Pisteillepääsyn anatomiaa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Jossain määrin Caterham edeltäjineen oli ja on ollut tietyllä tapaa varsin huono. Joka tapauksessa Caterhamilla taitaa olla nyt niin, että seuraavan maksukuljettajan jälkeen taitaa olla sallittua vielä yhden uuden kuljettajan ottaminen talliin. Ellei talli saa sitten lupaa Kollesin ja Albersin pyynnöstä FIA:lta ajattaa ylimääräisiäkin kuljettajia.

Tai keksiä ns. Ruokamyrkytyksiä tai muita tekosyitä HRT:n malliin kaudella 2010. Tuolloin muistaakseni Sakon Yamamoton piti ajaa 1-2 muuta kilpailua kuin mitä ajoi, mutta sponsorivirrassa oli tuolloin ongelmia. Yamamoto oli kyllä eräällä tavalla melkoinen liikkuva kassakaappi. Muistaakseni mies maksoi 500 000-1 miljoona dollaria kilpailulta aina kun ajoi.

Muussa tapauksessa veikkaan Merhin tai Sainz Juniorin ajavan nyt Monzassa, sitten Kobayashin Singaporessa, Japanissa ja ehkä Venäjälläkin ja vielä yhden kilpailun ajan kaudella jonkun muun kuljettajan ja sitten kauden päätöksessä ajaisi taas Kobayashi. Mikäli kuskivaihtoruletti olisi mahdollinen poikkeusluvalla niin veikkaan Kobayashin ajavan enää vain 1-3 kilpailua eli huonoimmillaan ajaisi vain Suzukassa...:(
 
Viimeksi muokattu:

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
CCMK tietänee, että mikään talli ei liene ajanut näin montaa GP.tä ilman pisteitä? Takavuosina pisteitä jaettiin vain kuudelle ja silti osellat ja ags:t onnistuivat niitä napsimaan. Coloni ei onnistunut mutta eipä se kyllä näin kauan mukana kituuttanutkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Jotenkin mieleeni muistuu näin äkkiseltään ainakin omana tallinaan RAM. Ja vielä pitempikin ura oli ilman pisteitä mikäli otetaan RAM:n muut osuudet huomioon eri talleissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ja taisi vielä EuroBrun olla myös kokonaan pisteetön talli näin äkkiseltään muistettuna Caterhamiin kisamäärillä verrattuna. Monzassa Caterhamin auto ei oikein aerodynaamisestikaan ole ennakoitu sopivan joten tavallisen huonouden tilalle tuntuu tulevan vain lisää huonoutta.:(
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Täytyy tosin muistaa, että luotettavuuskin oli tuolloin aivan toisella tasolla, kuin nyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ennen vanhaan tekniikan ohella joitakin kertoja pienempiä talleja saattoivat auttaa myös erikoiset tapaukset eli esimerkiksi vaikkapa massavarikkokäynnit renkaiden takia. RAM:n osalta ainakin pari kertaa näin äkkisesti sanottuna auttoi tallia pienen hetken ajan jopa sen ajan mittakaavassa. Kaudella 1985 ainakin Brasiliassa Manfred Winkelhock ajoi niin sillä autolla kuin pystyi. Toisin sanoen siinä tapauksessa Winkelhockin edestä lähtivät lähes kaikki hänen edellään olleet kuljettajat jonossa varikolle kuten myös Jochen Massin edeltä kauden 1982 Zolderin kisassa.

Joka tapauksessa Caterhamilla ei tule olemaan helppoa loppukausi joskin Singapore voisi olla Suzukan ohella mahdollinen paikka ottaa pisteitä kuten myös Sochi. Interlagos voisi myös olla kaatosateen tai joukkokolarien osalta hyvä paikka ottaa tarvittavat pisteet. Sauberilla on ollut umpisurkea kausi teknisesti heikon ja sarjan ylipainoisen ja ehkä kenties ylipainoisimman auton takia. Molemmat kuljettajat eivät oikein auton heikkoudenkaan takia ole pystyneet hyödyntämään mitään käyttökelpoista pistemahdollisuutta. Sauber kuitenkin todennäköisesti saa pisteitä toisin kuin Caterham kenties ilman mitään onneakin.

