Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Siirretäänpäs keskustelua tänne oikeaan paikkaan. Kumpaa pidätte kovempana rattimiehenä, Williamsin vuoden 1982 maailmanmestaria Keke Rosbergia, vaiko Williamsin vuoden 1992 maailmanmestaria Nigel Mansellia?

Hehän olivat tiimikavereita kaudella 1985.

Mainittakoon tosiaan, että sen lisäksi, että Keke oli Häkkisen ja JJ. Lehdon manageri, oli hän myös mäkihyppääjä Matti Nykäsen manageri.

tumblr_naxt1979di1tkrlifo1_1280.jpg24a75bb295fd4c9e8aa7d4dfe530d365.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Tehdäänpä pieni gallup-luonteinen kysely. Suomella on kolme maailmanmestaria, jotka edustivat Suomea F1:ssä, Keke Rosberg, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen. Nico Rosberg myös maailmanmestari, mutta hän edusti Saksaa, joten tähän kyselyyn en ota häntä mukaan.

Kuka kolmesta, Keke, Mika vaiko Kimi, teki komeimman uran F1:ssä? Entäpä ketä pidät heistä taidoiltaan ykkösenä?




5a26ae0399a96656b07e6f7b_fiakunniagalleriakuvakaappausmikahakkinenkimiraikkonenkekerosberg.png
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1534
Sijainti
Vyborg
Keke oli aggressiivisin ja kovin taistelija kolmikosta. Voittaen maailmanmestaruuden ensimmäisena suomalaisena vuonna 82 Williamsilla. Rosberg kävi urallaan kovia taisteluita radalla Piquetia,Mansellia,Prostia vastaan 80-luvulla ja persoonana Keke oli aika äijämäinen omalla tavallaan viiksineen kasarilla. Muistaakseni Kekehän oli todella hyvä ohittamaan kanssa!

Häkkinen oli puolestaan kolmikosta mielestäni nopein yhdellä kierroksella katsottuna ja Häkkinen oli periksiantamaton kuski. Joka nousi monien vastoinkäymisten jälkeen huipulle 90-luvun lopulla. Voittaen pari mestaruutta Mclarenilla Schumacheria,Irvinea vastaan 1998-1999. Persoonana Mika oli ehdottomasti karismaattisin suomalainen kuski mitä on ollut ikinä. Jolla oli aika suuri kansan suosio 90-luvun lopulla!

Räikkönen oli selvästi lahjakkain suomalais mestarikuski mitä koskaan on tullut Suomesta. Kimi oli auton sopiessa käteen lyömätön kuski silloin 2003-2009 2012-2013 Mclarenilla,Ferrarilla,Lotuksella kisoissa voittaen urallaan yhden mestaruuden 2007 Ferrarilla ja 21 voittoa kans monessa tallissa.
Persoonana Kimi oli kolmikosta hiljaisin mutta suorin ja coolein omalla tyylillään. Jota kutsuttiin sen takia aikoinaan jäämieheksi fanien keskuudessa. Kimi on lisäksi saanut maailmanlaajuisen suosion 20 vuodessa maailmalla.

Lopuksi vielä että Kekellä,Kimillä,Häkkisellä oli uskomattomia uria takana. Jotka omalla panoksellaan toivat menestystä Suomeen ja samalla nostivat formuloiden suosiota Suomessa, jonka ansiosta täällä on vahva formula fanikulttuuri kuten esim tämä F1-Foorumi jossa voimme keskustella formuloista päivittäin. Lisäksi he toivat Suomelle paljon kuuluisuutta maailmalla kanssa. Josta Suomi hyötyi todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Keke oli aggressiivisin ja kovin taistelija kolmikosta. Voittaen maailmanmestaruuden ensimmäisena suomalaisena vuonna 82 Williamsilla. Rosberg kävi urallaan kovia taisteluita radalla Piquetia,Mansellia,Prostia vastaan 80-luvulla ja persoonana Keke oli aika äijämäinen omalla tavallaan viiksineen kasarilla. Muistaakseni Kekehän oli todella hyvä ohittamaan kanssa!

