Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Tiesitkö, että Dieselmoottori on kova kirjoittelemaan nostalgiajuttuja.
Itseäni nykyään tahtoo kiinnostaa enemmän F1- historia, kuin nykyajan F1. Vaikkakin tottahan toki lajia seuraan edelleenkin aktiivisesti. Mutta kyllä 1990-luku ja 2000- luvun alku omasta mielestäni lajin kulta-aikaa. Toivoisin toki, että muutkin kirjoittaisivat enemmän tänne.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Hill oli välillä nopea,mut myös erittäin virhealtis..
Näinhän se oli. Muutama GP- voitto valui kankkulan kaivoon tämän virheherkkyyden vuoksi. Mainittakoon Hockenheimin GP kaudelta 1995 esimerkkinä, jossa Hill johti kisaa ekalla kierroksella, mutta ajoi pian valliin.

Parhaimmillaan Hill oli todella nopea, ja pystyi välillä lyömään Alain Prostinkin ajamalla.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
852
Näinhän se oli. Muutama GP- voitto valui kankkulan kaivoon tämän virheherkkyyden vuoksi. Mainittakoon Hockenheimin GP kaudelta 1995 esimerkkinä, jossa Hill johti kisaa ekalla kierroksella, mutta ajoi pian valliin.

Parhaimmillaan Hill oli todella nopea, ja pystyi välillä lyömään Alain Prostinkin ajamalla.
1995 Hill menetti mestaruuden ajovirheisiinsä..ilman niitä olisi haastanu Schumin kunnolla..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
1995 Hill menetti mestaruuden ajovirheisiinsä..ilman niitä olisi haastanu Schumin kunnolla..
Autona Williams oli varmasti piirun verran Benettonia parempi. Hill oli tosiaan nopea, nopeampi kuin tiimikaveri David Coulthard, mutta virheitä riitti. Tämä virheherkkyys varmasti johti Hillin potkuihin kauden 1996 jälkeen.

Alla muutama esimerkki Hillin virheistä kaudella 1995.

Nurburgring

Hockenheim
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
852
Autona Williams oli varmasti piirun verran Benettonia parempi. Hill oli tosiaan nopea, nopeampi kuin tiimikaveri David Coulthard, mutta virheitä riitti. Tämä virheherkkyys varmasti johti Hillin potkuihin kauden 1996 jälkeen.

Alla muutama esimerkki Hillin virheistä kaudella 1995.

Nurburgring

Hockenheim
Ja saksalaiset nautti suunnattomasti,ku Hill ulkona..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Ja saksalaiset nautti suunnattomasti,ku Hill ulkona..
Joo. Yleisö suorastaan mylvi riemusta. Hill ei ehkä nopeudessa hirveästi hävinnyt Schumacherille parhaimmillaan, mutta se virheherkkyys oli Akilleen kantapää Hillille. Schumacher olisi voittanut mestaruuden varmasti myös Williamsilla kaudella 1995.

Kaudella 1996 Hill jotenkin sitten rauhoittui. Virheitä ei nähty enää niin paljon. Tähän varmasti vaikutti myös Schumacherin siirtyminen Ferrarille, eli Benettonia heikompaan tiimiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Eau Rouge-Raidillon-yhdistelmä on osoittanut usein vaarallisuutensa.

Muun muassa Mika Salo, Stefan Bellof, Anthoine Hubert, Alex Zanardi, Jacques Villeneuve, Giancarlo Fisichella, Kevin Magnussen ja Ricardo Zonta ovat ajaneet t√§ss√§ mutka-yhdistelm√§ss√§ ulos. Osa jopa dramaattisen lopullisen seurauksin ūüŹĀ

Mika Salon ulosajo kaudella 1998:
.

Jacques Villeneuve ja Ricardo Zonta:

Kevin Magnussen:

Giancarlo Fisichella:
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/2r3v3o .
https://youtu.be/YIILj8x_c-8

Stefan Bellof:
https://youtu.be/GDJg1adxqjM

Anthoine Hubert:
https://youtu.be/0yKhkAHJp58

Alex Zanardi:

Vaikka ulosajot ja kolarit kuuluvat lajiin, kuolemantapauksia ei kukaan toivo.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Nykyään tietysti tuo Eau-Rouge / Raidillon on varmaankin nykyautoille helpompi kuin ennen nykyautoille. Varmaankin järjestään kaikki ajavat kaasu pohjassa.

