Pitääkö metsää hoitaa?

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mä en tiedä metsän hoidosta mitään.
Sattu kuitenkin niin vittumaisesti, että perin metsää muutama
vuosi takaperin tuolta sadan kilometrin etäisyydeltä.

Metsän kasvu on mun ymmärtääkseni siinä vaiheessa, että se saa kasvaa vielä 10-20 vuotta
ennen kuin sinne kannattaa ohjata metsäyhtiöiden kaatokalustoa.

Pitääkö mun hivellä, vaalia ja hoitaa jotenkin tota vihreää kultaa vai riittääkö,
että palautan tyhjän metsätalouden veroilmoituksen verottajalle joka vuosi
siihen asti kunnes kaadatan koko karmeuden ja käärin fyffet povariin?


Edit: Ja vielä karmeempi skenaario : Tuleeko mulle jotain helvetin
istutusvelvoitteita sen jälkeen kun olen parturoinut tantereen sileäksi?

.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Käy putsaamassa kerran vuodessa liito-oravan paskat jonnekin muualle, eiköhän se riitä.
 

Örfil

Guest
Joka viikkoista puidenhalausta pitää ainakin tehdä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
PuoliPöhkö sanoi:
Mä en tiedä metsän hoidosta mitään.
Sattu kuitenkin niin vittumaisesti, että perin metsää muutama
vuosi takaperin tuolta satojen kilometrien etäisyydeltä.

Metsän kasvu on mun ymmärtääkseni siinä vaiheessa, että se saa kasvaa vielä 10-20 vuotta
ennen kuin sinne kannattaa ohjata metsäyhtiöiden kaatokalustoa.

Pitääkö mun hivellä, vaalia ja hoitaa jotenkin tota vihreää kultaa vai riittääkö,
että palautan tyhjän metsätalouden veroilmoituksen verottajalle joka vuosi
siihen asti kunnes kaadatan koko karmeuden ja käärin fyffet povariin?


Edit: Ja vielä karmeempi skenaario : Tuleeko mulle jotain helvetin
istutusvelvoitteita sen jälkeen kun olen parturoinut tantereen sileäksi?

.
Mulla on kans jonkin verran tota perintömettää Suomessa. Metsänhoitoyhdistys sen hoitaa eli siis kertoo, jos on tarvetta tehdä jotain. Vielä ei ole koskaan käynnyt niin, että olis ollu tarvetta tehdä jotain sellaista, jostain aiheutuis persnettoa. Viimeksi oli muutama vuosi sitten aihetta hoitohakkuille ja metsänhoitoyhdistyksen sälli katto siinä samassa, että tulee sitä puutavaraa kaadettua sen verran, että jää vähän fyrkkaa käteenkin.

Eli siis ota yhteyttä paikalliseen Metsänhoitoyhdistykseen ja sovi niiden kanssa hommat, jos et itse asiasta mitään tiedä (juu en tiedä minäkään).

Vesku varmaan osaa antaa tarkemman vastauksen (?).
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Mitä olen porukoiden toimia seurannut niin juurikin samallalailla menettelevät kuin OoPee eli yhteys vaan metsänhoitoyhdistykseen ja homma alkaa rullaamaan.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Siten toimit, kuin OoPee neuvoi: kuso paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen. Ne ovat ihan innoissaan, kun joku kaupunkilaishörhö valveutuu ja alkaa huolehtia metsästään. Kun hommaa hoidetaan fiksusti, tulee sieltä tasaista tulovirtaa, jolla pääsee kattamaan menot, kuten esim. uudistaminen, taimikonhoito ja mahdolliset metsätiemaksut. Tämä toki edellyttää sitä, että metsäsi ikäluokkarakenne on sellainen, että hakattavaa riittää tasaisesti.

Tuleeko mulle jotain helvetin
istutusvelvoitteita sen jälkeen kun olen parturoinut tantereen sileäksi?


Tulee. Tai uudistumisesta täytyy huolehtia tavalla tai toisella. Hyvässä lykyssä uudistaminen onnistuu luontaisesti, jolloin taimenia ei tarvitse tökkiä maahan tahi siemeniä vakoon.

