Jotenkin tuntuisi siltä, että ensin pitäisi muuttaa noita f1:n sääntöjä, että radoista tulisi mielenkiintoisia. Ei Spassa, Monacossa, Sepangissa ja Suzukassa mitään vikaa ole, vaan tylsyys on monesti lähtöisin tylsistä autoista. Nykyautot kun etenevät kuin raiteilla ei siitä kunnon spektaakkelia synny. Kilpa-auton ajamisen pitäisi myös näyttää vaikealta. Siis onhan f1:n ajaminen vaikeaa, mutta kun se ei ulospäin siltä näytä.
Se täytyy todeta, että noitten neljän baanan lisäksi ottaisin kalenteriin Surfers Paradisen ja Elkhart Laken radan niiden kiistattoman vaikeuden ja vaarallisuuden takia. Radan pitää olla vaarallinen, että tasoerot tulisi kunnolla näkyviin. Tietysti vaarallisuuttakin on eri laatuja. LeMansin 24h:n rata on vain vaarallinen, ei vaativa. Juuri Elkhart Lake on sellainen rata, jossa vaativien mutkien lisämausteena on ulosajon seurauksien tuhoisuus. Lipeäminen sattuu.
Samalla linjalla mukaan pitäisi saada muutama ovaaliratakin, mielestäni NASCAR-pyhättö Charlotte olisi loistava kompromissi hektisen mailin ovaalin ja super speedwayn väliltä.
Nordschleifen mukaan ottaminen on selviö, mutta ottaisin myös mukaan Zandwoortin radan Hollannista.
ALMS:n käyttämät radat ovat myös huimia, Trois River on vuoristorata, samoin kuin Atlantan Petit LeMansin käyttämä baana. Mutta kun ei näitä kisoja näe, ei oikein voi sanoa, mikä on hyvä rata.
RR:n puolelta ottaisin ehdottomasti Philip Islandin radan ja siten Australiassa olisi kaksi rataa jo mainitun Mt. Panoraman Bathurstin lisäksi.
Japanista Suzukan ohella Fuji on näppärä baana, joten sekin lähtee mukaan.
Etelä-Amerikan hienot radat on pilattu f1-turvallisuusnäpertelyn takia, mutta Mexico Cityn baana on vielä toimiva. Buenos Aires olisi hyvä, mutta kun se pilattiin 90-luvun puolessa välissä.
Euroopan radat ovat voimakkaasti kahteen jakautuneita. F1:n käyttämät radat ovat voimakkasti kehittyneet mutta f1:n ulkopuolelle jääneet baanat ovat kehityksestä jääneet armotta. Joku Brands Hatch tai Zolder ovat aikaa sitten vanhentuneita näin nopeille autoille. Toisaalta F1 on vienyt ratoja vähemmän haastavaan suuntaan, joten keskimäärin lopputulos on aika surkea.
Ranskasta ottaisin Paun katuradan, Espanjasta en taitaisi ottaa mitään rataa, kun kaikki ovat mielikuvituksettomia pyörityksiä. Italiasta Monza lähtee mukaan, mutta sitten ottaisin Mugellon radan toiseksi ja ehkä myös Ennan radan Sisiliasta.
Kalenterista muodostuisi seuraava
1. Mount Panorama
2. Philip Island
3. Surfers Paradise
4. Mexico City
5. Enna
6. Monaco
7. Pau
8. Nordschleife
9. Mugello
10. Charlotte(ovaali)
11. Elkhart Lake
12. Zandwoort
13. Spa
14. Monza
15. Sepang
16. Fuji
17. Suzuka
Ei ehkä 20 kisaa, mutta eiköhän tuossakin olisi jo vähän uutta nähtävää.