Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Brundlen ura oli samankaltainen kuin Johansonin joka ajoi muistaakseni 9 palkintopalli sijaa urallaan 1984-1996.
Mutta ei voittanut yhtään kisaa kuten Stefan mikä oli sääli sinänsä, koska oli muutama voitto lähellä 92 Kanadassa.
Brundle ehti ajaa monessa tallissa urallaan muunmuuassa Benettonilla ja Mclarenilla Schumacherin,Häkkisen tallikaverina häviten molemmille aika selvästi molempina kausina.
Joista tuli muutamia vuosia myöhemmin maailmanmestareita molemmista kuskeista

Blundelista en tiedä paljoa mutta sen verran että ajoi aika lyhyen uran formuloissa 1991-1995 ajaen Brabhamilla,Ligierillä,Tyrrelillä,Mclarenilla ihan ok tuloksia.
Blundelin ura sai päätöksen jo 1995 kauden jälkeen hävittyään Mikalle reippaasti sinä vuonna.
Blundell joutui tekemään tilaa Coulthardille 96 varten. Jonka myötä häntä ei formuloissa nähty enää ja Blundellin ura jatkui Cart sarjassa seuraavat vuodet!

Lisäksi molemmista tuli monen kuskin tapaan kommentaattoreiksi uran jäljeen, josta esim Brundle toimii yhä kommentaattori Sky kanavalla. Joka on vuodesta 97 asti toiminut kommentaattorina monella kanavalla. Blundell toimi 2002-2008 ITV kanavalla kommentaattorina.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
337
Brundlella oli kova debyytti 1984 (myöhemmin laittomaksi todetulla) Tyrrellillä. Heti ekassa kisassa hän sijoittui museo-Cosworthilla turboautojen seassa viidenneksi. Jos joku olisi sanonut 1984 Detroitissa ajetun hienon kakkossijan jälkeen, että Brundle tulee olemaan keskikastin varma suorittaja seuraaviksi 11 kaudeksi ja saamaan alle 10 podiumsijoitusta, muttei yhtään voittoa, olisi moni pyöritellyt päätään. Paras sijoitus loppupisteissä taisi olla 1992 Benettonilla, jossa tuli muutama podium. Silloin Brundle jäi tallikaverinsa Schumacherin jalkoihin.

Blundellia saattoi harmittaa, että ei tarttunut Williamsin testikuskin pestiin 1992, vaan halusi yrittää saada ajopaikan vaikka huonommasta tallista. Lopulta ajopaikkaa ei kaudelle 1992 tullut ja Blundell meni McLarenin testikuskiksi. Williamsin paikka meni sitten Damon Hillille, joka sai moneksi vuodeksi voittaja-auton ja voitti lopulta jopa maailmanmestaruuden.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Brundlen ura oli samankaltainen kuin Johansonin joka ajoi muistaakseni 9 palkintopalli sijaa urallaan 1984-1996.
Mutta ei voittanut yhtään kisaa kuten Stefan mikä oli sääli sinänsä, koska oli muutama voitto lähellä 92 Kanadassa.
Brundle ehti ajaa monessa tallissa urallaan muunmuuassa Benettonilla ja Mclarenilla Schumacherin,Häkkisen tallikaverina häviten molemmille aika selvästi molempina kausina.
Joista tuli muutamia vuosia myöhemmin maailmanmestareita molemmista kuskeista

Blundelista en tiedä paljoa mutta sen verran että ajoi aika lyhyen uran formuloissa 1991-1995 ajaen Brabhamilla,Ligierillä,Tyrrelillä,Mclarenilla ihan ok tuloksia.
Blundelin ura sai päätöksen jo 1995 kauden jälkeen hävittyään Mikalle reippaasti sinä vuonna.
Blundell joutui tekemään tilaa Coulthardille 96 varten. Jonka myötä häntä ei formuloissa nähty enää ja Blundellin ura jatkui Cart sarjassa seuraavat vuodet!