Lisäksi toimit täten, kuten veli burb neuvoo:
burb sanoi:
Käy putsaamassa kerran vuodessa liito-oravan paskat jonnekin muualle, eiköhän se riitä.
Intensiteetti tosin pitää olla suurempi, jos aikoo aktivistit varmasti välttää. Tai sitten metsän pitää olla sen verran tehohoidettua, ettei siellä lento-oravat viihdy. Kyllä nyt hävettää, luonnonsuojeluhan on iloinen ja kannatettava asia. Mutta noin utilistisesti toimien noin.:eek:

Vinkki: Jos naapurisi vit**lee tai on muuten mulkero, voit viedä tulitikkurasiallisen siipioravan kakkaa hänen metsäänsä jonnekin sopivan kuusen juurelle. Sitten vain soitto kriinpiisiin, niin kyllä lähtee! Tai nimenoman ei lähde!:D Puu metsästä eikä aktivisti kettingistä.

Tästä vinkistä lähetänkin sitten jo laskun.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Tolerantti sanoi:
Lisäksi toimit täten, kuten veli burb neuvoo:
Intensiteetti tosin pitää olla suurempi, jos aikoo aktivistit varmasti välttää. Tai sitten metsän pitää olla sen verran tehohoidettua, ettei siellä lento-oravat viihdy. Kyllä nyt hävettää, luonnonsuojeluhan on iloinen ja kannatettava asia. Mutta noin utilistisesti toimien noin.:eek:

Vinkki: Jos naapurisi vit**lee tai on muuten mulkero, voit viedä tulitikkurasiallisen siipioravan kakkaa hänen metsäänsä jonnekin sopivan kuusen juurelle. Sitten vain soitto kriinpiisiin, niin kyllä lähtee! Tai nimenoman ei lähde!:D Puu metsästä eikä aktivisti kettingistä.

Tästä vinkistä lähetänkin sitten jo laskun.
Ei muuta kuin äkkiä moto paikalle, jos tollasen siipioravan jätöksiä metsissään huomaa...sillä siitä parhaiten pääsee. Kait mäkin voisin laskun tästä laittaa :eek:
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Mitä metsältä haluat?
Virkistystä, marjan poimintaa, metsästystä, tuloja? Lapsille pala isänmaata?

Niinkuin on tullut selville, niin paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen kannattaa ottaa yhteyttä, jos ei kerta asiasta tiedä mitään. Puunostofirmoillakin on eriaisia hoito-ohjelmia, mutta asiaa tuntemattoman ei ehkä kannata suostua ekaksi niiden kyytiin. Ehkä tuo voisi olla MHY.tä vastaava palvelufirma
http://www.metsamannut.fi/main.asp?path=1

Veikkaisin, että tuskin kaikki puusto on juuri nyt jotain 50-70- vuotiasta, jos kerta sen voisi iskeä tasaiseksi 10-20 vuoden päästä. Tai jos se on kerran parturoitu sileäksi 50-luvulla, niin voinee olla? Tai ehkä siellä on tehty ylispuustohakkuita ( harsinta) joskus 50-60-luvuilla?
Jos on taimikoita ( karkeasti alle 15 -20 v), niin niiden kunnosta kannattaa huolehtia, että joskus siellä kasvaa kunnon puusto. Raivaus ajallaan, niin ei kasva pusikkoa seuraavaa 30 vuotta! Ja ensiharvennus kanssa oikeaan aikaan ( n 25- 30 v) ettei tule riukumetsää!

Jos puusto on n 30-50-vuotiasta, niin joku harvennus kuuluu asiaan.
OoPee varmaan tarkoitti ehkä ensi-( tai myöhempää toista tai kolmatta )
harvennusta, josta saa jo hieman käteenkin rahaa.

Jos on suota, niin ojat kuntoon! Jos on ravinteiden puutetta, niin ( hiven) lannoitusta!

Metsätalousuunnitelma kannattanee teettää, jos on nyt vaikka yli 20 ha. Ei ole kallis ( alle 10 e/ ha ) hyötyynsä nähden. Sinne listataan metsän nykyinen tilanne ja suunnitellut toimenpiteet 10 vuodeksi eteenpäin tavoitteena parantaa metsän kasvua ( tai maksimoida tulot ekalla 10-vuotiskaudella)

Metsäveroilmoitus pitää jättää helmikuun loppuun.
Oletko ALV-velvollinen metsätaloudesta? Kannattaisi olla, jos yhtään metsään tulee ALVillisia menoja!
Maksat varmaan metsänhoitomaksua, vaikka mitään et metsässä tee? Eli silloin metsätalous on vuosittain tappiollista! Tappio vähennetään ensisijaisesti pääomatuloista!
Vakuutus kannattanee ottaa, myrsky, tuholaiset ja tulipalo voi viedä omaisuussarvoa rutkasti alaspäin!

