Onko JJ Lehto aikamme Paras GT/proto kuski?

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämmöinen kysymys nousee vääjäämättä huulille kun lukee Jykän ottaneen 23:n ALMS-sarjan voiton. Missä tahansa sarjassa 23 osakisavoittoa on todella hyvä saavutus. Vielä kun kyseessä on viime vuosien arvostetuin urheiluautosarja, on saavutus todella kova. Tähän päälle kun lyödään kaksi Lemans voittoa 1995 ja 2005, josta ensimmäinen on ajosuortiuksena kisan historian kovimpia, aivan rinnastettavissa Jacky Ickxin ja Jochen Rindtin ajoihin heidän kunnian päivinä.

Lisäksi muistetaan että Jykä oli kohtalaisen vakuuttava 1997 FIA GT:ssä jo hieman vanhentuneella McLaren-BMW:llä, voidaan sanoa JJ:n urheiluautouran kestäneen lajin huipulla kymmenen vuotta.

Jos mietitään Jykän haastajia urheiluautopuolella, niin päällimmäisenä on tietysto Tom Kristenssen seitsemällä Lemans voitolla, Allan Mcnish, Emmanuelle Pirro, James Weaver, Frank Biela, Andy Wallace ja moni muu. Lajin vihkiytyneet seuraajat osaavat varmasti nimetä paremmin, mutta näin äkkiseltään nuo nimet tulevat mieleen.

Jykän kohdalla tragedia on ehkä suurin siksi, että urheiluautojen MM-sarja lopetettiin 1992 jonka jälkeen virallisen arvostuksen kanssa on ollut niin ja näin. Toki JJ:n ura urheiluautopuolella on alkanut jo 1989 LeMansissa, joten pitkän tien kaveri on kulkenut. 1960-70 lukujen taitteessa urheiluautokisat olivat erittäin arvostettuja niin MM-sarjan osalta kuin USA:ssa CanAm-sarjassa. Tuolta ajalta ovat syöpyneet ihmisten mieliin Pedro Rodriguez, Jo Siffert, Denny Hulme, Mark Donohue ja moni muu.

Tämä jällkeen alkoi arvostus laskea, toki Jacky Ickxin, Hans-Joachim Stukin, Derek Bellin ja Jochen Massin kaltaiset kuskit olivat arvostettuja pitkälle 80-luvulle. Viimeisimmät urheiluautojen maailmanmestarit olivat Jean-Louis Schlesser(89-90), Teo Fabi(91) ja Derek Warwick(92). Kaikki kovia kilpa-ajajia.

Mielestäni Jykä on taidollisesti ja saavutuksellisesti selkeästi näitä 80-90 lukujen taitteen mestareita parempi ja ajaa kovemalla tasolla. Yksi syy on tietysti se, että Jykä on keskittynyt pääasialliseti urheiluautoihin eikä ole haikaillut enää vuosiin mihinkään formulaluokkaan.

JJ:n paikka urheiluautojen huipulla on kiistaton. Kilpakumppanit ihailevat miehen tyyliä joka on kiistatta rohkea ja näyttävä. Tallipäälliköt ja tiimit arvostavat miestä joka osaa antaa kaikkensa. Jyrkin parhaat avut ovat sateella. Tämä näkyi ratkaisevasti vuoden 1995 Lemansissa. Auton suunnittelija legendaarinen Gordon Murray pyöritteli päätään kun pimeällä ja sateessa JJ ajoi yli 10 sekuntia kovempia kierrosaikoja kun lähimmät uhkaajat.

JJ on ollut monen autotehtaan luottokuski. BMW, GM ja Audi ovat vuoroin saaneet nauttia Jykän palveluksista. Eikä koskaan ole hommat jääneet kuskista kiinni.

Mielestäni Jykä ansaitsee näytöillään paikkansa kaikkien aikojen parhaiden urheiluautokuskien rinnalla yhdessä tässä kirjoituksessa mainittujen legendojen rinnalla oman aikakautensa huippuna. Tämä kirjoitus siksi että harva osaa arvostaa urheiluautokisaoja niin kuin niitä pitäisi.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Joo, JJ on nyt ollu jo aika kauan rapakon takana ja onkin siellä varmaan tunnetumpi kuin euroopassa.