Lisäksi molemmista tuli monen kuskin tapaan kommentaattoreiksi uran jäljeen, josta esim Brundle toimii yhä kommentaattori Sky kanavalla. Joka on vuodesta 97 asti toiminut kommentaattorina monella kanavalla. Blundell toimi 2002-2008 ITV kanavalla kommentaattorina.
Mielenkiintoista lis√§tietoaūüĎćkiitos
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Brundlella oli kova debyytti 1984 (myöhemmin laittomaksi todetulla) Tyrrellillä. Heti ekassa kisassa hän sijoittui museo-Cosworthilla turboautojen seassa viidenneksi. Jos joku olisi sanonut 1984 Detroitissa ajetun hienon kakkossijan jälkeen, että Brundle tulee olemaan keskikastin varma suorittaja seuraaviksi 11 kaudeksi ja saamaan alle 10 podiumsijoitusta, muttei yhtään voittoa, olisi moni pyöritellyt päätään. Paras sijoitus loppupisteissä taisi olla 1992 Benettonilla, jossa tuli muutama podium. Silloin Brundle jäi tallikaverinsa Schumacherin jalkoihin.

Blundellia saattoi harmittaa, että ei tarttunut Williamsin testikuskin pestiin 1992, vaan halusi yrittää saada ajopaikan vaikka huonommasta tallista. Lopulta ajopaikkaa ei kaudelle 1992 tullut ja Blundell meni McLarenin testikuskiksi. Williamsin paikka meni sitten Damon Hillille, joka sai moneksi vuodeksi voittaja-auton ja voitti lopulta jopa maailmanmestaruuden.
Samoin sinulle kiitos lis√§infostaūüĎć
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13633
Brundlella oli kova debyytti 1984 (myöhemmin laittomaksi todetulla) Tyrrellillä. Heti ekassa kisassa hän sijoittui museo-Cosworthilla turboautojen seassa viidenneksi. Jos joku olisi sanonut 1984 Detroitissa ajetun hienon kakkossijan jälkeen, että Brundle tulee olemaan keskikastin varma suorittaja seuraaviksi 11 kaudeksi ja saamaan alle 10 podiumsijoitusta, muttei yhtään voittoa, olisi moni pyöritellyt päätään. Paras sijoitus loppupisteissä taisi olla 1992 Benettonilla, jossa tuli muutama podium. Silloin Brundle jäi tallikaverinsa Schumacherin jalkoihin.

Blundellia saattoi harmittaa, että ei tarttunut Williamsin testikuskin pestiin 1992, vaan halusi yrittää saada ajopaikan vaikka huonommasta tallista. Lopulta ajopaikkaa ei kaudelle 1992 tullut ja Blundell meni McLarenin testikuskiksi. Williamsin paikka meni sitten Damon Hillille, joka sai moneksi vuodeksi voittaja-auton ja voitti lopulta jopa maailmanmestaruuden.
Hill ajoi tosin Williams-testaajana jo vuonna 1991 ja ellei sitten erikseen muuta tehnyt niin Blundellin osalta tuo testipuolena tai jopa ajopaikkana ollut juttu oli vuodeksi 1991 kun 1992 Williamsin ajopaikat olivat taattu josta pienenä vastalauseena oli vuodeksi 1992 McLarenille testikuskina.

Blundell itse ajoi Williams-testikuskina jo vuosina 1989-1990 kun Hill tosiaan pääosin korvasi Blundellin vuonna 1991.

Myöhemmin tosin ja muutenkin Blundell pääsi Ligierille jonka erikoinen yhteistyö Williamsin kanssa vuosille 1992-1994 mahdollisti kuljettajilleen tietyin erikoisehdoin aina siirtyä juurikin Williamsille.

Renault-yhteistyö tuon pitkälti mahdollisti, mutta ikävä kyllä erityisen usein Frank ei sitä halunnut käyttää tai koskaan juuri niiden ehtoja se ei täyttänyt tyydyttävällä tavalla.