Marussia alkaa sitten olla jo melkein kaikessa edellä tallia paitsi silloin kun on teknisiä vikoja tai Max Chilton kyseessä. Välillä tosin jopa Chiltonkin ajaa tasonsa yläpuolella ja on jopa ollut murskaavasti Ericssonia nopeampi tämän kauden kisojen aikana. Pitää kylläkin ehkä tarkistuksen vuoksi katsoa noita aikaeroja, mutta näin pikaisesti muistettuna ilman mitään teknistä ongelmaa siinä kilpailussa olisi kyllä ruotsalaiselle se ollut erittäin huonoa mainosta. Vaikka montakin seikkaa pitää ottaa huomioon näissä jutuissa niin nykyformuloissa on kuitenkin yllättävänkin tiukka vaatimustaso jopa huonoimpienkin tallien kuljettajille.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pistetään nyt vielä tähän offtopiciin vähän tilastoa:

Kuinka moni talli saa pisteitä?

Alla viimeisen 20 kauden tilasto. Riveittäin:
Kausi
Talleja pisteillä
Talleja kaiken kaikkiaan

Koodi:
95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 (14)
10  9 10  9 10  9 10 11  9 10 10  9 11  9 10  9  9  9  9 ( 9)
13 11 12 11 11 11 11 11 10 10 10 11 11 11 10 12 12 12 11 (11)
Kaudella 1995 elettiin vielä 90-luvun alun heittopussitalliajan jälkimaininkeja. Simtek vetäytyikin jo alkukaudesta.

2007 McLarenilla sai vain kuskipisteitä, tallipisteet diskattiin.

Kaudesta 2010 tilastossa näkyy uudet tallit, jotka eivät ennen tätä kautta saaneet vanhaa kaartia kiinni. Vanhasta kaartista taas Sauber ei tällä kaudella ole pisteille yltänyt.

Päätelmä: Järjestään pisteille on päässyt 9-10 tallia. Pisteille pääsyn näennäinen helppous tai vaikeus on siis enemmän kiinni siitä kuinka monta tallia yli sen määrän on mukana.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
90-luvulla monesti kaikki maaliin tulleet saivat pisteitä. Keskeyttäjiä oli niin paljon. Siihen aikaan saattoi kaiken hitainkin tiimi saada pisteitä jos kalusto vain kesti maaliin. Nykyään on erilaista, koska melkein kaikki tulee maaliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Aika lailla. Tosin muutaman vuoden takaiseen verrattuna tuntuu kuitenkin hieman lisääntyneen nuo tekniset keskeytykset tai ainakin olevan mahdollisia. Esimerkiksi joku pieni vaurio tai muu vastaava saattaa sammuttaa auton tai pitää sen vajaalla teholla vain käynnissä jolloin esimerkiksi vaihteet eivät menisi päälle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
90-luvulla monesti kaikki maaliin tulleet saivat pisteitä. Keskeyttäjiä oli niin paljon. Siihen aikaan saattoi kaiken hitainkin tiimi saada pisteitä jos kalusto vain kesti maaliin.
Hyvin teoreettisesti saattoi, koska käytännössä näin ei kertaakaan 90-luvulla tapahtunut. Aina oli talleja, jotka jäivät pisteittä. 90-luvun alkupuolella mukana oli talleja, jotka eivät kertaakaan päässeet edes kisaan (tai edes aika-ajoon).

Laitetaan koko 90-luku:
Koodi:
90 91 92 93 94 95 96 97 98 99
10 12 13 11 11 10  9 10  9 10
21 19 16 13 14 13 11 12 11 11
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
No sellaisia tiimejä ei tietenkään voida huomioida pisteiden keräämistä miettiessä, jotka eivät edes selvinneet kilpailuihin mukaan. Tarkemmin sanottuna niitäkään, jotka ehkä sattumalta kerran tai kaksi pääsivät läpi mutta matka tyssäsi hyvän matkaa ennen ruutulippua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No sellaisia tiimejä ei tietenkään voida huomioida pisteiden keräämistä miettiessä, jotka eivät edes selvinneet kilpailuihin mukaan. Tarkemmin sanottuna niitäkään, jotka ehkä sattumalta kerran tai kaksi pääsivät läpi mutta matka tyssäsi hyvän matkaa ennen ruutulippua.
Eikös koko vertailulta putoa pohja pois, jos kaikkia osallistujia ei enää huomioidakaan?