Häkkinen oli puolestaan kolmikosta mielestäni nopein yhdellä kierroksella katsottuna ja Häkkinen oli periksiantamaton kuski. Joka nousi monien vastoinkäymisten jälkeen huipulle 90-luvun lopulla. Voittaen pari mestaruutta Mclarenilla Schumacheria,Irvinea vastaan 1998-1999. Persoonana Mika oli ehdottomasti karismaattisin suomalainen kuski mitä on ollut ikinä. Jolla oli aika suuri kansan suosio 90-luvun lopulla!

Räikkönen oli selvästi lahjakkain suomalais mestarikuski mitä koskaan on tullut Suomesta. Kimi oli auton sopiessa käteen lyömätön kuski silloin 2003-2009 2012-2013 Mclarenilla,Ferrarilla,Lotuksella kisoissa voittaen urallaan yhden mestaruuden 2007 Ferrarilla ja 21 voittoa kans monessa tallissa.
Persoonana Kimi oli kolmikosta hiljaisin mutta suorin ja coolein omalla tyylillään. Jota kutsuttiin sen takia aikoinaan jäämieheksi fanien keskuudessa. Kimi on lisäksi saanut maailmanlaajuisen suosion 20 vuodessa maailmalla.

Lopuksi vielä että Kekellä,Kimillä,Häkkisellä oli uskomattomia uria takana. Jotka omalla panoksellaan toivat menestystä Suomeen ja samalla nostivat formuloiden suosiota Suomessa, jonka ansiosta täällä on vahva formula fanikulttuuri kuten esim tämä F1-Foruumi jossa voimme keskustella formuloista päivittäin. Lisäksi he toivat Suomelle paljon kuuluisuutta maailmalla kanssa. Josta Suomi hyötyi todella paljon.
T√§ytyy sanoa ett√§ todella hyv√§ ja t√§ysin kattava analyysi. T√§st√§ on helppo olla samaa mielt√§, mit√§ sanoit. ūüĎćūüĎŹ
 

Tucan37

Member
Liittynyt
5.7.2019
Viestit
21
1990- luvulta 2000- luvun alkuun oli saatavissa suomalaisia F1- aikakausilehtiä. Oli F1- maailma ja suomenkielinen versio F1- Racing- lehdestä.

Lehdet kävivät keskenään kovaa kilpailua lukijoista. Tuliko luettua näitä lehtiä? Itse ostin viikkorahoilla näitä aluksi irtonumeroina, kunnes laitoin F1-racing, lehden tilaukseen muutamaksi vuodeksi.

Myös vanhempani saattoivat palkita näillä lehdillä, kun olin osallistunut kotiaskareisiin jne. Siis ennenkuin laitoin lehden lopulta tilaukseen vanhempieni rahoilla. F1-maailmaa ostin silloin tällöin irtonumerona, vaikka F1-Racing tulikin postissa.

Luitteko foorumilaiset näitä lehtiä? Mitä muistoja, ja olisiko edelleen markkinoilla tilaa tälläisille kerran kuussa ilmestyvälle F1- lehdille? Jos luitte näitä, kumpaa piditte parempana, F1- maailmaa vaiko F1-racingia?

Näytä liitetiedosto 1737Näytä liitetiedosto 1738Näytä liitetiedosto 1739
Minulle ainakin tuli 90-luvulla tuolloin AutoXpress-lehti ja tuosta myöhemmin F1-Racing lehdet tilattuna. :)