Samoin yhteistyö mahdollisti periaatetasolla paikan myös Williams-putoajille tarpeen tullen tai niille Williamsin kuljettajille joiden sopimusta ei voinut täyttää.

Mika Häkkisellekin junailtiin Ligier-paikkaa vuodeksi 1993 josta sitten siirto olisi tullut Williamsille vuodeksi 1994 tai 1995 tilanteen tullen kun vuoden 1993 Williams-paikka ei onnistunut.

Oli McLaren-paikkakin mennä Häkkiseltä sivu suun kun Ron Dennis oli luulla, että Häkkinen oli jo pysyvä Ligier-kuljettaja.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Hill ajoi tosin Williams-testaajana jo vuonna 1991 ja ellei sitten erikseen muuta tehnyt niin Blundellin osalta tuo testipuolena tai jopa ajopaikkana ollut juttu oli vuodeksi 1991 kun 1992 Williamsin ajopaikat olivat taattu josta pienenä vastalauseena oli vuodeksi 1992 McLarenille testikuskina.

Blundell itse ajoi Williams-testikuskina jo vuosina 1989-1990 kun Hill tosiaan pääosin korvasi Blundellin vuonna 1991.

Myöhemmin tosin ja muutenkin Blundell pääsi Ligierille jonka erikoinen yhteistyö Williamsin kanssa vuosille 1992-1994 mahdollisti kuljettajilleen tietyin erikoisehdoin aina siirtyä juurikin Williamsille.

Renault-yhteistyö tuon pitkälti mahdollisti, mutta ikävä kyllä erityisen usein Frank ei sitä halunnut käyttää tai koskaan juuri niiden ehtoja se ei täyttänyt tyydyttävällä tavalla.

Samoin yhteistyö mahdollisti periaatetasolla paikan myös Williams-putoajille tarpeen tullen tai niille Williamsin kuljettajille joiden sopimusta ei voinut täyttää.

Mika Häkkisellekin junailtiin Ligier-paikkaa vuodeksi 1993 josta sitten siirto olisi tullut Williamsille vuodeksi 1994 tai 1995 tilanteen tullen kun vuoden 1993 Williams-paikka ei onnistunut.

Oli McLaren-paikkakin mennä Häkkiseltä sivu suun kun Ron Dennis oli luulla, että Häkkinen oli jo pysyvä Ligier-kuljettaja.
Mielenkiintoista tietoa. Mistä olet saanut tietoa Häkkisen Ligier suunnitelmasta? Mikä onneksi ei toteutunut lopulta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13633
Mielenkiintoista tietoa. Mistä olet saanut tietoa Häkkisen Ligier suunnitelmasta? Mikä onneksi ei toteutunut lopulta.
Aikanaan asiasta oli paljonkin juttua eri lehdissä ympäri maailmaa, mutta myös kotimaisittain puhetta riitti.

Tuoreemmin Keke Rosbergin Elämä ja Ajot-kirjassakin asiasta on puhuttu joskin suppeammin pääpiirteissään.

Toteutuneen historian pohjalta puhuen Ligierin paikka sellaisenaan ei välttämättä vuodelle 1993 olisi ollut niin huono, mutta muille varmaankin sittemmin,

Tie huipullekin olisi voinut viivästyä ja etenkin mikäli eivät edes vuoden 1994 mullistuksetkaan olisi paikkaa Williamsille tuoneet.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Hill ajoi tosin Williams-testaajana jo vuonna 1991 ja ellei sitten erikseen muuta tehnyt niin Blundellin osalta tuo testipuolena tai jopa ajopaikkana ollut juttu oli vuodeksi 1991 kun 1992 Williamsin ajopaikat olivat taattu josta pienenä vastalauseena oli vuodeksi 1992 McLarenille testikuskina.

Blundell itse ajoi Williams-testikuskina jo vuosina 1989-1990 kun Hill tosiaan pääosin korvasi Blundellin vuonna 1991.

