olet täysin oikeassa, että konsarvatiivisuus esti antamasta Neweylle osuutta tallista, mikä sitten johti lopulliseen taantumaan ja Mclarenin nousuun.
Hyvä pointti. Näinhän se kyllä toisaalta oli, että williams oli teknillinen edelläkävijä. Siksi onkin ihmeellistä että miten ne tietyllä tavalla taantui sitten 2000 luvun alussa. Moottori oli hyvä toki oli hyvä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8852
Joku totesi, että jos nyky-Mersua johdettaisiin Frankin tyylillä, viimeisen seitsemän vuoden aikana olisi nähty seitsemän eri mestarikuskia, kun vanha mestari siirtyy aina jonnekin muualle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Joku totesi, että jos nyky-Mersua johdettaisiin Frankin tyylillä, viimeisen seitsemän vuoden aikana olisi nähty seitsemän eri mestarikuskia, kun vanha mestari siirtyy aina jonnekin muualle.
Hauska ajatus mutta samalla todenperäinen. Williamsille kuljettajien mestaruuden toi peräti seitsemän eri kuljettajaa (Alan Jones, Keke Rosberg, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill ja Jacques Villeneuve), mutta kukaan heistä ei uusinut titteliä Williamsilla koskaan.

p3hoit2910l51.jpg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1536
Sijainti
Vyborg
Joku totesi, että jos nyky-Mersua johdettaisiin Frankin tyylillä, viimeisen seitsemän vuoden aikana olisi nähty seitsemän eri mestarikuskia, kun vanha mestari siirtyy aina jonnekin muualle.
Olis ollut viihteen kannalta parempi noin päin koska, on ollut viimeiset 4 vuotta puuduttavaa katsoa yhden kuskin jatkuvaa dominointia ja onhan se myös reilumpi että muutkin kuskit saisi voittaa ylivoimaisella kuten Williamsilla 90-luvulla. Jolloin sai jopa sellaiset kuskit kuten Hill,Villeneuve voittaa yhden mestaruuden.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Hyvät foorumilaiset, herrat ja rouvat, tytöt ja pojat, meillä on tulevana viikonloppuna käsillä aivan mielettömän hieno, spektaakkelimainen ja trillerimäinen, F1-finaali viikonloppu.

Abu Dhabin GP 10.‚Äď12.12.

Pe:
1. harjoitukset klo 11.25, 2. harjoitukset klo 14.55

La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00

Su: Abu Dhabin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00

Tähän viikonloppuun Red Bull- Hondan Max Verstappen ja Mercedeksen Lewis Hamilton starttaavat tasapisteissä. Sekä Red Bull että Mercedes ovat osoittaneet koko kauden ajan ilmiömäistä suorituskykyä, nopeutta ja luotettavuutta. Pelin henki on selkeä, ensin maaliin tullut on voittanut maailmanmestaruuden. Tasapisteissä Verstappen voittaa tittelin, sillä hänellä on enemmän GP- voittoja (Verstappenilla 9 GP- voittoa ja Hamiltonilla 8 GP- voittoa).

FF3lMb0WQAEGwbC.jpeg

Luodaanpa nyt aivan lyhyt katsaus tulevan viikonlopun GP-näyttämöön.

Abu Dhabin GP:n perustiedot
Abu Dhabin GP
  • Rata: Yas Marina Circuit
  • Sijainti: Abu Dhabi, Yhdistyneet arabiemiirikunnat
  • Radan pituus: 5,554 km
  • Kilpailun pituus: 55 kierrosta
  • Eniten voittoja: Lewis Hamilton (5)
  • Eniten voittoja (talli): Mercedes (6)
  • Suomalaiset voittajat: Kimi R√§ikk√∂nen (2012), Nico Rosberg (2015), Valtteri Bottas (2017)

Abu Dhabin GP:n rata - Yas Marina Circuit
Formula 1: Abu Dhabin GP:n rata, Yas Marina
Formula 1: Abu Dhabin GP:n ratakuva, Yas Marina

Avainkohdat:
  • A: Todella pitk√§n suoran p√§√§ss√§ voi hakea ohitusta, mutta liian syv√§lle ajautuminen avaa ohitetulla mahdollisuuden revanssiin‚Ķ
  • B: ‚Ķseuraavan suoran p√§√§ss√§ odottavassa jarrutuksessa.
Ratkaisun paikka
Abu Dhabin turva-alueet ovat asfaltoidut, joten rataviivojen ylittäminen käy kuljettajille houkuttelevaksi vaihtoehdoksi. Tuomaristo on kuitenkin hyvin tarkka tästä asiasta, joten rangaistus voi napsahtaa.

