Pään suojaaminen

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Fisichella viisti pompullaan läheltä Webberin päätä. Autot kestävät ties millaisia iskuja ja turva-alueetkin ovat hehtaareiden suuruisia, mutta avo-ohjaamot ovat edelleen riski. Tilanteissa, joissa autot nousevat ilmaan, ne saattavat tulla päin näköä. Niskatuki ja korkeat laidat voivat pelastaa paljon, mutta rajansa kaikella.

Onkohan ongelman tiimoilta käyty keskustelua?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En usko että olisi ollut kovinkaan paha tapaus vaikka fisicon rengas olisikin osunut Webberin päähän (paitsi jos olis jäänyt myös siihen). Ei mun mielestä sen takia olis ollu aivotärähyksen arvonen koska kypärä itessään olis kestänyt helpostikin iskun, mutta myös turvakaaret olisivat estäneet pään taipumista sivulle, myös hans olis estänyt pään taipumista eteenpäin. Eli aivotärähys pahimmassa tapauksessa, mutta niitähän sattuu..
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Oberfeldwebel sanoi:
En usko että olisi ollut kovinkaan paha tapaus vaikka fisicon rengas olisikin osunut Webberin päähän (paitsi jos olis jäänyt myös siihen). Ei mun mielestä sen takia olis ollu aivotärähyksen arvonen koska kypärä itessään olis kestänyt helpostikin iskun, mutta myös turvakaaret olisivat estäneet pään taipumista sivulle, myös hans olis estänyt pään taipumista eteenpäin. Eli aivotärähys pahimmassa tapauksessa, mutta niitähän sattuu..
Olisi tuo kohtuu paha ollut johtuen lähinnä auton painosta. Myöskään pää ei pysäytä paljoa varmastikaan autoa..
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Rusina sanoi:
Olisi tuo kohtuu paha ollut johtuen lähinnä auton painosta. Myöskään pää ei pysäytä paljoa varmastikaan autoa..
Laita saattaa pysäyttää, mutta jos isku tulee suoraan ylhäältäpäin, niin tilanne on pahempi. Samoin riittävän kova ja nopea sivallus voi rikkoa kypärän tai aiheuttaa tärähdyksen, josta kuljettaja ei selviä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Hurmurisija sanoi:
Laita saattaa pysäyttää, mutta jos isku tulee suoraan ylhäältäpäin, niin tilanne on pahempi. Samoin riittävän kova ja nopea sivallus voi rikkoa kypärän tai aiheuttaa tärähdyksen, josta kuljettaja ei selviä.
Voi mennä kyllä niskatuetkin kyllä jos tulee kohtuullinen sivallus takarenkaasta..ja niskat myös kyllä. Paljon riippuu voimista. Kyllähän vaahtosammuttimen osuminen kypärään voi riittää siihen, että kuski kuolee :(..Tuossa vaahtosammutin ei paina niin paljoa, mutta vauhtia taasen on. Jos auto osuu, niin vauhtia ei ole niin paljoa, mutta massaa sitten enemmän kuin kompensoimaan
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
sitä oon itekki miettiny ja oon sitä mielt et siihen pitäs varmaanki saada jonkinlainen kehikko tai "ns tuulilasi" kuskin päälle. Samallailla ku hävittäjässäkin on, mut tietenki erilainen muotoilultaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Joo-o. Kielletään saman tien kaikki avo-ohjaamolliset kilpa-autot. Mutta mitäs sitten kartingin kanssa tehdään? Laitetaanko lasikupla niihinkin päälle? Entä pitäisikö kilpamoottoripyöräilykin kieltää? Tai ainakin pitäisi varmaan kisailla semmosilla Bemarin(?) umpiskoottereilla...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Eikös tuossa taannoin Salon tiimi kaverin auto mennyt katolleen ja liukui radalla sillä seurauksella että turvakaari katkesi ja kaveri selvisi kuitenkin säikähdyksellä. Tapaus tais olla joskus viimevuosituhannella..

Eli ei kuljettaja ole koskaan 100% suojassa. Ei edes koppiautossa jos tulee tarpeeksi kova mälli.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Kyllähän nuo kuljettajat aika hyvin suojattuina ohjaamossa ovat, mutta eivät koskaan täydellisesti. Eilisen kaltaisia onnettomuuksia sattuu kuitenkin hyvin harvoin.

Pedro Dinizin autosta tosiaankin hajosi turvakaari Nürburgringin osakilpailussa 1999, mutta kuljettaja selvisi ehjänä. Yhtä hyvä tuuri ei ollut Team Rosbergin hollantilaiskuljettajalla, jonka auto koki samanlaisen kohtalon samassa paikassa reilua kuukautta aiemmin. Kuljettaja halvaantui onnettomuudessa. :(

Ikävä esimerkki pään suojaamattomuudesta on myös Marco Camposin kuolonkolari F3000-sarjan kilpailussa Magny-Coursilla 1995. Osuttuaan edellä ajavan perään auto lensi ylösalaisin ja kuljettajan pää osui betoniaitaan.