Myöhemmin tosin ja muutenkin Blundell pääsi Ligierille jonka erikoinen yhteistyö Williamsin kanssa vuosille 1992-1994 mahdollisti kuljettajilleen tietyin erikoisehdoin aina siirtyä juurikin Williamsille.

Renault-yhteistyö tuon pitkälti mahdollisti, mutta ikävä kyllä erityisen usein Frank ei sitä halunnut käyttää tai koskaan juuri niiden ehtoja se ei täyttänyt tyydyttävällä tavalla.

Samoin yhteistyö mahdollisti periaatetasolla paikan myös Williams-putoajille tarpeen tullen tai niille Williamsin kuljettajille joiden sopimusta ei voinut täyttää.

Mika Häkkisellekin junailtiin Ligier-paikkaa vuodeksi 1993 josta sitten siirto olisi tullut Williamsille vuodeksi 1994 tai 1995 tilanteen tullen kun vuoden 1993 Williams-paikka ei onnistunut.

Oli McLaren-paikkakin mennä Häkkiseltä sivu suun kun Ron Dennis oli luulla, että Häkkinen oli jo pysyvä Ligier-kuljettaja.
Olet elävä F1-historiaopas/tietosanakirja. Aina mielenkiintoista lisätietoutta tarjoat. Kuten nyt
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Aikanaan asiasta oli paljonkin juttua eri lehdissä ympäri maailmaa, mutta myös kotimaisittain puhetta riitti.

Tuoreemmin Keke Rosbergin Elämä ja Ajot-kirjassakin asiasta on puhuttu joskin suppeammin pääpiirteissään.

Toteutuneen historian pohjalta puhuen Ligierin paikka sellaisenaan ei välttämättä vuodelle 1993 olisi ollut niin huono, mutta muille varmaankin sittemmin,

Tie huipullekin olisi voinut viivästyä ja etenkin mikäli eivät edes vuoden 1994 mullistuksetkaan olisi paikkaa Williamsille tuoneet.
Tässä skenaariossa Häkkisestä olisi voinut silti maailmanmestari. Ligieriltä huipputiimiin Williamsille. Esimerkiksi Häkkinen olisi voinut ajaa Williamsilla kausina 1995-97.

Mutta sitten olisi tiimikaverina ollut varmaankin Damon Hill ja myöhemmin Jacques Villeneuve. Miten olisi sitten tässä käynyt? Olisiko Häkkinen voittanut Hillin ja Villeneuven? Mitä arvelette?

Toisaalta McLaren varmasti sopi Häkkiselle paremmin kuin Williams. Jotenkin tuntuu, että Williams oli tuohon aikaan kylmänviileä tiimi, kun taas Ron Dennisin kanssa Mikalla oli aina lämpimät välit.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
337
Onneksi Mika ei mennyt Ligierille. Sieltä olisi pitänyt päästä pois ihan viimeistään vuoden 1994 aikana. Tuolloinhan rehellinen Flavio osti Ligierin saadakseen Benettonille Renaultin myllyt. Sen jälkeen Ligier myytiin julkisen painostuksen jälkeen eteenpäin. Häkkinen olisi saattanut tuossa juonittelussa tulla 1995 Schumacherin aisankannattajaksi ja jäädä 1996 Benettonille.

Vaikka McLarenilla Mika ei päässytkään heti kilpailemaan ja joutui taapertamaan kaudet 1994-1996 jossain määrin kilpailukyvyttömällä kalustolla, niin vuodesta 1997 alkoi auto kulkemaan ja 1998 sekä 1999 oli yhtä juhlaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Täällä lisää Mika Häkkisen Williams- sekä Ligier kuvioista. Mielenkiintoista luettavaa.