Yks tekijä varsinkin ALMS:ssä protoja ajaessa on tuo kierroksella ohittaminen, jossa JJ on tosi hyvä. JJ ei kauaa kyttäile hitaampien takana vaan ohittaa silloin kun haluaa. Välillä tietysti kolisee, mutta harvemmin kuitenkin. Mielestäni tuossa suhteessa esim. Johnny Herbert oli huonompi, hän saattoi jumiutua pitemmäksikin aikaa gt-autojen perään. Ja ehkä osaltaan ratkaisi 2003 mestaruutta kun ohitustilanteessa munatessa ajoi kanttikiviin rikkoen ripustukset Mosportissa.

Monena vuonna JJ on ollut hyvässä vauhdissa, mut sit on ajokumppaniin syystä tai toisesta homma osaltaan kaatunut mestaruuden suhteen. Mut viime ja tällä kaudella on kyl tuo Werner ollut hyvä kuski ja sit tietysti takana osaava talli kera Audi R8:n.

Sen Cadillac-projektin ehkä oisin halunnut nähdä jatkuvan pitempään, se alkoi ihan viimeisissä kisoissa olemaan lähes voittaja-auto, mut sit pistivät homman pakettiin.

Kristenssen on ehkä Mr.Lemans, mut kyl JJ on vähintään Mr. ALMS.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Kristensen nyt selkeästi ajaa ohi JJ:n saavutusten, mutta sen jälkeen on sitten enemmänkin tulkinnanvaraista mihin järjestykseen kaiffarit rankkaa. Frank Bielan meriitit taitavat olla enemmänkin tuolta SuperTouring ympyröistä.
PP:llä varmaan on sektoria aktiivisesti seuranneena jonkinlainen käsitys asiasta...
Mutta kuinka kova "luu" Audin R8 itse asiassa on/oli - jos vertailukohdaksi asetetaan vaikkapa Mersun CLK GTR, Toi-otan GT1, tai Pösö 905 ?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, Kristenssen ajaa kyllä LeMans saavutuksillaan Jykän edelle, mutta on tässä toki muutakin urheiluautoilua kun toi yksi 24 tunnin kisa.

Mitä tuohon kalustoon tulee, niin Audi R8 on varmasti yks urheiluautohistorian parhaimpia kamppeita. Porschen 956 ja 962 on varmaan samaa tasoa siinä kuinka pitkään huipulla oltiin.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Vaikeapa aina näitä autoja vertailla, mut kyl R8 on yks kaikkien aikojen parhaita kilpureita, ei siitä pääse mihinkään.

En nyt muista ihan tarkkoja lukemia, mut joku vajaa 70 lähtöä, joista kymmenisen on päättynyt jonkin muun kuin R8:n voittoon.

Kertaakaan ei ole tullut keskeytystä moottoririkon takia. Oliko nyt 2000 Lemansissa kun tekivät sen hurjan tempun ja vaihtoivat koko auton "peräosaston" jossain 8 minuutissa. Tuon pätkän näyttivät SpeedTV:n tämän vuoden Lemans-lähetyksessä, oli siinä selostajat ihmeissään.. Pitäis tsekata jos löytäis sen kohdan uudelleen tosta.

EDIT- tulipa katottua tuo pätkä, eihän siinä mennytkään kuin 3min 47 sekuntia :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Niinjoo ja piti viel tosta ALMS-urasta sen verran, että vasta ihan parin viimevuoden aikana sarja on löytänyt kunnolla omaa paikkaansa rapakon takana. Sarjan arvostus ja JJ:n tekemisten arvostus on noussut nyt aika hyvin.

IRL vs ChampCar taistelu, Trans-Amin hiipuminen jne on edesauttanut aika paljon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Jykän kohdalla tragedia on ehkä suurin siksi, että urheiluautojen MM-sarja lopetettiin 1992 jonka jälkeen virallisen arvostuksen kanssa on ollut niin ja näin. Toki JJ:n ura urheiluautopuolella on alkanut jo 1989 LeMansissa, joten pitkän tien kaveri on kulkenut.
Mulla on sellainen ymmärrys, että Jykä oli mukana vasta vuotta myöhemmin ekan kerran, ja noi tuloslistat näyttäis olevan samaa mieltä. Hiusten halkomista toki.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mutu: kolme kertaa Porschella. Vastaus otsikon kysymykseen: kyllä.
 
Ylös