pmv
Well-known member
Tämmöinen kysymys nousee vääjäämättä huulille kun lukee Jykän ottaneen 23:n ALMS-sarjan voiton. Missä tahansa sarjassa 23 osakisavoittoa on todella hyvä saavutus. Vielä kun kyseessä on viime vuosien arvostetuin urheiluautosarja, on saavutus todella kova. Tähän päälle kun lyödään kaksi Lemans voittoa 1995 ja 2005, josta ensimmäinen on ajosuortiuksena kisan historian kovimpia, aivan rinnastettavissa Jacky Ickxin ja Jochen Rindtin ajoihin heidän kunnian päivinä.
Lisäksi muistetaan että Jykä oli kohtalaisen vakuuttava 1997 FIA GT:ssä jo hieman vanhentuneella McLaren-BMW:llä, voidaan sanoa JJ:n urheiluautouran kestäneen lajin huipulla kymmenen vuotta.
Jos mietitään Jykän haastajia urheiluautopuolella, niin päällimmäisenä on tietysto Tom Kristenssen seitsemällä Lemans voitolla, Allan Mcnish, Emmanuelle Pirro, James Weaver, Frank Biela, Andy Wallace ja moni muu. Lajin vihkiytyneet seuraajat osaavat varmasti nimetä paremmin, mutta näin äkkiseltään nuo nimet tulevat mieleen.
Jykän kohdalla tragedia on ehkä suurin siksi, että urheiluautojen MM-sarja lopetettiin 1992 jonka jälkeen virallisen arvostuksen kanssa on ollut niin ja näin. Toki JJ:n ura urheiluautopuolella on alkanut jo 1989 LeMansissa, joten pitkän tien kaveri on kulkenut. 1960-70 lukujen taitteessa urheiluautokisat olivat erittäin arvostettuja niin MM-sarjan osalta kuin USA:ssa CanAm-sarjassa. Tuolta ajalta ovat syöpyneet ihmisten mieliin Pedro Rodriguez, Jo Siffert, Denny Hulme, Mark Donohue ja moni muu.
Tämä jällkeen alkoi arvostus laskea, toki Jacky Ickxin, Hans-Joachim Stukin, Derek Bellin ja Jochen Massin kaltaiset kuskit olivat arvostettuja pitkälle 80-luvulle. Viimeisimmät urheiluautojen maailmanmestarit olivat Jean-Louis Schlesser(89-90), Teo Fabi(91) ja Derek Warwick(92). Kaikki kovia kilpa-ajajia.
Mielestäni Jykä on taidollisesti ja saavutuksellisesti selkeästi näitä 80-90 lukujen taitteen mestareita parempi ja ajaa kovemalla tasolla. Yksi syy on tietysti se, että Jykä on keskittynyt pääasialliseti urheiluautoihin eikä ole haikaillut enää vuosiin mihinkään formulaluokkaan.
JJ:n paikka urheiluautojen huipulla on kiistaton. Kilpakumppanit ihailevat miehen tyyliä joka on kiistatta rohkea ja näyttävä. Tallipäälliköt ja tiimit arvostavat miestä joka osaa antaa kaikkensa. Jyrkin parhaat avut ovat sateella. Tämä näkyi ratkaisevasti vuoden 1995 Lemansissa. Auton suunnittelija legendaarinen Gordon Murray pyöritteli päätään kun pimeällä ja sateessa JJ ajoi yli 10 sekuntia kovempia kierrosaikoja kun lähimmät uhkaajat.
JJ on ollut monen autotehtaan luottokuski. BMW, GM ja Audi ovat vuoroin saaneet nauttia Jykän palveluksista. Eikä koskaan ole hommat jääneet kuskista kiinni.
Mielestäni Jykä ansaitsee näytöillään paikkansa kaikkien aikojen parhaiden urheiluautokuskien rinnalla yhdessä tässä kirjoituksessa mainittujen legendojen rinnalla oman aikakautensa huippuna. Tämä kirjoitus siksi että harva osaa arvostaa urheiluautokisaoja niin kuin niitä pitäisi.
Lisäksi muistetaan että Jykä oli kohtalaisen vakuuttava 1997 FIA GT:ssä jo hieman vanhentuneella McLaren-BMW:llä, voidaan sanoa JJ:n urheiluautouran kestäneen lajin huipulla kymmenen vuotta.
Jos mietitään Jykän haastajia urheiluautopuolella, niin päällimmäisenä on tietysto Tom Kristenssen seitsemällä Lemans voitolla, Allan Mcnish, Emmanuelle Pirro, James Weaver, Frank Biela, Andy Wallace ja moni muu. Lajin vihkiytyneet seuraajat osaavat varmasti nimetä paremmin, mutta näin äkkiseltään nuo nimet tulevat mieleen.
Jykän kohdalla tragedia on ehkä suurin siksi, että urheiluautojen MM-sarja lopetettiin 1992 jonka jälkeen virallisen arvostuksen kanssa on ollut niin ja näin. Toki JJ:n ura urheiluautopuolella on alkanut jo 1989 LeMansissa, joten pitkän tien kaveri on kulkenut. 1960-70 lukujen taitteessa urheiluautokisat olivat erittäin arvostettuja niin MM-sarjan osalta kuin USA:ssa CanAm-sarjassa. Tuolta ajalta ovat syöpyneet ihmisten mieliin Pedro Rodriguez, Jo Siffert, Denny Hulme, Mark Donohue ja moni muu.
Tämä jällkeen alkoi arvostus laskea, toki Jacky Ickxin, Hans-Joachim Stukin, Derek Bellin ja Jochen Massin kaltaiset kuskit olivat arvostettuja pitkälle 80-luvulle. Viimeisimmät urheiluautojen maailmanmestarit olivat Jean-Louis Schlesser(89-90), Teo Fabi(91) ja Derek Warwick(92). Kaikki kovia kilpa-ajajia.
Mielestäni Jykä on taidollisesti ja saavutuksellisesti selkeästi näitä 80-90 lukujen taitteen mestareita parempi ja ajaa kovemalla tasolla. Yksi syy on tietysti se, että Jykä on keskittynyt pääasialliseti urheiluautoihin eikä ole haikaillut enää vuosiin mihinkään formulaluokkaan.
JJ:n paikka urheiluautojen huipulla on kiistaton. Kilpakumppanit ihailevat miehen tyyliä joka on kiistatta rohkea ja näyttävä. Tallipäälliköt ja tiimit arvostavat miestä joka osaa antaa kaikkensa. Jyrkin parhaat avut ovat sateella. Tämä näkyi ratkaisevasti vuoden 1995 Lemansissa. Auton suunnittelija legendaarinen Gordon Murray pyöritteli päätään kun pimeällä ja sateessa JJ ajoi yli 10 sekuntia kovempia kierrosaikoja kun lähimmät uhkaajat.
JJ on ollut monen autotehtaan luottokuski. BMW, GM ja Audi ovat vuoroin saaneet nauttia Jykän palveluksista. Eikä koskaan ole hommat jääneet kuskista kiinni.
Mielestäni Jykä ansaitsee näytöillään paikkansa kaikkien aikojen parhaiden urheiluautokuskien rinnalla yhdessä tässä kirjoituksessa mainittujen legendojen rinnalla oman aikakautensa huippuna. Tämä kirjoitus siksi että harva osaa arvostaa urheiluautokisaoja niin kuin niitä pitäisi.