Ennen oli toisin. Kysyttiin rohkeutta ajaa kaasu pohjassa kyseinen mutka-kombinaatio.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Russellin viime kauden podium Williamsilla Spassa oli tiimin ensimmäinen, ja toistaiseksi myös ainoa, joka tuli sen jälkeen, kun Frank Williamsin perhe oli luopunut tiimin omistajuudesta.

Vaikka GP:stä jaettiin puolikkaat pisteet, itse podium tuli onnistuneen aika-ajon myötä. GP- oli varsin tynkä.

Tämä on edelleenkin Russellin paras saavutus F1:ssä, vaikka Mercedeksellä on tullut podiumeja. Ne ovat tulleet kuitenkin kolmansista sijoista, kun Williamsilla Russell oli toinen voittaja Verstappenin jälkeen.

Russellin kierros oli mega.


1337089118.jpg
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2173
Autona Williams oli varmasti piirun verran Benettonia parempi. Hill oli tosiaan nopea, nopeampi kuin tiimikaveri David Coulthard, mutta virheitä riitti. Tämä virheherkkyys varmasti johti Hillin potkuihin kauden 1996 jälkeen.
Muistelisin että tuohon aikaan oli tarinaa että Hillin palkkatoive oli vain liikaa Williamsille. Tuohon aikaan kun Williamsilla olisi ollut se mentaliteetti että täällä ei makseta suurta palkkaa, mutta täällä saa takuuvarman voittaja-auton jolla voi voittaa liki kuka tahansa (Kuten mm. Hill, jonka menestys noihin aikoihin laskettiin 99% auton ansioksi. Toki sittemmin muilla autoilla näytti että onhan hän kovan luokan kuski muutenkin) Saattaa olla että tämäkin on vain pelkkää legendaa, mutta jostain tällainen kuvio on jäänyt kuitenkin mieleen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Muistelisin että tuohon aikaan oli tarinaa että Hillin palkkatoive oli vain liikaa Williamsille. Tuohon aikaan kun Williamsilla olisi ollut se mentaliteetti että täällä ei makseta suurta palkkaa, mutta täällä saa takuuvarman voittaja-auton jolla voi voittaa liki kuka tahansa (Kuten mm. Hill, jonka menestys noihin aikoihin laskettiin 99% auton ansioksi. Toki sittemmin muilla autoilla näytti että onhan hän kovan luokan kuski muutenkin) Saattaa olla että tämäkin on vain pelkkää legendaa, mutta jostain tällainen kuvio on jäänyt kuitenkin mieleen.
Kyllä. Tuohon aikaan puhuttiin paljon siitä, että Hillin palkkatoive oli liikaa. Williamsin ajatus tosiaan oli, että tehdään autosta niin ylivoimainen, että kuka tahansa sillä pystyy voittamaan.

Mutta olen myös kuullut, että Williams olisi laatinut Frentzenin kanssa option jo kaudella 1995. Ja juuri Hillin virheiden vuoksi. Williams lähti voittamaan kumpaakin titteliä kaudella 1995, mutta hävisi ne Benettonille.

Tässä ikivanha artikkeli varmaankin vuodelta 1996, koska siinä ennakoidaan kautta 1997.


Tässä toinen:

 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
852
Joo. Yleisö suorastaan mylvi riemusta. Hill ei ehkä nopeudessa hirveästi hävinnyt Schumacherille parhaimmillaan, mutta se virheherkkyys oli Akilleen kantapää Hillille. Schumacher olisi voittanut mestaruuden varmasti myös Williamsilla kaudella 1995.

Kaudella 1996 Hill jotenkin sitten rauhoittui. Virheitä ei nähty enää niin paljon. Tähän varmasti vaikutti myös Schumacherin siirtyminen Ferrarille, eli Benettonia heikompaan tiimiin.
Häkkisellekin sattui ulosajoja,mutta harvemmin..