Tuossa hieman sivutaan asiaa:
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=23628

Tuokin liittyy hieman asiaan:
http://kotisivu.dnainternet.net/plintune/metsadiatjulkinen.ppt

P:S! kerroppa missäpäin Suomea metsäsi on, paljonko, ja mikä on kehitysluokkajakautuma ( tai ikäjakauma + puuston määrä), ja jos v-käyrä on tosi korkella mesän suhteen, niin aina sen voi myydä! Ostajia riittää!
Pohjahintana nyt vaikka 2 tonnia /ha tarjotaan :cool: , ja korotusvaraakin jäänee... ( jos kerta 10-vuoden päästä kaikki sileäksi,,,)
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Metsätalousuunnitelma kannattanee teettää, jos on nyt vaikka yli 20 ha
Heh, taitaa olla läimäre jotakuinkin 100x250 metriä , eli 2,5 hehtaaria :D
Hyvää siinä on se, että alueelle on alettu rakentaa, joten sillä on arvoa enemmän rakennuspaikkana kuin metsänä. (5 km kaupungin keskustaan)

mikä on kehitysluokkajakautuma
Ai MIKÄ?


Maksat varmaan metsänhoitomaksua, vaikka mitään et metsässä tee?
Ikuna en ole penniäkään tuon metsän vuoksi maksanut - ei ole kukaan lähettänyt laskua.

jos v-käyrä on tosi korkella mesän suhteen, niin aina sen voi myydä!
Täytynee vaikka ensi keväänä selvittellä mitä tuosta voisi rakennuspaikkana pyytää.
On tosiaan niin pieni läimäre, ettei siihen kannata kovin kalliita metsänhoidollisia toimenpiteitä kohdistaa.
Läiskä on eteläsuomessa.

Mä olen ajatellut asian niin, että jos tuolle ei tarvitse tehdä mitään, niin mä pidän sen ikäänkuin pahanpäivän varana.
Kun omakotiastusta on nyt jo tunkenut naapuriin, niin ei ton läiskän hinta ainakaan alene tässä seuraavan 10-20 vuoden aikana (joilloin siitä voisi saada siis muutaman roposen kun myy puut jollekin metsäjätille)

Kuuset on lähes kaikki sellasia about 20 m pitkiä ja halkaisija metrin korkeudelta ehkä luokkaa 35 cm. Ikää en osaa sanoa.
Hoitamattoman metsän seassa kasvaa tottakai paljon huonokasvuista pikkuvarpua ja kuusentainta, mutta ei toi metsä mitenkään eri ikäistä ole - vaan kaikki "isot" kuuset on suunnilleen saman kokoisia.

Kiitokset oivista neuvoista!
 
Viimeksi muokattu:

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Olisit heti sanonut, että lämpäre mahdollisesti tulevaa tonttimaata!:p

Juu, noin pienestä palasta ei mene metsänhoitomaksua.

Kysypäs kunnalta, onko suunnitteilla kaavaa alueelle?
Yleensä kunta/kaupunki taitaa lunastaa alueen itselleen ja tekee kaavan, ja myy tontit!
Mutta kai sen kaavan voi teetättää + lohkoa ( jos nyt tuossa pajon lohkomista on) ja myydä osina ( eli parempi kokonaishinta). Minkä kokoisia tontteja on siinä lähistöllä? Ja hintataso.
Tai voinee myydä palasina ilman kaavaa, jos on täysin varma, että jokainen osa saa rakennusoikeuden.
ÄLÄ myy kaikkia puita ennen sitä! Semmoinen erikoishakkuu, jossa otetaan suurimmat ja jätetään keskenkasvuiset! ( tavan metsässä ei yleensä noin tehdä) !
Ehkä tonttiarvo puustoineen ( ilman hakkuuta) voinee nousta suuremmaksi kuin puusta + hakatusta tontista saatava tulo? Tontinomista saa innoissaan miettiä, mitkä puut jätetään ja mitkä kaadetaan.