Tässä suomennos:

1993 oli vuosi, jolloin Mika Hakkinen vietti lähes koko kauden ylimääräisenä kuljettajana McLarenilla, kilpaillen vain kolmessa viimeisessä kilpailussa Michael Andretin äkillisen katoamisen jälkeen F1-kentältä. McLarenilla sinä vuonna vallinnut epätavallinen tilanne syntyi monimutkaisten sopimusneuvottelujen jälkeen, joissa Keke Rosberg voitti lukuisia kulissien takana olevia esteitä varmistaakseen Mikalle ajon. Kilpailu kauden '93 sopimuksesta on tarina, joka olisi voinut päättyä surullisesti, mutta onneksi päättyi onnellisesti. Tämä on tarina.

Vuoden 1992 lopulla vaikutti selvältä, että Mika menee Williamsiin, ja sitä koskeva sopimus oli jo tehty, mutta Peter Collinsin juonittelut Lotuksella (tiimi Mika lähti) aloittivat taistelun, joka ei vain hävinnyt. Mika Williamsille, mutta myös Lotukselle. Silloin näytti siltä, että Mika saattaisi allekirjoittaa Ligierin, mutta lopulta Rosberg neuvotteli sen sijaan McLaren-istuimesta.

Mika sai ensimmäisen tilaisuutensa ajaa F1:ssä Lotuksen kautta, mutta pian kävi selväksi, että Peter Collins laittoi rahansa Johnny Herbertin ja pieneen tiimiin, mikä tarkoitti, että Mika olisi jäänyt kylmään. Keke Rosbergin mukaan Lotuksen tilanne oli saavuttanut pisteen, jossa suomalaisen oli aika tehdä uramuutos, jos hän aikoi edetä F1:ssä. Kun huhut alkoivat, että Mika menisi Williamsiin, Lotus aloitti yhteisen ponnistelun tehdäkseen tyhjäksi Mikan arvon osoittamalla hänen heikkoutensa muille joukkueille. Myöhemmin Collins myönsi Rosbergille, että tämä oli vain neuvottelutaktiikka, kun hän yritti pitää Mikan Lotusissa, ei hänen todellista mielipidettään Hakkisesta. Collins väitti sitten, että Hakkisella oli jo sopimus Lotuksen kanssa, vaikka myöhemmin päätettiin, että sopimuksen sijaan oli käytännössä sopimus, että sopimus tehdään. Kaikki näytti lupaavalta, kun Williamsin sopimus oli valmis ratifioitavaksi, ja Mika lähti ajamaan Alain Prostin rinnalla.

Sitten pommi putosi. Williams oli myöhässä rekisteröidessään joukkueen ilmoittautumisen kaudelle 1993, ja hänet aiottiin jättää kilpailun ulkopuolelle. Ainoa tapa, jolla Williams pääsi osallistumaan, oli erityissopimus, joka vaati jokaisen kilpailuun osallistuvan joukkueen suostumuksen.

Peter Collins, nähdessään kultaisen mahdollisuuden, kieltäytyi suostumuksestaan, jos Williams jatkoi Hakkisen hankkimista. Frank Williams oli valmis neuvottelemaan suomalaisen puolesta, mutta Collins ilmoitti, ettei Mika ollut myynnissä. Willams irtisanoi sopimuksen.

Rosberg Mikan johtajana päätti, että oikeudellinen taistelu tässä vaiheessa tekisi Mikan uralle enemmän haittaa kuin hyötyä; sen sijaan hän lähestyi Ron Dennisiä. Samaan aikaan Ligier piti oikeita ääniä haluten Mikan kumppaniksi Mark Blundellin, mutta juuri kun Hakkinen oli allekirjoittamassa sopimusta ranskalaisen joukkueen kanssa, dokumenttiin muutettiin kohta, jota manageri Rosberg ei hyväksynyt ja kauppa kaatui. Mika oli vielä ilman ajoa ja nyt oli joulukuu. Rosberg otti jälleen yhteyttä Ron Dennisiin (joka oli lomalla Ranskan alpeilla) ja täytti hänet epäonnistuneissa Ligier-neuvotteluissa. Dennisille sovittiin tapaavan Mikan ja aloittavan neuvottelut McLaren-sopimuksesta. Tässä vaiheessa Senna kieltäytyi vielä sitoutumasta McLarenille ja Dennis tarvitsi toisen kuljettajan siinä tapauksessa, että Senna ei palannut ajoissa kauden ensimmäiseen kilpailuun. Courchevelin lentokentällä käytiin kiireisiä neuvotteluja, joiden tuloksena syntyi uusi sopimus - tällä kertaa McLarenin kanssa. Peter Collinsin oikeudellinen haaste Lotuksella kontaktikysymyksistä merkitsi sitä, että tapaus oli käsiteltävä sveitsiläisessä tuomioistuimessa Genevessä, mutta kaksi päivää myöhemmin pohdittiin McLarenille siirtymistä.