Häkä johti sekä Imolassa että Monzassa 1999,kunnes teki molemmissa ajovirheen..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9030
Häkä oli ensimmäisinä McLaren-vuosinaan aika huolimaton kisan alkukierroksilla. Ekan kierroksen kolarit Monacossa ja Hockenheimissa 1994 sekä Buenos Airesissa ja Montrealissa 1995. Lisäksi omiin nimiin spinnaus Spassa 1995.

Monacon tapaus ehkä eniten 50/50-tilanne, mutta muissa voi enemmän syyttää Mikaa.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
852
Häkä oli ensimmäisinä McLaren-vuosinaan aika huolimaton kisan alkukierroksilla. Ekan kierroksen kolarit Monacossa ja Hockenheimissa 1994 sekä Buenos Airesissa ja Montrealissa 1995. Lisäksi omiin nimiin spinnaus Spassa 1995.

Monacon tapaus ehkä eniten 50/50-tilanne, mutta muissa voi enemmän syyttää Mikaa.
Ajotyyli muuttu onnetomuuden jälkeen melkosesti..
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2173
Häkä oli ensimmäisinä McLaren-vuosinaan aika huolimaton kisan alkukierroksilla. Ekan kierroksen kolarit Monacossa ja Hockenheimissa 1994 sekä Buenos Airesissa ja Montrealissa 1995. Lisäksi omiin nimiin spinnaus Spassa 1995.

Monacon tapaus ehkä eniten 50/50-tilanne, mutta muissa voi enemmän syyttää Mikaa.
Lisätään Aidan ekan kierros 1994-vuodelta. Melkoista Grosjeanailuahan tuo silloin oli Mikalta, oliko se sitten tuo Hockenheimin kisan töhöily josta seurasi yhden kisan bannitkin...
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Häkkisellekin sattui ulosajoja,mutta harvemmin..

Häkä johti sekä Imolassa että Monzassa 1999,kunnes teki molemmissa ajovirheen..
Noi oli kyllä harmillisia juttuja nuo Häkkisen ulosajot. Mies kohti kumpaakin GP:tä turvallisesti, mutta liika huolimattomuus kostautui. Oikeastaan nuo varmaan olisivat olleet lähimpänä sitä, että suomalainen olisi voittanut Italian maaperällä ajetun GP:n.

Muistan hyvin fiilikset, kun Mika Häkkinen ajoi ulos Monzassa. Kyllä harmitti, että mites nyt tuollainen moka. Mutta samalla toinen Mika, eli Salo, pääsi Ferrarilla podiumilla tifosien edessä, joten se toi iloa.

Oli kyllä harmi, ettei Mikat Häkkinen ja Salo, olleet podiumilla koskaan samaanaikaan. Lähimpänä se olisi ollut Hockenheimin kisassa 1999. Ilman Häkkisen renkaan räjähdystä niin olisi käynytkin.

Tuossa vaiheessa kisaa Häkkinen oli Salon takana pieleen menneen varikkokäynnin jälkeen. Häkkinen oli kuitenkin radan nopein, ja olisi saanut Salon kiinni.

Mitenköhän sitten Häkkiseltä olisi onnistunut Salon ohitus. Coulthardilta se ei onnistunut, kuten muistetaan. Ja olisiko tiimimääräystä käytetty, sillä Salo oli Irvinea nopeampi tuossa kisassa.

Oltaisiinko Salon annettu ajaa Irvinea karkuun. Spekuloida aina voi ūüėä
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Häkä oli ensimmäisinä McLaren-vuosinaan aika huolimaton kisan alkukierroksilla. Ekan kierroksen kolarit Monacossa ja Hockenheimissa 1994 sekä Buenos Airesissa ja Montrealissa 1995. Lisäksi omiin nimiin spinnaus Spassa 1995.

Monacon tapaus ehkä eniten 50/50-tilanne, mutta muissa voi enemmän syyttää Mikaa.
Häkkinen oli aggressiivinen kuljettaja ennen onnettomuuttaan. Mutta tuon onnettomuuden seurauksena Häkkinen tosiaan alkoi ehkä varomaan radalla enemmän. Kuoriutui herrasmies kuljettaja, joka oli Häkkisen tavaramerkki onnettomuuden jälkeen.

Varmaan johtui osaltaan siitä, että Häkkinen tiedosti tiedosti paremmin lajin riskit, ja että pahimmassa tapauksessa henki voi mennä.
 
Ylös