Jos tuo puusto on n reilu 200 mottia/ha, niin arvo noin 2.5 x 200 x 40 e/motti eli 20 000 (pääomavero 28% puuston myynnistä) Kokoluokka alkanee olla "myyntikunnossa", ehkä pituus pitäisi olla suurempi tuohon paksuuteen? Tai sitten käyt mittaamassa rinnakorkeusläpimitan uudelleen. 35 senttiä läpimittana on jo paksu puu!
Tonttimyynnissä KUNNALLE taitaa olla eri säännöt ( tietty verovapaus?) Tonttimyynti yksityiselle luovutusvoittoverotuksen alaista. Mieti vaihtoehtoja!
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vesku sanoi:
OoPee varmaan tarkoitti ehkä ensi-( tai myöhempää toista tai kolmatta ) harvennusta, josta saa jo hieman käteenkin rahaa.
Suoraansanottuna en muista mistä tarkkaanottaen oli edes kyse, mutta tää noissa metsänhoitoyhdistyksissä on just hyvä, että itte ei asian päälle tartte paskankaan vertaa ymmärtää ja silti hommat hoituu :D
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Peesaan Veskun jälkimmäistä kommenttia, kuten myös ensimmäistä. Seuraavia lisäkaneetteja kuitenkin. Kuvauksesi perusteella kyseessä on tasaikäinen uudistuskypsä kuusikko. Todennäköisesti puut ovat pidempiä kuin sen 20 m. Jos näin on, hehtaarilla on puuta hyvinkin 300 m3 tai jopa 450 m3. Edelleen hihaestimaatteja, tukkiosuus olisi n. 70%. Tarkoittaa sitä, että rungon tyveltä tulisi 3 - 4 kpl tukkeja ja latvasta yksi kuitupuupölli. Kuusitukin hinta on nyt n. 65 €/m3 ja kuusikuitupuun n. 18 €/m3. Tilavuusosuuksilla punniten metsän puuston arvo olisi nyt 2,5 ha x 50e/m3 x 300 m3/ha = 37 500 € (tästä verot pois). Tämä voi olla jopa aliarvio. Mutta voi vaihtaa auton ja vielä pääsee koko perhe Phuketiin!:eek!:

Mutta, jos metsä olisikin potentiaalista tonttimaata. Saattaisi olla, että tontin reaalinen hinta olisi 4 e/m2. Siten 2,5 ha x 4 €/m2 = 100 000 €.:ahem:

Jos tonttivaihtoehto ei ole reaalinen, metsää tulisi käsitellä kuten talousmetsää. Jos ne nyt olisi uudistuskypsää, voisi uudistustoimenpiteisiin ryhtyä hetikohta. Kun siellä kerran kasvaa alakerroksissa kuusentainta, indikoi se sitä, että luontainen uudistaminen olisi mahdollista. Siis, ensin väljennetään puustoa, suunnilleen 2/3 pois. Sitten odotetaan muutama vuosi lisää taimia ja poistetaan ensivaiheessa jätetyt suojuspuut. Loppuikäsi kuluukin sitten taimikkoa varjellessa, siis vain rahanmenoa:nope: . Eläkeiässä päässet tekemään ensimmäisen kaupallisen hakkuun.

Edelleen, jos talousmetsävaihtoehto on ainoa reaalinen, ei uudistamista kannata kovin pitkään lykätäkään. Siis siitä huolimatta, että kertatulojen jälkeen on odotettavissa vain huolta ja murhetta. Syy: puut lahoavat pystyyn ja menettävät arvonsa.

Mutta jos tonttivaihtoehto on reaalinen. Silloin voisi tehdä väljennyshakkuun, kuten Vesku ehdotti. Käytännössä se olisi lähes sama asia kuin luontaiseen uudistamiseen ryhtyminen. Sanoisin, että järjestely olisi myös rakentamisen kannalta hyvä. Rakennusten kohdalta puusto on joka tapauksessa poistettava täysin, oikeastaan koko tontilta reuna-alueita ja yksittäisiä maisemapuita lukuun ottamatta. Edelleen, etenkin kuusi kaatuu helposti syysmyrkyissä. Väljä asento valmistaisi puita tontin kaunistuksiksi.

Jos on niin, että kaavoitus on tulossa, mutta vasta aikajänteellä 10 - 40 v, on metsää silti syytä hoitaa. Ehkä ensin kuten talousmetsää ja lopummalla periodia tonttikäyttöön valmistaen.

Em. on toki spekulointia vajavaisiin tietoihin perustuen. Yhteys metsänhoitoyhdistykseen (tai metsäpalveluyrittäjään) sekä kuntaan selvittää paljon.:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kiitosta kommenteista.
Ei tuonne todella ole mitään kaavaa tulossa - ei varmaankaan minun elinaikanani.
Haja-asutusalueella selkeästi ollaan, mutta uusiakin omakotitaloja on likelle noussut lähihivuosina useita.