Legendaarinen hetki
Kimi Räikkönen kruunasi upean paluuvuotensa formula ykkösiin ajamalla Lotuksella voittoon kauden 2012 Abu Dhabin GP:ssä.

Abu Dhabin GP:n historiaa
Abu Dhabin GP debytoi formula ykkösissä vuonna 2019. Maailman kallein moottorirata maksoi Yhdistyneiden arabiemiirikuntien pääkaupungille hurjat 1,3 miljardia dollaria. Huippuunsa hiotun radan lisäksi myös rata-alueen muut fasiliteetit nostivat hintaa.
Radan kylkeen on rakennettu Ferrari-teemainen huvipuisto, jonka vetonaulana on erilaisten Ferrari-näyttelyiden lisäksi myös maailman nopein vuoristorata. Formula Rossa -nimisessä vempaimessa matkustajat saavuttavat jopa 240 km/h huippunopeuden.
Abu Dhabin kilpailun erikoisuus on sen ajaminen sekä päivänvalolla että keinovalaistuksessa. Kilpailu käynnistyy auringon paistaessa vielä taivaalla, mutta kilpailun edetessä se laskee horisontin taakse, jolloin rata valaistaan keinovalaistuksen avulla.
Radan erikoisuutena on myös varikkotie. Autot poistuvat varikolta tunnelia pitkin avausmutkan alitse, liittyen radalle vasta seuraavassa mutkassa.
Abu Dhabi on toiminut F1-sarjan päätösosakilpailuna kahta kertaa lukuun ottamatta jokaisena mukanaolovuonnaan. Täten radalla on ratkaistu myös maailmanmestaruus muutamaan otteeseen.
Kaudella 2010 Sebastian Vettel nousi lähes sensaatiomaisesti voittonsa myötä maailmanmestariksi viimeisellä mahdollisella hetkellä, kun Ferrari tunaroi taktikointinsa, romuttaen Fernando Alonson saumat titteliin.

Mestaruus on ratkennut radalla myös 2014 ja 2016. Jälkimmäisenä vuonna Nico Rosberg varmisti tittelinsä, ilmoittaen uransa päättymisestä vain muutamaa päivää myöhemmin. 2014 tittelin voitti Lewis Hamilton. Kyseessä oli britin uran toinen ja ensimmäinen Mercedeksellä voitettu mestaruus.
Hamilton on voittanut Abu Dhabissa useimmiten, kaikkiaan viisi kertaa. Vetteliltä voittoja löytyy kolme. Valtteri Bottas voitti kauden päätösosakilpailun Mercedeksellä vuonna 2017.
Kaudella 2012 kilpailun voitti Kimi Räikkönen. Lotus-kuski ajoi tapahtumarikkaan kilpailun ykköseksi upean ajon päätteeksi. Tuossa kisassa syntyivät myös Jäämiehen legendaariset lausahdukset:
‚Äď Just leave me alone I know what to do!
sekä
‚Äď Yes yes yes, I‚Äôm doing all the tyres, don‚Äôt have to remind every ten seconds.
Kaudella 2018 Räikkönen ajoi Abu Dhabissa uransa viimeisen osakilpailun Ferrarilla.

Voittajat vuosina viime vuosina
VuosiVoittaja
2021
2020M. Verstappen
2019L. Hamilton
2018L. Hamilton
2017V. Bottas
2016L. Hamilton
2015N. Rosberg
2014L. Hamilton
2013S. Vettel
2012K. Räikkönen

Joitain kohokohtia Abu Dhabin F1- historiasta Seuraavassa.