Alapuolella kuva onnettomuudesta
VAROITUS! KUVASSA KUOLONKOLARI
http://tbk.fameflame.dk/images/darkside_of_motorsports009.jpg
VAROITUS! KUVASSA KUOLONKOLARI
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Muistelen, että ohjaamon kattamista olisi vakavammin suunniteltu viimeksi joskus 90-luvun puolivälissä, mutta onneksi siihen ei ole sentään ryhdytty. En itse asiassa näe siinä kyllä mitään järkeä, se kun toisaalta saattaa hidastaa kuljettajan poistumista ohjaamosta eikä välttämättä tarjoa riittävää suojaa, mikäli ohjaamon seudulle jotain osuisikin. Sinällään toisen auton nouseminen ohjaamon korkeudelle on toki todella vaarallinen tilanne, mutta rajansa kai se on turvallisuusvirityksilläkin. Pikemminkin kuljettajilla voisi olla syytä katsoa peiliin, mikäli tuollaista enemmänkin tapahtuu.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Formulat ovat sen verran nopeita pelejä ettei millään voida taata täysin turvallista lajia minkäänlaisilla sääntömuutoksilla. Vaara on osa lajia ja se on osa sen viehätysvoimaa.

Edellisen kerran tämän tyyppinen tilanne lieneen ollut Itävallan GP:ssä 2002 kun Nick Heidfeldin Sauber pomppasi Takuma Saton Jordanin päälle radan toisessa mutkassa. Oli hyvin lähellä että se ei tullut sivulta suoraan päähän, jolloin seuraukset olisivat olleet pahat.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
700
Siinä startissa jossa muistaakseni Shumilta katosi veto ja oliskos ollut Burtin Prosti joka lähti lentoon ja osittain pääty Arrowsin päälle olisi kanssa voinut aikoinaan käydä köpelösti.

Voisko tohon sopia halutessa sellanen kiihdytys autoissa käytetty kehikko kuskin ympärille. Materiaali vois olla tietysti jotain muuta kuin metallia, jos tarvetta. Muutenkin mielestäni formuloiden kuljettajaa ympäröiviä rakenteita voisi vahvistaa jatkuvasti.
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Muistakaas nyt että Formuloissa on kyse avoautoista ja nykyään kuskista näkyy puolet kypärästä niin eikö se ala oleen tarpeeks?

Jossain pitää olla raja, moottoriurheiluun kuuluu vaara, joka taas rauhottaa ajokäytöstä.

Jos halutaa jotain turvallisia lajeja katsoa niin tuolla on sellaisia nurmikenttiä missä käyskentelee porukkaa ruutuhousuissa ja slipoovereissa ainoona riskinä pallon saaminen päähän tai todennäkösemmin sydänkohtaus.. Niin ja siellä on ns. Minardit eli alottelijat paremmassa asemassa ym.ym.:alppu:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Jos formuloihin laitetaan lasit ohjaamon ympärille kyseessä ei ole enää formulat vaan koppiauto.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Felix sanoi:
Jos formuloihin laitetaan lasit ohjaamon ympärille kyseessä ei ole enää formulat vaan koppiauto.
Voihan sen noinkin ajatella. Minä en miellä, että pään yli kulkeva kaari tai kehikko tekisi autosta ei-formulan. Eri asia on sitten se, miten kyseinen hökötys voitaisiin toteuttaa.
 

MattiKyllönen

Well-known member
Liittynyt
27.1.2005
Viestit
111
Sijainti
Suomi Finland Perkele
Kyllähän nuo kypärät kestävät isotkin tärskyt hyvin, mutta eiköhän niissä ole visiirit heikoin kohta josta voi tulla jotain sisään ja laseilla katetuista malleista puhuttaessa varmasti yks iso ongelma olisi lasien likaantuminen. Vai tuliskohan silloin jo tuulilasin pyyhin formuloihinkin...
 

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Brasiliassa 1994 Verstappenin Benettonin takapyörähän osui auton ilmalennon aikana vieressä McLarenia ajanutta Martin Brundlea päähän. Ilmeisesti kipeällä niskalla selvittiin?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kypärä kyllä kestää mutta kestääkö niska/kroppa sitä jos rengas, ja sen mukana tuleva 600kg:n massaa, iskua esim 100km/h.
 

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Vaarallisimman näkönen tapaus, jossa kuljettajan pää on ollut vaarassa on mun mielestä kaudelta 1993, jolloin jonkin kisan lähdössä Michael Andretti aiheutti kolarin, jonka seurauksena Andretin auto lensi juuri ja juuri Bergerin kypärän yli. Siinnä hässäkässä oli sen verran vauhtia, että Bergerin pää olisi varmasti lähtenyt irti, jos Andretin auto olisi mennyt pari senttiä alempaa. Viimeistään kyseisen tapahtuman seurauksena tajusin, että autourheilu on hengenvaarallista.
 
Ylös