www.youtube.com/watch?v=1Q7R-sAf57k
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1534
Sijainti
Vyborg
Tiesittekö sitä että oli aikoinaan 90-luvulla sellainen Formula aiheinen keskustelu palsta nimeltä Varikko.
Joka taisi olla niitä ekoja suomalaisia F1 palstoja aikoinaan 90-luvun taitteessa, jossa fanit keskustelivat formula ykkösistä päivittäin siihen aikaan. Itse en kyseisellä palstalla kirjoitellut tai saatikka lukenut koskaan.
Mutta olen kuullut jälkikäteen tarinoita kyseisestä palstasta täällä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Tiesittekö sitä että oli aikoinaan 90-luvulla sellainen Formula aiheinen keskustelu palsta nimeltä Varikko.
Joka taisi olla niitä ekoja suomalaisia F1 palstoja aikoinaan 90-luvun taitteessa, jossa fanit keskustelivat formula ykkösistä päivittäin siihen aikaan. Itse en kyseisellä palstalla kirjoitellut tai saatikka lukenut koskaan.
Mutta olen kuullut jälkikäteen tarinoita kyseisestä palstasta täällä.
Tuo on itselleni t√§ysin uusi tieto. Tuo Varikko oli sitten F1-forumin edelt√§j√§. Tai n√§in voisi sanoaūüėĀ
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Mielenkiintoinen dokumentti F1- kaudesta 1982 suomalaisella tekstityksell√§. Kausi 1982 oli Keke Rosbergin maailmanmestaruuskausi. ūüŹÜ

 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
3952
Voidaan myös pohtia, että Keken menestyksekäs F1-ura antoi hänelle mahdollisuudet hoitaa onnistuneesti managerointia urallaan. Olisiko JJ tai Häkkinen päässyt ilman Keken managerointia F1:siin?

Näkisin että Keken ura kokonaisuudessaan tasoitti monellakin tavalla polkua tuleville suomalaisille formulakuskeille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Voidaan myös pohtia, että Keken menestyksekäs F1-ura antoi hänelle mahdollisuudet hoitaa onnistuneesti managerointia urallaan. Olisiko JJ tai Häkkinen päässyt ilman Keken managerointia F1:siin?

Näkisin että Keken ura kokonaisuudessaan tasoitti monellakin tavalla polkua tuleville suomalaisille formulakuskeille.
Keke Rosberg oli tienraivaaja, joka osoitti maailmalle, että pienestä pohjoisen maasta Suomesta voi tulla myös menestyneitä F1-kuljettajia ja maailmanmestareita. Ralliautoilun MM-sarjassa olikin jo nähty suomalaisia huippukuljettajia, mutta Keken myötä myös F1:ssä niin tapahtui.

Keke loi omalla urallaan hyvät suhteet F1- varikolle, Williamsin ja McLarenin- tiimeihinkin, ja pystyi näin tasoittamaan tietä suomalaisille huippulahjakkuuksille Mika Häkkiselle ja JJ.Lehdolle.

Vaikea sanoa, että olisiko ilman Keken panostusta nähty JJ.Lehtoa ja Mika Häkkistä F1- varikolla, mutta ilman Keken panosta tie olisi ainakin huomattavasti vaikeutunut.

Keken jälkeen McLarenilla ajoi todella moni suomalainen; Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen. Williamsilla puolestaan Keken poika Nico Rosberg ja Valtteri Bottas.


Paivan-automainos-Ray-Ban-aurinkolasit-Keke-Rosberg-Tekniikan-Maailma-7-1992-Kuva-CvB.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Keke Rosbergilla oli myös iso rooli siinä, että Mika Häkkinen jatkoi McLarenilla kaudella 1997. Häkkinen oli kyllästynyt McLarenin vauhtiin kaudella 1996, ja lehtietojen mukaan Häkkinen kävi neuvotteluja muun muassa Benettonin ja Jordanin kanssa.

Keke Rosberg puuttui tässä vaiheessa tähän, ja sai Mikan vakuuttumaan siitä, että kaikkein parasta on jatkaa McLarenilla. Ja kuten tiedetään, tämä päätös oli aivan oikea Mikan uran kannalta.