Kaudella 2010 peräti neljällä kuljettajalla oli mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus Abu Dhabin finaalissa. Kuljettajat, jotka taistelivat finaalissa tittelistä finaalissa, olivat Mark Webber, Fernando Alonso, Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton. Maailmanmestaruus meni jännittävien käänteiden jälkeen Sebastian Vettelille.

Abu-Dhabi-GP-01.jpg

.

Kimi Räikkönen palasi F1-luokkaan kahden Nascarissa ja Rallin MM-sarjassa vietetyn vuoden jälkeen vuonna 2012. Paluukausi oli menestys, sillä Kimi otti seitsemän podiumia ja MM-pronssia. Paluun kunniaksi Kimi Räikkönen voitti Abu Dhabin GP:n kaudella 2012. Tulevat Ferrari- tiimikaverit Alonso ja Vettel olivat podiumilla myös.

89P4611-Medium.jpg
2012-342519-abu-dhabi-grand-prix-podium-kimi-raikkonen-fernando-alonso-sebastian-vettel-er1.jpg


Vettel järjesti GP:ssä tuolloin melkoinen ohitus-shown:

Kauden 2014 Abu Dhabin GP:ssä maailmanmestaruudesta taistelivat Mercedes-tiimikaverit Nico Rosberg ja Lewis Hamilton. Mestaruus meni Hamiltonille.

dcd1423no832.jpg

Nico Rosberg ei kuitenkaan tästä lannistunut, vaan voitti Abu Dhabin GP:n kaudella 2015 ja varmisti Abu Dhabissa myös maailmanmestaruuden kaudella 2016.

MV5BZDZkMjNlZTMtZTY1ZS00OTY4LTk4OWYtODA0ZmQ5YjA4NDY5XkEyXkFqcGdeQXVyNTAyNDUyNDg@._V1_.jpg


Kaudella 2017 voiton otti Valtteri Bottas, joka oli hänen uran ja kauden kolmas GP-voitto.

Bottas sai halaukset Hamiltonilta GP:n jälkeen.
1000973.jpgGettyImages-879435576.jpg

Kauden 2018 Abu Dhabin GP oli Kimi Räikkösen viimeinen Ferrarilla ja samalla Fernando Alonson viimeinen McLarenilla. Alonso oli ilmoittanut jättävänsä F1-luokan kauden päätteeksi, mutta kuten nyt tiedämme, Alonso palasi takaisin kahden välivuoden jälkeen.

331a1c5ad48fcc7d0c261e6b838fc0c3.jpgDs21GvMXcAAfJBc-2.jpg


Hamilton voitti Abu Dhabissa kaudella 2019 ja Max Verstappen viime kaudella (2020), joten kummatkin mestaruuden tavoittelijat tuntevat radan metkut.

Toivottavasti nähdään siisti ja puhdas ratkaisu.

Mutta koska tällä kaudella on Verstappenin ja Hamiltonin välillä kolisteltu useampaan kertaan, kuten Silverstonessa, Monzassa, ja nyt viimeksi Saudi-Arabiassa, voi maailmanmestaruuden ratkaisu olla tämänkaltainen, mitä oli Ayrton Sennan ja Alain Prostin välillä kausina 1989 ja 1990.


.

Tai mitä se oli Michael Schumacherin ja Damon Hillin välillä kaudella 1994. Tai Michael Schumacherin ja Jacques Villeneuven välillä 1997.

.

Pieni kyssäri tähän: 1. Kummalle uskot mestaruuden menevän, Verstappenille vai Hamiltonille? 2. Kummalle mieluummin haluaisit sen menevän?
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Kertokaahan omia tuntemuksia ja mietteitä menneistä Abu Dhabin GP:stä. Minkälaisia tuntemuksia ovat herättäneet esim. Kauden 2010 finaali, jossa neljä kuljettajaa taisteli mestaruudesta? Entä Kimi Räikkösen voitto kaudella 2012? Nico Rosbergin ja Lewis Hamiltonin titteli-väännöt kausina 2014 ja 2016?

Merkit on ilmassa siitä, että tämän kauden Abu Dhabin GP:stä tulee ehkä kaikkien aikojen värikkäin Abu Dhabin GP. Sen verran voitonnälkäisiä, härkäpäisiä, sekä periksiantamattomia ovat Lewis Hamilton ja Max Verstappen.

GettyImages-1313268671.jpg
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13582
Mittava kuvaspämmi tuon väärän ratakartan jälkeen :/
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6282
Sijainti
Helsinki
Tuossa Abu Dhabin kisakeskutelu.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
^^Siitä nyt ei vielä oo mitään keskusteltavaa, aiemmista kisoista saattais jotain irrotakkin.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12536
Sijainti
Sivulla viisi
Väärä Ratakartta?
Aivan ymmärrettäväähän se on, että kun on kova kiire spämmiä sivustoa täyteen kuvia ja videoita niin eihän siinä mitenkään ehdi aiheeseen liittyviä uutisia seurata. Yas Marinan ratamuutokset ovat olleet tiedossa varmaan puoli vuotta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Aivan ymmärrettäväähän se on, että kun on kova kiire spämmiä sivustoa täyteen kuvia ja videoita niin eihän siinä mitenkään ehdi aiheeseen liittyviä uutisia seurata. Yas Marinan ratamuutokset ovat olleet tiedossa varmaan puoli vuotta.
Toki tämä oli tiedossa. Unohdus vain sattui. Nuo kaikki ovat muuten myös tunnelmapaloja, joita on kiva muistella
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Aivan ymmärrettäväähän se on, että kun on kova kiire spämmiä sivustoa täyteen kuvia ja videoita niin eihän siinä mitenkään ehdi aiheeseen liittyviä uutisia seurata. Yas Marinan ratamuutokset ovat olleet tiedossa varmaan puoli vuotta.
Laitetaan toki tännekin tuo oikea Ratakartta. Siis ratakartta tämän vuoden osalta. Vaikka se on kisatopicissakin. Täältäkin sen voi kuitenkin myös katsoa. Ihan onnistuneen näköinen tämä uusi profiili. Saa nähdä, kummalle sopii paremmin, Red Bullille vaiko Mercedekselle?

image.pngFF6zk9yXIAQcIVb.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Tulevaan F1- viikonloppuun liittyy eräs mielenkiintoinen statistiikka. Nimittäin vain kerran aiemmin F1-historiassa maailmanmestaruudesta taisteleva kaksikko on startannut finaali-GP:hen tasapisteissä. Kausi oli 1974, jolloin Fittipaldi ja Regazzoni taistelivat tittelistä. Mestaruus meni Fittipaldille.

Nyt siis vasta toinen kerta tulevana viikonloppuna vastaava tilanne ūüŹĀ

FF36W5MXoAcDydv-01.jpeg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1536
Sijainti
Vyborg
Toi kauden 2010 päätöskilpailu Abu Dhabissa oli kyllä aikamoinen trilleri kisa.
Jossa oli mukana peräti 4 kuskia taistelemassa mestaruudesta eli Alonso,Webber,Vettel,Hamilton ja Alonsolla oli 8 pinnan etumatka Webberiin nähden ja Vetteliin,Hamiltoniin 15-24 pinnaan.
Joten Alonso oli sen takia kisaan lähdettäessä aika vahvoilla mestaruuteen kolmos lähtöruudulta, Webberin lähdettäessä vitos ruudusta kisaan.
Mutta kuinka ollakkaan Vettel nousi lopulta Kimin tapaan maailmanmestariksi monien käänteiden jälkeen!

Mikä oli mielestäni tietyllä tavalla sopiva loppu draamattiselle kaudella. Enkä ikinä myöskään unohda sitä kuinka Red Bull ovelasti Webberin pysähdyksen avulla sai Ferrarin menemään heidän lankaan!
Sitten pysähdyksen jälkeen Alonson juuttui Vettelin kannalta sopivasti Petrovin taakse loppukilpailun ajaksi, josta espanjalainen ei pääsytkään ohi.

Ja kun Alonso ei sitten pystynyt nousemaan Petrovin,Kubican,Nicon ohi neloseksi. Niin mestaruus meni lopulta Alonson sijaan Vettelille.
Joka kyllä ehdottomasti ansaitsi mestaruuden kaiken epäonnen jälkeen mitä joutui käymään kauden aikana läpi. Joten onnellinen loppu tuli tarinalle:)
 
Ylös