Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
735
Aivan oikein. Tuona vuonna taisi olla useamman kerran vastaava tilanne.
Brasilia 1. Schumacher Ford V8, 2. Hill Renault V10, 3. Alesi Ferrari V12
Tyynimeri 1. Schumacher Ford V8, Berger Ferrari V12, 3. Barrichello Hart V10
San Marino 1. Schumacher Ford V8, 2. Larini Ferrari V12, 3. Häkkinen Peugeot V10
Kanada 1. Schumacher Ford V8, 2. Hill Renault V10, 3. Alesi Ferrari V12
Ranska 1. Schumacher Ford V8, 2. Hill Renault V10, 3. Berger Ferrari V12
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4177
Aivan oikein. Tuona vuonna taisi olla useamman kerran vastaava tilanne.
Olisi kyllä mielenkiintoista, jos edelleen saisi ajaa eri sylinterillä moottoreilla. Tai että nykyisen hybridi-Moottorin rinnalla voisi käyttää niin halutessaan myös puhdasta polttomoottoria. 😁 toiveajattelua tietysti.

Kaudella 1997 oli siitä mielenkiintoinen tilanne myös, että Ford käytti sekä V8, että myös V10-moottoria. Fordin V8 oli Tyrrellillä ja Fordin V10 Stewartilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4177
Miten muuten, miltä tämä Formula 1:sten kesätauko teistä tuntui?

Oliko vaikea luopua lajin seuraamisesta vähäksi aikaa?

Muistan vielä ysärillä ja 2000-luvun alussa, kun aina malttamattomana odotin uuden kauden alkamista. Enää ei tälläistä samanlaista fiilistä synny, mikä tietysti voi johtua myös omasta ikääntymisestä.

Onhan se kiva, että saa jälleen katsella Formuloita, mutta samanlaista paloa ei enää ole, kuin nuorempana. Seuraan silti kisat kyllä.

Aikoinaan tämä kesätauko oli muistaakseni Eddie Jordanin ideoima juttu. Ysärillä sitä ei vielä tarvittu, mutta kun kisakalenteri paisui yli 20 kisan kaudessa, kesätauko oli välttämätön.

https://www.autosport.com/f1/news/what-is-f1s-summer-break-why-does-it-happen-and-how-long-is-it/10345377/
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4974
Sijainti
Vantaa
Minusta laji on kärsinyt inflaation, kun kisoja on niin paljon nykyään. Häkkisen aikainen 16 kisaa kaudessa kahden viikon välein oli juuri sopivasti. Oli helppoa, kun joka toinen viikonloppu oli formulat ja joka toinen viikonloppu ei ollut. Kesätaukoa ei silloin tarvittu.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2768
Nojuu, kyllä kisat tulee edelleen pääosin katsottua, mutta ei noihin enää sellaista pakottavaa paloa ole. Joitain vuosia sitten tuli vielä järjestettyä menojaan jne että ehti kisat katsomaan, nykyisin ei kyllä suuremmin jaksa vaivautua.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9508
Sijainti
Helsinki
Kun kaudella 2012 ajettiin 20 kilpailua, niin silloin alkoi olemaan siedettävyys koetuksella kisamäärien suhteen. Nyt ollaan menty pahasti yli, varsinkin arabikisojen nousu alkoi ärsyttämään. 25 vuotta sitten asiat oli toisin, kun Häkä ajoi, kisat tuli ilmaiseksi, eikä nettistriimaus ollut päivän sana. Nykyään ei edes haittaa, vaikka kisa jäisi välistä, sillä seuraavana päivänä sen voi katsoa uusintana.

Vuosia tottui rytmiin, että kausi kestää maaliskuusta lokakuuhun, nyt taas kausi lopetetaan joulun tienoilla, missä ei ole järjen hiventäkään. Talvitaukokin on lähes olematon.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9508
Sijainti
Helsinki
Vuonna 2016 menehtynyttä Chris Amonia pidetään menestyneimpänä kuljettajana, jotka eivät koskaan voittaneet yhtään osakilpailua. Hän on Uuden-Seelannin parhaita F1-kuljettajia vuoden 1967 maailmanmestari Denny "Karhu" Hulmen sekä Mclarenin perustajan Bruce McLarenin ohella, mutta hänellä on edelleen nimissä ennätys, mistä kovin harva on ehkä kuullut. Eniten talleja F1-uran aikana. Amon ajoi 12;sta ei tallissa, mukaan lukien itsensä perustama, jolla osallistui neljään kilpailuun ilman pistesjoituksia.

Suomalaisista Mika Salo ajoi uransa aikana seitsemässä tallissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4177
Tosielämässä Ferrarin viimeisimmät kuljettajien maailmanmestarit, Michael Schumacher ja Kimi Räikkönen, eivät missään vaiheessa olleet tiimikavereita.

Kuitenkin jos asiat olisivat menneet hieman toisin, olisivat Kimi ja Michael voineet olla tiimikavereita Maranellossa.

Kimiähän huhuiltiin Ferrarille jo miehen ajaessa Sauberilla tulokaskauttaan vuonna 2001.