Joka tapauksessa tuo koski vain ajanjaksoa, jota en alkuperäiseen tilastooni edes sisällyttänyt. Talleja ollessa 13 tai vähemmän, kaikki mahtuivat lähtöruudukkoon. Ja silti tilanne oli se, että 1-2 tallia jäi 90-luvulla pisteittä joka kausi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Vertailulta putoaa pohja pois, jos sen tekee vailla realismia. Ei ole mitään yksikäsitteistä tapaa tilastoida sellaisia talleja, jotka eivät ole nykykäytännön mukaisesti ajaneet koko kautta vaan ehkä yhden tai kaksi tai kolme kisaa ja niissäkin ollut mukana vain yhden auton voimin. On kuitenkin aivan pähkähullua oikoa kaikki mutkat suoriksi ja laskea mukaan jokainen talli, joka on osallistunut edes aika-ajoihin. Niistä ei jaeta pisteitä. Karsintasysteemistä johtuen monet tallit ovat luultavasti kilpailleet usein vain yhden auton voimin, joten sellainenkaan osallistuminen ei missään nimessä voi olla saman arvoinen kuin kahden auton ajattaminen läpi kauden / 20 kisaa putkeen. Muistelen että vielä 90-luvun alussa näin saattoi käydä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vertailulta putoaa pohja pois, jos sen tekee vailla realismia. Ei ole mitään yksikäsitteistä tapaa tilastoida sellaisia talleja, jotka eivät ole nykykäytännön mukaisesti ajaneet koko kautta vaan ehkä yhden tai kaksi tai kolme kisaa ja niissäkin ollut mukana vain yhden auton voimin. On kuitenkin aivan pähkähullua oikoa kaikki mutkat suoriksi ja laskea mukaan jokainen talli, joka on osallistunut edes aika-ajoihin. Niistä ei jaeta pisteitä. Karsintasysteemistä johtuen monet tallit ovat luultavasti kilpailleet usein vain yhden auton voimin, joten sellainenkaan osallistuminen ei missään nimessä voi olla saman arvoinen kuin kahden auton ajattaminen läpi kauden / 20 kisaa putkeen. Muistelen että vielä 90-luvun alussa näin saattoi käydä.
Herää tietysti kysymys, että mitä tässä sitten oikein verrataan?

Totta hemmetissä jonkin tallin oli vaikeampi päästä pisteille, jos talleja oli 19 muutakin yrittämässä samaa asiaa kuin että jos kilpailevia talleja on vain 9. Jos mukaan on pyrkimässä enemmän autoja kuin gridiin mahtuu, niin pisteille pääsy on hankalampaa kuin automaattisen gridipaikan kanssa.

Koska pisteille pääsevien tallien määrä näyttää pysyvän kausista ja säännöistä riippumatta 9-10 tallin hujakoilla, suhteellinen vaikeus on suoraan riippuvainen pyrkijöiden määrästä.

Tietenkin voimasuhteiden tasaisuudella on jotain tekemistä asian kanssa, mutta tuo pisteille pääsevien tallien määrä se vain pysyy suht vakiona. Jos tallimäärää kasvatetaan, tasoerotkin luultavasti kasvavat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuosina 1996-2009 laji varmaan alkoi teknisen tasoituksensa ja yleisten tallien tasaisuuden valossa olla jo nykyaikaa verhoilevana parasta aikaa. Sittemmin erot ovat uusien tallien osalta muokkautuneet erilaisemmiksi. Ja kun tulee uusia talleja niin todennäköisesti taas asema hieman vaikeutuu ja nimenomaan pisteiden saaminen. Ja tekniset erot kasvavat myös hieman. Aikaisemmin erot olivat melko pitkälti vuosikymmenestä toiseen melko laajat kaiken kaikkiaan vaikkakin sinällään paljon kritisoiduilla vanhemman ajan kausillakin yksittäisen tallin ja yhtä yksittäisen kuljettajan välinen aikaero normaalisti toiseen oli kuitenkin silti tasainen. Ainakin huipputallien ja keskikastin tallien osalta. Toki äärimmäisen monikin asia parhaimmillaan saattoi vaikuttaa pisteiden saamiseen tai saamattomuuteen.
 
Ylös