McLaren-sopimus oli Mikan käsissä. Peter Collins oli hävinnyt yhden miehen sodan. mutta kaksi päivää pohdiskelua myöhemmin McLaren-sopimus oli Mikan käsissä. Peter Collins oli hävinnyt yhden miehen sodan.

Alaviitteenä on nyt historiaa, että Senna palasi McLarenille Michael Andretin kumppaniksi ja yhtäkkiä joukkueessa oli kolme kuljettajaa ja vain kaksi autoa. Mika joutui pelaamaan odotuspeliä, putoamaan testikuljettajaksi ja odottamaan mahdollisuuttaan ajaa kilpailussa. Hänen tilaisuutensa tuli Portugalissa, jossa suomalainen ohitti itse mestarin - Sennan - kun Andretti jätti F1:n taakseen, palasi Yhdysvaltoihin ja jätti Hakkisen kauden kolmeen viimeiseen kilpailuun. Jotkut kriitikot uskoivat, että Rosberg ja Hakkinen olivat tehneet virheen ottaessaan McLarenin istuimen, mutta Rosberg puolusti päätöstä: "Mika ja minä olemme koko ajan tienneet, mitä teemme... En todellakaan usko, että olemme tehneet virhettä ja tulet näkemään myös sen. Uskon, että Mika nähdään palkintokorokkeella tällä kaudella." Rosberg' ennustus osoittautui oikeaksi - Mika sijoittui Japanissa kolmanneksi. "Mikan tavoitteena on olla maailmanmestari. Nyt hän on joukkueessa, jossa hän voi saavuttaa sen...Mika jatkaa askel kerrallaan: ensin on voittaa yksi GP ja sen jälkeen maailmanmestaruus ." Mika on nyt hyvällä tiellä saavuttaakseen tämän tavoitteen, mutta ihmetyttää, mitä olisi voinut tapahtua, jos Mika olisi ajanut Williamsille vuonna 1993.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Mitäs veikkaatte, olisiko Williamsille siirtyminen tuonut Häkkiselle enemmän mestaruuksia kuin nuo kaksi McLarenilla saavutettua? Olisiko Mika ollut kovempi luu, kuin Hill ja Villeneuve?
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Häkkisen piti alunperin siirtyä juuri Williamsille kaudeksi 1993 Lotukselta. Mutta taisi olla niin että tallin silloinen tallipäällikkö Collins esti koko siirron.
Minkä takia Mikaa ei nähty koskaan Williamsilla ja aikoinaan 15 vuotta sitten foorumilla moni oli sitä mieltä että Mika menetti mahdollisesti 2-3 mestaruutta sen sopimus sopan takia.
Tosin koskaan ei tulla saamaan selville miten Häkkinen olisi pärjännyt Williamsilla, mutta uskoisin että olisi voittanut vähintään mestaruuden. Kuten Hill ja Villeneuve.
Jotka kumpikin voittivat mestaruuden vuoron perään 96-97. Mikä kertoo siitä kuinka ylivoimaisia Williamsin autot parhaimmillaan olivat siihen aikaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
337
Mitäs veikkaatte, olisiko Williamsille siirtyminen tuonut Häkkiselle enemmän mestaruuksia kuin nuo kaksi McLarenilla saavutettua? Olisiko Mika ollut kovempi luu, kuin Hill ja Villeneuve?
Kyllä olisi. Vaihtoehtotodellisuudessa Mika olisi ollut nopeampi kuin Hill tosielämässä ja vienyt sen 1994 kannun. Aivan kuten tosielämässä McLarenilla 1999, myös Williamsilla mestaruuden uusiminen olisi ollut vaikeaa. Ja 1995 Schumacher ei ajanut seinään joutuen sairaslomalle. 1996 mestaruus olisi myös tullut Mikalle. Olisiko Mika jatkanut Williamsilla vielä 1997? Mikäli olisi, niin eiköhän Villeneuvekin olisi jäänyt taakse. 1998 Williamsilla ei enää olisi otettu mestaruutta.

