Parhaat Radat?

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Jos sinä saisit päättä,mitkä radat ottaisit F1:sten 20:nen osakisan sarjaan, mitkä ne olisivat? Tässä oma listani(ei missään järjestyksessä):

(Radan nimi) (sarja jossa rata on käytössä)

Monaco (F1)
Spa-Francoshamps (F1)
Monza (F1)
Surfers Paradais (CART)
Elkhart Lake (CART)
Suzuka (F1)
Adelaide (?,jotain pikkuluokkia varmaan)
Melbourne (F1)
Laguna Seca (CART)
Le Mans(Koppiautoja)
Indianapolis(IRL)
Mid-Ohio (CART)
Silverstone (F1)
Montreal (F1&CART)
Long Beach (CART)
Interlagos (F1)
Monterrey (CART)
Brands Hatch (CART)
Bahrain (F1)
Zolder (Koppiautoja)

Elikkäs mun listaan tuli F1:sestä 9 kisaa, CART:ista 8 kisaa, 3 koppiauto&pikkuluokka rataa, ja yks IRL rata.

Katuratoja 4, "normaaleja" 15, ja 1 ovaali.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Monaco
Nordschleife
Spa Francochamps
Vanha Hochenheim
Vanha Monza (Ilman shikaaneja)
Le Mans
Vanha Silverstone

En keksi enempää..
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Ajattelitko epeli painella puhtaasti ovaalia, kun pistit Indyn IRL- eikä F1-ratana?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jotenkin tuntuisi siltä, että ensin pitäisi muuttaa noita f1:n sääntöjä, että radoista tulisi mielenkiintoisia. Ei Spassa, Monacossa, Sepangissa ja Suzukassa mitään vikaa ole, vaan tylsyys on monesti lähtöisin tylsistä autoista. Nykyautot kun etenevät kuin raiteilla ei siitä kunnon spektaakkelia synny. Kilpa-auton ajamisen pitäisi myös näyttää vaikealta. Siis onhan f1:n ajaminen vaikeaa, mutta kun se ei ulospäin siltä näytä.

Se täytyy todeta, että noitten neljän baanan lisäksi ottaisin kalenteriin Surfers Paradisen ja Elkhart Laken radan niiden kiistattoman vaikeuden ja vaarallisuuden takia. Radan pitää olla vaarallinen, että tasoerot tulisi kunnolla näkyviin. Tietysti vaarallisuuttakin on eri laatuja. LeMansin 24h:n rata on vain vaarallinen, ei vaativa. Juuri Elkhart Lake on sellainen rata, jossa vaativien mutkien lisämausteena on ulosajon seurauksien tuhoisuus. Lipeäminen sattuu.

Samalla linjalla mukaan pitäisi saada muutama ovaaliratakin, mielestäni NASCAR-pyhättö Charlotte olisi loistava kompromissi hektisen mailin ovaalin ja super speedwayn väliltä.

Nordschleifen mukaan ottaminen on selviö, mutta ottaisin myös mukaan Zandwoortin radan Hollannista.

ALMS:n käyttämät radat ovat myös huimia, Trois River on vuoristorata, samoin kuin Atlantan Petit LeMansin käyttämä baana. Mutta kun ei näitä kisoja näe, ei oikein voi sanoa, mikä on hyvä rata.

RR:n puolelta ottaisin ehdottomasti Philip Islandin radan ja siten Australiassa olisi kaksi rataa jo mainitun Mt. Panoraman Bathurstin lisäksi.

Japanista Suzukan ohella Fuji on näppärä baana, joten sekin lähtee mukaan.

Etelä-Amerikan hienot radat on pilattu f1-turvallisuusnäpertelyn takia, mutta Mexico Cityn baana on vielä toimiva. Buenos Aires olisi hyvä, mutta kun se pilattiin 90-luvun puolessa välissä.

Euroopan radat ovat voimakkaasti kahteen jakautuneita. F1:n käyttämät radat ovat voimakkasti kehittyneet mutta f1:n ulkopuolelle jääneet baanat ovat kehityksestä jääneet armotta. Joku Brands Hatch tai Zolder ovat aikaa sitten vanhentuneita näin nopeille autoille. Toisaalta F1 on vienyt ratoja vähemmän haastavaan suuntaan, joten keskimäärin lopputulos on aika surkea.

Ranskasta ottaisin Paun katuradan, Espanjasta en taitaisi ottaa mitään rataa, kun kaikki ovat mielikuvituksettomia pyörityksiä. Italiasta Monza lähtee mukaan, mutta sitten ottaisin Mugellon radan toiseksi ja ehkä myös Ennan radan Sisiliasta.

Kalenterista muodostuisi seuraava

1. Mount Panorama
2. Philip Island
3. Surfers Paradise
4. Mexico City
5. Enna
6. Monaco
7. Pau
8. Nordschleife
9. Mugello
10. Charlotte(ovaali)
11. Elkhart Lake
12. Zandwoort
13. Spa
14. Monza
15. Sepang
16. Fuji
17. Suzuka

Ei ehkä 20 kisaa, mutta eiköhän tuossakin olisi jo vähän uutta nähtävää.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Spa-Francorchamps
Vanha Imola
Vanha Hockenheim
Vanha Monza (ei kuitenkaan ovaali)
Nürburgring
Suzuka
Monaco
Sepang
Adelaide

Muita ei oikein tule mieleen. Vaikka Nordschleife olisikin aivan upea, jätin sen pois koska F1-kisan järjestäminen niin laajalle alueelle ilman sadetakkimiehiä ja sananjulistajia olisi taloudellinen itsemurha.. eli turvajärjestelyjen saattaminen F1-tasolle pienen kylän laajuisella alueella vaatii ylimääräistä pätäkkää ihan v***sti..
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Uusien katuratojen ottaminen F1 sarjaan on mielestäni kyseenalaista. Vaikka radat olisivatkin pidempiä ja tilaa olisikin enemmän kuin Monacossa, tiedossa olisi melko varmasti tylsää jonossa ajoa.

Teknisten vikojen, ajovirheiden tai yhteentörmäysten seurauksena turva-auto nähtäisiin radalla varmasti usein. Lisäksi F1-kisat katuradoilla ovat vaarallisia.

Myös ovaaliradat soveltuvat huonosti F1-autoille.
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
1. Adelaide
2. Melbourne
3. Bahrain
4. Kyalami
5. Interlagos
6. Hockenheim (vanha)
7. Montreal
8. Indianapolisin ovaali
9. Laguna Seca
10. Monaco
11. Silverstone (vanha)
12. Zandwoort
13. Monza (vanha)
14. Fontana Speedway
15. Suzuka
16. Spa (vanha)
17. Sörnäinen wink
18. Surfers Paradise

Luonnollisesti loukkaantumiset ja kuolemat olisivat kytkettynä off-asentoon ja kaikki lukuisat käytännön ongelmat ratkaistu sormia napsauttamalla.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Muutama rataprofiili:

Elkhart Lake:


Surfers Paradise:


Long Beach:


Zandvoort uusi:


Zandvoort (GPL):


México City (CART):


México City (GPL):
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
México Cityn vanha rata on aikas hieno, ovaalimutka piristää mukavasti ja tuo eka mutkakin on aika harvinaislaatuinen.

Eipä tuo Zandvoortkaan hullumpi ole.
 
Ylös