Ilmeisesti tuolloin olisi käynyt niin, että Kimi olisi ollut Ferrarilla testikuskina vielä vuoden 2002, ja kenties ajanut Sauberilla samaan aikaan kilpaa. Kaudeksi 2003 sitten Ferrarille kilpailemaan.

Mclaren kuitenkin ennätti väliin.

Toinen skenaario olisi ollut sitten kaudella 2007, jos Schumacher olisi päättänyt jatkaa uraansa. Ferrarilla olisi ajanut Kimi ja Michael kaudella 2007.

Mielenkiintoisimmassa tapauksessa Ferrarilla olisi ajanut Räikkönen ja Schumacher, McLarenilla sitten Alonso ja Häkkinen. Mikahan harkitsi tosissaan paluuta kaudelle 2007 ja ajoi testejä McLarenilla.

Kolmas vaihtoehto nähdä Kimi ja Schumacher tiimikavereina Ferrarilla oli kaudella 2009 Massan loukkaannuttua. Schumihan ajoi testejä Ferrarilla, mutta tulikin toisiin aatoksiin, ja palasi kilpailemaan vasta Mercedeksellä 2010.

Mitä mieltä olette, kumpi olisi ollut parempi, Räikkönen vai Schumacher seuraavissa skenaarioissa?

-kausi 2003.
-kausi 2007.
-kausi 2010.


Kuvassa Räikkönen ja Schumacher Ferrarin kauden 2008 ratissa.

Screenshot_20240820_121130_Instagram.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4177
James Hunt, kauden 1976 F1-maailmanmestari, otti ensimmäisen GP-voittonsa Zandvoorissa kaudella 1975 Lordi Heskethin tiimissä.

Tuolloin taistelu käytiin Ferrarilla ajanutta Laudaa vastaan.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
James Hunt, kauden 1976 F1-maailmanmestari, otti ensimmäisen GP-voittonsa Zandvoorissa kaudella 1975 Lordi Heskethin tiimissä.

Tuolloin taistelu käytiin Ferrarilla ajanutta Laudaa vastaan.

Oli varmasti 70-luvulla jännittäviä kisoja aikana jolloin formuloiden turvallisuus oli ihan erilaista verrattuna nykyään ja oli paljon erilaisia talleja ja autoja radalla siihen aikaan.
Hunt oli todella nopea kuski hyvänä päivänä ja pystyi haastamaan Laudan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5627
Tosielämässä Ferrarin viimeisimmät kuljettajien maailmanmestarit, Michael Schumacher ja Kimi Räikkönen, eivät missään vaiheessa olleet tiimikavereita.

Kuitenkin jos asiat olisivat menneet hieman toisin, olisivat Kimi ja Michael voineet olla tiimikavereita Maranellossa.

Kimiähän huhuiltiin Ferrarille jo miehen ajaessa Sauberilla tulokaskauttaan vuonna 2001.

Ilmeisesti tuolloin olisi käynyt niin, että Kimi olisi ollut Ferrarilla testikuskina vielä vuoden 2002, ja kenties ajanut Sauberilla samaan aikaan kilpaa. Kaudeksi 2003 sitten Ferrarille kilpailemaan.

Mclaren kuitenkin ennätti väliin.

Toinen skenaario olisi ollut sitten kaudella 2007, jos Schumacher olisi päättänyt jatkaa uraansa. Ferrarilla olisi ajanut Kimi ja Michael kaudella 2007.
Schumihan oikeastaan lopetti protestiksi Räikkösen palkkaamiselle. Hän oli aiemmin vahvasti lobannut Massan puolesta ja myös lopettamisilmoituksensa yhteydessä kertoi, ettei halua viedä Massalta tämän tilaisuutta näyttää kykyjään Ferrarin ohjaimissa. Todellisuudessa hän oli kuitenkin pettynyt siihen, miten Di Montezemolo oli kehottanut häntä painumaan vittuun.

Tähän hätään en löydä vanhaa lähdettäni, mutta tarina meni jotakuinkin niin, että Schumacher yritti kasvattaa valtaansa Todtin avustuksella Ferrarilla, mutta Montezemolo taas koki sekä Schumacherin että Todtin uhaksi omalle asemalleen. Tämän seurauksena hän teki diilin Räikkösen kanssa nopeasti jo kauden 2005 aikana ja jätti sen jälkeen Schumacherille tarjottimelle joko tasavertaisen kohtelun Räikkösen tallikaverina tai käytännöllisesti katsoen eläköitymisen.

Kun Schumacherin oli tarkoitus tiedottaa eläköitymisestään kauden 2006 Monzan GP:n lehdistötilaisuudessa, niin Montezemolo olikin jo palkintoseremonian aikana määrännyt julkaistavaksi mediatiedotteen, jonka mukaan Räikkönen ajaa Ferrarilla ja Schumi lopettaa. (Tämä on myös fakta, sillä katsoin itse palkintojen jaon livenä ja jopa suomalaisille selostajille oli jaettu tiedote, jonka mukaan Räikkönen ajaa Ferrarilla ja Schumi lopettaa.)

Onhan puolet tuosta toki pelkkää legendaa, sillä Schumin suhde Ferrarin kanssa jatkui myös aina hänen Mercedes-soppariinsa asti. Schumi jopa testasi Ferrarin F1-autoa kausien 2007, 2008 ja 2009 aikana, ja olisi itse asiassa ajanut Räikkösen tallikaverina kauden 2009 lopulla, ellei olisi loukannut niskaansa MotoGP-pyörää kokeillessaan aiemmin kesällä. (Tai ainakin siihen hän aikanaa vetosi – voi tietysti olla palturia.)

Mielenkiintoisimmassa tapauksessa Ferrarilla olisi ajanut Räikkönen ja Schumacher, McLarenilla sitten Alonso ja Häkkinen. Mikahan harkitsi tosissaan paluuta kaudelle 2007 ja ajoi testejä McLarenilla.
Minulle jäi jälkikäteen asioista luettuani sellainen maku, että vaikka McLaren tarjosi Häkkiselle mahdollisuutta paluuseen, niin eivät he sitä oikeasti halunneet. Häkkinen ajoi vain yhden testipäivän ja kertoi myös auton kärsineen oudoista teknisistä ongelmista koko sen testin ajan. Hän ei lopulta saanut kellotetua edustuskelpoista kierrosta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4177
Kimi Räikkönen ajoi pitkän, ansiokkaan, ja tytlikkäänkin uran F1:ssa. Uralle mahtui 21 GP-voittoa kolmessa eri tiimissä (legendaariset Ferrari, McLaren ja Lotus), sekä maailmanmestaruus Ferrarilla uran kruununa.🏆🏎

Mutta mikä oli Kimin uran paras kausi mielestänne? Tähän voi olla monta eri vastausta vastaajasta riippuen.

Oliko Kimin maailmanmestaruus-kausi 2007 mielestänne parasta Kimiä? Parempaa Kimiä, kuin McLaren-vuodet 2003 ja 2005?

Entä jos Kimille soisi yhden maailmanmestaruuden lisää uralleen McLarenilla, kumpi kausi McLarenilla olisi se parempi, 2003 vai 2005?

Entä oliko Lotus-kausi 2012 parempaa suorittamista Kimiltä, kuin maailmanmestaruus-kausi 2007?

Tuolloin Lotuksella Kimi otti MM-pronssia.


Jossain some-keskustelussa oli mielestäni erittäin mielenkiintoinen vertaus Kimi Räikkösestä Leonardo di Caprioon.

Sanottiin, että niinkuin Leonardo di Caprio oli aikoinaan Oscar-ehdokkaana monessa elokuvassa, mutta nappasi sitten Oscar-pystin elokuvasta, mikä ei ollut hänen uransa paras suoritus, niin vastaavasti Kimi Räikkönen oli mukana monena kautena taistelemassa maailmanmestaruudesta, mutta nappasi maailmanmestaruuden lopulta kautena, mikä ei ollut Kimin uran paras.

Kuitenkin loppukaneettina oli se, että niin Kimi kuin Leonardo ansaitsevat omat pokaalinsa ehdottomasti.

Tässä hyvä video Kimin F1-uran eri vaiheista. Hyvää analyysiä.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4177
Parasta aikaa oli Lotus-ajanjakso ja varsinkin kausi 2013, koska silloin Räkä otti 16 päivän ryyppyputken. Tuollaiseen saavutukseen aika harva kuski pystyy. Ketkä nykykuskeista muuten pystyisivät 16 päivän ryyppyputkeen?
Ja tämän ryyppyputken jälkeen Kimi ajoi sitten vielä podiumille Barcelonassa. Ei hirveästi haitannut tämä ryyppyputki Kimin suorittamista.😃

En tiedä nykykuskeista, ketkä pystyisi vastaavaan, mutta menneiden aikojen kuljettajista ainakin James Hunt ja Eddie Irvine olivat samanlaisen raikulipojan maineessa kuin Kimi Räikkönenkin.

Olen jostain ymmärtänyt/kuullut, (joku somekanava, en muista mikä) että Kimi ja Eddie olisivat keskenään hyvissä väleissä edelleenkin. Mikäs siinä, kummatkin osasivat nuoruudessaan juhlia ja olivat myös Ferrarin F1-kuljettajia.


images.jpeg
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4606
Sijainti
Kokkola
Vielä palaisin tuohon Adelaiden 1995 kisaan. Tapaukseen Frentzenin keskisormesta Blundellille. Miettinyt miksi Blundell ei saanut blokkailustaan 10 sekunnin stop and go:ta? En ainakaan muista, että olisi saanut. 90-luvulla sitä kuitenkin aika herkästi annettiin kierroksella ohittavan estelystä, ja matalalla kynnyksellä muistakin mitä erilaisimmista syistä. Siinä kuitenkin aika monta kierrosta Blundell pidätteli H-H:ta, ja se ohituskin oli sellainen, että Frentzen lopulta pääsi vihdoin ohi kuin olisi ajanut sijasta. Blundellilla ei ollut aikomustakaan antaa tietä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1389
Ylös