Minun mielestäni Mika olisi voinut napata kolme mestaruutta 1994, 1996 ja 1997 Williamsilla. Auto oli niin hyvä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2338
Kyllä olisi. Vaihtoehtotodellisuudessa Mika olisi ollut nopeampi kuin Hill tosielämässä ja vienyt sen 1994 kannun. Aivan kuten tosielämässä McLarenilla 1999, myös Williamsilla mestaruuden uusiminen olisi ollut vaikeaa. Ja 1995 Schumacher ei ajanut seinään joutuen sairaslomalle. 1996 mestaruus olisi myös tullut Mikalle. Olisiko Mika jatkanut Williamsilla vielä 1997? Mikäli olisi, niin eiköhän Villeneuvekin olisi jäänyt taakse. 1998 Williamsilla ei enää olisi otettu mestaruutta.

Minun mielestäni Mika olisi voinut napata kolme mestaruutta 1994, 1996 ja 1997 Williamsilla. Auto oli niin hyvä.
Varmaankin näin. Toisaalta nyt Mikalla on ne pari mestaruutta McLarenilla, ja ehkä juuri McLaren oli tiiminä Mikalle parempi vaihtoehto kuin Williams. Mielenkiintoista aina spekuloida "vaihtoehtoisilla todellisuuksilla"
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
492
Mitäs veikkaatte, olisiko Williamsille siirtyminen tuonut Häkkiselle enemmän mestaruuksia kuin nuo kaksi McLarenilla saavutettua? Olisiko Mika ollut kovempi luu, kuin Hill ja Villeneuve?
Olisi voittanut enemmän mestaruuksia ja piirtänyt nimensä vielä vahvemmin ykkösten historian kirjoihin olettaen myös, että tässä skenaariossa Adelaiden onnettomuus olisi jäänyt kokematta.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Olen aina pohdiskellut miten esim Schumacher olisi pärjännyt Mclarenilla Mikan paikalla ja Häkkinen Ferrarilla Schumin paikalla, jos olisi osat vaihtuneet molemmilla. Jolloin olisi historia voinut mennä ihan toisinpäin vaihtoehtoisilla universumeilla Scifimäiseen tyyliin.
Jossakin vaihtoehto skenaariossa vaikkapa Mika Salosta olisi tullut Häkkisen sijaan kaksinkertainen maailmanmestari rinnakkais todellisuudessa tai esim Barrichellosta olisi tullut 5 kertainen maailmanmestaria Ferrarilla 2000-2004 ilman Schumin läsnäoloa tallissa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3920
Kaipa tämäkin kelpaa; Kuka oli McLaren MP4/4 menestyksen taustalla:
Pitempi versio:
Tämähän oli puhdasta timanttia, F1-joululahjojen joululahja vuodelle 2021. Kiitos!

Barnadihan on ollut kusipäiden kusipää, otti kaiken creditin muiden työstä (osin Ronin hyväksynnällä) ja on ratsastanut siitä lähtien tällä ansiottomalla maineella. Seuraava auto oli aina aluperäisen MP3/4 parempi versio aina siihen saakka kun muuan Andrea Nevey tuli taloon ja antoi oman vaikutteensa auton suunnitteluun.