Vaikka Benetton oli vielä kaudella 1997 varsin kilpailukykyinen ja parempi kuin McLaren kokonaisuudessa, niin kausina 1998 ja 1999 McLaren oli huomattavasti Benettonia parempi. Olisi jäänyt Mikalta mestaruudet saavuttamatta, jos olisi vaihtanut tiimiä.

gettyhakkinenmikasuzuka1998mestaruus20161101a.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
432
Minulle ainakin tuli 90-luvulla tuolloin AutoXpress-lehti ja tuosta myöhemmin F1-Racing lehdet tilattuna. :)

www.youtube.com/watch?v=1Q7R-sAf57k
Meille tuli kotiin ensin AutoXpress ja sen jälkeen suomenkielinen F1Racing. Taisipa tulla kummastakin lehdestä kaikki numerot. AutoXpressissä ei muistaakseni ollut mitään kovin syväluotaavia juttuja, vaan sen aikaiselle urheilujournalismille tyypillisesti paino oli enemmän kisaraportoinnissa. F1-Racing oli jo toista maata, mutta itseäni ärsytti brittitoimittajien puolueellisuus.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Syy siihen, miksi Häkkistä kutkutti siirtyminen Benettonille kaudeksi 1997, on ymmärrettävää, sillä olihan Michael Schumacher voittanut Benettonilla kausien 1994 ja 1995 maailmanmestaruudet.

Lisäksi jo toinen suomalainen, JJ. Lehto, oli ajanut Benettonilla.

Mutta iso syy oli varmasti myös siinä, että Häkkinen oli ajanut jo Benettonilla testiä. Häkkisen ensimmäinen kosketus F1- autoon tapahtui juuri Benettonilla.


fb2JZh7_BnUwW7kKXFuxcC0xf68hWD8l9UkoDE_wcAM.jpg
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
196
Nyt saattaa mennä ketjun aiheen ohi, mutta ei parempaakaan löytynyt. Eli miltä autot näyttävät halon kanssa nykyään ja vanhemmat autot.

Kyllähän autot juuri ennen haloa näyttävät antiikkisilta ja jotenkin kun silmä on tottunut haloon, niin se näyttää jo hyvältä
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Nyt saattaa mennä ketjun aiheen ohi, mutta ei parempaakaan löytynyt. Eli miltä autot näyttävät halon kanssa nykyään ja vanhemmat autot.

Kyllähän autot juuri ennen haloa näyttävät antiikkisilta ja jotenkin kun silmä on tottunut haloon, niin se näyttää jo hyvältä
Eipä tuo ketjun ohi mennyt. Kyllähän se kuuluu tähän nostalgia-osioon. Minulla on kyllä aikalailla samat fiilikset halon suhteen. Silmä on tottunut, ja tuntuisi erikoiselta, jos nykyisessä F1:ssä sitä ei olisikaan.

Tässä hyvä kuvapari. Halon kanssa ja ilman.

28235508_1767508743307403_4662758903933791958_o.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
Ja onhan Halo pelastanut jo monien kuljettajien hengen. Esimerkiksi Charles Leclercin hengen Span kisassa 2018, Romain Grosjeanin hengen viime kaudella Bahrainissa ja Lewis Hamiltonin hengen tämän kauden Monzan kisassa. Toimiva systeemi Halo siis on.

friday-hot-clicks-charles-leclerc-fernando-alonso-f1-crash-halo-investigation-videojpg.jpg16314697510341.jpg1288429105.jpg
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1534
Sijainti
Vyborg
Monet aikoinaan vastustivat Halo suojaa ennen kuin se otettiin käyttöön 2018.
Täytyy sanoa että Halo on kyllä tehnyt lajista entistä turvallisempaa mikä tuli hyvin esille Grosjeanin onnettomuudessa 2020 Bahrainissa, jossa turvakaari suojasi hänen päätänsä törmäyksessä kaiteen läpi ja antoi myöskin hänelle myös mahdollisuuden kiivetä autosta pois tulen keskelle jonka avulla pystyi pakenemaan palaneesta autosta.
Joten Halo on jo ehtinyt pelastaa muutamien kuskien henkejä tässä 3 vuoden aikana!
 
Ylös