Rakennuspaikaksi myynti olisi mahdollista lohkomalla pläntti korkeintaan 2 osaan, läimäreen keskeltä kun kulkee tie (ja sähkölinja) läpi. Tällöin myytävien tonttien kooksi tulisi noin 1,2 ja 1,3 ha (n.100x120 ja n. 100x130 m) ja järkeväksi hinnaksi voisin kuvitella nykymarkkinatilanteessa tuolla seudulla n. 3 eur/m2 (eli n. 30000,- / hehtaarin tontti) 40 te yhdestä tontista olisi jo selkeästi liikaa, oli sen pinta-ala sitten hehtaarin tai kaksi. Silloin alkaa jo kaupungista saatavien tonttien hinta käydä liian houkuttelevaksi.

Tuo hakkuu kyllä kiinnostaa vaihtoehtona, jos myyntitulo voisi olla todella Tolerantin mainitsemaa luokkaa. Täytynee ottaa MHY:hyn tosiaan yhteyttä, jos tuo niiden palvelu ei niistä sikasuurta lovea myyntituottoon. Sitä ei pihinä miehenä raaskisi antaa isoja rahoja mihinkään sellaiseen josta saatava hyöty on ainakin toistaiseksi vähän epäselvä.

Kiitsa! :ahem:

Edit, esim etuovi.comin kohde nro 521909 vastaa kuvailemaani tilannetta melko hyvin, mutta on selvästi etäämpänä lähimmästä kaupungista kuin tuo oma plänttini. Tuo ei näytä tosin olevan tiheäämetsää, jota oma plänttini on täysin. (huh, mikä hintapyyntö vaikka onkin antura tehtynä ja sähköliittymä maksettu) ... taidanpa ottaa sittenkin yhteyttä paikalliseen kiinteistönvälittäjään :D .


Toinen kohde : 66101 , joka tosin on jo ihan älyttömän kaukana kaupungista (Tuo oma läimäreeni on noin 5-6 km keskustasta)


Tuosta kartasta kun löydät sanan "Rämpsänkulma" niin metsäläntti on siinä sentin alempana.

 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
PuoliPöhkö sanoi:
Täytynee ottaa MHY:hyn tosiaan yhteyttä, jos tuo niiden palvelu ei niistä sikasuurta lovea myyntituottoon.
Ei tuo. Ittehän olen Metsäliiton jäsen ja jos en nyt ihan väärin muista (mikä tosin on mahdollista), oikeuttaa tuo automaattisesti Metsänhoitoyhdistysten palveluun, vai voiko niitä peräti käyttää vaikkei olis edes jäsen?. Ei niistä mun muistaakseni tullu mitään erilliskorvauksia.

Tekevät tosiaan kaiken sun puolestas. Arvion siitä mitä pitää kaataa ja mitä kaikkea puulajia siellä on ylipäätään kaadettava itse sen sopparin puukaupoista puufirman kanssa ja myös hankkivat paikalle jonkun edullisen mootorisahamurhaajan, jos on tarvetta karsia alueelta risuja ja muuta sälää ennenkuin sinne paikalle voi päästää puufirman kundit järeämmillä vehkeillä. Puut kun on kaadettu ja korjattu veke, istutetaan tilalle uudet taimet ja tänkin hoiti puufirma.

Itte ei tosiaan tartte eväänsäkkään liikauttaa ellei ihan välttämättä tahdo.

Metsäliiton palveluista löytyy tietoa tuolta.

Metsäliitto Osuskunnan jäseneksi voi liittyä yksityinen henkilö tai yhteisö, joka omistaa vähintään kolme hehtaaria metsämaata Suomessa. Mitä enemmän metsää omistaa, sitä enemmän jäsenyydestä voi hyötyä.

Jäseneksi voi liittyä täyttämällä, allekirjoittamalla ja palauttamalla jäseneksiliittymislomakkeen. Liittymismaksua ei ole eikä myöskään vuotuista jäsenmaksua.

Jäsenet sijoittavat Metsäliiton sääntömääräisiin osuuksiin 12,50 - 65,00 euroa metsämaan hehtaaria kohti. Sijoituksen suuruus riippuu siitä, missä vyöhykkeessä metsä sijaitsee.
Noista osuuksista kuten myös lisäosuuksista (jos niihin haluaa sijoittaa) maksetaan muuten aika perkeleen hyvä korko ja on vielä täysin riskitöntä sijoittamista :thumbup:
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Pitääkö metsään huutaa? Ja vastaako se kuin sinne huudetaan?
 
Ylös