Kirjan kirjoittaja (Ian Bamsey) otti yhteyttä jutun tekijään heti videon tultua julki kommenteilla

Bamsey greatly regrets the unexpected controversy. However, he takes offence to Nichol‚Äôs comments: ‚Äúeasily the most inaccurate piece of journalism ever‚ÄĚ and ‚Äúthe most dishonest‚ÄĚ. Bamsey says: ‚ÄúI accurately and honestly communicated the information provided by Murray and Goto; I didn‚Äôt invent anything. What Mr Nichols considers ‚Äėinaccurate‚Äô and ‚Äėdishonest‚Äô amounts to information primarily provided by Murray.‚ÄĚ
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
337
Otetaanpa sitten kysymys kuljettajista, jotka kuolivat/loukkaantuivat vakavasti kesken kaiken saavuttamatta mestaruuksia. Kuka oli kovin ja miksi? Kenellä olisi jäänyt mestaruus saavuttamatta, vaikkei olisikaan menehtynyt kesken uran?

Nämä nimet nyt ainakin mielessä käänteisessä kronologisessa järjestyksessä.

1) Jules Bianchi
2) Alessandro Nannini
3) Stefan Bellof
4) Didier Pironi
5) Gilles Villeneuve

Muitakin nimiä saa heittää keskusteluun.

Joka haluaa kaivella vanhempia aikoja, niin saa toki kommentoida myös Ronnie Petersonin, Tom Prycen, Francois Cevertin jne.

Näistä 70-luvulla kuolleista ainakin Super Swede Peterson oli Lotuksella mestaripotentiaalia.

Tom Pryce oli näyttänyt Shadowilla vauhtiaan ja ottanut epäluotettavalla autolla pari podiumia kahden kauden aikana ja häneltä odotettiin kovia tuloksia jatkossa. Olisi varmasti kilpailukykyisellä autolla pystynyt ainakin yksittäisiin voittoihin.

Cevert ehti yhden voiton ottaakin. 1974 hänestä piti tulla Tyrrellin ykköskuski, mutta toisin kävi.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Uskoisin että Didier Pironi oli lähempänä viestisi Top-5 listalta mestaruutta koska muistaakseni Didier johti vuonna 82 MM-sarjaa ennen loukkaantumista Saksan harkoissa kauden puolivälissä ja olisi ollut hyvä mahdollisuus voittaa kyseisen vuoden mestaruuden Ferrarilla ilman sitä onnettomuuttaan. Tosin en väitä että olisi varmuudella voittanut. Jonka muuten Keke voitti sitten lopulta tasaisella ajollaan Williamsilla.

Gilles Villeneuve puolestaan olisi voinut hyvällä onnella kans voittaa 82 mestaruuden Ferrarilla tallikaverinsa Pironin tavoin.Mutta kuolema Span aika-ajoissa toukokuussa 82 esti valitettavasti kaiken mahdollisuuden. Villeuneuve oli ehdottomasti todella lahjakaskuski, josta olisi voinut tulla moninkertainen maailmanmestari hyvällä autolla.

Bianchista ja Nannista on vaikea sanoa mitä heistä olisi kuoritunut ilman onnettomuuksiaan. Mutta eiköhän heistäkin olisi tullut vähintään menestykseitä kuskeja ajan myötä Ferrarilla ja Benettonilla.

Belofista sen verran että monet on ollut sitä mieltä että Belofista olisi voinut tulla Saksan ensimmäinen maailmanmestari ennen Schumacheria, jos ei olisi menehtynyt 1 000 km:n ajossa 1985. Tätä ei tulla koskaan saamaan selville harmillisesti. Toisaalta Stefan vaikutti todella lahjakkaalle kuskille jolla oli mielestäni mitä olen lukenut paljon potentiaalia kaverilla.
Olihan Belof taistellut jopa Monacon kisan voitosta 84 Prostin ja Sennan takana ennen kisan keskeyttämistä läpimärällä radalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös